Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@20:17:23 GMT

روابط دوستی تهران عشق‌آباد برمدار مدرن شدن

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۱۷۱۷

روابط دوستی تهران عشق‌آباد برمدار مدرن شدن

«آتا گلدی شاه مراداف» روز یکشنبه در مراسم گشایش هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران با بیان اینکه خوشبختانه از قدیم تا به حال رابطه دوستی بسیار خوبی بین ایران و ترکمنستان وجود داشته است و روابط دوستی ما هر سال رو به افزایش است، یادآورشد: فرهنگ ملی، رسوم و سنت‌های ملی ایران و ترکمنستان در هزار ساله گذشته همواره مورد تحکیم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: صنایع دستی و هنرهای ایران و ترکمنستان همواره جایگاه خود را در بین مردم این دو کشور حفظ کرده است.

این مقام مسئول ترکمنستانی خاطرنشان کرد: افزایش هر چه بیشتر دولت ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حُسن همجواری را افزایش داده و حضور هنرمندان در عرصه فرهنگ در پرتو توسعه روابط بین این دو کشور همواره مثمرثمر است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۸ مراسم روزهای جمهوری اسلامی در ترکمنستان به خوبی برگزار شد و همچنین در ماه آپریل امسال نیز مراسم کنسرت و جشن در مرز مشترک ایران و ترکمنستان به خوبی برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این مراسم را توسعه تکامل و آشنایی با سنت‌های قدیمی و مشترک این دو کشور و ارائه آن به جهان عنوان کرد.

وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: تحکیم روابط ایران و ترکمنستان نشان دهنده این است که این دو کشور با یکدیگر مشترکات فرهنگی بسیار زیادی دارند. در طی این سه روز نمایشگاهی در محل خانه هنرمندان ایران، مراسم رونمایی کتاب‌های ربیس جمهور ترکمنستان در کتابخانه ملی و دیدار وزیر با مشاور ربیس جمهور، کارگاه‌های هنری، نشست با هنرمندان ایرانی، اجرای موسیقی در خانه هنرمندان، میزگردی با موضوع «جاده ابریشم» با هنرمندان و تاریخ دانان ایرانی، نمایش فیلم‌های ترکمنی و بازدید از برج میلاد جزو برنامه‌هایی است که در هفته فرهنگی ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران داریم.

این مراسم با اجرای موسیقی سنتی ترکمنی توسط هنرمندان و نوازندگان مشهور این کشور به پایان رسید.

هفته فرهنگی ترکمنستان در تهران در یک نگاه

هفته فرهنگی ترکمنستان در تهران روزهای ۲۶ تا ۲۸ خرداد سالجاری برگزار می شود.

در این رویداد فرهنگی کاروان ۴۲ نفره هنرمندان ترکمن در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری به ارائه آثار می پردازند.

هفته فرهنگی ترکمنستان، با همکاری اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سفارت ترکمنستان در تهران نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای تجسمی برگزارمی شود.

افزون بر ملاقات‌های شاه‌مراداف با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دوشنبه (۲۷ خرداد) از کتاب‌های رئیس جمهور کشور ترکمنستان با موضوع «جاده ابریشم» درکتابخانه ملی ایران رونمایی می‌شود.

به این مناسبت همچنین از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، «نمایشگاه اسناد و نسخ خطی دوره سلجوقیان» به مدت ۳ روز در محل کتابخانه ملی برپا خواهد شد.

طبق هماهنگی‌های انجام شده گروه «موسیقی و اجرای حرکات آئینی» مردم ترکمنستان نیز در روز سه شنبه ساعت ۱۹ در محوطه برج میلاد تهران به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

دیداروگفت‌وگوی وزیر فرهنگ ترکمنستان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وهمچنین کنفرانس مطبوعاتی وزرای فرهنگ دو کشور و ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات، اجرای موسیقی سنتی ترکمنی، اجرای حرکات آئینی، و بازدید هنرمندان از ایران مال از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای برگزاری این هفته فرهنگی است.

برگزاری کارگاه هنری و نشست تخصصی با هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشورمان، نمایش فیلم‌های مستند و داستانی و همچنین اجرای موسیقی از جمله برنامه‌های روز دوم این هفته فرهنگی است که در محل خانه هنرمندان برگزار خواهند شد.

طبق هماهنگی بعمل آمده با مؤسسه اکو، برگزار میزگردی با موضوع جاده ابریشم از دیگر برنامه‌هایی است که با حضور هنرمندان و تاریخ‌دانان ایرانی وترکمنی درخانه هنرمندان برگزارمی‌شود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۱۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند

معاون ستاد فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از برنامه‌های برش معماری فرهنگی کشور باید کمک به فعال‌سازی، تسهیلگری و پویایی تعاونی‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدرضا باقری بعدازظهر امروز -سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین- در جلسه کارگروه برش معماری فرهنگی استان قزوین که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، اظهار کرد: تعاونی‌ها که در حوزه بازسازی‌ها کمک‌کننده هستند، به طور ذاتی نوعی از مشارکت محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: به همین جهت یکی از برنامه‌های برش معماری فرهنگی کشور باید کمک به فعال‌سازی، تسهیلگری و پویایی تعاونی‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها باشد. وقتی اقتصاد فرهنگی تعریف می‌شود، هر کم و کاستی باید در برنامه‌های هنری دیده و رفع شود.

معاون ستاد فرهنگی-اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ایجاد برند استانی و اعمال نوآوری و خلاقیت، ادامه داد: برای پویایی اقتصاد و فرهنگ در زمانی که درآمد فرهنگی پایین است، باید تغییر ذائقه مصرف کالاهای فرهنگی در جامعه ایجاد کرد.

باقری با تاکید بر ضرورت و اهمیت اجرای این طرح بیان کرد: پنج گام این طرح می‌تواند حداقل ظرف مدت پنج سال بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی مصرف‌گرایی رایج بین مردم ایران را نکوهش کرد و گفت: تلاش استان قزوین باید بر این باشد که اقدامات کلان فرهنگی بیشتری صورت بگیرد، همان‌طور که اقتصاد فرهنگی به این معناست که فرهنگ می‌تواند خود را در زمینه اقتصادی هم اداره کند.

تهیه نقشه مهندسی فرهنگی استان تا آخر سال

سعید وکیلی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین هم در این جلسه خاطرنشان کرد: تهیه برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی در بعضی استان‌های کشور انجام شده و در قزوین هم گام‌هایی در این خصوص برداشته شده و دستاوردهایی هم به همراه داشته اما باید تا پایان سال جاری آن را به سرانجام برسانیم.

وی تصریح کرد: موضوع فرهنگی یکی از اولویت‌های اصلی استان به شمار می‌رود و قرار است به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به اینکه در جلسات مختلف تبادل افکار در این خصوص انجام شده است، افزود: پنج کمیته اقتصاد فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده، امور دینی، فرهنگ، هنر و رسانه و کمیته تعلیم و تربیت در این راستا تشکیل شده است.

وکیلی در ادامه با اعلام این موضوع که بودجه فرهنگی در کشور ما کمتر از پنج درصد است، گفت: بودجه فرهنگی متأسفانه متناسب با این اولویت‌بندی‌ها نیست و باید از اهرم‌های اقتصادی مختلف استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در اقتصاد فرهنگی باید به دو موضوع توجه کرد، نخست آنه در هر حرکت یا تصمیم اقتصادی پیامدها و نتایج فرهنگی را در نظر بگیریم تا خدشه به آن وارد نشود و دوم اینکه نگاه اقتصادی داشته باشیم و منابع را از بخش دولتی یا خصوصی تأمین کنیم.

کد خبر 745215

دیگر خبرها

  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند
  • بوستان پرواز میزبان جشنواره گل و گلاب تهران
  • اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف‌آباد شیراز
  • اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین است
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی برای معرفی ظرفیت‌های خرم‌آباد ضروری است
  • جام آزاد هاکی روی یخ؛ نماینده ایران فردا به مصاف تیم عمان می‌رود
  • فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است
  • ضمانت اجرای حفظ حقوق فرهنگی چیست/سیاست‌هایی که رهبر بر آنها تأکید دارند
  • درهای سازمان بسیج هنرمندان به روی همه باز است