Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از این که دولت اسکاتلند از اجرای طرحی برای تشکیل مجلسی تحت عنوان "مجلس شهروندان" در این کشور به منظور نظرخواهی از آنها درباره موضوعاتی همچون بریگزیت و آینده اسکاتلند خبر داد، نخست وزیر اسبق بریتانیا از این طرح انتقاد کرده و نسبت به تمرکز صرف این طرح بر موضوع استقلال اسکاتلند هشدار داد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌گوردون براون، نخست وزیر اسبق انگلیس از طرح اخیر دولت اسکاتلند برای  برگزاری مجلس شهروندان انتقاد کرده و آن را فاقد بلند پروازی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوردون براون گفت‌ که اگرچه تصمیم دولت اسکاتلند را برای برگزاری این مجلس ستایش می‌کند، اما هشدار می‌دهد اگر قرار باشد این طرح تنها با پرداختن به مساله استقلال اسکاتلند به اجرا درآید، کارآمد نخواهد بود.

به گفته براون که قبلا رهبر حزب کارگر بوده، برگزاری مجالس شهروندان می‌تواند خلاءهای موجود در نظام سیاسی را پر کند.

چند روز پیش دولت اسکاتلند اعلام کرد، ۱۲۰ تن از عموم مردم به عنوان نماینده و به صورت تصادفی برای حضور در این مجلس انتخاب خواهند شد و نشست‌های این مجلس نیز طی 6 بار و در تعطیلات آخر هفته‌ در فاصله پاییز امسال تا بهار ۲۰۲۰ قرار است برگزار شود.

همچنین سه مساله در نظر گرفته شده برای دستور کار این مجالس عبارتند از: این که اسکاتلند در آینده چه نوع کشوری باید باشد؛ این که اسکاتلند چطور می‌تواند بر چالش‌هایش از جمله از بابت "بریگزیت"  غلبه کند؛ و این که چه کارهای بیشتری در اسکاتلند باید صورت بگیرد تا توانایی مردم برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه درباره آینده افزایش یابد.

گوردون براون در مطلبی در روزنامه‌ "اسکاتلند آن ساندی" نوشت: صرف نظر از این که در آینده همه‌پرسی استقلال در اسکاتلند وجود داشته باشد یا نداشته باشد، برگزاری مجالس شهروندان این شانس را به ما می‌دهد تا یک بحث آگاهانه‌تر درباره مسائل کلیدی تاثیرگذار بر آینده اجتماعی و اقتصادیمان داشته باشیم.

به نوشته خبرگزاری پرس اسوسیشن، او در ادامه‌ تصریح کرد: هر چند که دولت اسکاتلند شایسته کسب اعتبار از بابت ایده برگزاری این مجالس است، اما طرح‌های پیشنهادی فعلی آنها برای تشکیل تنها یک مجلس از شهروندان با حضور ۱۰۰ نفر و با برگزاری تنها شش بار نشست فاقد بلند پروازی است.

او گفت‌: از نظر من رویکرد بهتر این است که این مجالس برای هر منطقه مهمی از کشور برگزار شوند و در هر کدام ۱۰۰ شهروند حضور پیدا کنند.

در ‌عین ‌حال گوردون براون پیشنهاد داد که گروهی اینترنتی متشکل از چند صد شهروند را می‌توان به این فرآیند اضافه کرد تا تعداد بیشتری از شهروندان و با هزینه ای کمتر در تعاملات شرکت کنند و در نهایت نه ۱۰۰ نفر ،‌ بلکه هزار نفر مشارکت داشته باشند و به ‌این‌ ترتیب این مشارکت فراگیرتر شود.

با این حال به گفته این نخست وزیر اسبق انگلیس، اگر قرار باشد که این مجالس تنها موضوعات بحث محدودی را در نظر بگیرند و تمام کاری که انجام می‌دهند پرداختن به موضوع رای مثبت یا منفی به استقلال در همه‌پرسی آینده باشد، در آن صورت دیگر نمی‌توان این مجالس را مشروع در نظر گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسكاتلند بریتانیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۹۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان انگلیسی را همراه با یک جنگنده یوروفایتر تایفون به لهستان اعزام و مستقر خواهد کرد.

سوناک با بیان اینکه این جنگنده برای گشت‌زنی در حریم هوایی لهستان در این کشور مستقر خواهد شد، گفت: ورشو و لندن برای همیشه متحد خواهند بود و ما همکاری خود را در همه حوزه‌ها تقویت خواهیم کرد.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه با اشاره به اینکه ورشو و لندن در حال بررسی امکان همکاری در زمینه تولید تسلیحات هستند، تاکید کرد: لهستان نقشی حیاتی در تضمین امنیت اروپا به عهده دارد.

نخست‌وزیر لهستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سوناک، گفت: لهستان و انگلیس قصد دارند به ایجاد یک سیاست امنیتی هماهنگ کمک کنند که تمام اروپا و بریتانیا را پوشش دهد.

 انگلیس و لهستان پیش‌تر در راستای آنچه تقویت امنیت اروپا در پی جنگ اوکراین نامیدند معامله‌ای را به ارزش ۱.۹ میلیارد پوند برای تجارت موشک امضا کرده بودند.

طرف انگلیسی متعهد شده است تا موشک‌های پیشرفته از نوع زمین به هوا CAMM ساخت شرکت MBDA را که هم در ارتش و هم در نیروی دریای انگلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد را در اختیار طرف لهستانی قرار دهد.

این موشک‌ها بر اساس گزارش دفتر نخست وزیر انگلیس می‌تواند با اهداف هوایی و موشکی پیشرفته تا فاصله ۲۵ کیلومتری و به یک جسم به اندازه توپ تنیس که فراتر از سرعت صوت حرکت می‌کند، برخورد کند.

دولت انگلیس این قرارداد را یکی از بزرگترین معاملات دوجانبه دفاعی اروپا، در چاچوب ناتو توصیف کرده است که اوج همکاری نزدیک میان بریتانیا و لهستان را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  • فیلم| اعتراف مشاور اسبق نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شکست اطلاعاتی در برآورد حمله ایران!
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • انگلیس هزینه‌های دفاعی را به ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین به قیمت امنیت تمام اروپا تمام می شود
  • وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکراین
  • تاکید انگلیس بر حمایت از اردن