Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد مطیع، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، امروز در مراسم نکوداشت زهرا محسنی، پیشکسوت صنایع دستی و هنرهای سنتی، که در موزه بزرگ خراسان با حضور مدیران، مسئولان، پیشکسوتان، هنرمندان و شاگردان این استاد در موزه خراسان برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه اگر همراهی هنرمندان نبود، ما نمی‌توانستیم شاخص خود را در حوزه صنایع‌دستی تعیین و معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو تولیدات این افراد است که نشان می‌دهد در عرصه صادرات نیز موفق بوده‌ایم. همچنین ورود به موضوع آموزش نیز از دیگر فعالیت‌های اداره‌کل بوده و خواهد بود.
مطیع ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهایی که در طی این جنگ آسیب دیدند، تصمیم به تشکیل شورایی به نام شورای جهانی صنایع دستی گرفتند و کشور ما هم به دلیل پیشینه‌ای که در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی داشته و دارد، در سال 47 عضو این شورا شد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: پس از تشکیل این شورا، روز دهم ژوئن که مصادف با 20 خرداد ماه است، به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شد و کشورهای عضو این شورا مجاب شدند تا این روز را گرامی بدارند.
مطیع اضافه کرد: ما نیز طبق وظیفه‌ای که بر عهده داریم، هر سال برنامه‌های مختلفی را برای این روز پیش‌بینی می‌کنیم که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری مراسم نکوداشت پیشکسوتان این عرصه اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، به برگزاری کارگاه‌های صنایع‌دستی نیز توجه داشته‌ایم و طی سفری که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مشهد داشت، بودجه‌‍‌ای به این امر اختصاص و بنا شد که این طرح در آرامگاه فردوسی آغاز و دنبال شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از این رو در مرحله نخست این کارگاه را به عنوان الگویی اجرا کردیم و در ادامه نیز کارگاه‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی در پردیس آرامگاه فردوسی راه‌اندازی خواهد شد که شامل کارگاه آموزشی رودوزی سنتی، خانه چوب، سنگ هر کاره و... نیز است. این کارگاه با مساعدت زهرا محسنی، پیشکسوت صنایع‌دستی راه‌اندازی خواهد شد.
مطیع تصریح کرد: در مدت 28 سال که درحوزه صنایع دستی خدمت کردم، نزد استادان زیادی شاگردی کرده‌ام اما ارادتی ویژه به این بانوی هنرمند دارم چرا که این استاد پیشکسوت اخلاق‌مدار است.
گفتنی است که کاشی ماندگار پیشکسوت صنایع دستی خراسان رضوی سر درب منزل استاد زهرا محسنی نصب شد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی صنایع دستی میراث فرهنگی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۱۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رسیدگی به بحث فرونشست‌ها در آثار و ابنیه تاریخی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، فاطمه داوری در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین اظهار کرد: شرایط آثار و ابنیه تاریخی در دوره معاصر با توجه به تغییرات اقلیمی نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگونی شده، اما در راستای وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین یکی از برنامه‌هایی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۳ برای رسیدگی به موضوع فرونشست‌ها برگزار کرده است.

وی افزود: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان، پروژه‌ای است که با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، مؤسسه بین‌المللی ایسکارسا است که آخرین نتایج و دستاوردهای متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فرونشست در ابنیه تاریخی عرضه می‌شود.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این سمینار نشان داد تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی فرونشست‌ها ما را با موضوعی تخریب‌کننده‌ای مواجه کرده بنابراین عزمی راسخ، جدی لازم است تا از بناها با افزایش تاب‌آوری و استحکام‌بخشی، در برابر تهدیدهای طبیعی محافظت کنیم.

داوری عنوان کرد: بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان یک نمونه و الگو فرایندی است که استاندارد نحوه مواجه با یک اثر تاریخی را با فرونشست در مطالعه و شناخت شناسایی کرد و اطلاعاتی جدید و به روز را در این حوزه اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا این الگو را کامل کنیم تا بتوانیم از آن به‌عنوان یک الگو اجرایی حفاظت و مرمت اثر به سایر آثار و ابنیه تاریخی تعمیم دهیم.

کد خبر 747823

دیگر خبرها

  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند