Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان ناسا اعلام کرده‌اند با نصب تجهیزات جدید بر روی کاوشگر بعدی مریخی به دنبال جذب اکسیژن در سیاره سرخ هستند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ مهندسان آزمایشگاه «پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا که در کالیفرنیا قرار دارد، کاوشگر "مارس ۲۰۲۰" (Mars ۲۰۲۰) را به یک دکل تجهیز کردند. این دکل در بالای کاوشگر تعبیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قرار است "مارس ۲۰۲۰" در ماه ژوئیه سال آینده به سیاره سرخ ارسال شود. طی چند روز گذشته چرخ‌ها و سیستم تعلیق این کاوشگر رباتیک هم روی آن نصب گردید. سیستم تعلیق دائمی است، ولی چرخ‌ها در نهایت از بین خواهند رفت و با مدل‌های پروازی جایگزین خواهند شد.

تمامی فرآیند نصب دکل در یک اتاق استریل انجام می‌شود و شامل نصب حسگر‌های علمی و سیم‌کشی‌های برقی است و مراحل انجام آن کل این هفته به طول می‌انجامد. این دکل ۲.۲ متر طول داشته و سوار بر کاوشگری به مریخ خواهد رفت که به اندازه یک خودرو است. زمانی‌که "مارس ۲۰۲۰" در فوریه ۲۰۲۱ میلادی وارد مریخ شود، این دکل از قسمت بالای کاوشگر بیرون خواهد آمد تا کار خود را آغاز کند.

قرار است "مارس ۲۰۲۰" وارد دهانه "جزرو" (Jezero) مریخ شود تا اطلاعاتی از سطح آن منطقه پیدا کند. دهانه‌ای که در گذشته میزبان یک "دلتا" بوده است. دلتا در دانش جغرافیا زمینی است مثلثی شکل که از آبرفت رودخانه پدید آمده باشد. این کاوشگر رباتیک که شش چرخ دارد، به جمع‌آوری نمونه هم خواهد پرداخت تا آن‌ها را به زمین بازگرداند.

"مریخ ۲۰۲۰" همچنین فناوری‌های اکتشافی جدیدی را در این پروژه آزمایش خواهد کرد. به عنوان مثال، یک هلیکوپتر کوچک با کاوشگر در این سفر همراه است. یکی از ابزار‌های "مریخ ۲۰۲۰" هم از هوای سیاره سرخ اکسیژن خواهد گرفت. فناوری که قطعاً در آینده برای پیشگامان انسانی روی مریخ مفید خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مریخ نورد سفر به مریخ ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۹۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت استارت‌آپ‌ها پس از رایگان‌سازی ماموریت ۱۱ میلیارد دلاری مریخ توسط ناسا

ایتنا - نلسون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:« نتیجه‌گیری ما این است که بودجه 11 میلیارد دلاری بسیار گران است و تاریخ بازگشت سال 2040 هم بسیار دور است. ما باید راهی پیدا کنیم که هم مقرون‌به‌صرفه باشد و هم نمونه‌ها را در یک بازه زمانی معقول برگرداند.» 
بیل نلسون، مدیر ناسا، ماموریت 15 ساله 11 میلیارد دلاری این آژانس برای جمع آوری و بازگرداندن نمونه‌ها از مریخ را ناکافی اعلام کرده است. اما این تغییر استراتژی می‌تواند موهبتی بزرگ برای استارت‌آپ‌های فضایی باشد، که مطمئناً بخش زیادی از بودجه‌ها به آن‌ها هدایت می‌شود.

به گزارش ایتنا، نلسون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:« نتیجه‌گیری ما این است که بودجه 11 میلیارد دلاری بسیار گران است و تاریخ بازگشت سال 2040 هم بسیار دور است. ما باید راهی پیدا کنیم که هم مقرون‌به‌صرفه باشد و هم نمونه‌ها را در یک بازه زمانی معقول برگرداند.» 

ماموریت بازگشت نمونه مریخ هنوز در مراحل برنامه ریزی بود که بررسی پروژه در سال گذشته نشان داد که با توجه به بودجه، فناوری و سایر محدودیت‌ها، بعید به نظر می‌رسد که این ماموریت قبل از سال 2040 تکمیل شود و هزینه آن بین 8 تا 11 میلیارد دلار است.

اگرچه ناسا طرح اصلاح شده‌ای را در قالب طرح اولیه پیشنهاد کرد، اما اکنون جامعه فضایی را نیز به چالش کشیده است تا بیشتر از این پیش برود. ناسا به زودی از صنایع پیشنهادهایی را درخواست خواهد کرد که بتواند نمونه‌ها را در دهه 2030 بازگرداند و هزینه، ریسک و پیچیدگی ماموریت را کاهش دهد. 

 
با در نظر گرفتن میزان سرمایه‌گذاری زیادی که استارت‌آپ‌های اولیه و فضایی روی قابلیت‌های بین سیاره‌ای انجام داده‌اند، این اعلامیه احتمالاً به یک درآمد بادآورده تاریخی تبدیل می‌شود. شرکتی مانند Intuitive Machines که اولین فرود خصوصی روی ماه را داشته، به تمام سیلندرها شلیک می‌کند تا قراردادی چند میلیارد دلاری را به عهده بگیرد.

حتی اگر ناسا بخواهد نیمی یا حتی یک چهارم از بودجه اصلی را به تلاشی که توسط یک شرکت‌های فضایی تجاری هدایت می‌شود اختصاص دهد، صنایع خصوصی می‌توانند با کمترین هزینه کارهای بیشتری انجام دهند.

به گزارش ایتنا، شکی نیست که بسیاری از شرکت‌ها از این تصمیم سود می‌برند. نه فقط استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فضایی در حال رشد، بلکه ارائه‌دهندگان اولیه و پرتاب‌کنندگان نیز مشتاقانه منتظر این موقعیت بودند. اما اعلام رسمی آن و توانایی شرکت‌های جدید در اجرای این ماموریت باید بسیار معتبر باشد.

هنوز هیچ پولی روی میز وجود ندارد - اما اساساً این قول داده شده است ماموریت بازگشت مریخ مطابق با هر طرح جدیدی که ناسا تصمیم بگیرد، تغییر کاربری خواهد داد. این طرح جدید هر چه باشد، مطمئناً بیش از گذشته به خدمات تجاری و سخت‌افزار متکی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • (ویدئو) نقشه ۷۲ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی: قیمت‌ها در اسرائیل هر ۵ دقیقه بالا می‌رود
  • همه چیز، هر چیزی که قابلیت افزایش قیمت دارد، گران‌تر می‌شود
  • تقویم نجوم اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ + دانلود جدول
  • تقویم نجوم اردیبهشت‌ 1403 + دانلود جدول
  • رقابت استارت‌آپ‌ها پس از رایگان‌سازی ماموریت ۱۱ میلیارد دلاری مریخ توسط ناسا