Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@03:46:53 GMT

گزارشی از سال سوم فعالیت مجلس

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۳۶۳۰

گزارشی از سال سوم فعالیت مجلس

به گزارش جماران؛ معاون نظارت مجلس شورای اسلامی گفت: در سال سوم فعالیت مجلس ۱۶ جلسه غیر علنی با موضوع بررسی مسائل اقتصادی و امنیتی و فراملیتی برگزار شد، ۲ وزیر کار و اقتصاد استیضاح و برکنار شدند و ۵ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور هم در این مدت از مجلس رأی اعتماد گرفتند.

«غلامرضا اسداللهی» در حاشیه جلسه علنی در جمع خبرنگاران گفت: بنابر توافق‌نامه بین معاونت نظارت و دادستانی تهران قرار است گزارشات نظارتی مجلس در سیستم قضائی خارج از نوبت رسیدگی شود و همکاری لازم در این باره انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: فعالیت‌های نظارتی مجلس در سال سوم نسبت به سال قبل افزایش یافته است؛ از جمله این اقدامات سوال، تحقیق و تفحص، تذکر و بازدید میدانی کمیسیون‌هاست. همچنین معاونت نظارت در یک سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی داشته و کمیسیون‌ها هم ۵۰۰ اقدام انجام دادند که در این میان کمیسیون‌های عمران و آموزش امنیت اقدامات شاخصی داشته‌اند.

**۵ وزیر در سال سوم مجلس رای اعتماد گرفتند

معاون نظارت مجلس ادامه داد: ۱۰ جلسه دعوت از مسئولین اجرایی در سال سوم فعالیت مجلس صورت گرفت؛ همچنین ۱۶ جلسه غیر علنی با موضوع بررسی مسائل اقتصادی و امنیتی و فراملیتی برگزار شد، دو وزیر کار و اقتصاد استیضاح و برکنار شدند و ۵ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور هم در این مدت از مجلس رأی اعتماد گرفتند.

اسداللهی طرح سوال از رئیس جمهور توسط نمایندگان را از فعالیت های مجلس در سال سوم برشمرد و اظهار داشت: همچنین ۲۷ فقره قانون در این اجلاسیه برای اجرا به دولت ابلاغ شد که سه فقره از آنها توسط رئیس مجلس ابلاغ شد؛ ما همچنین پیگیری‌هایی برای تدوین آئین نامه‌های اجرایی انجام دادیم و اقدام خوبی برای تعیین تکلیف و تصویب آئین نامه‌ها انجام شد.

وی افزود: ۱۷۳ فقره حکم تکلیفی به دستگاه‌ها برای ارسال گزارش به مجلس استخراج شده است، دبیرخانه‌ای را به همین منظور راه اندازی کردیم تا پیگیری‌های لازم را در این باره انجام دهیم؛ معاونت نظارت همچنین کلیه معاهدات بین‌المللی از ابتدای دوره قانون گذاری را جمع آوری کرد و با تعیین تکالیف آنها را به دولت ارسال کرد.

**۳ هزار فقره حکم قانون از برنامه و بودجه ۹۸ استخراج شده است

معاون نظارت مجلس ضمن اشاره به تدوین مصادیق وظایف و اختیارات کمیسیون‌ها با همکاری کمیسیون تدوین آئین نامه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما به دنبال این بودیم که تداخل وظایف از بین برود و بر همین اساس مواد الحاقی برای اصلاح آئین نامه نیز پیش بینی شد؛ سه هزار فقره حکم قانونی از برنامه و بودجه ۹۸ و قوانین مرتبط با رونق تولید پیرو دستور رئیس مجلس استخراج شده است، همچنین هزار و ۲۰۰ حکم به تفکیک در اختیار کمیسیون‌ها قرار گرفت.

وی اظهار داشت: معاونت نظارت عملکرد وزارت‌خانه‌ها را بر مبنای تکالیف سیاست‌های ابلاغی رهبری و اسناد بالا دستی بررسی می‌کند و جمع بندی آن را در اختیار کمیسیون‌ها قرار می‌دهد؛ ما همچنین تخلفات در بودجه را بر مبنای گزارش تفریغ به دستگاه‌ها ارائه کردیم و برخی از تخلفاتی که محرز شده نیز به دیوان محاسبات و قوه قضائیه ارجاع شده است.

اسداللهی گفت: ۳۰۰ ناظر مجلس در مجامع و شوراهای ملی و ۲۷۹ نماینده در هیأت‌ها و شوراهای استانی فعالیت دارند؛ برخی مجامع و شوراهای ملی تشکیل نشده که کم کاری دولت است و باید چاره اندیشی شود.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال استیضاح مجلس شورای اسلامی محمدجواد ظریف قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۳۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته آینده مجلس وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به تذکر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی درباره تغییرات اعمال شده در جداول بودجه گفت: بخش دوم لایحه بودجه براساس بند «ب» ماده ۱۸۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و حتی دولت نمی‌تواند احکام جدیدی را در جداول آورد.

وی اضافه کرد: براین اساس اگر تغییری درباره موضوع مالیات یا ال پی جی در جداول لحاظ شده باشد به معنای حکم جدید است که امکان طرح آن در بخش دوم لایحه بودجه وجود ندارد. مجددا می‌گویم که نمایندگان در پیشنهادات خود و کمیسیون تلفیق و همچنین در جریان بررسی در صحن امکان طرح حکم جدید نیست اگر دولت هم در بخش دوم لایحه حکم جدیدی آورده باشد خلاف قانون عمل کرده و قابل طرح نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی براساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه بخش اول لایحه بودجه یعنی منابع و مصارف را تصویب کرد که بعد از تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شد و در اسفندماه ابلاغ شد، پس دولت و کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی حق تغییر منابع و مصارف را ندارند و نمی‌توان آن را کم و زیاد کرد منتها جابجایی بین جداول امکان‌پذیر است.

قالیباف در واکنش به این موضوع که دولت تغییری در جداول برخلاف مصوبات مجلس شورای اسلامی در بخش اول لایحه بودجه داشته است، تصریح کرد: شاید دولت جداول را براساس لایحه و نه مصوبات تنظیم کرده است که براین اساس اصلاحاتی در مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که این کار را کمیسیون تلفیق انجام می‌دهد.

وی درباره روند بازار ارز هم اظهار کرد: جلسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز به تاخیر افتاد حتما ما جلسه‌ای را هفته آینده برگزار خواهیم کرد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در تذکر خود گفت: براساس اصلاحات آیین‌نامه قرار بود که بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه مربوط به منابع و مصارف و احکام، دولت جداول را مبتنی بر بخش اول ارائه دهد حال این‌که تفاوت زیادی بین اعداد و ارقام احکام با جداول وجود دارد.

وی ادامه داد: نمونه آن را می‌توان در موضوع فروش محصولات فرعی گاز اتان و گاز مایع دید. دولت در تبصره هشت این موضوع را به عنوان منابع قید کرده بود که ما در صحن علنی مجلس حذف کردیم، اما مجددا در جداول آمده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درباره موضوع ارز هم قرار بود مجلس جلسه‌ای برگزار کند که به خاطر اتفاقات اخیر به عقب افتاد انتظار می‌رود جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل شود. ما نگران وضعیت بازار ارز هستیم.

وی بیان کرد: باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • همه دلایلی که دولت را پای میز مذاکره مزدی برگرداند!
  • درباره وضعیت بازار ارز، هفته‌ آینده حتما جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد
  • تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز
  • نهایی شدن بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز در کمیسیون تلفیق
  • هفته آینده مجلس وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
  • حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
  • توضیحات وزیر کار درباره اصلاح بررسی دستمزدها در قانون کار
  • توضیحات مرتضوی درباره اصلاح بررسی دستمزدها در قانون کار
  • جزئیات نشست کمیسیون امنیت ملی با حضور امیرعبداللهیان
  • رژیم صهیونیستی در بین جهانیان تحقیر شد