Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-16@19:55:39 GMT

لزوم داشتن سواد رسانه‌ای در حوادث و بلایای طبیعی

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۰۵۰۴

لزوم داشتن سواد رسانه‌ای در حوادث و بلایای طبیعی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عرب خردمند دبیر اجرایی نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایای طبیعی در این همایش گفت: ایران جزو 10 کشور مخاطره آمیز در زمینه حوادث و بلایای طبیعی در جهان است.

وی ادامه داد: در سال 80 شورای بسیج جامعه پزشکی در خصوص سلامت در حوادث و بلایا تصمیم گرفت به موضوع بهداشت، درمان و مدیریت آن در حوادث غیر مترقبه رسیدگی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حوزه مغفول واقع شده و متولی نداشت و فردی نیز به آن اشاره نمی کرد.

دبیر اجرایی نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایای طبیعی تصریح کرد: پس از برگزاری کنگره اول، کنگره دوم در سال 81 دو سال بعد برگزار شد که در آن جلسه شرکت کنندگان به این نتیجه رسیدند که تا زمانی که متولی مدیریت بحران در کشور مشخص نباشد نمی توان از این حوزه انتظار خاصی داشت.

خردمند اضافه کرد: نخستین کاری که این کارگروه انجام داد، تشکیل سازمان مدیریت بحران در کشور بود که این پیشنهاد از طریق ستاد کل نیروهای مسلح به دولت ارائه و سازمان مدیریت بحران در کشور تاسیس شد.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات برگزاری این کنگره گفت: به صورت سالانه 63 درصد حوادث و بلایا از طریق وقوع سیل، 23 درصد از طریق زلزله و باقی آن از طریق سایر بلایای طبیعی یا آتش سوزی اتفاق می‌افتد.

دبیر اجرایی این کنگره اضافه کرد: باید هماهنگی‌های بهتر و مطلوب در زمینه مدیریت بحران بین سازمان‌ها مختلف صورت گیرد تا بتوانیم در زمان وقوع حادثه مدیریت مؤثرتری داشته باشیم.

خردمند بیان کرد: توجه کم به اهمیت ارزیابی پیش فعال خطر بلایا در تمام سازمان ها، کم بودن شاخص های تاب آوری جامعه در برابر بلایا، فقدان برنامه جامع عملیاتی مشترک جهت مقابله با بلایا و دقت ناکافی در خصوص مبانی بازیابی از جمله این موارد بشمار می رود.

وی اضافه کرد: در این کنگره مباحث مختلف در حوزه بلایای طبیعی از جمله الزامات قانونی و نقش هماهنگی و انسجام در استقرار حاکمیت خطر بلایا و غیره بررسی شد.

خردمند بیان کرد: دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا در سال 84 بر اساس برنامه مشترک وزارت بهداشت و با دانشکده علوم پزشکی تهران تشکیل شد. توجه کم به اهمیت ارزیابی بیش‌فعال خطر بلایا در تمام سازمان‌ها، کم بودن شاخص‌های تاب آوری جامعه در برابر بلایا، فقدان برنامه جامع عملیاتی مشترک جهت مقابله با بلایا و دقت ناکافی در خصوص مبانی بازیابی و توسعه پایدار در حوادث از جمله این موارد محسوب می شود.

دبیراجرایی این کنگره با اشاره به پوشش رسانه‌ای در حوادث و بلایا گفت: ما باید در حوادث و بلایای طبیعی سواد رسانه‌ای داشته باشیم، همچنین لازم است آموزش‌های اجتماعی برای همه افراد در راستای رسانه‌ای شدن موضوع وجود داشته باشد.

وی گفت: رسانه باید به چگونگی وقوع حادثه بپردازد به همین منظور باید در راستای چگونگی پرداخته شدن به اطلاع رسانی بحران، آموزش های لازم در اختیار خبرنگاران قرار گیرد.

انتهای پیام/

31 / 31 بلایا حوادث سواد رسانه‌ای عرب خردمند

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بلایا حوادث سواد رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۰۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، جلال علمدار گفت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی و ارزیابی شرایط و وضعیت پیش رو و احتمال وقوع سیلاب و آب گرفتگی معابر در برخی از مناطق، تیم‌های عملیاتی شرکت آبفای استان یزد آمادگی لازم را برای پیشگیری از حوادث احتمالی نظیر جاری شدن سیلاب، قطعی‌های احتمالی آب، افزایش کدورت منابع تامین آب و پس زدگی فاضلاب را دارند. 

وی، از احتمال پس زدگی روان آب‌ها در شبکه فاضلاب در صورت اتصال ناودان به شبکه فاضلاب و همچنین هدایت آب‌های سطحی به منهول‌های فاضلاب هشدار داد و افزود: بازدید از خطوط و ایمن سازی دریچه‌های فاضلاب در معرض خطر، تهیه و در اختیار گذاشتن ۳۵ سیفون بندبه مشترکین فاضلاب از جمله اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از حوادث احتمالی است. 

مدیرعامل آبفای استان یزد ادامه داد: با ورود سامانه بارشی به استان و افزایش بارش‌ها، اکیپ‌ها با سرکشی مستمر به تأسیسات آب‌رسانی شامل مخازن، ایستگاه‌های پمپاژ، خطوط انتقال و تأسیسات برق مرتبط، همچنین گشت‌زنی در مناطق مختلف شهر به‌منظور پایش تأسیسات و شبکه آبرسانی شرایط را زیر نظر داشته و با همکاری پیمانکار، آب ورودی تصفیه‌خانه فاضلاب نیز در حال کنترل است. 

علمدار با اشاره به تشکیل جلسات مدیریت شرایط اضطراری در شرکت، گفت: اکیپ‌های این شرکت نیز با به‌کارگیری تمامی تجهیزات و امکانات لازم از جمله ماشین آلات سبک و سنگین، پمپ‌ها و دیزل ژنراتور‌ها برای رفع آبگرفتگی احتمالی بر اثر بارندگی در آماده باش به سر می‌برند. 

وی، با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم از سوی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: مردم می‌توانند حوادث مربوط به آب و فاضلاب را از طریق تماس با ۱۲۲ مرکز ارتباط با مشتریان به اطلاع شرکت آبفا برسانند تا در اسرع وقت نسبت به رفع آنها اقدام لازم صورت گیرد.

دیگر خبرها

  • مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل
  • مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل
  • مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است
  • در دنیای فیک نیوزها، چطور از روان‌مان محافظت کنیم؟
  • کذاب‌های جذاب
  • هشتگ سواد رسانه ای را در رادیو سلامت دنبال کنید
  • صاعقه در پنجاب بلوچستان جان ۲۵ نفر را گرفت
  • سیلاب‌های افغانستان جان ۳۳ نفر را گرفت
  • وقوع سیلاب در پنجشیر و ارزگان
  • افزایش سقف پرداخت خسارت صندوق بیمه حوادث طبیعی چقدر اثرگذار است؟