Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، سپیده میرمجیدی عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات تطبیقی حقوق پژوهشکاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست «به ستوه آوردن: جلوه‌ای از خشونت خانگی» که روز یکشنبه ۲۶ خرداد در محل این پژوهشگاه برگزار می‌شد، نکات خود را ارائه کرد و گفت: وقتی که خشونت خانگی جرم نباشد تنها شکل فیزیکی خشونت که منجر به ضرب و جرح می‌شود مورد نظر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرمجیدی در آغاز سخن گفت: خشونت خانگی یعنی هر رفتار خشونت آمیز و سلطه‌گرانه‌ای که از سوی یکی از اعضا علیه یکی دیگر از اعضای خانواده به صورت عامدانه انجام می‌شود. در این زمینه آمارها نشان می‌دهد که بزه‌دیده ها عموماً زن‌ها و کودکان هستند. به ستوه آمدن می‌تواند در اشکال فیزیکی، روانی و نیز جنسی صورت بگیرد

محمدی در تعریف به ستوه آمدن گفت: رفتاری تهدید کننده که به صورت عامدانه، متناوب موجب تهدید و اضطراب در زندگی می‌شود که معمولاً خیلی از نظر فیزیکی نشانه‌ای ندارد و ملموس نیست.

وی ادامه داد: وقتی که خشونت خانگی جرم نباشد تنها شکل فیزیکی خشونت که منجر به ضرب و جرح می‌شود مورد نظر قرار می‌گیرد. آن هم با این حال که اگر بزه‌دیده که عموماً زنان هستند، به دادگاه مراجعه و اعلام شکایت بر علیه خشونت فیزیکی رویداده کنند، با بازخورد بدی مواجه می‌شوند. از آن بدتر شکایت از خشونت جنسی است که اصلاً امکان طرح در نظام عدالت کیفری ما را ندارد.

محمدی افزود: در فرهنگ ما بانویی که به دادگاه مراجعه می‌کند و از خشونتی شکایت می‌کنند تحت الگوی مدونا (استعاره زن پاکدامن) و هور whore(استعاره زن ناپاکدامن) به نوعی از الگوی مدونا یا زن ایده‌آل و خوب فاصله می‌گیرد. چرا که دست به شکایت زده است .

عضو هیأت عامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در زمینه خشونت‌های روانی نیز ما تنها تحت عنوان توهین و افترا امکان طرح دعوی داریم. این خلأ‌ها باعث شده است که در ایران خشونت از نظر فرهنگی پذیرش داشته باشد و مردان عموماً بتوانند حق هرگونه تمتع و تهدید را داشته باشند

او ادامه داد: این بحث‌ها با مقاصد بحث‌های فمینیستی و گرفتن انتقام دنبال نمی‌شود. بلکه قصد اصلی از این مباخث مداخله برای توقف خشونت است. چرا که در فرهنگ و نظام حقوقی ما نه تنها خشونت خانگی نادیده گرفته می‌شود بلکه فعالان مدنی فعال در این حوزه نیز با مشکلات فراوانی مواجهند.

«طبق قوانین ما اگر خشونت دیدگان در ترک از منزل به خانه‌های امن مثلاً تحت نظر سمن‌ها انتقال داده شوند ناشزه به حساب می‌آیند. اینها همه در حالی است که طبق آمارهایی گرفته شده در این حوزه از هر سه زن یک زن در طول زندگی خود با خشونت خانگی مواجه می‌شود.»

میرمجیدی در بخش دیگری از سخنان خود در بررسی سیر تاریخی مواجهه با خشونت خانگی گفت: در کشورهای غربی در قبال این پدیده چندین دوره سیاست مختلف تجربه شده است. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی خشونت خانوادگی با تلقی این امر که موضوع خصوصی است نادیده گرفته می‌شد. تا اینکه پس از آن جنبش‌هایی برای لزوم مداخله کیفری شکل گرفت. نتیجه این شد که ملاحظه گردید که مداخلات کیفری هم چندان نتیجه‌بخش نیست. پس از آن مداخله‌های درمانی مطرح شد که آن هم چندان راهگشا نبود. تا اینکه از آخرین رویکردهای مواجهه با خشونت خانگی مداخله‌های ترمیمی است که در آن تلاش می‌شود از طریق گفت و گو منازعات و درگیری‌های خانگی حل شود.

این پژوهشگر مطالعات تطبیقی حقوق افزود: ما اما در نسبت با این سیر تاریخی در مرحله نفی خشونت خانگی هستیم، چه بسا گمان شود که مشکل فقهی در این زمینه وجود دارد در حالی که فقه پویا می‌تواند حتی خشونت جنسی را هم جرم انگاری کند.

میرمجیدی در بخش پایانی سخنان خود گفت در جرم‌های دیگر طرفین نزاع با هم کمترین ارتباط را دارند. اما در خشونت‌های خانوادگی طرفین با هم ارتباط مداوم دارند که این فرصت را برای انتقام و موارد تلخ بعدی مهیا می‌کند، باید اذعان کنیم که در حوزه خشونت خانوادگی ما با عدم جرم انگاری این خشونت مواجهیم. چیزی که لازم است در آن تجدیدنظر جدی صورت بگیرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خشونت خشونت خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۲۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در جلسه ای مشترک با «وادین پتروویچ» رئیس دانشگاه بیوتکنولوژی اوفای روسیه ، از تحریم‌های علمی غرب انتقاد کرد و از آن به آپارتاید علمی نام برد. جواد محمدی گفت : در جهان امروز علیرغم شعار‌های فریبنده غربی ها، متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجهیم و برای مقابله و عبور از این آپارتاید علمی ، باید با دانشگاه‌های کشور‌های دوست و همسایه ائتلاف علمی تشکیل دهیم و با این ائتلاف در دانش و فناوری ایجاد قدرت نمائیم که با این ائتلاف علمی می‌توانیم تهدیدات آینده سلامت بشر و پاندمی‌هایی نظیر کرونا را شناسای و کنترل کنیم. وی افزود: بر اساس سند روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران ، ما در حوزه علمی و فناوری، به دنبال تعاملات بین المللی با دانشگاه‌های جهان هستیم و با توجه به روابط استراتژیک میان ایران و روسیه، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری علاقمند است با دانشگاه بیوتکنولوژی اوفا در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی و فناوری و تبادل استاد و دانشجو و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک همکاری‌های ارزنده‌ای داشته باشد. رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در این نشست همچنین ضمن خوشامدگویی به رئیس دانشگاه بیوتکنولوژی (زیست فناوری) اوفا و هیات همراه در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت : این پژوهشگاه قطب مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران و منطقه است و ما در این پژوهشگاه در مرز‌های دانش و نیاز‌های ایران و منطقه در حال فعالیت علمی هستیم. محمدی افزود: تاکنون فعالیت‌های فراوانی در حوزه تشخیص زود هنگام سرطان، مطالعات اصولی و بنیادین میوه زیتون، کشت غلات و گندم مقاوم به شوری، پروبیوتیک‌ها و حیوانات مدل بیماری با روش ویرایش ژن، ساخت کیت‌های تشخیصی انسانی و دام و طیور و ساخت واکسن HPV و واکسن آنفولانزا در پژوهشگاه انجام شده است. «وادین پتروویچ» رئیس دانشگاه بیوتکنولوژی اوفای روسیه نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و بازدید از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت : دانشگاه بیوتکنولوژی اوفا دانشگاهی با قدمت یک قرن است و در شاخه‌های مهم بیوتکنولوژی، ژنتیک پزشکی، ژنتیک دام و طیور و آبزیان و کشاورزی و هوا و فضا فعالیت می‌کند.  وی افزود : دانشگاه بیوتکنولوژی اوفای روسیه ، اشتراکات علمی بسیاری با پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دارد و مایه مسرت و افتخار ما خواهد بود که تعاملات علمی زیادی با پژوهشگاه شما داشته باشیم. در پایان این نشست، هیات روسی از بخش‌های مختلف پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری بازدید کرد .  

دیگر خبرها

  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • هم‌افزایی جلوی بسیاری از موازی‌کاری‌ها را می‌گیرد
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد
  • تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی