Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-20@03:22:44 GMT

تاریخچه پول روسیه / روبل از کجا آمد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۴۶۲۹

تاریخچه پول روسیه / روبل از کجا آمد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، واحد پول هر کشوری مسیر پرفراز و نشیبی را برای رسیدن به وضعیت فعلی خود و ارزشی که در حال حاضر دارد طی کرده است، به گونه‌ای که اگر به عقب بازگردد و نگاهی به این مسیر بیاندازد خاطرات و تاریخچه‌ای دیدنی و شنیدنی برای خود دارد.

یکی از این واحد‌های پولی که شاید تاریخچه آن شنیدنی و جذاب باشد، واحد پول روسیه یا روبل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معرفی روسیه

روسیه یکی از پهناورترین کشور‌های دنیاست که تقریبا یک ششم از خاک جهان را در خود جای داده است.

کشوری با طبیعتی گوناگون و بی نظیر قطعا می‌تواند مقصد مسافران بسیاری از سراسر دنیا من جمله کشور ما باشد.

شاید شما هم مشاهده کرده باشید که این روز‌ها سفر به شهر‌هایی مانند مسکو و سنت پترزبورگ در بین ایرانیان طرفداران زیادی بدست آورده است پس داشتن اطلاعات و آگاهی از واحد پول روسیه و چگونگی تبادل ارزی در این کشور خالی از لطف نخواهد بود.

معرفی واحد پول روسیه

واحد پول روسیه روبل (RUB) است که هر روبل به صد کوپک (kopeyka (копейка تقسیم می‌شود.

روبل (به روسی: Рубль) یکای پول کشور روسیه است. یکای کوچک‌تر روبل کوپک نامیده می‌شود. هر روبل برابر صد کوپک است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بجای روبل شوروی روبل فدراسیون روسیه به جریان افتاد.

در طی سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ چندین شکل اسکناس به چاپ رسید و به دلیل تورم موجود در آن زمان تعداد صفر‌های حک شده بر کالا‌ها حالت نجومی به خود گرفت.

پس از ثبات نسبی روبل در سال ۱۹۹۶، دولت تصمیم گرفت برای حل مشکل روبل جدیدی را عرضه کند.

ارزش این روبل جدید برابر ۱۰۰۰ روبل قدیم بود یعنی در واقع سه صفر آخر اسکناس‌ها حذف شد.

روبل جدید در سال ۱۹۹۷ چاپ شد و از آغاز سال ۱۹۹۸ اعتبار پیدا کرد. روبل جدید در آغاز کار خوش شانس نبود و دقیقاً با بحران اقتصادی سال ۱۹۹۸ و افت ارزش روبرو شد. در چند سال اخیر دولت ولادیمیر پوتین توانسته است با افزایش رشد اقتصادی روسیه ارزش روبل را افزایش دهد.

نرخ برابری روبل از ۳۱ روبل و ۲۸ کوپک در مقابل یک دلار در سال ۲۰۰۲ میلادی به ۲۴ روبل در مقابل یک دلار در پایان سال ۲۰۰۷ میلادی افزایش پیدا کرده‌است. در آغاز سال ۲۰۰۸ میلادی هر دلار آمریکا ۲۴ روبل و ۵۰ کوپک بوده‌است؛ و در سال ٢٠١٧ بانک مرکزی روسیه شروع به عرضه ٢٠٠ و ٢٠٠٠ روبلی کرده‌است؛ و در سال ٢٠١٧ هردلار آمریکا ۵٧ روبل و ٣٣ کوپک بوده‌است.

نسبت روبل روسیه به دیگر واحد‌های پولی جهان (سپتامبر ۲۰۱۷)

۵۷.۷ روبل روسیه ۱ دلار آمریکا
۶۹.۱ روبل روسیه ۱ یورو
۷۶.۷ روبل روسیه ۱ پوند انگلستان
۵۸ تومان ۱ روبل روسیه

پس از مستقل شدن کشور روسیه از اتحادیه جماهیر شوروی و تبدیل این کشور به فدراسیون روسیه تصمیم بر این شد تا اسم واحد پولی را تغییر ندهند، بنابراین روبل به عنوان واحد پولی روسیه رسمی شد.

تا سال ۲۰۰۶ روبل دارای علامت گرافیکی رسمی نبود، اما تجارت بین المللی و روابط بانکی گسترده با اقتصاد جهانی، بانک مرکزی روسیه را به این فکر رسانده بود که روبل هم مانند دلار آمریکا نیاز به داشتن علامت گرافیکی ثابت و رسمی دارد.

هفت سال هزاران طراح تلاش کردند و در مسابقه شرکت کردند تا در جلسه رسمی بانک مرکزی روسیه مورخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۳ علامت گرافیکی روبل تایید شد.

نکاتی در مورد اسکناس و سکه در روسیه

در حال حاضر ۶ اسکناس و ۱۰ سکه در روسیه رایج است.

تصویر پشت سکه‌های «کوپک»، نماد مسکو است و «سنت ژورژ مقدس» یا «جرجیس فاتح» نام دارد. جرجیس سوار بر اسب در حال کشتن یک اژدهاست.

تصویر پشت سکه‌های «روبل» نماد روسیه و یک عقاب دو سر است.

تصاویر رو و پشت هر اسکناس به جاذبه‌های یک شهر (استان، جمهوری) اختصاص دارد. مثلا ۵۰ روبلی به سنت پترزبورگ و ۱۰۰ روبلی به مسکو اختصاص داده شده است.

چک‌های مسافرتی و کارت‌های اعتباری نیز در روسیه قابل قبول هستند، اما ترجیح با پول نقد و کارت‌های بانکی است. ارز‌های دلار، یورو و پوند را با توجه به کثرت صرافی‌ها بویژه در شهر‌های بزرگ روسیه می‌توان به روبل تبدیل کرد. معمولاً صرافی‌ها برای تبدیل مقادیر معادل دو هزار دلار به بالا پاسپورت درخواست می‌کنند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۴۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از لحظه سقوط و لاشه بمب‌افکن غول‌پیکر روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک بمب‌افکن توپولوف ۲۲ این کشور هنگام برگشت از عملیات در اوکراین به‌علت نقص فنی در استاوروپل سقوط کرد. ۳ خدمه توسط تیم جستجو و نجات، به مراکز پزشکی منتقل و جست‌وجوی یک خلبان در حال حاضر ادامه دارد. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی        

دیگر خبرها

  • بمب‌افکن روسیه سقوط کرد + فیلم
  • بمب‌افکن روسیه سقوط کرد
  • تصاویری از لحظه سقوط و لاشه بمب‌افکن غول‌پیکر روسیه
  • سقوط بمب‌افکن پهن پیکر روسیه + فیلم
  • (ویدیو) تصاویری از سقوط بمب‌افکن غول‌پیکر روسیه
  • ببینید | سقوط هواپیمای نیروی هوافضای روسیه
  • تامین ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز در مرکز مبادله 
  • تاریخچه شرکت موتورسیکلت سازی یاماها؛ از تولید آلات موسیقی تا ویلچر و اسکوتر
  • روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان ۱۴۰۳+ تاریخچه و پوستر Adult Autism Awareness Day 2024
  • هر چیزی که باید درباره مزایده خودرو بدانید