Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@11:20:17 GMT

آتش سوزی ۲ اثر تاریخی در بابل تلنگری بر مسوولان و مردم

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۱۱۹۲

آتش سوزی ۲ اثر تاریخی در بابل تلنگری بر مسوولان و مردم

به گزارش ایرنا، خانه تاریخی عزیزی در محله حصیر فروشان متعلق به اواخر دوره قاجاری و ساختمان تاریخی میدان ۱۷ شهریور بابل که متعلق به دوره پهلوی اول است در ماههای اخیر دچار آتش سوزی شده است.

آتش سوزی این ۲ اثر میراثی در بابل بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی شهر را نگران کرد چراکه پیش از این، آثار تاریخی شهر بابل به بهانه‌های تجدید و نوسازی بنا یا تعریض خیابان‌ها مورد بی‌مهری قرار می‌گرفت اما این روزها شاهد تهدید جدیدی به نام آتش سوزی در بناهای تاریخی می‌باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان بابل دارای ۱۰۰ اثر ثبتی و ۱۲۰ اثر حفاظتی است که در بافت‌های تاریخی قرار دارند.

کارشناس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: متأسفانه بی احتیاطی ساکنان این ۲ بنای تاریخی علت آتش سوزی گزارش شده است.

مهدی اکبری بیان داشت: خانه تاریخی عزیزی در محله حصیر فروشان محل دپوی ضایعات و کارتون شده بود و بی احتیاطی ساکن این بنای تاریخی زمینه آتش سوزی را فراهم کرد.

وی ادامه داد: بر اورد اولیه نشان می دهد بی احتیاطی در هنگام تعمیرات علت اتش سوزی بنای تاریخی میدان ۱۷ شهریور بابل در هفته گذشته بوده است.

کارشناس سازمان آتش نشانی بابل گفت: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که یک بنای ارزشمند تاریخی مثل خانه عزیزی به محل دپوی ضایعات و کارتون تبدیل شود و با یک جرقه زمینه آتش سوزی فراهم شود.

اکبری گفت: در حال حاضر با بهره گیری از دانش روز و آگاهی و همچنین با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن ضد حریق می‌توان ریسک حریق را در ساختمان‌های تاریخی به کمترین میزان خود رساند.

وی اظهار داشت: با بهره گیری از ابزارها و روش‌های مدرن می‌توان با کمترین دخالت در ساخت و ساز و ساختار بناهای تاریخی به سطح بالایی از ایمنی حریق در این مکان‌ها دست پیدا کرد.

کارشناس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بابل گفت: پوشش‌های ضد حریق و تأخیر انداز و سیستم‌های مدرن کنترل آتش از جمله ابزارهای جلوگیری از تخریب این بناهای تاریخی در آتش سوزی است.

اکبری با بیان اینکه نصب سیستم‌های پیشرفته هشدار دهنده حریق جهت حفظ بناهای قدیمی و تاریخی یک ضرورت است، گفت: یکی از معضلات آتش نشانی در مهار آتش سوزی بناهای تاریخی موقعیت مکانی این بناها است که اکثر قریب به اتفاق آنها با توجه به قرار گرفتن در بافت قدیم و معابر نامناسب دسترسی آتش نشانی را به این اماکن در مواقع ضروری سخت می‌کند.

وی بیان داشت: ۲ آتش سوزی بناهای تاریخی در سه ماه اخیر باید زنگ هشدار برای نهادهای مسئول باشد و ضرورت هم افزایی و تلاش جمعی برای برطرف کردن نقاط حادثه خیز جهت جلوگیری از تجربه تلخ دیگر را گوشزد کند.

وی افزود: امروز ضرورت دارد تا نهادهای مسئول با تشکیل کارگروه دائمی، نسبت به شناسایی و رفع خطر نقاط حادثه خیز برای جلوگیری از وقوع هر گونه اتفاق تلخ احتمالی اقدام جدی و عملی کنند تا مانع از آتش سوزی‌های بعدی در بناهای تاریخی و میراثی شهر باشیم.

**بناهای تاریخی بعد از آتش سوزی کاربری ملک تجاری دریافت نمی‌کنند

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بابل به خبرنگار ایرنا گفت: دو بنای تاریخی خانه تاریخی عزیزی در محله حصیر فروشان و ساختمان تاریخی میدان ۱۷ شهریور در محدوده حفاظتی بافت‌های تاریخی بوده و مالکان این بناها نمی‌توانند بعد از آتش سوزی این بناها را تغییر کاربری دهند و آن را به ملک تجاری تبدیل کنند.

میثاق جعفریان افزود: هر چند این بناهای تاریخی ثبث ملی نبوده است اما چون در محدوده حفاظتی بافت‌های تاریخی قرار دارند همان قانون بنای ثبتی شامل حال آنها می‌شود و این امر طی نامه‌ای به شهرداری بابل هم اعلام شد.

وی گفت: آتش سوزی یا به هر دلیل دیگری که تخریبی در ملک تاریخی انجام گیرد باعث نمی‌شود تا مالکان این بناها بتوانند آن را تغییر کاربری داده و به ملک تجاری تبدیل کنند.

رئیس میراث فرهنگی بابل گفت: شهرستان بابل دارای ۱۰۰ اثر ثبتی و ۱۲۰ اثر حفاظتی است که در بافت‌های تاریخی قرار دارند و در تمامی این آثار تاریخی مالکان می‌توانند با استفاده از مشاوره‌ها و طرح‌های مرمت میراث فرهنگی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد برای مرمت و بازسازی اقدام کنند.

وی بیان داشت: نیروی‌های یگان حفاظت به طور شبانه روزی بناهای تاریخی و بافت‌های حفاظت شده تاریخی بابل را بازرسی می‌کنند اما با توجه به حجم بالای کار، مالکان هم در حفظ و نگهداری آثار تاریخی خود تلاش کنند تا بار دیگر شاهد تکرار این اتفاقات ناگوار نباشیم.

** ۱۵ عضو یگان، حفاظت میراث فرهنگی بابل را برعهده دارند

کارشناس میراث فرهنگی و یکی از اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۵ عضو یگان حفاظت میراث فرهنگی بابل بازرسی آثار تاریخی این شهر را با توجه به شناختی که از این آثار در بخش‌های مختلف دارند و با در نظر گرفتن محل سکونت نیروها بین خود قسمت کردند و بازرسی‌ها را انجام می‌دهند.

علی جهانیان افزود: بازرسی بناهای تاریخی بابل بدون استثنا هر روزه انجام می‌شود و اعضای یگان حفاظت به طور دقیق وظایف خود را انجام می‌دهند.

وی گفت: اگر یک اثر تاریخی در حال تخریب و یا بازسازی‌های خودسرانه باشد با هماهنگی نیروی انتظامی و مراجع قضائی جلوی آن گرفته می‌شود.

عضو یگان حفاظت میراث فرهنگی بابل گفت: صبح ۱۷ خرداد ساعت ۷ صبح از کنار بنای تاریخی که در میدان ۱۷ شهریور بابل قرار داشت گذشتم که در بازرسی مشکلی نبود اما رأس ساعت ۷ و ۱۵ دقیقه صبح همان روز این بنای تاریخی دچار آتش سوزی شد.

***بخش خصوصی ظرفیتی مناسب برای احیای بناهای تاریخی

جهانیان بیان داشت: در حوزه خانه‌های تاریخی بخش خصوصی در بابل کارنامه درخشانی دارد و ما نباید از این ظرفیت خوب غفلت کنیم.

وی افزود: بخش خصوصی در بابل که خانه تاریخی آقاجان نسب، خانه روشن، خانه سعادت و خانه طهماسبی که یکی از بزرگترین خانه‌های قدیمی بابل است را خریداری یا اجاره ۲۰ ساله کردند که تاکنون در کار خود موفق عمل کردند.

وی گفت: بخش خصوصی بعد از بازسازی و احیا بناهای تاریخی با نظر کارشناسان میراث فرهنگی با حفظ هویت آن با رویکرد کاربری فرهنگی و گردشگری در این بناهای تاریخی فعالیت دارند.

جهانیان ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته به مالکان بناهای تاریخی یک ساختمان جدید با امکانات روز می دهند تا مانع از تخریب اثر میراثی شوند یا اینکه این کشورها همان آثار تاریخی را مرمت و بروز رسانی می‌کنند و ما نیز می‌توانیم با استفاده از کارنامه قابل قبول بخش خصوصی در این حوزه انجام دهیم.

/ ‏۱۸۹۹/‏۷۳۴۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۱۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محفل انس با قرآن ویژه مسوولان دستگاه‌های اجرایی میمه

دریافت 33 MB

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – فردین وطن‌خواه: محفل انس با قرآن کریم ویژه مسؤولان دستگاه‌های اجرایی بخش میمه در امامزاده سیده صالحه خاتون روستای ازان برگزار شد.

کد خبر 6063367

دیگر خبرها

  • لیست اماکن اقامتی و بناهای تاریخی و گردشگری استان یزد
  • ارائه ۱۲غرفه رایگان صنایع دستی به صنعتگران بابلی در ایام نوروز
  • ابتکار و انجام کارهای نو سرلوحه کار مسوولان کردستان باشد
  • آتش سوزی در بیش از یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی راین
  • ضرغامی: دشمن از حضور مردم در تخت جمشید ناراحت است/ سه میلیون نفر از پایگاه‌های میراث فرهنگی در نوروز بازدید کردند
  • محفل انس با قرآن ویژه مسوولان دستگاه‌های اجرایی میمه
  • ۴۰ هزار گردشگر از آثار تاریخی نوش آباد دیدن کردند
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت
  • همراهی مردم با مسوولان موفقیت امور را دوچندان می کند
  • استقرار ۳۰ راهنمای گردشگری در اماکن تاریخی البرز