Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای روستای کاماسار گفت: این راهدارخانه باید در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسید که به علت کمبود بودجه پیمانکار کار را رها کرد و با گذشت زمان به علت عدم وجود در و پنجره و عایق در سقف، این مکان تخریب شده‌است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ جاده‌هایی که باید مسیر پیشرفت را طی ‌کنند اما این بار این جاده‌ها زمینه‌ی تلفات انسانی را مهیا کرده‌اند، جاده‌ی دهستان الموت غربی و راهدارخانه‌ای که پیش از بهره برداری متروکه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راهدارخانه‌ی روستای کاماسار الموت غربی پیش از آنکه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد بجای کمک رسانی به مردم بعد از دو سال به خانه‌ای برای پرندگان و حیوانات تبدیل شده‌است.

 

عربعلی محمدبیگی در گفت‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره‌ی ساختمان متروکه راهدارخانه‌ی دهستان دستجرد الموت غربی اظهار کرد: این ساختمان متروکه راهدارخانه‌ی کاماسار است که در سال 91 به دستور مقام معظم رهبری در اولویت پروژه‌های ساختی قرار گرفت.

وی افزود: طبق گفته‌‍‌ی فرماندار، نماینده‌ی معاونت عمران و استاندار برای احداث راهدارخانه اعتباراتی لحاظ شد که بعد از حدود پنج سال درگیری در مسائل اداری با پیگیری‌های لازم و اقدامات برخی مسئولین این راهدارخانه در سال 96 کلنگ زنی شد.

عضو شورای روستای کاماسار ادامه داد: این راهدارخانه باید در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسید که به علت کمبود بودجه پیمانکار کار را رها کرد و با گذشت زمان به علت عدم وجود در و پنجره و عایق در سقف، این مکان تخریب شده‌است.

 

وی اذعان کرد: درسال گذشته بخاطر عدم وجود راهدارخانه تلفات جاده‌ای زیادی را شاهد بودیم؛ این راهدارخانه مسیر تامین محصولات کشاورزی، دامپروری و گردشگری است و متعلق به 20روستا ساکن، 10روستای عشایر و 10روستای استان گیلان است.

این مسئول روستایی ابراز کرد: با جابجایی مدیرکل راهداری استان قزوین فرصت زیادی برای توجیه مسئول جدید لازم است که تاخیر در بهره‌برداری از این راهدارخانه باز مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: در زمستان پاهای روستائیان در گِل و در فصل تابستان خاک بر سَر روستاییان می‌شود؛ زیرا در فصل زمستان جاده در برف و گل محو می‌شود و در فصل تابستان گرد و خاک معدن مخرب محیط زیست است.

وی گفت: آسفالت جاده دهستان دستجرد به علت حمل 30الی 50تن اضافه بار توسط ماشین‌های معدن از بین رفته‌است، هم اکنون که درخواست آسفالت جاده توسط شهرداری داده‌ایم با هزینه‌ی سرسام‌آور هر کیلومتر 500میلیون برآورد هزینه مواجه شدیم، البته زیرسازی برای آسفالت جاده فراهم شد که به علت نداشتن منابع، پیمانکار کار را رها کرد.

محمدبیگی در ادامه با اشاره به حضور قرارگاه پیشرفت و آبادانی در مناطق روستایی بیان کرد: با طرح‌های اجرایی قرارگاه پیشرفت آبادانی ما شاهد مهاجرت معکوس مردم به دهستان دستجرد بودیم که تردد سطح جاده در فصل گرما به 10هزار نفر هم می‌رسد.

وی درباره مشکلات دهستان الموت غربی عنوان کرد: انفجارات رخ داده در معدن باعث نابودی سفره آب‌های زیرزمینی دائم روستاهای این منطقه و نابودی علوفه‌ی دام‌ها و گل و گیاه و دام‌ها و زنبورهای عسل شده است.

 

عضو شورای دستجرد ادامه داد: خاک موجود در فضای روستا موجب شیوع بیماری‌های تنفسی شده‌است، از مسئولین تقاضا داریم پاسخگوی نیازهای مردمی این دهستان منطقه الموت باشند. زیرا این دهستان منبع خوبی برای تولیدات کشاورزی و دامی سراسرکشور است.

یکی از اهالی روستای گلمبسر الموت غربی نیز در ادامه‌ی صحبت‌های شورای دهستان درباره‌ی سایر مشکلات مردم این منطقه اظهار کرد: خسارات جاده‌ای بسیار است که موجب فرسودگی لاستیک‌های اتومبیل می‌شود و شرایط جاده‌ای مسافت 40 دقیقه‌ای را به دو ساعت تبدیل می‌کند.

وی افزود: عدم وجود دبیرستان و امکانات رفت و آمد، مشکلاتی را برای دانش آموزان این منطقه به جود آورده است.

ساکن روستای گُلُمبَسر اذعان کرد: برای برقراری ارتباط تلفنی با اقوام، فرزندان و حتی برای گزارش اورژانسی با مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه مواجه هستیم که برای برقراری تماس مجبور به طی کردن مسافتی هستیم که حدود 20هزارتومان هزینه بر است.

 

وی ادامه داد: سکونت در دهستان دستجرد فصلی و به صورت ییلاق و قشلاقی است، اما بیشتر افرادی که در دهستان سکونت دائم داشتند به علت کمبود امکانات از این مناطق کوچ کردند.

این کشاورز روستایی گفت: درآمد بیشتر ساکنان این منطقه از راه کشاورزی و صادارات محصولات تامین می‌شود که مسئولین هیچ حمایتی برای کشت و باردهی بیشتر محصولات ندارند.

وی عنوان کرد: با 35سال سابقه کشاورزی در عرصه‌ی تولید 10تن گیلاس، گردو و لوبیا سبز حضور دارم و در این مدت همواره وجود مشکلات بهداشت و درمان و رفت و آمد روستایی برطرف نشده‌ که مانع از پیشرفت این روستا در عرصه‌ی تولیدات می‌شود.



گفتنی است؛ با اتفاقاتی که متروکه شدن این راهدارخانه رقم زده است، جادارد که اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین در خصوص علت بروز این مشکلات توضیحات شفافی را ارائه دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۰۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها

به گزارش خبرنگار مهر، عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران درباره تهدید گندمزارها با آفت‌های سن زدگی و زنگ زرد به مهر گفت: سالانه آفت سن گندمزارهای کشور را تهدید می‌کند اما شدت و حدت آن متفاوت است. معمولاً سال‌هایی که کشور دارای زمستان معتدلی است سن طغیان می‌کند به ویژه مناطقی که زمستان طولانی نداشته‌اند؛ البته این مساله قابل کنترل است.

وی افزود: کشاورزان با توجه به تجربیاتی که دارند و حمایت و راهنمایی کارشناسان در کاشت، داشت و برداشت پیگیر آفات هستند.

وی با بیان اینکه در مناطقی که بارندگی و رطوبت بیشتر است سن زدگی اتفاق می‌افتد، گفت: کشاورزان باید محصولات زمین‌های خود را با سمپاشی و کنترل دفعات آبیاری مدیریت کرد. اگر چنین شود آسیب جدی به گندمزارها وارد نخواهد شد.

هاشمی یادآور شد: در مناطق گرمسیر و سردسیر کشاورزان آماده مبارزه با آفات هستند.

پیش‌بینی خسارت‌ها

رئیس بنیاد ملی گندم کاران در پاسخ به این پرسش که پیش بینی می‌شود بروز سن زدگی و زنگ زرد چقدر به تولید گندم امسال آسیب وارد کند، گفت: این عدد، رقم قابل توجهی نخواهد بود. بر اساس پیش بینی‌هایی که هواشناسی درباره میزان بارش در فروردین و اردیبهشت داشته اگر این میزان بارش انجام شود امسال هم مانند سال گذشته، ۱۳.۵ میلیون تن گندم برداشت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ کشور در تأمین گندم و آرد مورد نیاز کشور خودکفا شد، افزود: امیدواریم آرام آرام تولیدات نیازهای صنف و صنعت را نیز پوشش دهد.

وی گفت: تقریباً از آمار تولید بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تن گندم برای تأمین بذر انبار می‌شود. بخشی هم برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باقی هم در خرید تضمینی به دولت فروخته می‌شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته از ۱۳.۵ میلیون تن گندم حدود ۱۰.۵ میلیون تن خرید تضمینی و باقی برای سایر مصارف استفاده شد.

توصیه‌های رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران

هاشمی در توصیه به کشاورزان عنوان کرد: با توجه به اینکه فصل برداشت گندم در کشور آغاز شده است و بیش از ۱۵ هزار تن محصول از گندمزارهای هرمزگان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان برداشت شده، تاکید می‌شود نرخ برداشت به وسیله کمباین، قیمت سال گذشته به اضافه درصد افزایش نرخ گندم بوده و این عدد نباید از ۲۰ درصد بیشتر باشد. در صورت افزایش هزینه خدمات کشاورزان مراتب را به بنیاد ملی گندم کاران گزارش دهند.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران به موضوع دوم اشاره کرد و ادامه داد: گندم خوراک انسان بوده و ممکن است به دلیل قیمت پایین آن (هر کیلو ۱۷.۵ هزار تومان) به مصرف دام برسد؛ از این رو پیشنهاد می‌شود دولت همچون سال گذشته ۲ هزار تومان جایزه تحویل گندم به کشاورزان اختصاص دهد تا مصارف دامی آن افزایش پیدا نکند.

مبارزه با آفات جدی گرفته شود

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا در سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص پیگیری آفات گندم عنوان کرده، مبارزه در سطح بیش از ۸۰۶ هزار هکتار انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. از این سطح مبارزه، ۲۴۸ هزار هکتار فقط مربوط به بیماری زنگ زرد گندم بوده که به دلیل مناسب شدن شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های مناسب در اسفند و فروردین ماه سال زراعی جاری، بیماری‌های گندم و سطح مبارزه با آن افزایش چشمگیری داشته به طوری که در زمان مشابه سال زراعی گذشته ۲۸۰ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌ها در سطح مزارع انجام شده بود.

اکبر آهنگران با اشاره به این که حدود ۵۵ عامل بیماری زا زراعت گندم را تحت تأثیر خود دارد، تصریح کرد، از این تعداد حدود ۲۰ مورد از جمله زنگ زرد گندم، جز مهمترین عوامل بیماری‌زا در زراعت گندم به شمار می‌رود.

وی استفاده از رقم مقاوم گندم را یکی از راهکارهای اصولی برای کنترل زنگ زرد گندم عنوان کرد و می‌گوید، در حال حاضر در کشور رقم مقاوم به این بیماری را نداریم و ارقامی که کشت می‌شود درجات متفاوتی از متحمل یا حساسیت به زنگ زرد را دارند. در حوزه گیاهی در صورت فراهم بودن سه فاکتور میزبان حساس، عامل بیماری‌زا و شرایط اقلیمی مناسب، بیماری ایجاد می‌شود.

وی بر مبارزه به موقع با بیماری‌های گندم به ویژه زنگ زرد تاکید کرد و از کشاورزان خواست در حفظ سلامت سه برگ انتهایی که به سنبله منتهی می‌شود، بکوشند زیرا بیش از ۷۰ درصد عملکرد گندم به سه برگ انتهایی مربوط می‌شود.

گفتنی است؛ زنگ زرد گندم در صورت اپیدمی شدن در مزرعه می‌تواند تا ۷۰ درصد عملکرد گندم را از بین ببرد.

روش‌های مختلفی برای مبارزه با بیماری‌های گندم وجود دارد و مبارزه شیمیایی، آخرین روش و ابزار کنترل است. همچنین کشت بذر بیش از حد استاندارد در هر هکتار منجر به افزایش تراکم بوته و فراهم شدن شرایط بروز و گسترش بیماری در مزرعه خواهد شد که توصیه می‌شود کشاورزان فاصله استاندارد را رعایت کنند. ‌

کد خبر 6080071 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی دهستان ارمو شهرستان دره شهر
  • مرسدس بنز زنجیر چرخ اتوماتیک را معرفی می‌کند: رانندگی در زمستان بدون دردسر (فیلم)
  • بازدید رایگان از موزه ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین 
  • گلایه از خرابی جاده روستای یله گنبد بخش کوهین در قزوین
  • بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم
  • طغیان کم سابقه رودخانه سرباز در پی بارش‌های شب گذشته و بامداد امروز
  • مسدود شدن محور ترانزیتی ایرانشهر سرباز راسک چابهار +فیلم
  • برنامه‌ریزی برای پیشگیری از حریق‌های احتمالی در فصل تابستان
  • زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها