Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خوزستان، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در همایش آموزشی توجیهی منطقه 4 حج تمتع 98 که امروز 26 خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته بعد از مذاکراتی که با وزارت حج عربستان داشتیم با استقرار دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان کارهای اجرایی در حوزه‌های مسکن، حمل و نقل، تدارکات، سازماندهی، ثبت‌نام، آموزش و شرکت هواپیمایی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفظ کرامت، امنیت و آرامش زائران ایرانی محوری‌ترین اصل است

وی با بیان اینکه در تفاهم‌نامه‌ای که با طرف عربستانی منعقد شده و با تأکید نظام جمهوری اسلامی و درخواست مقام معظم رهبری در حفظ کرامت، امنیت و آرامش زائران ایرانی، بر این موضوع به عنوان محوری‌ترین اصل تأکید شده است، افزود: ما در سال پیش‌رو، حج آرام به همراه امنیت کامل و حفظ کرامت زائران ایرانی را خواهیم داشت.

عربستان و ایران موضوع حج را جدا از مسائل فی‌مابین مدیریت می‌کنند

رشیدیان ادامه داد: با توجه به اینکه ارتباط سیاسی ایران و عربستان قطع است و ما حمایت سفارت و کنسولگری را در شرایط عادی در عربستان نداریم، با وزارت حج عربستان به این تفاهم رسیدیم که در ایام موسم حج 10 پرسنل وزارت خارجه به عنوان انجام دهنده امور کنسولی در عربستان مستقر شوند و حمایت‌های موردنیاز حجاج ایرانی را انجام دهند. در عین حال دولت عربستان و وزیر حج عربستان به عنوان نماینده دولت، این مسئولیت و تدبر را داشتند که در زمینه حفظ آرامش و امنیت زائران همه اقدامات لازم را انجام دهند و ما فکر می‌کنیم علی‌رغم بعضی از مسائلی که در حوزه سیاسی بین دو کشور است، عربستان و ایران موضوع حج را جدا از مسائل فی‌مابین مدیریت می‌کنند و این واجب شرعی مردم با حفظ آرامش و امنیت انجام می‌شود و ما دغدغه‌ای از این بابت برای انجام عملیات حج نخواهیم داشت.

درخواست ایران برای سهمیه مازاد اعزام زائران

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: یکی از مطالبی که در سال‌های اخیر تلاش شده بیشتر از آن استفاده کنیم در حوزه سازماندهی و هماهنگی برای اعزام است. در اسفندماه اولویت ثبت‌نام برای اعزام حج اعلام شد که با استقبال خوبی روبرو و اولویت اول که 30 بهمن 85 بود در بیشتر استان‌ها تکمیل شد. در حین مذاکرات با وزارت حج عربستان ما درخواست سهمیه مازاد را برای زائران ایرانی مطرح کردیم و من درباره همین موضوع هفته گذشته با وزیر حج عربستان مکالمه داشتم که امیدوارم تا 15 شوال پاسخ نهایی را به ما بدهند. ما حدود 10 هزار نفر درخواست سهمیه مازاد را به عربستان مطرح کرده‌ایم که امیدواریم بخشی ازآن پذیرفته شود. 

86 هزار و 550 نفر در فهرست اعزام ایران 

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد 86 هزار و 550 نفر در فهرست اعزام به حج تمتع 98 قرار دارند و بیشتر آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته از 17 تیرماه اعزام‌ها شروع می‌شود و آخرین بازگشت حجاج ایرانی هم براساس اعلام شرکت هواپیمایی عربستان 17 شهریور است.

به‌کارگیری سیاست‌های انقباضی به نفع اعزام بیشتر زائران 

رشیدیان بیان کرد: یکی از کارهایی که با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در حوزه برابری قیمت ارز و پول ملی صورت گرفت، سیاست‌های انقباضی در عملیات حج امسال است؛ این سیاست‌های انقباضی در حوزه کارهای اجرایی انجام شد تا بتوانیم در زمان و مکان مقتضی با اقدام به‌موقع با قیمت مناسب‌تر مسکن، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات زائران را فراهم کنیم و موضوع دیگر کاهش نیروهای انسانی به کار گرفته شده بود که تعداد آنها را در بخش نیروهای ستادی و کارگزاری به نفع زائران کاهش دادیم تا تعداد بیشتری از زائران خانه خدا به حج اعزام شوند. 

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان تأکید کرد: همه اقدامات و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری حج توأم با آرامش، نظم و حفظ کرامت حجاج ایرانی انجام شده و ما دغدغه‌ای از این بابت نداریم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خوزستان علیرضا رشیدیان حج و زیارت حج تمتع 98 حج تمتع 1440 اجتماعی عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۷۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام اولین کاروان عمره مفرده از فردا؛ ۵ هزار زائر راهی سرزمین وحی می‌شوند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آغاز عملیات عمره مفرده  ۱۴۰۳از فردا انجام می‌شود.

ایمان شمسایی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج هم این خبر را تائید کرد. از این رو این عملیات ۱۰ روزه است و روزی یک پرواز در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و یک پرواز در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود.

زائران خانه خدا در قالب ۱۱ پرواز به ترتیب از فرودگاه‌های مشهد (۳ اردیبهشت)، زاهدان (۴ اردیبهشت)، اهواز (۵ اردیبهشت)، تبریز (۶ اردیبهشت)، یزد (۷ اردیبهشت)، کرمان (۸ اردیبهشت)، بندرعباس (۹ اردیبهشت)، ساری (۱۰ اردیبهشت)، اصفهان (۱۱ اردیبهشت)، شیراز (۱۲ اردیبهشت) و مشهد (۱۳ اردیبهشت) و در قالب ۱۱ پرواز نیز از فرودگاه امام خمینی (ره) عازم کشور عربستان خواهند شد.

امسال پنج هزار و ۷۲۰ زائر خانه خدا عازم سرزمین وحی می‌شوند، دو هزار و ۸۶۰ زائر از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و دو هزار و ۸۶۰ زائر از طریق فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) برای انجام این فریضه مقدس عازم عربستان می‌شوند.

تمامی پرواز‌ها توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

این گزارش اضافه می‌کند، سال گذشته با برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان، اعزام زائران عمره در دستور کار قرار گرفت. اقداماتی برای این منظور انجام شد و حتی مسئولان کشورمان چندین بار به عربستان سفر کردند و توافق‌هایی انجام دادند. در اخرین اقدام مقرر شد تا اواخر آذر زائران ایرانی اعزام شوند. اما باز هم به دلیل ثبت‌نام دیرهنگام این امر رخ نداد و اعزام‌ها به ۱۳ دی موکول شد.

در روز قبل از اعزام، اما خبری مبنی بر لغو پرواز‌ها منتشر شد و اعزامی هم صورت نگرفت. این در حالی است که برای حدود ۲ هزار نفر ویزا صادر شده بود و بیش از ۴۰ هزار نفر اماده اعزام به عمره بودند.

زمان سپری شد و مسئولان کشورمان مدعی شدند که سعودی‌ها مجوز پرواز نمی‌دهند. کار از سوی مقامات وزارت خارجه پیگیری شد، اما باز هم تا پایان سال گذشته زائران به عربستان اعزام نشدند.

عمره گزاران ۱۰ روز در سرزمین وحی حضور خواهند داشت که ۵ روز در مکه و ۵ روز در مدینه است. هزینه سفر هم ۴۰ میلیون و ۶۰۰ تا ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است. در حالی که سال گذشته این مبلغ ۴۱ تا ۴۴ میلیون تومان بود.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • حضور سفیر عربستان در مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به حج
  • آغاز اعزام ایرانی‌ها به عمره پس از ۹ سال
  • آغاز اعزام ایرانی ها به عمره پس از ۹ سال
  • اعزام نخستین گروه از زائران عمره به عربستان پس از ۹ سال
  • نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند/ آغاز اعزام به حج تمتع 24 اردیبهشت 1403 + عکس ها
  • پایان انتظاری ۹ ساله / نخستین گروه زائران عمره راهی عربستان شدند
  • پایان انتظاری ۹ ساله / نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند
  • اعزام نخستین گروه پزشکان ایرانی داوطلب به سفر عمره
  • اعزام اولین کاروان عمره مفرده از فردا؛ ۵ هزار زائر راهی سرزمین وحی می‌شوند