Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، عبدالرحیم لطفی با اشاره به اینکه آتش بزرگ‌ترین دشمن برای مراتع و طبیعت است، افزود: هر ساله شاهد آتش گرفتن حجم وسیعی از مراتع کشور و استان هستیم.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها علاوه بر نابودی منابع خدادادی، باعث نابودی منابع آلی خاک شده و حتی حیات وحش را نیز تهدید می‌کند، ادامه داد: بار مالی که این گونه حوادث بر دولت تحمیل می‌کند بسیار سنگین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطفی آتش سوزی در مراتع را به دو نوع عمدی و غیر عمدی تقسیم کرد و گفت: امسال به علت بارش‌های بیشتر و پوشش گیاهی نسبتاً بالایی که در مناطق وجود دارد مراتع مستعد آتش سوزی هستند.

معاون یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه خاطر نشان کرد که عمدی بودن آتش سوزی‌ها از دلایل اصلی بروز این حوادث در فصول گرما می‌باشد.

لطفی گفت: پرتاب ته شیشه بطری‌ها، پرتاب ته سیگار، کبریت، آتش بازی در مراسمات جنگ قبیله‌ای بین روستاییان، سهل انگاری گردشگران و برخی از چوپانان به هنگام گرم کردن آب از جمله عوامل عمدی بودن آتش سوزی‌ها به شمار می‌آید.

لطفی اظهار کرد: سوزاندن بقایای کشاورزی باور اشتباهی است که بین برخی از روستاییان برای رشد بهتر محصولات آتی و همچنین حاصلخیز شدن زمین رایج شده است.

معاون یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکید کرد: برای حفظ منابع طبیعی و سرمایه ملی می‌توان با فرهنگ‌سازی این باور نادرست را در بین جوامع محلی از بین برد.

لطفی افزود: کشاورزان پس از برداشت محصول خود بقایای محصولات را آتش نزنند چرا که علاوه بر از بین بردن مواد آلی خاک، برابر ماده ۲۰ قانون هوای پاک فرد متخلف در هنگام بروز حادثه ۶ ماه تا ۲ سال به حبس محکوم می‌شود.

معاون یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد که در سال گذشته کاهش ۷۵ درصدی آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها نسبت به سال ۹۶ ثبت شده است.

لطفی گفت: در سال ۹۶، ۳۳۰ هکتار به مقدار ۳۹ مورد و در سال گذشته نیز حدود ۸۲ هکتار به تعداد ۲۰ مورد آتش سوزی در مراتع استان ثبت شده است که عملیات اطفا حریق بلافاصله بعد از شروع آتش سوزی با مشارکت مردم و منابع طبیعی صورت گرفته است.

معاون یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در ادامه توصیه کرد که مردم هنگام مشاهده آتش سوزی در مرتع و جنگل با شماره تماس گویای ۱۵۰۴ تماس گرفته و گزارش خود را اطلاع دهند.

لطفی با اشاره به اینکه منابع طبیعی برای مردم و نسل‌های آینده است تاکید کرد که جوامع محلی به هنگام بروز حادثه با نیروهای یگان اداره کل منابع طبیعی در راستای اطفا حریق همکاری کنند.

کد خبر 4642151

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره منابع طبیعی زنجان آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر گفت: شهرستان کاشمر با ۱۱۵ هزار هکتار وسعت جزو شهرستان‌های بیابانی خراسان رضوی محسوب می‌شود و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از این مساحت در زمره اراضی ملی است.

میثم روشنی افزود: مسئله تغییرات اقلیمی از یک طرف و وقوع سیلاب‌های ناگهانی از سوی دیگر با توجه به مقدار ناچیز بارندگی و پراکنش و شدت نامناسب نزولات جوی، وضعیت آبدهی چاه‌ها و قنوات و به طور کلی تأمین آب را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمرگفت: با وجود دو کانون مهم فرسایش بادی در جنوب کاشمر و همچنین بروز پدیده ریز گردها، فرونشست‌ها، آلودگی هوا و پدیده بیابان‌زایی، ضرورت فعالیت‌های اصلاحی احیائی را در سطح شهرستان دو چندان کرده است.

 روشنی افزود: با توجه به لزوم تأمین منابع آبی به رغم کمی این منابع، برای کاشت نهال، با محدودیت مواجه بودیم هرچند عملیات تغییر محل و احیای چاه موتور ایستگاه تثبیت شن با پیگیری‌های زیاد و همکاری منابع آب شهرستان و اعتبارات تخصیصی، بعد از ۲۵ سال درحال اقدام است.

وی گفت: در حوزه آبخیزداری در راستای تأمین آب شرب و کنترل سیلاب، یک مورد اجرای بند خاکی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار متر مکعب در حوزه شهری بااعتباری بالغ‌بر یک میلیارد تومان اجرا شد و طرح تکمیل بند خاکی حوزه دره گرگ با حجم عملیات ۱۰۸۰ متر مکعب با یک میلیارد ریال اعتبار اجراشد.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر افزود: همچنین در سال گذشته بند خاکی حوزه شمال غرب شهرستان با حجم بالغ‌بر ۳۷ هزار متر مکعب خاک‌ریزی و بند گابیون سنگ ملات با اعتباری ۳.۵ میلیارد تومان احداث شد.

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها