Web Analytics Made Easy - Statcounter

حتما تا بحال بارها اسم "چای ترکی" و یا "قهوه ترکی" را شنیده اید که از آنها بعنوان نوشیدنی اصلی در کشور ترکیه یاد شده است. اما به راستی کدام یک از این نوشیدنی ها، نوشیدنی اصلی در این کشور است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه در این مورد نکاتی را به شما بازگو کنیم.

تصور عمومی بر اینستکه نوشیدنی اصلی و به نوعی ملی ترکیه، "قهوه" است اما حقیقت چیز دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید برایتان عجیب و باورنکردنی باشد اما این "چای" است که نوشیدنی اصلی مردم در ترکیه است. آداب چای خوردن در ترکیه گذشته ای با سابقه دارد که مردم دور هم جمع می شدند و ضمن صحبت کردن با هم به نوشیدن چای مشغول می شدند. در خیلی از مواقع چای بهانه ای برای دور هم جمع شدن و زدن حرف های مهم بود!

این حس خاص در حال حاضر نیز وجود دارد و در اکثر موارد که دو غریبه با هم چای می خورند، شروعی برای یک دوستی زیبا خواهد بود. حتی ضرب المثل جالبی هم در این مورد وجود دارد که آن را به عشق ربط می دهد و آن اینستکه ” دوست داشتن مثل چای است و دوست داشته شدن مثل قند، بیچاره آنهایی که چایشان را بدون قند می نوشند”.

نوشیدن چای ترکی علاوه بر اینکه تجربه جالبی به حساب می آید، برای سلامتی انسان هم بسیار مفید است. مطالعات مختلف انجام شده در این زمینه بیانگر اینستکه نوشیدن چای طبیعی به تنظیم فعالیت عروق و قلب کمک می کند و درنتیجه آسیب به آنها و بروز حمله قلبی را کاهش می دهد. مواد موجود در چای سیاه، کلسترول را هم پایین می آورد، متابولیسم بدن را به حالت پایدار در می آورد و خطر ابتلا به دیابت را کمتر می کند.

 

چای ترکی به چه صورت نوشیده می شود؟

در ترکیه به چای، "سای" گفته می شود. چای در استکان های کوچک لاله شکل (که در سفره خانه های سنتی حتما دیده اید) همراه با نعلبکی نوشیده می شود. ترک ها مانند ما چای را با قند می نوشند. آنها معمولا چای را جرعه جرعه می نوشند تا عطر و طعم آن را حس کنند. به احتمال زیاد وقتی برای دیدار دوستان ترکی تان می روید، از شما با یک فنجان چای پذیرایی می کنند یا امکان دارد شما را به باغ های چای که معمولا پاتوق خانواده هاست ، دعوت کنند.

چای ترکی چگونه درست می شود؟

 

به روش سنتی از دو قوری بزرگ و کوچک فولادی که روی هم سوار می شوند و به ترکی به آنها سایدانلیک می گویند، برای درست کردن چای ،استفاده می شود. ابتدا در قوری بزرگتر آب می ریزیم و روی اجاق گاز می گذاریم تا به جوش آید، سپس دو قاشق سوپخوری برگ چای درون قوری کوچکتر می ریزیم و آن را از آب جوش قوری بزرگتر پر می کنیم و به مدت ده دقیقه می گذاریم قوری کوچکتر که حاوی برگ چای و آب جوش است، روی قوری بزرگتر بماند. وقتی چای آماده ریختن شد، آن را در لیوان ها یا استکان های به شکل گل لاله به اندازه ای که یک چهارم یا یک سوم استکان پر شود می ریزیم و بعد آب جوش به آن اضافه می کنیم. می توانید اندازه این ترکیب چای و آب جوش را طبق ذائقه خودتان، به چای پر رنگ(دملی) یا  کم رنگ(آچیک)، تغییر دهید. چند حبه قند به چای اضافه کنید و بعد از هم زدن بنوشید.

 

 

انواع چای ترکی

 

برندهای مختلفی از چای ترکی در بازار تریکه وجود دارد که سایکور (Caykur) معروفترین آنهاست که مربوط به منطقه "ریز" در شمال شرقی ترکیه است. این استان که به پایتخت چای کشور معروف است، دارای آب و هوایی متعدل مناسب برای مزراع سرسبز کوهستانی پوشیده از گیاه چای است. به عنوان کسب و کار اصلی این منطقه، برآورد شده که اکثرا کسانی که در اینجا شرایط کار کردن را دارند، در صنعت چای ریز مشغول اند. سایکور انواع مختلفی از چای ازجمله ریز را تولید می کند که بیشتر آنها به توریستها فروخته می شوند. اگر در آن منطقه هستید، از باغات چای سایکور دیدن کنید و از هوای پاک و مناظر بسیار زیبای آن لذت ببرید.

اورالت یک برند معروف دیگر چای در ترکیه است که یک نوع چای میوه ای با طعم هایی مثل پرتغال، سیب، لیمو و گیلاس است که به جای استفاده از برگ چای، از این مخلوط ها برای تزیین کیک ها بیشتر استفاده می شود. این نوع چای ها، رنگ شفاف غیر طبیعی دارند و مزه میوه می دهند و به چای هم طعم شیرینی می دهند و دیگر نیاز نیست از قند استفاده کنید. معمولا در بازارهای  هفتگی محلی فروخته می شوند که توریست ها و بیشتر ترک ها طالب آن هستند. چای گیاهی ترکی هم موجود است که به چای سیب معروف است. این نوع چای در صنعت گردشگری بسیار پر طرفدار است و نوشیدنی ایده آل توریست ها می باشد، مخصوصا زمانی که مشغول خرید کردن هستند. واقعیت این است که ترک ها به ندرت از این نوع چای استفاده می کنند، به نظر آنها چای سیاه شیرین شده، تنها روش نوشیدن  چای مثل یک ترک واقعی است!

در سفر به شهرهای معروف ترکیه مانند تور استانبول، تور آنتالیا ، تور وان و تور ترابزون حتما نوشیدن چای ترکی اصل را امتحان کنید؛ تجربه ای که فراموش نخواهید کرد!

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ترکیه چای گردشگری تور استانبول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۰۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) کشتی خرس‌های قهوه‌ای در طبیعت سوادکوه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • طرز تهیه کباب لاهماجون، خوشمزه‌ترین کباب ترکی
  • نوشیدنی مفیدی که کلسترول خوب را افزایش می‌دهد
  • دوری عجیب داور مشهور از فوتبال ایران
  • موافقان و مخالفان نوشیدن قهوه چه می‌گویند؟
  • تصاویری از کشتی خرس قهوه ای در ارتفاعات سوادکوه
  • (ویدئو) کشتی خرس‌های قهوه‌ای در طبیعت سوادکوه
  • قهوه خور‌ها بخوانند
  • قهوه خورها بخوانند
  • نوشیدنی‌هایی که می‌توانید برای کاهش وزن در صبحانه بنوشید
  • طرز تهیه حلوا ارده اصل ترکی، ساده و خوشمزه (فیلم)