Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@21:22:02 GMT

تصویر جذاب یک کهکشان ستاره‌دار کوتوله

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۴۱۸۵

تصویر جذاب یک کهکشان ستاره‌دار کوتوله

کهکشان ستاره‌دار کوتوله "ESO ۴۹۵-۲۱" حدود ۳۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی "قطب‌نما" (Pyxis) قرار دارد.

منظور از "کهکشان ستاره‌دار کوتوله" (dwarf starburst galaxy) این است که اندازه کهکشان مذکور کوچک است، اما با انفجار سریع تشکیل ستارگان، درخشان می‌شود. کهکشان‌های ستاره‌دار، ستاره‌هایی با نرخ فوق العاده بالا تشکیل می‌دهند که آن‌ها نیز ستاره‌های نوزاد را تا حدود ۱۰۰۰ بار سریع‌تر از کهکشان راه شیری ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هابل تاکنون چندین بار فعالیت‌های انفجاری "ESO ۴۹۵-۲۱" را مورد بررسی قرار داده است. مطالعه آن‌ها ستاره شناسان را قادر می‌سازد ابتدا مراحل تکامل آن‌ها را بررسی کنند و دریابند که چگونه ستارگان عظیم در سراسر جهان شکل گرفته و تغییر می‌کنند.

کهکشان کوتوله

یک کهکشان کوتوله به کهکشانی اطلاق می‌شود که دارای فقط چند میلیارد ستاره باشد (در مقایسه با کهکشان راه شیری که ۲۰۰–۴۰۰ میلیارد ستاره دارد). ابر ماژلانی بزرگ نیز ۳۰ میلیارد ستاره دارد و به همین دلیل گاهی به عنوان کهکشان کوتوله طبقه‌بندی می‌شود.

کهکشان راه شیری ۱۴ کهکشان کوتوله شناخته شده دارد که به شکل اقماری دور این کهکشان می‌گردند و مطالعات جدیدتر نشان می‌دهد که امگا قنطورس (بزرگترین خوشه ستاره‌ای شناخته شده) در واقع هسته یک کهکشان کوتوله است که در مرکزش یک سیاه‌چاله قرار دارد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری تلسکوپ فضایی تلسکوپ فضایی هابل کهکشان کهکشان کوتوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاهکل ، مقصدی جذاب برای گردشگران

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ شهرستان سیاهکل یکی از مقاصد پر طرفدار مسافران و گردشگران نوروزی برای بازدید و تفریح است.

مسافرانی که با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان، در طبیعت این شهرستان گردش می‌کنند و روز‌های آغازین سال را با تماشای صحنه‌های بدیع کوه و جنگل در سیاهکل به خوشی سپری می‌کنند.

دیگر خبرها

  • سیاهچاله کهکشان راه شیری توسط میدان‌های مغناطیسی قدرتمند احاطه شده است
  • زمین و منظومه شمسی کی و چگونه نابود خواهند شد؟
  • قبل و بعد این خانه جذاب و متفاوت! (عکس)
  • کشف یک ویژگی پنهان در سیاه‌چاله کلان‌جرم قلب راه شیری
  • اولین نقشه میدان مغناطیسی سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری منتشر شد
  • دورترین چیزی که می‌توانیم در آسمان ببینیم چیست؟
  • (ویدئو) جذاب‌ترین پدیده طبیعی ایران
  • عکس| جذاب مثل پیراهن چهارم رئال مادرید
  • سیاهکل ، مقصدی جذاب برای گردشگران
  • کشف هیولایی در کیهان