Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-25@17:34:18 GMT

26 خرداد؛ سالگرد فرود نخستین زن فضانورد دنیا

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۲۹۷۳

26 خرداد؛ سالگرد فرود نخستین زن فضانورد دنیا

امروز پنجاه و ششمین سالگرد فرود نخستین زن فضانورد دنیا در فضاست؛ به همین منظور سایت اسپیس تصویری از وی منتشر کرده است.به گزارش بلاغ، اسپیس به مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد فرود نخستین زن فضانورد دنیا در فضا تصویری از والنتینا ترشکوا منتشر کرده است. 

والنتینا در 16 ژوئن سال 1963 از میان بیش از 400 زن که برای انجام نخستین پرواز فضایی ثبت نام کرده بودند انتخاب شد و به این ترتیب عنوان نخستین غیر نظامی که در آن سال‌های ابتدایی به فضا سفر کرد را به خود اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این زن فضانورد که اهل روسیه بود به منظور بررسی واکنش بدن زنان نسبت به بی‌وزنی در محیط فضا به این مأموریت رفت و توانست داده‌های ارزشمندی را جمع‌آوری کند. 

این مأموریت وستوک-۶  نام داشت و نخستین و تنها مأموریت والنتینا بود که سه روز به طول انجامید. 

 

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۲۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

می‌توان پرتاب ۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی تیانگونگ را امروز بعدازظهر به تماشا نشست.

به گزارش ایسنا، چین امروز(۲۵ آوریل ۲۰۲۴) جدیدترین خدمه خود را به ایستگاه فضایی تیانگونگ خواهد فرستاد و شما می‌توانید این رویداد را به صورت زنده تماشا کنید.

به نقل از اسپیس، قرار است این سه فضانورد امروز در ماموریتی به نام شنژو ۱۸(Shenzhou ۱۸) در ساعت ۸:۵۹ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۶:۲۹ به وقت ایران) سوار بر یک موشک لانگ مارچ ۲اف(Long March ۲F) از پایگاه فضایی جیوکوان(Jiuquan) در چین راهی فضا شوند.

طبق معمول، چین اسامی فضانوردان این ماموریت را روز قبل از انجام ماموریت فاش کرد. این کشور معمولاً تا یک روز قبل از انجام ماموریت، اسامی خدمه خود را فاش نمی‌کند.

ماموریت «شنژو ۱۸» هفتمین ماموریت فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی تیانگونگ خواهد بود.

یه گوانگفو(Ye Guangfu) ۴۳ ساله که قبلاً در ماموریت شنژو ۱۳ در سال ۲۰۲۱ به فضا رفت و در سال ۲۰۲۲ به زمین بازگشت، در این ماموریت جدید نقش فرماندهی را بر عهده خواهد داشت و همچنین لی کانگ(Li Cong) ۳۴ ساله و لی گوانگسو(Li Guangsu) ۳۶ ساله که هر دو خلبانان جنگنده و فضانوردانی تازه کار هستند، وی را همراهی می‌کنند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این سه نفر حدود هفت ساعت پس از بلند شدن موشک به تیانگونگ خواهند رسید.

یو یی(Yu Yi)، کارمند مرکز فرماندهی و کنترل می‌گوید: بر اساس ویژگی‌های این مأموریت، بیش از ده‌ها طرح اضطراری و بیش از ۵۰ تمرین اضطراری برای تقویت هماهنگی بین مواضع مختلف انجام داده‌ایم.

این سه فضانورد چینی هفتمین گروهی خواهند بود که به زودی از ایستگاه فضایی تیانگونگ چین در مدار بازدید می‌کنند.

این ایستگاه فضایی در حال حاضر توسط سه فضانورد مأموریت شنژو ۱۷ اداره می‌شود که در حال پایان دادن به دوره شش ماهه حضور خود در مدار زمین هستند.

سه فضانورد ماموریت شنژو ۱۸ در ماموریت ۶ ماهه خود به انجام وظایف مختلفی از جمله پیاده‌روی فضایی و رهاسازی محموله‌ها در فضا خواهند پرداخت.

لین شیچیانگ معاون مدیر آژانس فضایی چین در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته که برای اعلام نام فضانوردان حاضر در این ماموریت برگزار شده بود، گفت: فضانوردان شنژو ۱۸ شش محموله را از طریق ماژول قفل هوای ایستگاه رها خواهند کرد و دو تا سه فعالیت خارج از ایستگاه را اجرا خواهند کرد.

وی گفت: در طول فعالیت‌های خارج از ایستگاه، فضانوردان تقویت‌کننده‌های حفاظت در برابر زباله‌های فضایی و همچنین کابل‌ها و تجهیزات حیاتی را نصب می‌کنند و در صورت لزوم، بازرسی‌های خارج از ایستگاه را برای حفاظت بیشتر از ایمنی ایستگاه فضایی تیانگونگ انجام می‌دهند.

ایستگاه فضایی تیانگونگ که T شکل است، از سه جزء ماژول هسته تیان‌هه(Tianhe) که در آوریل ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و ماژول‌های آزمایشگاهی ونتیان(Wentian) و منگتیان(Mengtian) که در سال ۲۰۲۲ به تیانگونگ اضافه شدند، تشکیل شده است.

ایستگاه فضایی تیانگونگ حدود ۲۰ درصد اندازه ایستگاه فضایی بین‌المللی است، اما ممکن است در آینده به همین شکل باقی نماند. مقامات چینی گفته‌اند که قصد دارند در آینده نه چندان دور ماژول‌های بیشتری را به این ایستگاه اضافه کنند.

انتظار می‌رود ماموریت شنژو ۱۸ حدود شش ماه طول بکشد. سرنشینان آن که هفت ساعت پس از پرتاب به تیانگونگ خواهند رسید، در آنجا با سه فضانورد ماموریت شنژو ۱۷ ملاقات خواهند کرد و سه فضانورد ماموریت شنژو ۱۷ چند روز بعد با فضاپیمای خود به زمین بازمی‌گردند.

چین در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ مونتاژ ایستگاه فضایی تیانگونگ را در مدار پایین زمین آغاز کرد و حدود ۱۸ ماه بعد به پایان رساند. این کشور قصد دارد تا دست‌کم یک دهه آن را عملیاتی نگه دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳ فضانورد چینی به سمت ایستگاه فضایی چین رفتند
  • فیلیپین، نخستین حریف نوجوانان دختر ایران در قهرمانی آسیا
  • فیلیپین نخستین حریف نوجوانان دختر ایران/ تلاش ۱۳ تیم برای جام
  • ۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی می‌روند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی شان می شوند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند
  • برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • (ویدئو) فرود دلهره‌آور بوئینگ ۷۴۷ در فرودگاه
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد