Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس قدیریان شامگاه یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در دومین جلسه شورای ثبت آثار ملی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۹۸ برگزار شد، بافت روستایی ترکان واجد شرایط شناخت شد و با تائید مسولان در حوزه آثار غیر منقول در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی گفت: بافت تاریخی ترکان دارای ارزش معماری روستایی از نظر نوع ساختار ابنیه و کالبدی است که می توان به دستکند بودن قسمتی از معماری آن اشاره کرد، این روستا بر روی شیبی ملایم تپه ای سنگی بنا شده که از این سنگ طبیعی به عنوان مصالح بسیاری از خانه ها و در واقع از این سنگ بستر، به عنوان دیوار خانه ها استفاده و دستکند شده است، که همین موضوع معماری این روستا را خاص تر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی همچنین وجود کوچه باغ های بسیار زیبا و سرسبز که به گونه ای هم پیوند در بافت خشت و گلی ادغام شده و بافت روستایی با مصالح بوم آوردی را بوجود آورده که می‌توان آن را از دیگر خصوصیات این بافت ارزشمند دانست.
قدیریان افزود: ترکان از نظر تقسیمات جغرافیایی و سیاسی جز استان یزد است و دارای اقلیمی گرم و خشک است و این باعث شده معماری خانه های روستایی آن ترکیبی از درونگرا و برونگرا باشد، در واقع اکثر خانه ها دارای حیاط مرکزی و بالاخانه برونگرا و طبقه همکفی با معماری درونگراست و به طور کلی فرم شکل گیری معماری آن فرمی خطی است که در این فرم، معبر اصلی بافت، نقش اصلی اینگونه شکل گیری را بر عهده دارد.
وی همچنین گفت: در بافت تاریخی و ثبتی ترکان تاکنون حداقل ده بنای تاریخی دیگر در قالب آثار غیر منقول ثبت شده است.
این مسئول یادآور شد: طبق قانون و مقررات میراث فرهنگی در بافت‌های ثبتی، از این به بعد هر اقدامی اعم از مرمت، تغییر و یا تعمییری که بخواهد از طرف مردم و مالکین خانه های موجود در این بافتها بر روی بناهای خود انجام دهند، باید ابتدا درخواست خود را به میراث فرهنگی ارسال و ضوابط استعلام مورد درخواست را اخذ کرده و با نظارت میراث فرهنگی نسبت به مرمت بنای خود اقدام نمایند و از اقدام و دخل و تصرف خودسر در بناهای داخل بافت بپرهیزند.
وی یاد آور شد: یکی از موارد مهم و شایان ذکر، اینست که ثبت بافت تاریخی، هیچ خللی را در مالکیت مردم نسبت به بناهای خود در بافت تاریخی بوجود نمی آورد.
قدیریان یادآور شد: با ثبت بافت تاریخی، ضوابط و قوانینی بر بافت ها حاکم خواهد شد که مردم ملزم به رعایت آن هسستند که تخطی از آن پیگیری قانونی را به دنبال خواهد داشت.

شهرستان خاتم بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی دارد که افزون بر ۶۰ اثر از آن به ثبت رسیده است.

۷۵۳۴/‏‬ ۲۰۴۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روستای تاریخی جاذبه های شهرستان خاتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۴۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

محمدعلی ملک‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بارش‌های اخیر به جز مواردی آب گرفتگی مورد جدی در بافت تاریخی رخ نداد چرا که با هماهنگی‌های قبلی و آمادگی ایجاد شده در داخل بافت تاریخی زمینه برای بروز مشکل برای بناهای تاریخی کاهش یافت.

وی با تشکر از اهالی محله‌های قدیمی به دنبال دریافت آموزش‌ها و اقدامات پیشگیرانه برای ورود آسیب به بافت تاریخی یزد، بیشترین آسیب از ناحیه بارندگی اخیر را متوجه زیرساخت‌های استان به ویژه راه‌ها و بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی با اشاره به فعالیت ۴۹۰ تیم امدادی در نقاط مختلف استان یزد برای مدیریت بحران‌های احتمالی، اظهار کرد: در حال حاضر ۷ محور مواصلاتی استان شامل محورهای یزد- دربید، یزد- خضرآباد، اردکان – هامانه، بهاباد- بنستان، ده جمال- ببروئیه، مهریز- کنجکوه برای ایمنی جان مردم استان مسدود است.

مدیرکل مدیریت بحران اظهار کرد: بخش کشاورزی استان به ویژه قنوات نیز در این بارش‌ها با خسارت مواجه شده اند که ارزیابی این خسارت‌ها بعد از پایان بارش‌ها اعلام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها در حالت آماده باش قرار دارند، اعلام کرد: ۱۰ شهرستان از ۱۲ شهرستان استان درگیر سامانه رگباری بودند و بیشترین بارش‌ها و در نتیجه خسارت‌ها مربوط به شهرستان‌های یزد، تفت، اشکذر، زارچ، میبد، اردکان، مهریز و بهاباد بوده است و ابرکوه و خاتم و مروست کمترین مشکل را داشتند.

کد خبر 6087890

دیگر خبرها

  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است