Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@03:30:10 GMT

تیم جنگ طلب «بی» تنش آفرینان خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۹۴۹۴

تیم جنگ طلب «بی» تنش آفرینان خلیج فارس

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

اهداف «گروه بی» از تنش آفرینی در بزرگترین آبراهه جهان

جامعه خبری تحلیلی «الف» در این گزارش آورده است: تندروهای جنگ طلب متشکل از نومحافظه کاران آمریکایی، امارات و عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا تحرکات دیپلماتیک ایران در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه و عرصه بین‌المللی را خنثی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که هفته گذشته دیپلماسی در بالاترین سطح خود در ایران جریان داشت، گروه جنگ طلب و «تیم بی» تلاش کرد تا سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن و وزیر خارجه آلمان به ایران و همچنین شرکت حسن روحانی رئیس جمهوری در دو اجلاس مهم آسیایی و منطقه‌ای و دیدار با کشورهای روسیه و چین را تحت تاثیر قرار دهد.

به نظر می رسد، یک قوه محرکه جدی برای حفظ برجام شکل گرفته و کشورهای زیادی تلاش می کنند تا میانجیگری و رایزنی‌هایی را در این خصوص انجام دهند، ولی شاهد هستیم همزمان با این اتفاق، سناریویی علیه جمهوری اسلامی ایران پیرامون تلاش برای ایجاد ناامنی در خلیج فارس شکل گرفته است.

روز پنج شنبه دو کشتی حامل مواد پتروشیمی که یکی از آنها متعلق به ژاپن بود در منطقه خلیج فارس مورد حمله قرار گرفت. این اتفاق واکنش‌های زیادی در برداشت چرا که نگرانی‌های زیادی را درباره آبراهه‌ای که مهم ترین مسیر دریایی جهان است، تشدید کرد.

اما سوال این است چرا باید همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، دو کشتی حامل مواد پتروشیمی که یکی از آنها متعلق به ژاپن است در منطقه خلیج فارس مورد حمله قرار گیرد؟ این به این دلیل است که «تیم بی» همواره تلاش می کند تا ایران را که در حال حاضر به کانون دیپلماتیک تبدیل شده است، به انزوا بکشاند و شاید هم بخواهد به نوعی پیغامی به ایران برساند که اگر با مذاکرات و پیشنهادات آقای شینزو همراهی نکند قطعاً به راحتی می توانند بهانه ای برای راه اندازی یک جنگ در منطقه پیدا کنند و اجازه ندهند تا دیپلماسی ایران با سایر کشورها به نتیجه برسد. اما علیرغم اتهام زنی بی دلیل آمریکا به ایران، بسیاری از کشورها و حتی شورای امنیت زیربار دروغ ها و اتهامات ترامپ نرفته و گفته اند که قطعاً این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

نکته آخر اینکه پیامدهای این حادثه می‌تواند زمینه را برای درگیری‌های بیشتر مهیا سازد، روشن است که آمریکا دو هدف عمده را در این میان دنبال میکند؛ اینکه سعی دارد تا پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد و ایران را تهدیدی برای منطقه و تنگه هرمز معرفی کند چراکه تنگه هرمز حیاتی ترین شاهراه جهان است لذا آمریکا به دنبال این است که از طریق عملیات مخرب و بردن موضوع به شورای امنیت موفق شود امنیت و کنترل تنگه هرمز را از ایران بگیرد و دوم اینکه با تشدید تحریم‌ها و فشار بر روی ایران، اجماع بین‌المللی را هم علیه ایران به دست آورد و و اجازه ندهد تا تلاش های دیپلماتیک برای زنده نگه داشتن برجام به سرانجام برسد.

پیروز مجتهدزاده: سیاست ترامپ، «هردَنبیل» است

وبسایت خبری «عصرایران» در گفت و گو با پیروز مجتهدزاده، استاد جغرافیای سیاسی و کارشناس روابط بین‌الملل، دربارۀ سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران و پیامدهای احتمالی تقابل کنونی ایران و آمریکا، آورده است: خود آبه شینزو پس از گفت‌وگو با مقامات ایران مدعی شد که گامی بلند به سمت تحقق صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه برداشته شد. ولی بسیاری از ناظران با توجه به بی‌پاسخ ماندن پیام ترامپ و نیز حمله‌ای که روز پنج شنبه به دو نفت‌کش در دریای عمان رخ داد، سفر آبه شینزو را شکست‌خورده قلمداد کردند.

جناب مجتهدزاده، دربارۀ توفیق یا ناکامی سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران، در یکی دو روز گذشته نظرات متعارضی مطرح شده است. شما چه نظری دربارۀ نتیجۀ این سفر دارید؟

ظاهراً این سفر برای رساندن پیام یا نظرات ترامپ به سران جمهوری اسلامی ایران انجام شده بود. این کار صورت گرفت ولی واکنشی که به پیغام‌رسانی نخست وزیر ژاپن صورت گرفت، در بدو امر منفی به نظر می‌رسید؛ اما اگر ما کمی دقیق‌تر شویم، به نظرم آن‌جا که رهبر جمهوری اسلامی گفت با نخست‌وزیر ژاپن حاضر به گفت وگو است، این حرف در واقع به این معنا بود که جمهوری اسلامی با آقای ترامپ مستقیماً مذاکره نخواهد کرد ولی به صورت غیر مستقیم حاضر به گفت و گو راجع به مسائل فی‌مابین ایران و آمریکا است.

آیت‌الله خامنه‌ای در گفت‌وگو با آبه شینزو، ترامپ را تحقیر کرد ولی ترامپ در توییتش پس از جلسه رهبر ایران و نخست‌وزیر ژاپن، واکنش ملایمی بروز داد. دربارۀ این کنش و واکنش چه نظری دارید؟

من فکر نمی‌کنم این تحقیر مختصر برای آقای ترامپ که مدت‌هاست سران جمهوری اسلامی را تروریست و فاسد می‌نامد، غیر منتظره بوده باشد. به نظرم اظهار نظر آقای خامنه‌ای در گفتگو با نخست‌وزیر ژاپن دربارۀ ترامپ، بسیار سنجیده و بجا بود. آقای ترامپ حق ندارد با هر ادبیاتی که دلش می‌خواهد صحبت کند و پس از کلی توهین به مقامات جمهوری اسلامی (صرف نظر از اینکه شایسته‌اش باشند یا نباشند)، از آن‌ها انتظار احترام داشته باشد. آقای خامنه‌ای در گفت و گو با آقای آبه، به درستی به این نکته اشاره کرد و به درستی در قبال انبوه توهین‌های ترامپ به مقامات جمهوری اسلامی و «تروریست» خواندن ملت ایران، او را فاقد شایستگی لازم برای مبادله پیام دانست.

به نظرتان حمله به نفت‌کش‌ها در حالی که رهبر ایران و نخست‌وزیر ژاپن در حال گفتگو بودند، کار کدام نیرو بود؟

به نظر من این اقدام کار کسانی بوده که می‌خواستند اثرات مثبت گفت وگوی نخست‌وزیر ژاپن و رهبر ایران را از بین ببرند و این گام لرزان به سمت تحقق صلح و امنیت در منطقه را متوقف کنند و آتش جنگ را برافروزند. در اطراف ایران نیروهای بسیاری وجود دارند که خواهان بروز جنگ بین ایران و آمریکا هستند. ممکن است کسانی بگویند در ایران هم عده‌ای تندرو از جنگ استقبال می‌کنند ولی این احتمال بسیار بعید و دور از منطق به نظر می‌رسد که ایران مقام سیاسی عالی‌رتبه‌ای در حد نخست‌وزیر ژاپن را دعوت کند و درست زمانی که او مشغول گفتگو با مقامات ایران است، چنین اقدامی علیه نفت‌کش‌هایی انجام دهد که با منافع ژاپن هم مرتبط بوده‌اند. مقامات مربوطه در ژاپن از جمله مدیر ارشد شرکت کشتیرانی مربوطه هم تهمت امریکایی ها را رد کرده اند.

چسبندگی مانع کاهش قیمت‌ها می‌شود؛ اقتصاد با دستور و برخورد درست نمی شود

پایگاه خبری «تابناک» در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آورده است: چند وقتی است، قیمت ارز در بازارها رو به کاهش است، ولی خبری از کاهش قیمت دیگر کالاها نیست و حتی در برخی موارد بازار شاهد افزایش‌هایی در برخی از اقلام بوده است. با اینکه اداره تعزیرات و چند نهاد دیگر نظارتی، اقداماتی برای کنترل قیمت‌ها انجام داده اند، اثری در بازار پدید نیامده است.

محمد حسن نژاد در خصوص این موضوع اظهار داشت: افزایش قیمت کالاها با افزایش قیمت دلار و از سوی دیگر عدم کاهش قیمت‌ها با کاهش قیمت ارز، مربوط به دو مقوله اقتصادی است و در کشورهایی مانند ایران، بیش از هر جای دیگری استفاده دارد. مورد اول در اقتصاد به چسبندگی قیمت معروف است؛ به عبارت دیگر، زمانی که کالایی گران می‌شود، احتمال کاهش قیمت بسیار کم است. متأسفانه این مسأله در اقتصاد ایران نیز آزمایش شده و ما بارها آن را تجربه کرده ایم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: زمانی که عوامل افزایش قیمت‌ها تعدیل پیدا می‌کند، در ۸۰ درصد مواقع بیش از ۲۰ درصد قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد و اصطلاحاً قیمت‌ها به کالا چسبیده می‌شود. اما بحث دیگر مربوط به انتظارات و جو روانی جامعه است. شاید در اوضاع کنونی، مردم تصور می‌کنند که پایین آمدن قیمت ارز موقتی است و واقعی نشده و به همین دلیل، قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهند. اگر دولت کمکی برای خرید این اقلام نکرده باشد، نمی‌تواند برای آن هم قیمت تعیین کند. این‌ها کالاهای اساسی نیست که دولت روی آن نظارت داشته باشد. هیچکس نمی‌تواند به دیگری بگوید کالایش را با چه قیمتی بفروشد. اگر مردم می‌بینند کالایی گران است، نخرند.

جلال میرزایی در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه سیاست‌های نادرست دولت در زمان افزایش قیمت ارز باعث شد تا آشفتگی عمیقی در بازار ایجاد شود و همین عوامل باعث شد تا امروز نتوانیم اوضاع را آنگونه که باید کنترل کنیم. مشکل دیگر ما این است که اساساً اجازه واردات هیچ کالایی داده نمی‌شود و همین باعث شده تا تعادل بین عرضه و تقاضا به هم بریزد. کمبود کالا در بازار باعث گشته تا نرخ‌های بسیار متفاوتی از سوی فروشنده‌ها به قیمت‌ها داده شود و همین عاملی شده تا هیچ کالایی ارزان نشود.

این نماینده در پاسخ به اینکه نظارت ضعیف تعزیراتی باعث این وضعیت نیست، گفت: تجربه به ما نشان داده است که با نظارت کار درست نمی‌شود. بازار تابع عرضه و تقاضاست. اگر عرضه کم باشد، تقاضا بالا می‌رود؛ آن هم در جامعه‌ای مثل ایران که در آن احتکار، تقلب و رانت اطلاعاتی غوغا می‌کند؛ بنابراین، تا زمانی که تعادل در بازار عرضه و تقاضا برقرار نشود، نمی‌توان با بگیر و ببند اوضاع را مدیریت کرد.

با اعلام نظر شورای نگهبان مشخص شد؛ مصوبه ناپخته مجلس کار دست فرزند مادران ایرانی و پدران خارجی داد

وبسایت خبری «تابناک» گزارش داد: مصوبه مجلس در حالی رد شده که در آن نه بر قانونی بودن ازدواج مادران ایرانی و مردان خارجی تاکید شده بود و نه اعطای تابعیت ملزم و منوط به انجام آزمایش دی ان ای یا طی کردن مسیری دیگر برای اثبات هویت افراد شده بود. نقیصه ای که برخی بر این باورند موجب بروز مشکلات زیادی خواهد شد و حتی ممکن است سیل افراد غیرایرانی (آنهایی که نه پدرانشان ایرانی هستند و نه مادرانشان) را روانه کشورمان کند که با استفاده دو شاهد مدعی خواهند شد که مادرشان ایرانی است!

دورنمایی که حالا مشخص شده واقعی نبوده و اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج مادران ایران و پدران غیرایرانی، با این دست لوایح و طرح‌ها ممکن نخواهد بود به ویژه از این رو که می‌دانیم اعطای تابعیت می‌تواند تبعات امنیتی داشته باشد و در لایحه یاد شده نسبت به این موضوع مهم بی توجهی صورت گرفته است.

به دو دلیلی که شورای نگهبان برای رد این مصوبه آورده، توجه کنید:

۱- اطلاق اعطای تابعیت، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد خلاف موازین شرع و مغایر بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی شناخته شد.

۲- اطلاق اعطای پروانه اقامت به پدر، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد خلاف موازین شرع و مغایر بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی شناخته شد.

آن گونه که این اظهار نظر رسمی شورای نگهبان نشان می‌دهد، این لایحه نتوانسته راهکاری برای عدم بروز مشکلات و مسائل امنیتی ارائه دهد و حتی برعکس، مفاد آن به گونه‌ای ست که خوف بروز این مشکلات و مسائل می‌رود. بیم بروز خطراتی جدی و مهم که اگرچه نمی‌بایست موجب محروم ماندن فرزندان حاصل ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی شود، اما قابل چشم پوشی هم نیست.

فیلمی که آمریکا منتشر کرده، ادعا می‌کنند ایرانی‌ها در حال جدا کردن مین عمل نکرده از کشتی هستند؛ چه کسی جرات چنین کاری دارد، مگر اینکه از قبل بداند آن مین خنثی است؟

پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، آورده است: این دیپلمات پیشین می گوید: اتفاقی که در دریای عمان افتاده، فقط می تواند برای ضربه زدن به ایران به کار رود؛ آقای پمپئو می گوید کار بسیار بسیار دقیق و پیشرفته ای بوده و کار یک دولت است و فیلمی منتشر کرده اند که ادعا می کنند ایرانی ها در حال جدا کردن مین عمل نکرده از کشتی هستند. چه شخصی جرات چنین کاری دارد، مگر اینکه از قبل بداند آن مین خنثی است و فقط برای فیلم تهیه کردن این کار را انجام داده اند که در نهایت به ایران نسبت بدهند.

مجلسی درباره حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان گفت: به هر حال حمله به این نفتکش ها آن هم درست در زمان دیدار نخست وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری حتماً یک پیام سیاسی خاصی را به همراه داشته است. در جرم شناسی اصلی هست که هر وقت جنایتی رخ داد باید دید آن به نفع چه شخصی تمام می شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اتفاقی که در دریای عمان افتاده، فقط می تواند برای ضربه زدن به ایران به کار رود؛ آقای پمپئو می گوید کار بسیار بسیار دقیق و پیشرفته ای بوده و کار یک دولت است و فیلمی منتشر کرده اند که ادعا می کنند ایرانی ها در حال جدا کردن مین عمل نکرده از کشتی هستند. چه شخصی جرات چنین کاری دارد، مگر اینکه از قبل بداند آن مین خنثی است و فقط برای فیلم تهیه کردن این کار را انجام داده اند که در نهایت به ایران نسبت بدهند.

مجلسی اضافه کرد: اینها مسائلی است که در زمانی که خدشه ای در زبان دیپلماسی ما وارد می شود مورد سوءاستفاده اینچنینی قرار می گیرد و ذینفع این کار، در درجه اول کسانی هستند که دنبال بهانه برای ضربه زدن به ایران می گردند. قصد آمریکا از این افترا، این است که اگر ما سپاه پاسداران را تروریست اعلام کرده ایم، این هم یک عمل تروریستی است. جنگ جهانی اول به همین بهانه ها آغاز شد. کشور و افرادی که پشت حمله به دو نفتکش در دریای عمان بوده اند، می خواستند ژاپنی ها را هم علیه ایران تحریک کنند. این عمل، کار کسانی است که به دنبال محو و شکست ایران و به زانو در آوردن ایران هستند.

آمریکا به دنبال چیست؟

پایگاه خبری «فرارو» در گفت وگو با محسن جلیلوند، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، نوشت: ترامپ روز جمعه در مصاحبه با فاکس نیوز ویدیوی سنتکام از حضور یک قایق ایرانی در نزدیکی یکی از نفت‌کش‌ها را نشان مسئول بودن جمهوری اسلامی در این حمله دانست. او درباره چگونگی واکنش ایالات متحده به ایران گفت: «خواهیم دید.»

پیش از سخنان ترامپ دولت آمریکا ویدیویی منتشر کرده و ادعا می‌کند این ویدیو، نیروهای سپاه پاسداران را در حال تلاش برای جدا کردن یک مین عمل نکرده از نفتکش ژاپنی نشان می‌دهد. اما ایران هم این ادعاها را رد کرده و معتقد است حادثه روز پنجشنبه «مشکوک» است. ایران با انکار دخالت در این حملات می‌گوید کسانی در پی بی‌ثبات کردن رابطه ایران با جامعه جهانی هستند.

محسن جلیلوند تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه آمریکا در حال ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران است، اظهار کرد: «استراتژی آمریکا این است که ایران را در یک موقعیت آچمز قرار دهد. از سوی دیگر خودش را در موقعیتی قرار دهد که حق با اوست و هر اقدامی که بخواهد می‌تواند انجام دهد.»

او افزود: «آمریکا در اولین اقدام برگ مذاکره را انداخت و گفت ما حاضریم با ایران مذاکره کنیم. اصولاً مذاکره در عرصه بین الملل امر مثبتی به حساب می‌آید. وقتی کشوری می‌گوید که مذاکره نمی‌کنیم، متهم به دیپلماسی گریزی می‌شود. حالا آمریکایی‌ها می‌خواهند این را القا کنند که ایران حاضر به مذاکره نیست. از سوی دیگر ناامن سازی خلیج فارس و دریای عمان را هم به ایران نسبت می‌دهند تا به هدف نهایی خود برسند.»

جلیلیوند درباره احتمال موفق شدن آمریکا برای اجماع سازی علیه ایران گفت: «آمریکا روندها را بررسی می‌کند. این کشور فعلاً گام‌های اولیه را برداشته است. تاکنون انگلیس از موضع ایالات متحده حمایت کرده، آلمان مخالفت کرده، ولی ممکن است در ادامه این کشور هم به آمریکا بپیوندد. مشخص نیست که آمریکا به چه چیزی می‌اندیشد، اما به نظر می‌رسد که کم کم آلمان و اروپا نیز با آمریکا همراه خواهند شد.»

او در پاسخ به این سوال پس ناگزیر درگیری شکل می‌گیرد؟ گفت: «آمریکا فضا را به این سمت سوق می‌دهد که درگیری ایجاد شود، یعنی یک پله از تحریم اقتصادی بالاتر.»

جلیلوند معتقد است «ایران باید دو کار انجام دهد اول اینکه دشمنان را تبدیل به بیطرف کند و بیطرف‌ها را تبدیل به دوست نماید. این وظیفه اصلی دیپلماسی است. دوم اینکه در سیاست داخلی نیز تحولاتی ایجاد شود. کارآمدی و توانمندی حکومت با کاهش مشکلات اقتصادی و فرهنگی. ایران باید با شتاب به این سمت برود، بخش‌های ناکارآمد را حذف کند و تغییراتی در سیاست‌ها ایجاد کند.»

دوراهی دونالد ترامپ در برابر ایران

وبسایت خبری «فرارو» گزارش داد: جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پمپئو، وزیر خارجه، در کنار شاناهان، تلاش می‌کنند برای جلوگیری از تکرار حمله به نفتکش‌ها، سایر کشورها، خصوصاً کشورهای اروپایی، را با خود همراه کنند. احتمالاً، آن‌ها امیدوارند که پس از ایجاد چنین اجماعی، حتی اگر درگیری میان ایران و آمریکا رخ دهد، این درگیری میان دو کشور نخواهد بود، بلکه میان ایران و جامعه جهانی خواهد بود.

بخشی از مشکلات ترامپ، به شرایط سیاسی داخل آمریکا مربوط می‌شود؛ حدود یک سال و نیم دیگر، ترامپ باید دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. افکار عمومی آمریکا، برخلاف سال‌های پس از حملات ۱۱ سپتامبر، با جنگ‌های خارجی مخالف است. به همین دلیل، ترامپ با هدف حفظ پایگاه مردمی خود، به وضوح تلاش می‌کند از سناریوهای جنگ اجتناب کند. البته ترامپ گاهی اوقات، تلویحاً به احتمال جنگ با ایران اشاره می‌کند، اما واضح است که هدف این اشارات، معتبرسازی گزینه جنگ است؛ نه لزوماً استفاده از آن؛ لذا در حال حاضر، ترامپ در برابر ایران با دو گزینه دشوار مواجه است که هر دو برای موقعیتش در انتخابات آینده فاجعه‌بار خواهند بود.

گزینه نخست این است که ترامپ برای کاستن از تنش‌ها، اندکی در برابر ایران انعطاف نشان دهد. مثلاً بخشی از تحریم‌های نفتی را تعلیق یا رفع کند و به ایران اجازه دهد که به طور رسمی در بازارهای جهانی، نفت بفروشد. تاکنون، نشانه‌ای درباره چنین انعطافی دیده نشده است. برخی ناظران معتقد بودند که شینزو آبه در سفر تاریخی خود به تهران امتیازی ولو محدود از جانب ترامپ می‌آورد. اما پس از مشخص شدن مفاد پیام آبه معلوم شد که آمریکا قصد انعطاف ندارد. در واقع نخست‌وزیر ژاپن پیام‌هایی را به تهران منتقل کرد که مقامات آمریکایی علناً و مکرراً در رسانه‌ها بیان می‌کنند.

گزینه دوم ترامپ، حفظ وضعیت کنونی (نه جنگ نه مذاکره) تا پس از معلوم شدن نتایج انتخابات آمریکاست. اما ادامه حملات به نفتکش‌ها نشان داد که حفظ این وضعیت، دشوار و احتمال سوء محاسبه بین ایران و امریکا زیاد است. تاکنون دو بار به نفتکش‌ها حمله شده و استمرار این حملات، می‌تواند ایران و آمریکا را به مرز درگیری بکشاند. چرا که آمریکا رسماً ایران را متهم کرده است. هر چند که ایران این اتهام را رد کرده است.

از این رو، ترامپ در آستانه انتخابات با دو گزینه دشوار مواجه شده که هر دو برای او پردردسر خواهند بود. اگر بدون امضای توافق جامع با ایران، از تحریم‌ها عقب‌نشینی کند، توسط رقبای دمکرات به ضعیف بودن در برابر ایران متهم خواهد شد. اگر در اثر سوء محاسبه یا آتش‌افروزی یک طرف ثالث، میان ایران و آمریکا درگیری، حتی به شکل محدود، رخ دهد، جایگاه ترامپ به شدت در انتخابات تضعیف می‌شود. زیرا او صریحاً علیه جنگ‌های خارجی موضع گرفته بود.

خلیج فارس ناامن شد؛ گام بعدی چیست؟

وبسایت خبری «فرارو» گزارش داد: برخی ارزیابی‌ها در غرب حاکی از آن است که حوادث نفتکش‌ها ادامه خواهد داشت. متناسب با همین ارزیابی، محافل آمریکایی و عربی به فکر چاره‌جویی افتاده‌اند. طبق اظهارات مقامات عربی و غربی، در صورت ادامه حملات به نفتکش‌ها، چند سناریو قابل تصور است:

۱- بازگشت اسکورت‌ها

پس از حمله روز پنج‌شنبه به دو نفتکش حامل پرچم‌های ژاپن و نروژ، بار دیگر ضرورت اسکورت نفتکش‌ها مطرح شده است. این بار، اما، وضعیت حتی از دوران جنگ هم متفاوت‌تر است. در دوره جنگ، دو کشور حوزه خلیج فارس، رسماً در جنگ با یکدیگر بودند و طبق قواعد درگیری، می‌توانستند منافع یکدیگر را هدف قرار بدهند. اما الآن، هیچ گونه جنگ نظامی رسمی وجود ندارد. بلکه نوعی درگیری نامتقارن و مبهم وجود دارد که طرف‌های آن به طور واضح معلوم نیستند.

۲- ایجاد ائتلاف بین المللی

برخی ناظران معتقدند که احتمال مداخله جداگانه کشورها برای اسکورت کردن نفتکش‌هایشان اندک است. شاید به همین دلیل است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند برای حفظ وضعیت موجود، ائتلافی از سایر کشورها، خصوصاً متحدان اروپایی، ایجاد کنند.

۳- افزایش حضور نظامی در خلیج فارس

اجماع‌سازی بین المللی ممکن است با افزایش نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس همراه شود. پیش از این، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابعی در دولت آمریکا مدعی شده بود که پنتاگون طرحی را برای اعزام ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به خلیج فارس بررسی کرده است. این ادعا، تکذیب شد، اما گزارش‌های دیگری درباره اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه، ولو با تعداد کمتر، منتشر شد. خود مقامات آمریکایی هم احتمال اعزام نیروهای بیشتر را رد نمی‌کنند. با این حال، آمریکا اخیراً ۱۵۰۰ سرباز جدید را به خاورمیانه اعزام کرد.

پول فرهنگیان و فولاد، چگونه دستمزد بازیگران «شهرزاد» و دیگرسریال‌ها شد؟

وبگاه خبری «خبرآنلاین» با اشاره به اینکه تلویزیون گزینه نامناسب برای انتقاد از پول‌های مشکوک شبکه نمایش خانگی، در این گزارش آورده است: پول‌های بی حساب و کتاب در سینما و شبکه نمایش خانگی، این روزها این واقعیتی غیرقابل کتمان است. وقتی از مسعود فروتن به نمایندگی سازمان سینمایی تا اکبر نبوی منتقد، عباسیان مدیر سینمایی ارگانی، محمود رضوی که سال‌ها سفارشی ساخته تا ده‌نمکی که خود همیشه امتیازهای ویژه در فیلمسازی‌اش داشته است از این موضوع می‌نالند، یعنی حتماً مشکلی وجود دارد.

رسانه ملی البته شاکی است چون پروژه‌هایش گران تمام می‌شوند و بازار انحصاری از دست‌شان خارج شده است. آنها البته در همه این بی‌پولی‌ها و وضعیت بد اقتصادی در دو سال گذشته ۳۵۰ میلیون یورو اعتبار تنها برای سریال‌سازی گرفته‌اند. بودجه‌ای که می‌شود از دل آن صدها و شاید بیشتر پروژه سریالی خوب و فاخر ساخت. با این وجود آنها باز هم از این می‌نالند که یارای رقابت با سریال‌سازان نمایش خانگی را ندارند. مثلاً حسن فتحی که سریال «ده پهلوان» را قرار بوده با آنها بسازد باز ترجیح داده که سراغ سریالی برای شبکه نمایش خانگی برود.

شبکه‌ای که او با «شهرزاد» از معدود کارگردان‌های موفقش بوده است. سریالی که متهم است به استفاده از پول‌های مشکوک و حالا سرمایه‌گذارانش در انتظار صدور احکام‌شان هستند. البته کارهای موفق دیگری مثل «شاهگوش» و «دندون طلا» هم از نظر منابع مالی چنین اتهاماتی خورده‌اند. کارهای کارگردان ارزشمندی چون میرباقری و حتی «ابله» ساخته کمال تبریزی و سریال‌های دیگری که این روزها ساخته شدند یا قرار است ساخته شوند.

آدم‌هایی که سرمایه‌هایشان از جشنواره‌های سینمایی تا برنامه‌های پربیننده تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی و پردیس‌های تئاتر پخش می‌شود. افق سریال یا فیلم‌سازی‌شان از تهران به رشت یا سواحل ریو و جزایر شرق دور می‌کشد یا به بیابان‌های فلات مرکزی کشور می‌رسد. تقریباً با همه نام‌های بزرگ کار می‌کنند و حالا با پدیده‌ای روبرو هستیم که اخیراً مسعود ده‌نمکی درباره‌اش گفت: «یک بازیگر در ۴ فیلم ۴ میلیارد گرفته.» بازیگری که همین حالا هم مشغول بازی در یک سریال است.

تکلیف یک میلیون کودک بی‌شناسنامه در دست قانون‌گذاران

وبسایت خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با حمیده زرآبادی و طیبه سیاوشی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نوشت: اردیبهشت امسال موعدی برای تصویب لایحه‌ای پر حرف و حدیث در مجلس بود؛ لایحه‌ای به نفع زنانی که با مردان خارجی ازدواج می‌کنند ولی طبق قانون حق دادن تابعیتشان به فرزندانشان را ندارند. نمایندگان مجلس درحالی با رای بالایی لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را به تصویب رسانده و روانه شورای نگهبان کردند که این شورا با وارد کردن دو ایراد شرعی، این لایحه را به مجلس برگردانده است.

مجلس بر نظر قبلی خود اصرار کند

شورای نگهبان درحالی دو ایراد به این لایحه وارد کرده که حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون زنان مجلس این ایرادات را موجب زیر سوال رفتن کلیات این لایحه می‌داند؛ او در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» می‌گوید: «اعضای شورای نگهبان با کلیات موافق هستند اما ایرداتی که گرفته شده است کلیات را زیر سوال می‌برد. دغدغه شورای نگهبان بر روی بحث‌های دوتابعیتی است. مجلس با آن رای بالایی که به این لایحه داده است نباید بگذارد که این قانون به مخاطره بیفتد و بر مصوبات خودش اصرار کند تا در نهایت مجمع در این باره تصمیم گیری کند.»

او ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم در این بین هم مطرح کردن بحث دوتابعیت‌ها خیلی نمی‌تواند محل اشکال باشد. چون همین الان هم اگر یک مرد ایرانی با یک زن خارجی ازدواج کند، خیلی راحت به بچه‌ها شناسنامه می‌دهند. اگر قرار باشد تبعاتی وجود داشته برای آن‌ها اتفاق می‌افتد. در حالی که در کشور ما این موضوع وجود دارد و کسی هم به تبعاتش فکر نمی‌کند. ولی رها شدن یک سری کودک بی‌هویت در جامعه که هم سرخورده اجتماعی می‌شوند و هم معضلاتی را به وجود می آورد، دردسرساز است.»

زرآبادی می‌گوید: «من فکر می‌کنم پشت پرده این موضوع شاید بحث منافع شخصی و گروهی باشد. چون در طی روند بررسی این لایحه هم یک تعدادی از افراد به اسم حمایت از افراد بی‌هویت فعالیت می‌کردند و منابع مالی هم از مراکز بین المللی دریافت می‌کردند، با این لایحه مخالفت کردند. در هر حال من معتقدم که این پیگیری‌ها انجام شود و نهایتاً یک اتفاق مثبت بیفتد و این قانون مصوب شود.»

لایحه به مجمع نخواهد رفت

طیبه سیاوشی اما ایرادات شورای نگهبان به لایحه تابعیت مادران ایرانی را اساسی نمی‌داند و معتقد است این ایرادات کلیات لایحه را زیر سوال نمی‌برد. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» می‌گوید: «شورای نگهبان هم کاملاً به مسائل و مشکلات زنانی که با مردان خارجی ازدواج می‌کنند، اشراف دارد. به خاطر همین مسائل و مشکلات هم با دولت در این زمینه همراهی کردند و دو ایراد به جزئیات آن وارد کرده و به مجلس بازگرداندند. این دو ایراد یکی در مورد این است که دولت را مکلف کرده‌اند که به پدران این بچه‌ها اقامت داده شود. اگر این موضوع در جلسه کمیسیون هم رد شود هیچ آسیبی به کلیات لایحه نخواهد زد.»

او ادامه می‌دهد: «مورد دوم بررسی سوء سابقه کیفری است که در لایحه بر آن تاکید نشده است. این نگرانی وجود دارد که مسائل کیفری کسانی که درخواست تابغیت ایران را به ویژه بعد از ۱۸ سال دارند مورد بررسی قرار نگیرد. نمایندگان باید این ایراد را مورد توجه قرار بدهند. این ایراد قاعدتاً در تعامل با ۱۳ عضو کمیسیون قضایی، نماینده شورای نگهبان، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده دولت، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هم منافع کودکان و زنان در نظر گرفته شود و هم اینکه مشکلی به لحاظ امنیتی کشور را تهدید نکند. امیدواریم که این موضوع در جلسه امروز کمیسیون قضایی مجلس حل و فصل شود.» «اگرکمیسیون بر نظر قبلی خودش اصرار کند که بعید است اصرار کند، این لایحه به مجمع خواهد کرد که بعید می‌دانم این لایحه به مجمع برود. امیدوارم خانم جنیدی در جلسه فردا حضور داشته باشند و در این باره تاثیرگذار باشند.»

قراردادن بستن در باشگاه پرسپولیس بی‌معنی است؟

وبسایت خبری «پارسینه» در نقد تمدید قراردادهای صوری با بازیکنان، گزارش داد: باشگاه سپاهان اصفهان خواستار عقد قرارداد با فرشاد احمدزاده و کمال کامیابی‌نیا است. ظاهراً بستن قرارداد در باشگاه پرسپولیس چیزی شبیه به یک شوخی است و هر بازیکنی که با این تیم قرارداد ثبت می‌کند میتواند در پایان فصل با هر تیمی که تمایل داشت مذاکره کند و دست بالا را داشته باشد. در طول سه فصل گذشته پرسپولیس سه مدیرعامل عوض کرده و طی هر سه فصل بازیکنانی که با این باشگاه تمدید کرده‌اند در حال حاضر شایعات تمدید وجود ندارد بلکه مذاکره با سایر باشگاه ها است که هوادار را آزار داده است!

این دو دوست صمیمی تمایل دارند دوباره همبازی شوند و وقتی کمال کامیابی‌نیا به پیشنهاد سپاهان پاسخ رد داد فرشاد احمدزاده هم قید این پیشنهاد را زد. از طرفی فرشاد احمدزاده که سابقه بازی در تراکتورسازی را در کارنامه دارد خاطره خوشی از شهر تبریز نداشته و هرگاه همراه پرسپولیس به این شهر رفته با واکنش منفی پرشورها روبه‌رو شده است.

بنابراین قابل پیش‌بینی بود که فرشاد احمدزاده به پیشنهاد تراکتورسازی تبریز جواب منفی بدهد. همچنین کمال کامیابی‌نیا هم یک فصل دیگر با پرسپولیس قرارداد داشته و حاضر به جدایی نیست. البته امیدواریم دوستان پرسپولیس از روی عادت (!) این خبر را هم تکذیب نکنند ولی اگر فرشاد احمدزاده را فصل آینده با شماره ۱۰ با پیراهن قرمز دیدید چندان تعجب نکنید!

نشانه‌های تازه از نامزدی احتمالی علی لاریجانی؛ ائتلاف ۹۲ دوباره زنده می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در این گزارش نوشت: هر روز که می گذرد این تصور که علی لاریجانی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند، قوت می گیرد. امروز محمدرضا باهنر در گفت و گو با روزنامه کارگزاران سازندگی اعلام کرد که علی لاریجانی گزینه خوبی برای ریاست جمهوری است.

صحبت یک اصولگرای سنتی با ارگان رسمی کارگزاران و انتخاب این تیتر روی جلد می تواند از یک گرایش به ائتلاف حکایت کند. سال ۹۵ و در روزهایی که عارف با تکیه بر کسب ۱۶۸ کرسی مجلس توسط لیست امید، در حال سایزکردن ردای ریاست مجلس بود، یک جمله از محمد عطریانفر عضو ارشد کارگزاران سازندگی همچون آبی بر آتش شد و تمام شوق و ذوق عارف را خاموش کرد.

عطریانفر گفت «نقد لاریجانی بهتر از نسیه عارف است»، در آن سال کارگزاران حاضر نشد به نفع عارف لابی گری کند. هرچند عارف نیز کوتاه نیامد و نه یکبار بلکه سه بار به مصاف لاریجانی رفت تا شانس خود را بیازماید اما در هر سه مرتبه شکست خورد. حالا نیز با وجودی که عارف اعلام کرد راه خود را از فرصت طلبان جدا می کنیم، کارگزاران به سمت علی لاریجانی گرایش پیدا کرده اند.

به نظر می رسد علی رغم حرف عارف برای حضور مستقل در صحنه انتخابات، چهره ها و مجموعه های شاخصی در جریان اصلاح طلب برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی به حفظ ائتلاف خود با اصولگرایان میانه رو علاقه دارند. توافق و ائتلافی که از سال ۹۲ شکل گرفت و دوره به دوره در رقابت های انتخاباتی نیز جواب داد.

البته علی لاریجانی تا کنون واکنشی به این مسئله نشان نداده است و معلوم نیست که در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت می کند یا خیر اما هر تصمیمی بگیرد، یک واقعیت غیرقابل انکار است و آن اینکه نتیجه انتخابات مجلس بر معادلات انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم و موثر است. مسئله ای که علی لاریجانی خوب می داند و به اعتقاد برخی تحلیلگران سیاسی او فرصت یک سال از شروع کار مجلس یازدهم تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را تنها صرف سفر استانی و کارهای تبلیغاتی نمی کند.

نخستین فرمانده سپاه: آمریکا به ایران حمله نظامی کند خودکشی کرده است

پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت و گو با جواد منصوری، نخستین فرمانده سپاه، نوشت: جواد منصوری درباره اهمیت حضور حسن روحانی در اجلاس شانگهای به نامه نیوز گفت: سازمان همکاری های شانگهای متشکل از چند کشور آسیایی توانسته توجه افکارعمومی و مراکز سیاسی-استراتژیک دنیا را به خود جلب کند و یکی از مهمترین سازمان های قاره آسیا محسوب می شود زیرا در دوره فعالیت خودش تا حدود زیادی موفق عمل کرد که بین اعضا همکاریهای مناسبی را در بخش های اقتصادی، امنیتی و حتی سیاسی وجود دارد.

وی افزود: ایران گرچه عضو دائمی سازمان همکاری های شانگهای نیست اما چون در گروه اقتصادی سازمان عضویت دارد از تمامی امتیازات اقتصادی آن استفاده می کند. به عبارت دیگر حضور رئیس جمهور ایران در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای بلافاصله بعد از سفر نخست وزیر ژاپن به تهران قطعاً نشانه نوعی واکنش هماهنگ چند کشور مهم آسیا به سیاست های تهاجمی، سلطه جویانه و یکجانبه گرایانه آمریکاست.

سفیر اسبق ایران در چین همچنین درباره اهمیت حضور روحانی در اجلاس سیکا یادآور شد: کشورهای آسیایی برای ایجاد هماهنگی های خودشان در زمینه های اقتصادی و اجتماعی تشکیلاتی به نام سیکا راه اندازی کردند. در این سازمان طبعاً ابعاد اقدامات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آنها مورد گفتگو قرار می گیرد. محل برگزاری اجلاس تاجیکستان است. روابط ایران و تاجیکستان برای مدتی متوقف شده بود و حالا حضور آقای روحانی در سیکا نشانه دور جدیدی از همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان است.

وی درباره تأثیر همکاری ایران با سازمان شانگهای و سیکا بر بی اثرکردن تحریم ها، اظهار کرد: سازمان های منطقه ای نشانه نوعی همبستگی و همگرایی هستند، البته اگرچه امکان دارد دوز این همگرایی ها بالا نباشد اما در مقاطعی همین حد از همکاری های می تواند به کمک کشورها بیاید و آنها را از وضعیت پیش بینی نشده ای که در آن قرار گرفتند خارج کند بنابراین حضور رئیس جمهور ایران در دو اجلاس یادشده قطعاً تأثیرگذار است چون طرف ها برای کنارگذاشتن دلار و افزایش حجم تبادلات تجاری توافق کردند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سایت خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۹۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید رادیو داروها در سازمان انرژی اتمی ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از افزایش تولید رادیو داروها در این سازمان خبر داد و گفت: رادیوداروها در فرایندی که سازمان انرژی اتمی طی کرده، امروزه پاسخگوی کل نیاز کشور است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، محمد اسلامی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به برگزاری کنفرانس دوسالانه بین‌المللی هوش مصنوعی و علوم داده در دانشگاه‌ خلیج‌ فارس بوشهر اظهار داشت: هوش مصنوعی مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سیستم مدیریتی داده است که در فرایند مختلف به‌کارگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در سازمان انرژی اتمی ایران از نقطه صفر مبدأ که استفاده از جمع‌آوری دیتا، شناسایی کانسنگ‌ها تا حمل و نقل و فرآوری، چرخه‌ای حرکت می‌کند به‌صورت مجزا از هم یا یکپارچه جای خودش را باز کرده و روز به روز گسترش می‌یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: نکته مهم این است که فرایند نظارتی، کنترلی و مدیریت ما باید به‌گونه‌ای باشد تا همیشه آگاهی‌ها و تصمیم‌گیری ما به‌هنگام باشد، بخش‌های آن به‌صورت طبیعی در جریان تاریخی اتفاق افتاده و بخش‌هایی هم باید به آن اضافه و تکمیل شود که این مهم در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه خلیج فارس بوشهر دارای ظرفیت‌های مختلف و خوبی است، گفت: اولین نیروگاه اتمی ایران در جوار دانشگاه خلیج‌ فارس بوشهر قرار دارد براساس برنامه‌ریزی تعامل و همکاری پیوسته و دامنه‌داری پایه‌گذاری می‌شود، اگرچه همکاری‌ها برقرار است.

اسلامی، از ایجاد رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج فارس بوشهر خبر داد و بیان کرد: استاندار بوشهر در قالب تفاهم‌نامه همکاری بلندمدت در ایجاد ظرفیت لازم در دانشگاه خلیج‌ فارس به‌خصوص برای رشته‌های هسته‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند که ما هم موافق هستیم و ان‌شاءالله هماهنگی لازم در فرآیندهای اجرایی انجام خواهیم داد که بتوانیم با توجه به طرح توسعه‌ای که در کشور ایجاد می‌کنیم از کانون اول انرژی هسته‌ای نیروگاه اتمی بوشهر، این حرکت مکمل هم صورت گیرد و بتوانیم از ظرفیت انسانی، علمی و پژوهشی استان بوشهر بیشتر استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به افزایش تولید رادیو داروها در سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: رادیوداروها در فرایندی که سازمان انرژی اتمی طی کرده امروز کل نیاز کشور این سازمان پاسخگو است. از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پروژه‌های نوین خودمان در حوزه رادیودارو استفاده کرده‌ایم و یکی از یافته‌ها که به معنای واقعی کلمه در تراز اول جهانی قرار دارد کار بالینی آن در بوشهر در حال انجام است و نتیجه گرفته و به‌زودی رونمایی و رسانه‌ای می‌شود.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • چرا از هلدینگ خلیج فارس سهمی به بچه‌های خلیج فارس نرسد؟
  • ایجاد رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج‌ فارس
  • افزایش تولید رادیو داروها در سازمان انرژی اتمی ایران
  • تولید و انتشار ۱۰ چارت جدید از آب‌های خلیج فارس توسط ایران
  • عکس| استوری معنادار هلدینگ خلیج فارس درباره مالکیت استقلال
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات
  • نمای زیبایی از خلیج فارس از ایستگاه فضایی (فیلم)