Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: سایت لوبلاگ آمریکا مقاله ای به قلم «پل پیلار» عضو شورای اطلاعات ملی امریکا منتشر نموده که در آن استاد دانشگاه جرج تاون اعلام می کند سیاست حداکثر فشار دولت ترامپ علیه ایران با شکست مواجه شده است.

ترجمه متن کامل مقاله در ادامه آمده ا ست.

بیانیه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد آخرین حادثه مربوط به نفتکش ها دریای عمان در چندین مورد مشکوک و قابل سوال است از جمله ارائه بیانیه بلافاصله بعد از حادثه و نسبت دادن سریع مسئولیت حمله به ایران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که علی رغم وجود چند ویدئو کوتاه، منشا آتش و انفجار در تانکرها هنوز مشخص نیست.

شرکت ژاپنی که مالک یکی از نفتکش هاست گزارش داده است که توصیف خدمه نفتکش از آنچه رخ داد با توصیف دولت ایالات متحده امریکا یکسان نیست و هیچکس هنوز توضیح نداده که چرا دولت ایران باید اقدامی را انجام دهد که نخست وزیر ژاپن «شینزوآبه» را با انفجار نفتکش ژاپنی آشفته کند – نخست وزیر کشوری که یکی از خریداران بزرگ نفت ایران بوده و دقیقاً در همان روزی که حادثه رخ داد با رهبر ایران آیت الله خامنه ای دیدار داشت.

اظهارات پمپئو در مورد دلایل حمله ایران به تانکرها که وی آن را «ارزیابی دولت ایالات متحده امریکا» نامید، عجیب و غریب است. یکی از دلایل پمپئو حملات مشابه اخیر ایران به ناوگان های دریایی با اشاره به حادثه ای در ماه می که در طی آن چهار نفتکش در ساحل امارات متحده عربی آسیب جزئی دیدند، است.

این استدلال قابل پذیرش نیست. علی رغم محکومیت مستقیم ایران توسط دولت ایالات متحده امریکا، این حادثه هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. پمپئو دلیل دیگری را نیز مطرح می کند: هیچ گروه نیابتی در این منطقه دارای منابع و مهارتی نیست که با چنین درجه بالایی از پیچیدگی عمل کند.

چرا فقط گروه های نیابتی؟ چرا دولتهای دیگر متهم نمی شوند، با توجه به واقعیت که کشورهای دیگری در منطقه حضور دارند که از افزایش تنش بین ایران و امریکا به شدت خوشحال می شوند؟

هنوز هیچ چیز مشخص نیست. اما امریکا دلایل کافی برای متهم کردن ایران ندارد. آنچه که دولت ترامپ می خواهد همه مردم جهان تصور کنند این است که دولت ایران به این تانکرها حمله کرده است. دلیل اینکه چرا باید ایران این اقدام را انجام دهد باعث می شود که بیانیه پمپئو بیشتر مورد سوال قرار گیرد.

پمپئو در بیانیه خود دو بار از اصطلاح غیرتحریک آمیز [بی دلیل] (Unprovoked) استفاده کرد: ۴۰ سال تجاوز بی دلیل علیه ملتهای آزادیخواه و این حملات غیرقانونی تهدیدی روشن برای صلح و امنیت بین المللی است. به راستی چرا پمپئو از این اصطلاح علیه ایران استفاده می کند در حالیکه دولت ترامپ یک سال پیش توافق هسته ای ایران (برجام) را به طور کامل رد کرد - توافق چند جانبه ای که برنامه هسته ای ایران را محدود کرده و تمام مسیرهای دست یابی تهران به سلاح هسته ای را بست.

از آن زمان تا کنون، دولت امریکا به جنگ اقتصادی علیه ایران ادامه می دهد این در حالی است که ایران طی یک سال گذشته به تعهدات خود بر اساس برجام به طور کامل پایبند بوده است. دولت ترامپ در تلاشی بی وقفه ایران را تحریم نموده تا اقتصاد آن را فلج کند، زندگی را برای ایرانیان آشفته کند و موقعیت ایران را به هر نحو ممکن تضعیف کند. امریکا همه کشورها در سراسر جهان را تحت فشار قرار داده تا هیچ تجارتی با ایران نداشته باشند. دولت این کمپین را با خصومت نامحدود، تهدید به حمله نظامی و قدرت نمایی که شامل گسترش عملیات نظامی در حیاط خلوت ایران است همراهی می کند. اگر امریکا ایران را تحریک نمی کرد، سپس اصطلاح فتنه انگیزی در مورد ایران به طور کامل معنی خود را از دست می داد.

دامنه فعلی تنش ها از جمله حوادث مربوط به نفتکشهای نفت، نتیجه مستقیم و قابل پیش بینی کمپین فشار حداکثری شکست خورده دولت ترامپ علیه تهران است. هیچ دلیلی وجود ندارد که باور داشته باشیم و هیچ گزارشی در دو دهه گذشته نشان نمی دهد که ایران هر اقدامی را انجام می دهد (مانند حمله به نفتکش های نفت کشوری دیگر) حتی اگر ایالات متحده امریکا از تعهدات خود پیروی کرده و در طول دو دهه گذشته از دیپلماسی استفاده می کرد تا هر گونه مساله ای که با ایران دارد را حل کند.

هیچکس در ایالات متحده امریکا نمی خواهد با نظرات رهبران ایران موافقت کند، اما زمانی که رهبران آن اشاره می کنند که ایران از نیروهای مسلح خود برای اعمال تجاوز علیه همسایگان خود استفاده نکرده رد نظرات آنها دشوار است. اگر ایران این نفتکش ها را در خلیج عمان در پاسخ به تجاوز اقتصادی هدف قرار داد، پس واکنشی درست مانند سایر اقدامات ایران در منطقه داشته است.

زمانی که عراق به ایران حمله کرد، ایران شجاعانه مقابل این حمله ایستادگی کرد. زمانی که اسرائیل به لبنان حمله کرد، ایران به ایجاد حزب الله کمک کرد. ایران به حوثی ها در یمن کمک کرد زمانی که حملات هوایی توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی به یمن یک فاجعه انسانی در منطقه ایجاد کرد. از لحاظ نظامی به دولت های عراق و سوریه کمک کرد، زمانی که این دولت ها توسط داعش و سایر شورشیان مورد حمله قرار گرفتند. بنابراین انتظار می رود ایران اگر هدف حمله بیشتر نظامی یا اقتصادی ایالات متحده امریکا قرار گیرد پاسخ دهد. هیچکس نباید از ایرانی ها انتظار داشته باشد در مقابل کمپین فشار حداکثری سکوت کنند. ایرانی ها در طی یک سال گذشته و در پی خروج امریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها صبر و شکیبایی فوق العاده ای داشته اند.

پمپئو در بیانیه خود همچنین اظهار داشت: در تاریخ ۲۲ آوریل، ایران به جهان وعده داده است که جریان نفت را از طریق تنگه هرمز قطع می کند.

نه، ایران این قول را نداد. یک فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ایران تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد اگر قادر به استفاده از این آبراه جهت صادرات نفت خود نباشد. فرمانده به آخرین سیاست خصمانه دولت ترامپ در جنگ اقتصادی خود علیه ایران که حذف معافیت های مالی بر خریداران نفت از ایران جهت به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود، پاسخ داد. ایرانی ها باز هم در مقابل تشدید خصومت ها و آسیب رساندن به ایران واکنش نشان دادند.

نیروهای طرفدار جنگ در دولت ترامپ وجهه خود را از دست می دهند این در حالی است که نشانه هایی وجود دارد که آنها تلاش می کنند صبر رئیس جمهور خود را که احتمالاً نمی خواهد وارد جنگ با ایران شود، امتحان کنند. تمرکز بیشتر پمپئو در لیست دلایلی که بر اساس آن ایران را محکوم می کند، بر حادثه انفجار یک بمب در خودرویی در افغانستان (۳۱ مه) است که در طی این حادثه چندین عضو خدمات ایالات متحده امریکا کشته شدند. این حمله به طالبان نسبت داده شد، هر چند داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت و ایران احتمالاً هیچ ارتباطی با آن نداشت. تمرکز پمپئو بر این حادثه به وضوح بخشی از تلاش مبهم او جهت اخذ مجوز کنگره جهت استفاده از نیروی نظامی و مشروعیت بخشیدن به جنگ علیه ایران است.

اگر رئیس جمهور ترامپ واقعاً خواهان جنگ با ایران نیست، باید تشخیص دهد که دیپلماسی به معنای این نیست که یک طرف خواهان به دست آوردن امتیاز و خواسته ای باشد و طرف دیگر فقط مجبور به پذیرش آن باشد. او همچنین باید بداند که کمپین فشار حداکثری بر ایران برای دستیابی به معامله بهتر، تغییر رفتار ایرانیان و صدمه زدن به حکومت ج.ا.ایران - فراتر از ایرانیان عادی که دولت ادعا می کند می خواهد به آنها کمک کند، با شکست مواجه شده است. در عوض این کمپین یکی از موفق ترین دستاوردهای منع گسترش سلاح هسته ای در سال های اخیر را از بین می برد و در حال حاضر باعث ایجاد واکنش هایی در مکان هایی مانند خلیج عمان می شود و احتمال وقوع جنگ جدید را نسبت به قبل بیشتر می کند.

کد خبر 4642505

منبع: مهر

کلیدواژه: مایک پمپئو ایالات متحده آمریکا تانکر نفت شینزو آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۴۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند

دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریمها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

بلافاصله پس از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به خاطر حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا بایدن را متهم به شکست در اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران کرده و اعلام کردند تحریم‌ها علیه این کشور باید تشدید شود.

استیو اسکالیس از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا گفت: دولت این کشور فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و باعث درآمدزایی ایران  جهت فعالیت‌های این کشور شده است.

فشار سیاسی برای تنبیه کردن ایران تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت آمریکا شده است. آمریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌های در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شود؟

واشنگتن ماه‌هاست اعلام می‌کند اصلی‌ترین هدف آن ممانعت از تبدیل شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک جنگ منطقه‌ای و در حاشیه نگه داشتن تهران است.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز دوشنبه لایحه‌ای وضع کرد با عنوان قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین. طبق این لایحه تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله موسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود. بدین ترتیب هیچ موسسه مالی در آمریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند.

البته وضعیت این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد مشخص نیست. دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است.

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای عقیده دارند دولت بایدن اقدام قابل توجهی جهت تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد.

اسکات مدل، رئیس گروه راپیدان انرژی عقیده دارد حتی اگر این لایحه تصویب شود، دولت بایدن تلاش معناداری برای اجرای تحریم‌های فعلی یا اعمال تحریم‌های جدید جهت محدود کردن صادرات نفت ایران نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در 2018 پس از خارج شدن از قرارداد هسته ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت این کشور وضع کرد و دولت بایدن تلاش کرد با تحریم شرکت‌هایی در چین، امارات و مناطق دیگر مانع دور زدن این تحریم‌ها شود.

با وجود این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی به 1.6 تا 1.8 میلیون بشکه در روز رسیده باشد که نزدیک به 2 میلیون بشکه صادر شده قبل از اعمال تحریم‌هاست.

یکی از دلایل مخالفت بایدن برای محدود کردن صادرات نفت ایران تاثیر احتمالی آن بر قیمت بنزین است. قیمت نفت و در نهایت قیمت بنزین یک عامل حیاتی در آستانه انتخابات آمریکاست. 

تشدید تحریم‌ها علیه ایران همچنین رابطه بین آمریکا و چین را خراب می‌کند. تقریبا تمام نفتی که از سوی ایران وارد چین می‌شود با مبدا مالزی یا سایر کشورهای خاورمیانه ثبت شده و توسط ناوگانی از نفتکش‌های قدیمی‌تر که فرستنده‌های خود را هنگام بارگیری در بنادر ایران خاموش می‌کنند، منتقل می‌شود.

اطلاعات ردیابی نفتکش‌های شرکت ورتکسا نشان می‌دهد چین 55.6 میلیون تن معادل 1.11 میلیون بشکه در روز نفت ایران را در سال گذشته میلادی خریداری کرده است. این رقم معادل 90 درصد از صادرات نفت ایران و 10 درصد از واردات نفت چین است.

انتهای پیام/26

دیگر خبرها

  • واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!
  • امریکا قلاده صهیونیست ها را کشید/هشدار به دولت های حامی اشغالگران
  • تحریم‌های خصمانه جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟
  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • کیفیت هوای مشهد قابل قبول است
  • کیفیت هوای تهران قابل قبول است
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • کنایه مهاجرانی به آمریکا و فرانسه بعد از حمله به اسرائیل