Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@23:22:56 GMT

یزد | مشارکت خوب مردم بافق در طرح کنترل فشار خون بالا

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۷۷۶۶

یزد | مشارکت خوب مردم بافق در طرح کنترل فشار خون بالا

مردم شهرستان بافق از ابتدای شروع طرح ملی بسیج کنترل فشار خون بالا، استقبال خوبی از این طرح داشتند. ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱ استانها یزد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، بسیج کنترل فشار خون بالا هم اکنون در سراسر کشور در حال برگزاری است و در نقاط مختلف مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه فشارخون بالا این روزها موضوعی است که بیش از هرزمان دیگری در ارتباط با آن بحث می‌شود و به یکی از اصلی‌ترین مسائل روز جامعه به ویژه در حوزه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبدیل شده و در بافق هم مردم نسبت به آن حساسیت بالایی پیدا کرده اند.

زمانی که آماری مبنی بر مرگ نزدیک به 100 هزار ایرانی در سال بر اثر فشار خون بالا منتشر شد، اوج وضعیت بحرانی این موضوع برای همگان آشکار شد و حساسیت‌های بسیار زیادی نسبت به این موضوع در لایه‌های مختلف جامعه به وجود آمد.

بی‌توجهی به فشار خون بالا از سوی افرادی که درگیر این بیماری هستند یکی از مسائلی است که سبب شده آمار مرگ و میر ناشی از این عامل و همچنین بیماری‌های وابسته به آن افزایش یابد.

با شروع این طرح در استان یزد و شهرستان بافق و اطلاع مردم از آمارهای نگران کننده‌ای که این بیماری به وجود آورده، استقبال خوبی از طرح صورت گرفت.

استقبال در شهرستان بافق به حدی خوب بوده که تا به الان 12 هزار نفر در این شهرستان برای پایش وضعیت فشار خون خود به مراکز معرفی شده مراجعه کرده اند.

این خبر را سعید عسکری مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بافق اعلام کرد و اظهار داشت: مراقبان سلامت با حضور در تمام تجمعات زنانه و مردانه شهر، فشار خون افراد بالای 30 سال را کنترل می‌کنند.

وی از شهروندان گرامی خواست با حضور در مراکز بهداشت و پایگاه‌های در نظر گرفته شده برای این منظور مراقبان سلامت را در این امر مهم یاری رسانند.

عسکری با بیان اینکه ضرورت دارد همه افراد جامعه هدف نسبت به مراجعه و پایش فشار خون خود اقدام کنند ادامه داد: شماره تلفن 32429085 بصورت شبانه‌روزی پاسخگوی سؤالات شهروندان برای این موضوع است.

مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بافق طرح بسیج کنترل فشار خون با هدف شناخت و آگاهی افراد مبتلا به این بیماری خطرناک، با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر ادارات و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی از  27 اردیبهشت امسال شروع شده و تا 15 تیر ادامه می‌یابد.

313 ایستگاه ثابت و سیار پایش فشار خون در یزد فعالیت دارند

محمد‌رضا دهقانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد هم در ارتباط با وضعیت کلی این طرح در استان یزد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد، به اجرای طرح بسیج ملی فشارخون در استان اظهار داشت: این طرح نماد مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی استان است.

وی جامعه هدف در طرح ملی بسیج فشارخون را افراد بالای 30 سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های کلیوی عنوان کرد که در استان یزد قریب به 550 هزار نفر هستند و تلاشمان این است که 275 هزار نفر در این طرح شرکت داشته باشند.

دهقانی اضافه کرد: برای اجرای این طرح ملی در استان یزد، 313 ایستگاه ثابت و سیار و 224 واحد فعال خانه بهداشت با فعالیت 660 نفر از همکارانمان در حوزه بیماری خاص، اورژانس‌ها، کارکنان حوزه سلامت، داروخانه‌ها، خیریه و بسیج و غیره مشارکت دارند.

با توجه به اینکه فشار خون بالا در افراد با سن بالای 30 سال می‌تواند خطرات بسیار بیشتری به دنبال داشته باشد، قطعا پایشی که در جامعه صورت می‌گیرد، باید با اولویت این گروه سنی باشد تا میزان خطرپذیری جامعه به مقدار قابل توجهی در ارتباط با بحث فشار خون کاهش یابد.

نکته قابل توجه در ارتباط با این موضوع این است که در جهت کنترل فشار خون در استان باید به دنبال ارتقاء سطح سواد سلامت مردم باشیم و قطعا این موضوع نقش مهمی در ابتلای افراد به این بیماری‌ها به دنبال دارد.

موضوعی که باید نظر قرار گیرد این است که مردم استان یزد باید مصرف نمک در غذاهای خود را 50 درصد کاهش دهند که این مسئله دور از دسترس نیست فقط نیازمند آگاهی‌رسانی کامل و بیان دلایل برای مردم دارد.

امسال و در راستای دو عامل اطلاع‌رسانی به مردم در ارتباط با خطرات فشار خون بالا از یک سو و پایش فشار خون در بین افراد 30 تا 70 سال جامعه، بسیج ملی کنترل فشار خون بالا برنامه‌ریزی شده که اجرای درست این موضوع نقش مهمی در حوزه پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها به دنبال دارد.

یکی از مهمترین مسائلی که در اجرای مناسب این طرح مهم باید مورد توجه باشد، مشارکت همگانی مردم در اجرای آن از یک سو و همکاری تمام نهادها و رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی گسترده و اقدامات مناسب برای پایش است.

انتهای پیام/ش

R41376/P/S6,76/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۷۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی

حسین قره: حتماً این روزها به نظرسنجی‌ها و یا نظراتی که بر اساس داده‌های این نظرسنجی‌ها گفته شده، برخورده‌اید. یکی از نهادهایی که این روزها و بعد از تعطیلات نوروز سوار بر موج نظرسنجی‌ها به دنبال مقاصدی است که جبران مافات و گذشته کند، سازمان صداوسیما است.برنامه‌های نوروزی این سازمان اگرچه خالی از ایراد نبود، اما چون از مواضع تندوتیز دوساله گذشته برگشته و به بعضی از هنرمندان و مجریان و برنامه‌سازان فرصت داد تا باری دیگر از قاب تلویزیون با مردم ارتباط بگیرند، نسبت به سقوطی که در ماه‌های سال قبل داشت و از زیر بار برنامه‌هایی با ۷ و ۱۰ درصد مخاطب خلاص شد و بالا آمد، سریعاً مدیران این سازمان در تمامی نشست‌ها از موفقیت برنامه تحول خود سخن گفتند که از جمله آنان رئیس این سازمان، پیمان جبلی بود.

در میان تمام نظرسنجی‌های انجام شده، آخرین آن «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صداوسیما» با تعداد نمونه‌ی ۱۷۱۵ نفر از شهروندان ۱۵ سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردین‌ماه» سال جاری بود که جای تحلیل و بررسی دارد. چراکه نتایج و داده‌ها با آنچه در کوچه و خیابان و جای بروز افکار مردم وجود دارد، متمایز است.

نظرسنجی و مردم، مردم و شبکه‌های اجتماعی

یکی از شیوه‌های مدرن فهم شرایط جامعه، نظرسنجی و پایش افکار عمومی است که به مدیران بالادست و فرمان می‌دهد که مدیریتشآنچه میزان با خواست و اراده ملتی که از آنان رأی گرفته برکرسی قدرت (در هر سطحی) تکیه زده‌اند، مطابقت دارد. مردم چه می‌خواهند و بر اساس داده‌ها برای آینده جامعه برنامه‌ریزی کرده و هم‌افزایی جامعه و ارکان حاکمیت افزایش یابد.

اگرچه نظرسنجی‌ها تقریبی است و تحلیل داده‌ها از اصول علوم اجتماعی تبعیت می‌کند؛ اما تشکیک‌ها در داده و اطلاعات و برآمده از آنان می‌تواند به فهم بهتر موضوعات مورد نظرسنجی کمک کرده یا آنان را اصلاح کند.

یکی از مراکز نظرسنجی مستقر در ایران مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) است. این مرکز در آخرین نظرسنجی خود درباره صداوسیما و میزان مخاطب به آمارها و داده‌هایی رسیده است که قابل تشکیک است و می‌توان درباره آن حرف زد.

این نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صداوسیما» با تعداد نمونه‌ی ۱۷۱۵ نفر از شهروندان ۱۵ سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردین‌ماه» سال جاری، به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده است. بنا بر گزارش این مرکز مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی ازاین‌قرار است که ۲/۶۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند و به ترتیب شبکه ۳، آی فیلم و شبکه یک، پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی هستند.

آیا این نتیجه قابل تشکیک است و از آن مهم‌تر آیا از این آمار می‌توان عملکرد این سال‌های تلویزیون که زیر نگین آقایان پیمان جبلی و وحید جلیلی اراده می‌شده است را توجیه کرد. آیا به این داده‌ها می‌توان تأکید کرد که عمل کرده آقایان و آنچه ساخته‌اند با نظر مردم مطابقت دارد.

اراده مردم در بسترهای مختلف

شاید تا یک دهه پیش بسترها برای بروز عقاید مردم اندک بود، رسانه‌های مکتوب و تصویری و رسانه‌های جریان اصلی می‌توانستند با اتکا به میزان مخاطب مدعی باشند که دو دستور کار دارند، بیان خواسته مردم و جهت‌دهی (چه مثبت و چه منفی) به افکارشان و هدایت جامعه به آنچه مطلوب است و اصلاح بعضی از باورها و... اما از دهه‌ای پیش‌تر مردم در تمام سطوح خود زبان ابراز پیدا کرده‌اند، گسترش فضای مجازی بر بستر وب و ساخت شبکه‌های اجتماعی این بستر را به وجود آورد تا کم‌کم مردم در شکل عام شبکه اجتماعی را تسخیر کرده و به بیان عقاید خود بپردازند. با این اتفاق اختیار دیگر تام و تمام در اختیار کسی نیست و شبکه‌هایی شناور و توده‌ای و ابری شکل می‌گیرد که نشان می‌دهد مردم چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را نمی‌پسندند، چه امری را تأیید می‌کنند و چه امری را پس می‌زنند و...

شبکه‌های اجتماعی خود یک خط و میزان برای صحت سنجی و برابر نهادن و قیاس با مراکز نظرسنجی شده‌اند. این را هم باید تأکید کرد که منابع نظرسنجی‌ها گاهی می‌تواند در شکل‌دهی نظرسنجی و... متغیرهایی را ایجاد کند.

وایرال شدن زیرخاکی و دیده نشدن دو سریال هفت‌سر اژدها و رستگاری

اگر قرار باشد با این ملک که امروز مردم بیشترین حضور را در شبکه‌های اجتماعی دارند، سراغ نظرسنجی‌هایی که این روزها صداوسیما و حالا ایسپا آن‌ها را تهیه کرده‌اند، رفت، می‌توان به این آمارها تشکیک کرد و از تهیه‌کنندگان و نویسندگان صورت نظرسنجی پرسید، چطور است که بعضی از سریال‌های مورد اشاره در این نظرسنجی مثل زیرخاکی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته و به اصلاح امروز وایرال می‌شود، اما تقریباً در شبکه‌های اجتماعی خبری از هفت‌سر اژدها یا رستگاری نیست. اگر این ملاک واکنش مردم باشد، دست‌به‌دست شدن بخش‌هایی که مردم دوست داشته‌اند خود یک واکنش مثبت است. اگر سه سریال با هم قیاس شوند، در فضای مجازی اختلاف دو سریال با سریال اول فرقی فاحش دارد و قابل‌مقایسه نیست. این واکنش‌ها می‌تواند نحوه پرسش‌نامه را دقیق‌تر کند و یا اصلاحی در آن ایجاد کند.

نکته دیگر این است که در این نظرسنجی دیده نشده قیاس و محبوبیت آثار است و یا صرفاً به دیدن یا ندیدن اکتفا کرده و اگر ملاک محبوبیت در پرسش‌نامه بود در خروجی این اطلاعات و داده ارائه نشده است.

نکته دیگر که می‌تواند ملاک در کنار شبکه‌های اجتماعی باشد، رسانه‌های داخلی است، در خصوص این سه سریال مطرح شده در نظرسنجی تقریباً نقد و نظر یا واکنشی گسترده‌ای نبوده است، واکنش و نقد منفی را در حدودی می‌توان دید؛ اما اخبار مرتبط با دو سریال هفت‌سر اژدها و رستگاری به‌جز رسانه‌های صداوسیما و وابسته جریانی و سیاسی بسیار کم است.

برمودا و مهمونی شبکه نسیم پایین‌تر از برنامه‌های شبکه سه

در بین برنامه‌های تولید شده که با هم قیاس شده‌اند نکته جالب اینجاست که برنامه‌های تلویزیونی، ازجمله مهمونی ساخته ایرج طهماسب با عروسک‌های که جذابی همچون آقای همساده و...، یا برنامه گفتگو محور برمودا کار کامران نجف زاده که با حواشی بسیاری همراه بود و گفتگو او با مهمان‌هایش بیشترین بازخورد را در شبکه‌های اجتماعی داشته و بخشی‌های بسیاری از آن وایرال شده است و به‌سرعت دست‌به‌دست می‌شود در این نظرسنجی در پایین‌ترین رتبه‌ها قرارگرفته‌اند. در عوض برنامه‌های شبکه سه سیما ازجمله فوتبال برتر که کمترین چرخش در شبکه‌های اجتماعی را دارد، در بالای جدول است. این نمودار را حتی می‌توان با قبل این برنامه هم مقایسه کرد. تعداد مخاطبانی که با این برنامه تماس می‌گیرند نسبت به دوره‌ای که عادل فردوسی پور آن را اجرا می‌کرد هم می‌تواند دامنه نظرسنجی را حد و حدود دهد.

اگرچه نظرسنجی‌ ایسپا نشان می‌دهد که تولیدات شبکه سه بالاتر از همه تولیدات ایستاده است؛ اما برنامه‌هایی همچون برمودا و المیرا شریفی مقدم بیشتر از ۳۰۰ میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی دیده شدند و این درحالی است که این برنامه‌ها بخشی از تولیدات این شبکه نیستند. داده‌ها و آمارهایی که از شبکه های اجتماعی به دست می آید می‌تواند نقیضی برابر نظرسنجی باشد.

جامعه آماری، مبنای انتخاب و خروجی داده‌ها

برگزارکنندگان نظرسنجی قطعاً نقشی در تغییر نظر جامعه آماری خود نداشتند، اما انتخاب جامعه آماری یعنی همان یک هزار و هفتصد نفری که به پرسشنامه پاسخ داده‌اند و نحوه پرسش می‌تواند محل بحث باشد. مبنای انتخاب تصادفی شماره‌های تماس هم می‌تواند ما را به نتایجی برساند. فرض بگیرید اگر شما در آخرین روزهای تعطیلات فروردین از مردم بپرسید تلویزیون دیده‌اید، به دلیل تعطیلات احتمال دیدن برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد؛ اما می‌توان سایه این ماه با بیشترین برنامه‌ها را به کل سال و یک‌نهاد تعمیم داد و تیتر زد که ۶۲ درصد ایرانیان تلویزیون می‌بینند.

آنچه مسلم است آمار ۶۲ درصد مخاطبان تلویزیون با توجه به شرایط اجتماعی و ریزش سرمایه اجتماعی این نهاد آن‌قدر بالاست که جای بحث دارد و جامعه شناسان می‌توانند با ورود به این مسئله آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند.

اگر این نظرسنجی‌ها کنار هم گذاشته شود می‌تواند مدیران را به خطاهای راهبردی و استراتژیک بکشاند. از جمله آن می‌توان به صحبت‌های چند روز پیش پیمان جبلی رئیس صداوسیما اشاره کرد. او گفته بود: شیوه‌های علمی نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، سابقه‌ای بیش از ۵۰ سال دارد. امسال در انتخابات پیش‌بینی مشارکت ۴۱.۷ درصدی را مرکز تحقیقات پیش‌بینی کرده بود که ۴۱ درصد محقق شد. ذائقه مصرف رسانه‌ای جامعه به‌ویژه در نسل‌های جدید تغییر کرده است. امسال بنابراین قرار گرفته که الگوها و مدل‌های نظرسنجی به‌روزرسانی شود. بخش عمده‌ای از مخاطبان صداوسیما در شهرستان‌ها و روستاها هستند، لذا صداوسیما بیش از ۸۰ درصد در روستاها و شهرهای کوچک مخاطب دارد.

آقای جبلی ۸۰ درصد از کجا آمده است

جمله آخر آقای جبلی آن‌قدر گنگ و نامفهوم است که می‌تواند چند پرسش را به همراه داشته باشد. این عدد ۸۰ درصد از کجا آمده است، ۸۰ درصد از چه جمعیت آماری، تقسیمات کشوری چیز دیگری می‌گوید، اصلاً ۸۰ درصد جمعیت ایران که در شهرهای کوچک و روستاها زندگی نمی‌کنند که بخواهند مخاطبان تلویزیون آقای جبلی باشند. شهرهای کوچک چه مقیاسی دارند، مثلاً شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت کوچک به‌حساب می‌آید یا شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر یا ۳۰۰ هزار نفر، آن‌وقت باید از آقای جبلی پرسید اگر تعداد شهرهای کوچک و روستاهای ایران را جمع بزنیم چطور به عدد ۸۰ درصد جمعیت خواهیم رسید.

اگر این‌گونه است سهم شهرهای بزرگ از صداوسیما چه می‌شود. اصلاً مقیاس برای شناسایی یک شهر به بزرگی و کوچکی مگر اندازه و مساحت شهر است، شهر بزرگ به لحاظ وسعت بدون جمعیت معنا ندارد، به عبارتی بیابان یا جنگل یا هر چیزی است به‌غیراز شهر، شهر بزرگ تعریف دارد، میزان جمعیت به‌علاوه رشد صنایع و اقتصاد و ملاک‌های اجتماعی و زیستی، خب اگر در شهری ۱۴ میلیون از ۹۰ میلیون جمیعت ایران زندگی می‌کنند و تلویزیون هیچ برنامه‌ای برای آنان ندارد، تکلیف این ۱۴ میلیون چیست و اگر در ایران به ترتیب شهرهای بزرگ را با جمعیتشان جمع بزنیم و به عددی حدود ۶۰ درصد جمیعت کشور برسیم، آن‌وقت آن ۸۰ درصد آقای جبلی کجای معادل قرار می‌گیرد.

خطر تفسیر به رأی یک نظرسنجی و یا ترکیب عناصری در پرسشنامه‌ها می‌تواند یک فاجعه را رقم بزند، نمی‌توان با ابزار علم جدید به جنگ آن رفت و آن را از محتوا و معنا خارج کرد. مراکز نظرسنجی که سال‌ها در حال تولید علمی داده هستند باید کماکان مستقل باقی بمانند و نباید از کارشناسان این حرفه خالی شوند. مهم است که اگر نظرسنجی‌ها به نفع ما نبود، صادقانه بپذیریم و مهم‌تر است که داده‌ها را تفسیر به رأی نکنیم چون راه به بی‌راهه هم نمی‌برد.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899120

دیگر خبرها

  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید
  • هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد
  • کنترل و مهار پشه آئدس در گیلان