Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@09:13:38 GMT

مناسبات سوریه و چین در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۱۰۷۷

مناسبات سوریه و چین در یک نگاه

این سومین سفر ولید المعلم به چین از زمان آغاز بحران در سوریه است و وی پیش از این در آوریل ۲۰۱۲ و دسامبر ۲۰۱۵ به چین سفر کرده بود.

"گنگ شوان " سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره اعلام کرد، سفر امروز المعلم به چین به دعوت رسمی "وانگ یی" همتای چینی وی صورت می‌گیرد.

**دفاع چین از بشار اسد و وتو قطعنامه‌های ضد سوری

سفر این مقام بلندپایه سوری به چین در حالی است که پکن از ابتدای بحران در سوریه از مواضع دولت "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه دفاع کرد و در چند مورد به همراه روسیه علیه قطعنامه‌های ضد سوری در شورای امنیت سازمان ملل به استفاده از حق وتو متوسل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر خلاف بسیاری از کشورهایی که با آغاز بحران در سوریه تحت تأثیر آمریکا و غرب روابط خود با سوریه را قطع کردند از جمله برخی کشورهای عربی، چین همچنان روابط خود با سوریه را حفظ کرده و سفارتخانه این کشور در دمشق نیز به فعالیت خود ادامه داد.

علاوه بر روابط سیاسی دیرینه بین چین و سوریه، تاریخ روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور نیز به بیش از نیم قرن می‌رسد و چین بزرگ‌ترین شریک تجاری سوریه به شمار می‌آید و بیشتر واردات سوریه از چین صورت می‌گیرد.

حجم تبادل تجاری چین و سوریه در سال ۲۰۱۴ تحت تأثیر جنگ و ناآرامی در سوریه کاهش یافته و به ۲۱۰ میلیون دلار رسید حال آنکه تا پیش از جنگ بیش از یک میلیارد دلار بود.

دلیل کاهش تبادل تجاری دو کشور کاهش تقاضای کالاهای چینی و اوضاع اقتصادی نامساعد در سوریه بود و صادرات انواع کالاهای سوریه به چین نیز در همان سال فقط ۱۲۵ میلون دلار گزارش شد.

**روابط اقتصادی چین با سوریه کاهش یافت اما قطع نشد

"سهیل العبدالله" نماینده مجلس سوریه در این باره گفت: چین از سال‌ها پیش روابط دوستانه‌ای با سوریه داشته است و این روابط در جریان جنگ ظالمانه علیه سوریه متوقف نشد، بلکه چین در کنار سوریه ماند و در سطح سیاسی نیز شش بار در دفاع از سوریه به همراه روسیه از حق وتو استفاده کرد.

به گفته این نماینده سوری، با آغاز جنگ و بحران در سوریه سفارت چین همچنان به کار خود ادامه داد و تعطیل نشد و حتی سفرهای رسمی و تبادل هیئت‌های رسمی بین دو کشور در فاصله این سال‌ها ادامه داشته است و روابط اقتصادی و تبادل تجاری هر چند به دلیل جنگ و تحریم اقتصادی غرب علیه سوریه کاهش یافته است، اما همچنان ادامه دارد.

** روابط با سوریه حلقه مهمی در دیپلماسی چین

دکتر "خیام الزعبی" استاد روابط بین الملل دانشگاه "فرات" سوریه نیز در این باره گفت: پرونده سوریه همواره از سوی محافل چین مورد توجه قرار گرفته است، به این معنی که چین با توجه به تأثیر مستقیم تحولات داخلی و خارجی سوریه بر منطقه، به دقت این تحولات را رصد می‌کند و در واقع روابط چین و سوریه حلقه مهمی در دیپلماسی پکن در عصر حاضر به شمار می‌آید.

وی در توضیح این مطلب افزود: از ۶۲ سال پیش که زمان آغاز روابط دو کشور است، هر دو طرف در تمام زمینه‌ها با یکدیگر همکاری داشته‌اند و از زمان آغاز بحران در سوریه نیز چین در کنار ملت سوریه ایستاد و از نظر سیاسی حامی آن بود و کمک‌های بشردوستانه زیادی را در اختیار مردم سوریه قرار داد.

الزعبی ادامه داد: چین بزرگ‌ترین شریک تجاری سوریه به شمار می‌آید و در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و نظامی و نیز امنیتی با سوریه همکاری دارد و علیه بیشتر قطعنامه‌های ضد سوری در شورای امنیت از حق وتو استفاده کرد و بدون هیچ پیش شرطی بر اهمیت بازسازی ویرانه‌های حملات تروریستی در سوریه تاکید دارد و تقویت همکاری تجاری و اقتصادی با سوریه را خواستار است.

وی افزود: حضور تعداد زیادی از شرکت‌های چینی فعال در بخش برق، انرژی، پیمانکاری، مهندسی و مصالح ساختمانی در نمایشگاه‌های بین المللی دمشق بیانگر روابط خوب دو کشور است. همچنین چین مشوق واردات کالاهای سوری است و در این زمینه از تاجران و شرکت‌های سوری دعوت کرد در نمایشگاه‌های مختلفی که در چین برگزار می‌شود، شرکت داشته باشند. بنابراین موضع چین در قبال سوریه ثابت و مبتنی بر همکاری و هماهنگی مداوم به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم است.

"عبدالله وردی" یکی دیگر از نمایندگان مجلس سوریه با اشاره به سفر ولید المعلم به چین اظهار داشت: روابط چین و سوریه همواره مثبت و با ثبات بوده است و چین از جمله کشورهایی است که به مسائل جهان عرب و مسلمان و پیش از همه قضیه فلسطین توجه دارد و از جمله مخالفان تروریسم و افراط گرایی و حامیانشان است و به طور کلی به حق مردم در تعیین سرنوشت خود معترف بوده و با دخالت در مسائل داخلی سایر کشورها مخالف است و در واقع چین با دفاع از سوریه در برابر قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت و استفاده از حق وتو بر مواضع مثبت خود در قبال سوریه صحه گذاشت.

وردی تصریح کرد: در حالی که برخی کشورها و پیش از همه آمریکا در تلاش برای صدور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه سوریه بودند و با این کار منافع ملت سوریه و حاکمیت آن را هدف قرار داده بودند، چین نشان داد که جز کشورهای دوست سوریه است که می‌توان به پشتوانه آن تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش را پشت سر گذاشت.

به گفته وی چین با ادامه فعالیت سفارت خود در دمشق به همکاری دیپلماتیک و اقتصادی و نیز تجاری با دمشق در سال‌های جنگ و بحران ادامه داده است و روابط دو کشور رو به هر چه عمیق‌تر شدن است و در این میان سفر المعلم به چین در راستای تعمیق و تقویت این روابط جا دارد و شاهدیم که هر دو کشور تمایل زیادی به تبادل نظر و رایزنی و همکاری در تمام سطوح به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و تقویت روابط اقتصادی دارند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۱۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

رئیس‌جمهوری بر بر عزم مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی تأکید کرد و حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی دانست.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی عصر امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت) در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان با «آصف علی زرداری»، رئیس‌جمهوری این کشور، اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و پاکستان را از جمله عوامل مهم در تحکیم پیوندها و زمینه‌ساز توسعه و تعمیق روابط میان دو کشور دانست.

وی با تأکید بر عزم مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر توسعه و ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی، حفظ ثبات و امنیت پایدار را از جمله زمینه‌ها و ملزومات تحقق اهداف اقتصادی اعلام کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می داند، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و فرصت مرزهای مشترک میان دو کشور برای انتفاع دو ملت تأکید کرد.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان هم در این دیدار عشق و دلدادگی دو ملت ایران و پاکستان به اهل بیت علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت رضا (ع) را سبب تعمیق برادری میان دو کشور دانست و با تأکید بر علاقمندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل تازه‌ای از روابط با ایران تأکید کرد.

اعلام آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف

رئیسی همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود در دیدار با «سردار ایاز صادق»، رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس‌جمهوری این کشور انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی برای توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین  را مهم و موثر دانست.

وی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان دو راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است. جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقام‌های رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

رئیس‌جمهوری با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

«سردار ایاز صادق» نیز در این دیدار از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به رئیسی خوش‌آمد گفت و بیان کرد: هیچ‌کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت، چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

وی همکاری، تفاهم و اشتراک نظر میان مقام‌های دو کشور را کم‌نظیر توصیف و با بیان اینکه گروه دوستی ایران بیشترین عضو را در مجلس پاکستان دارد، تصریح کرد: پاکستان هم علاقمند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد به‌منظور رفع هرگونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فیمابین گام‌های عملی و موثر بردارد.

دیگر خبرها

  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • ناراحتی‌ها از تقویت مناسبات ایران و پاکستان اهمیتی ندارد
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و پاکستان
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود