Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس بیانیه اتحادیه اروپا، هلگا اشمید با سفر اخیر خود به کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله ایران، دوباره از این فرصت برای تکرار تعهد اتحادیه اروپا به اجرای توافق هسته ای برجام استفاده کرد.

اشمید دیروز روز شنبه (۲۵ خرداد ۱۳۹۸) با عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار کرد.محور اصلی رایزنی عراقچی و اشمید اجرای برجام و تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات برجامی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیانیه اتحادیه اروژا حاکیست، توافق هسته ای نقش اساسی در افزایش ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه ایفا می کند و عنصر اصلی توافق منع گسترش سلاح های هسته ای جهانی به حساب می آید.

توافق هسته ای (برجام) در حال اجرا شدن است و هدف اصلی آن اطمینان یافتن از اینکه ایران مواد یا تجهیزات برای ساخت سلاح هسته ای را به دست نمی آورد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش خود تایید می کند که ایران به تمام تعهدات هسته ای خود تا کنون پایبند بوده است.

دبیر کل اقدام خارجی اتحادیه اروپا در سفر به ایران در مورد آخرین تلاش های اروپا در مورد توافق هسته ای با مقامات ایرانی گفت و گو کرد و وی همچنین بر ادامه تجارت قانونی اروپا با ایران از طریق ساز و کار مالی اینستکس تاکید کرد.

هلگا اشمیت دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و «ماری دوسارنز» رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه، با سفر به تهران، با برخی مقام‌های ایران دیدار و درباره برجام و همچنین کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

اشمیت پیش از سفر به ایران، به امارات متحده عربی، عمان و قطر سفر کرد.

همچنین ماری دوسارنز رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه، روز شنبه با علی لاریجانی، رییس مجلس ایران دیدار کرد.

لاریجانی در این دیدار گفت: «با وجود مذاکرات متعددی که وجود داشت اما وعده رییس جمهوری فرانسه به رییس جمهوری ایران برای حفظ برجام محقق نشد، در واقع باید گفت مکانیزم اینستکس روی کاغذ مانده است.»

رییس مجلس ایران ادامه داد: «شرکت توتال اولین شرکت فرانسوی بود که بعد از خروج ترامپ از برجام ایران را ترک کرد.»

رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه نیز درباره کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران گفت: «تلاش‌هایی در حال انجام است که برجام حفظ شود و فرانسه برای رسیدن به این هدف مصمم بوده، این مهم است که طرفین مذاکره به نقطه نظرات مشترک برسند، اراده‌ای در اتحادیه اروپا وجود دارد که برجام حفظ شود.»

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۴۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: به‌دنبال تحولات اخیر در منطقه و افزایش سطح تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو، رسانه‌های غربی با موج‌سواری روی برخی اظهارنظرهای شخصی، تلاش کردند این‌گونه جلوه دهند که با توجه به اقدام‌های تروریستی رژیم‌صهیونیستی، ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدیدنظر کند؛ رویکردی که می‌کوشید ایران را «نزدیک‌تر از همیشه» به سلاح هسته‌ای نشان دهد.

این در حالی بود که در روزهای اخیر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه ایران به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود در چارچوب عضویت ایران در آژانس و در چارچوب معاهده ان. پی. تی و موافقتنامه جامع پادمان ادامه می‌دهد، تاکید کرد موضوع «سلاح هسته‌ای» در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد و بارها مواضع جمهوری‌اسلامی در این زمینه اعلام شده و تغییری دراین دکترین رخ نداده است.

ادامه ادعاهای ضدایرانی گروسی

ازسوی دیگر اما رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در گفت‌وگو با خبرگزاری «دویچه‌وله» آلمان، مدعی شد غنی‌سازی اورانیوم ازسوی ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران دامن می‌زند. او با تاکید بر اینکه نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است، ادعا کرد «ایران چند هفته، نه چند ماه با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد، اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت».

گروسی همچنین اضافه کرده‌است که «آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان آژانس و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل قصد دارم به‌زودی به ایران سفر کنم».

چرا ساخت سلاح هسته‌ای در دستورکار نیست؟

یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌های غربی درباره «احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران» گفت: دکترین جمهوری‌اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای کاملا شفاف و روشن است و همواره نیز به‌صورت رسا ازسوی مقام‌های ایرانی اعلام شده‌است.

محمود عباس‌زاده با تاکید بر اینکه ایران همواره به‌دنبال این است که از همه ظرفیت‌های موجود در حوزه هسته‌ای به‌منظور دستیابی به تکنولوژی‌های روز استفاده کند، اظهارکرد: همواره تاکید کرده‌ایم که ساخت سلاح هسته‌ای در دستورکار جمهوری‌اسلامی قرار ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه همواره تاکید کرده‌ایم ساخت سلاح هسته‌ای را از نظر شرعی مجاز نمی‌دانیم، معتقدیم داشتن سلاح هسته‌ای به مفهوم برخورداری از بازدارندگی مطلوب نیست.

سلاح هسته‌ای امنیت نمی‌آورد

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس عنوان کرد: در شرایطی کنونی نشان داده‌ایم مولفه‌های پرقدرت‌تر و موثرتری به‌منظور ایجاد بازدارندگی در مقابل شرارت‌های دشمنان در اختیار داریم که عملیات موشکی – پهپادی «وعده صادق» یکی از نمودهای آن به حساب می‌آید.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه معتقدیم سلاح هسته‌ای امنیت نمی‌آورد، گفت: با دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارندگی ایجاد نمی‌شود. ما علاوه‌بر انواع مولفه‌های مناسب بازدارندگی، از قدرت نرم قابل‌توجهی برخورداریم که از توانمندی‌های جمهوری‌اسلامی به‌حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون جزو قدرت‌های برتر جهان به‌شمار می‌رویم و در سطح منطقه «قدرت اول» محسوب می‌شویم، تصریح کرد: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران تحت‌تاثیر تکانه‌های مقطعی قرار نمی‌گیرد. غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند که توسعه صنعت هسته‌ای ایران با فعال کردن چرخه حوزه‌های مختلف، از پزشکی گرفته تا کشاورزی، می‌تواند ایران را به قدرت اقتصادی تبدیل کند.

اظهارنظرهای شخصی، موضع نظام نیست

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با تاکید بر اینکه رژیم‌صهیونیستی در شرایطی نیست که به‌عنوان «تهدید جدی» برای ایران به‌حساب آید و سبب تغییر در دکترین دفاعی ما شود، اظهارکرد: به قول هنری کیسینجر، اسرائیل به‌مثابه ناو جنگی آمریکا در منطقه است و در مسیر فروپاشی قرار دارد.

عباس‌زاده با بیان اینکه هیمنه پوشالی ساخته شده برای این رژیم با عملیات «وعده صادق» نیروهای مسلح ایران بیش از گذشته درهم شکست، ادامه داد: غربی‌ها باید استراتژی استعماری خود در منطقه ما را مورد تجدیدنظر قرار دهند. نکته اینجاست که دیگر ملت‌ها اجازه نمی‌دهند غرب، رژیم صهیونیستی را به‌عنوان یک غده سرطانی در قلب منطقه به‌مثابه پایگاهی برای خود قرار دهد.

وی همچنین درباره برخی اظهارنظرهای داخلی پیرامون احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران ادامه داد: اینها بیش‌از هر چیز، اظهارنظر شخصی است و موضع نظام و ساختارهای تصمیم‌سازی کشور به‌حساب نمی‌آید.

عباس‌زاده اضافه کرد: البته اینکه برخی گمانه‌های خود را مطرح می‌کنند اشکالی ندارد و همه در اظهارنظر آزاد هستند، اما مواضع نظام دراین عرصه همواره از مجاری مشخص خود اعلام می‌شود.

کد خبر 846764 برچسب‌ها ایران و اسرائیل هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر ویژه حمله ایران به اسرائیل هسته‌ای - دفاع

دیگر خبرها

  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است
  • تصمیم ضدایرانی اتحادیه اروپا برای خشنودی صهیونیست‌ها
  • بورل: برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست
  • برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست | به اسراییل پافشاری می‌کنیم به رفح حمله نکند
  • بورل: برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست/ به اسراییل پافشاری می‌کنیم به رفح حمله نکند