Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت:عوامل مهمی موجب متمایز شدن باغات پسته رفسنجان شده؛ آبیاری قطره‌ای و مصرف بهینه آب و تغذیه خوب بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ ظهر امروز نشست هم اندیشی رئیس و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با جمعی از اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان به مناسبت هفته جهادکشاورزی و با هدف رسیدن به ادبیات مشترک و برنامه ریزی مشخص جهت اجرایی شدن طرح های کشاورزی دانشگاهی و پایان نامه های علمی دانشجویان در محل اداره جهاد کشاورزی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین رضایی رئیس جهاد کشاورزی در این جلسه با تاکید بر اهمیت تداوم کشاورزی اظهار داشت: کشاورزی به واسطه سیاست های اقتصادی کلان مقداری در حاشیه قرار گرفته ، هر زمان نفت بیشتری فروختیم وضعیت اشتغال بدتر شد و هر زمان دولت نرخ ارز را مصنوعی پایین نگه داشت بخش تولید به شدت ضرر کرد.

وی افزود: امروز در بحث تولید چیزی به اندازه کشاورزی صرفه ندارد رهبر انقلاب تاکید دارند که باید از نفت جدا شویم اما نتوانستیم، امروز ثروت آفرینی خوبی در بخش کشاورزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رضایی گفت: با نابود شدن کشاورزی شاهد نابودی صنعت بودیم در واقع پول کشاورزی صنعت ما را روی پا نگه میداشت، می بینیم صنعت های وابسته به کشاورزی اوضاع بهتری دارند.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان خاطر نشان کرد: امسال سال محصولی خوبی برای رفسنجان نبود با این حال از ۲۰ هزار تن صادرات پسته کشور، بیش از ۵۰ درصد آن از شهرستان رفسنجان صادر شد.

وی افزود: پیش بینی شده تا ۱۵ سال آینده پرچم پسته به استان خراسان داده شود و این استان ۸۰ هزار هکتار باغ ریزی جدید داشته ، اگر علمی کار نشود به وضعیت رفسنجان دچار می شود.

رضایی با بیان اینکه ۴۷۵ هزار هکتار سطح زیر کشت در کشور پسته کاری شده است تصریح کرد: در شهرستان رفسنجان امسال باغ ۱۰ تا ۲۰ تنی داریم و ۲۰ برابر میانگین کشوری بیشتر برداشت می کند عوامل مهمی که موجب متمایز شدن این باغات شده آبیاری قطره ای و مصرف بهینه آب و تغذیه خوب  بوده است.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۲ هزار هکتار مجهز به سیستک آبیاری قطره ای شود و اکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار در سطح شهرستان رفسنجان تحت پوشش آبیاری قطره ای قرار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: در سیاست های جدید پس از چاههای غیرمجاز و اضافه برداشت از چاهها، چاههای مجاز مطرح شده و ۲۵ درصد پروانه های آبی کم شده و قرار است تا ۴۰ درصد نیز کاهش می دهند در این صورت تمام طراحی ها بهم میخورد شکستی دیگری خواهد بود که به سیستم های آبیاری قطره ای تحمیل می شود . همواره سیاست های غلط وزارت نیرو بر کشاورزی تحمیل شده است.

خانم محمد خانی کارشناس اداره جهاد کشاورزی نیز در ادامه به تبیین عملکرد ستاد شبکه مراقب پرداخت و بیان داشت: شماره تماس ۳۴۲۸۸۲۰۰ خط مستقیمی است که در اختیار کشاورزان قرار دارد  و می توانند از کارشناسان اموزش دیده جهاد کشاورزی بصورت غیر حضوری و حضوری استفاده کنند.

نازنین وهاب زاده پیمانکار جهاد کشاورزی و مدیر کلینیک گیاهپزشکی آفتاب در این جلسه به شرح طرح کاربردی اثر محلول پاشی صابون و ریکا بر روی پسیل پسته پرداخت و بیان داشت: این طرح طی سه سال توسط تیم ۱۰ نفره و با کمک جهاد کشاورزی صورت گرفت و هدف این بود که به کشاورزان ثابت شود که در وضعیت طغیانی آفت می توان با محلول غیر سمی وضعیت را کنترل کرد.

وی افزود: محلول پاشی طی ۲ سال متوالی و هرسال ۳ بار انجام شدو زمان محلول پاشی زمان آلودگی باغ بود.

 

وهاب زاده گفت: در بعد آزمایشگاهی نیز بحث بر روی  دشمنان طبیعی و عوارض جانبی بر روی جوانه ریزی و شکل ظاهری میوه انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: سال سوم سال کاربردی بود و ثابت کردیم که کنترل آفت با صابون و ریکا امکان پذیر است.

مهدی ضیاءالدینی یکی از اعضای هیات علمی حاضر در این جلسه نیز حل مشکلات کشاورزان را از اهداف دانشکده کشاورزی برشمرد و گفت: ساختارها بیشتر به سمت پژوهش سوق داده شده و کمتر وارد عمل شدیم.

وی افزود: تفاهم نامه ای جهت افزایش بهره وری فارغ التحصیلان کشاورزی میان دو وزارت کشاورزی و علوم منعقد شده است، ضعف مهم عدم اعتماد به نفس فارغ التحصیلان است و ترس مواجه شدن با کشاورز را دارد و نتوانستیم در دانشگاه در این موضوع وارد شویم و از طرفی افراد غیر متخصص فضا را بدست گرفتند و نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

ضیاءالدینی خاطر نشان کرد: کشاورزی بایستی محور توسعه باشد اما به سمت صنعتی شدن رفتیم که جوابگو نبود و بی اهمیتی به دانشجویان کشاورزی موجب بی انگیزگی در انان شد.

وی تصریح کرد: پنج رشته گیاهپزشکی، آب، خاکشناسی، باغبانی و بیوتکنولوژی مرتبط با نیازهای شهرستان جوابگو هستند، دانشگده کشاورزی در خصوص انعقاد تفاهم نامه اختیارات ندارد که اگر این اختیارات را داشت بسیاری از مسائل حل میشد.

حسین علایی دیگر عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر رفسنجان نیز در این نشست بر داشتن خروجی عملی از این نشست تاکید داشت و بیان کرد: در ۲۰ سال گذشته کار عملی نکردیم و یا پراکنده انجام شده ، با ورود دانشگاه و جهاد به این حوزه می توان به نتیجه عملی رسید.

گفتنی است در این نشست بنا شد تا طرح استفاده از کودهای زیستی برای نماتد به عنوان اولین طرح علمی مورد بررسی و مشاهده قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۳۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رگبار باران و رعد برق آذربایجان غربی را فرا می گیرد

به گزارش قدس آنلاین، یاسر اشتاد  افزود: طبق الگوهای هواشناسی روز شنبه به صورت موقت بارندگی قطع شده و روزهای یکشنبه و دوشنبه بارشهای رگباری دوباره مناطق را در برمی گیرد.

کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در روز گذشته بارشی در استان گزارش نشده است، گفت: افزایش دما بین ۲ تا سه درجه سانتی گراد نیز برای پایان هفته پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته مرکز استان دمایی بین هشت تا ۲۳ سانتی گراد داشت، افزود: شهرستان تکاب با دمای مثبت یک درجه سرد ترین و شهرستان پلدشت با دمای مثبت ۲۷ درجه سانتی گراد گرم ترین شهر استان ثبت شده است.

متوسط بارش اذربایجان غربی طی سال زراعی جاری تا ۲۵ فروردین ماه حدود ۲۴۶ میلی‌متر بوده که نسبت به زمان مشابه سال زراعی گذشته ۳۳ میلی متر شامل ۱۴ درصد و نسبت به بلند مدت سه درصد افزایش دارد.

بارش ها در شمال استان نسبت به بلند مدت افزایش دارد و بیشترین افزایش در شهرستان ماکو با ۵۳ درصد رشد است.

میزان بارندگی ثبت شده در ماکو ۱۹۳.۶ میلی‌متر است که نسبت به سال زراعی گذشته که ۱۲۵.۶ میلی‌متر بوده ۵۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۳ درصد افزایش دارد.

بارندگی ها در مرکز آذربایجان غربی، ارومیه ۱۶۶ میلی متر است که نسبت به سال زراعی گذشته ۲۸ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت نرمال ۳۲ درصد کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم
  • توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم
  • رگبار باران و رعد برق آذربایجان غربی را فرا می گیرد
  • خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک
  • خسارت ۵ هزار میلیاردی به بخش کشاورزی کنارک براثر بارندگی دو روز اخیر
  • بارندگی اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی کنارک خسارت زد
  • توسعه صنعت فرآوری محصولات کشاورزی در بوشهر اولویت است
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیبدار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای