Web Analytics Made Easy - Statcounter

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه و دومین همایش تجاری ایران و منطقه قفقاز شمالی از روز گذشته کار خود را در ایران آغاز کرد. عطیه لباف خبرنگار

بیش از 300 فعال بخش خصوصی و دولتی برای رایزنی در این خصوص به ایران آمده‌اند و از میان مذاکرات هم خبرهای خوشی به گوش می‌رسد؛ از اختصاص 20 هزار هکتار اراضی قفقاز برای کشت فراسرزمینی گرفته تا کاهش تعرفه گمرکی برای بیش از 800 قلم کالا میان ایران و ارواسیا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره چشم‌انداز این همکاری‌ها میان ایران و روسیه با رامین گاسیموف، نماینده دومای فدراسیون روسیه (قوه مقننه) گفت‌و‌گو کرده‌ایم. او می‌گوید که ایران امن‌تر از آن چیزی است که در دنیا نشان می‌دهند و برای سرمایه‌گذاری و تجارت بسیار جذاب است.
نظر پارلمان روسیه درباره تحریم‌های امریکا علیه ایران چیست؟ آیا روابط دو کشور را تضعیف نمی‌کند؟
همانطور که بارها رئیس جمهور روسیه اعلام کرده، این تحریم‌ها روی روابط ما با ایران تأثیر چندانی ندارد و خواسته کشورهای اعمال کننده برآورده نخواهد شد. دو کشور تمایل زیادی به ادامه همکاری‌ها دارند. اتفاقات ناخوشایندی در خلیج فارس در حال رخ دادن است و می‌خواهند از این طریق فشارها به ایران را افزایش دهند. اما ما تخصصی به موضوع نگاه می‌کنیم و با چند عکس و فیلم درباره روابط اقتصادی و سیاسی خود با ایران تصمیم نمی‌گیریم. همانطور که ما به شکل رسمی اعلام کرده‌ایم همه نتایج بعد از بررسی‌های تخصصی اعلام می‌شود. متأسفانه در دنیا این طور تصمیم‌گیری می‌شود که یک ویدئو ساخته می‌شود و در سایت‌های مختلف پخش می‌کنند و همه آن را باور می‌کنند. اما ما تخصصی بررسی می‌کنیم و اعتقاد داریم که تبلیغات مهم نیست.
روسیه چقدر به صادرات از مسیر کریدور ایران امیدوار است؟
در حال حاضر هم ایران برای روسیه و جمهوری آذربایجان و تمام کشورهای منطقه کریدور تجاری محسوب می‌شود و این مسیر تنها برای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان مفید نیست؛ بلکه برای اروپا و کل آسیا فایده‌های خاص خود را دارد. این مسیر راه را نصف می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. کشور ما به دنبال توسعه این رابطه است.
بخش خصوصی روسیه نیز تمایل به تقویت همکاری‌ها دارد؟
بله. توجه داشته باشید که چه تعداد نماینده تجاری، صنعتی و سیاسی از روسیه در این اجلاس حاضر شده‌اند. این موضوع حاکی از علاقه شدید روسیه برای همکاری با ایران است. ما کشورهای همسایه هستیم و هزاران سال است که در کنار هم زندگی می‌کنیم.
به نظرتان تفاهمنامه‌هایی که شرکت‌های نفتی در ایران امضا کرده‌اند تا اقدام به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کنند، چه زمانی به نتیجه خواهد رسید؟
روابط بین ایران و رسیه هر روز قوی‌تر می‌شود و فکر می‌کنم که بزودی سرنوشت این تفاهمنامه‌ها و قراردادها مشخص خواهد شد. شرکت‌های ما بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند اما بازار نفت در نوسان است و شرایط چندان با ثبات نیست. ضمن آن‌که ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت ایران بالا رفته است. به نظر می‌رسد که در این خصوص باید منتظر بمانیم تا جو موجود آرام و بخشی از مسائل حل شود. البته رئیس جمهور ما بسیارسیاستمدار و عاقل است و بزودی یک تصمیم در این مورد گرفته خواهد شد.

یادداشت
اشتیاق تجارت با ایران

آلان آلبورتی
عضو اتاق بازرگانی و صنعت جمهوری اوستیای جنوبی
ایران و روسیه دو کشور همسایه اما بدون مرز زمینی مشترک هستند که در بسیاری از جهات شباهت‌های بیشماری به یکدیگر دارند. به پشتوانه این وجوه مشترک می‌توان روابط اقتصادی و تجاری را میان دو منطقه قوت بخشید. بخش خصوصی فعال در روسیه نیز «مشتاقانه» به دنبال تجارت با ایران است و معتقدیم تحریم‌های امریکا نمی‌تواند مانع از گسترش مراودات شود. این تحریم‌ها موقتی است و نمی‌ماند. حتی از دیدگاه ما فشارهای امریکا، یک محرک خواهد بود تا همکاری‌های خود را بیشتر کنیم. شاید این مسأله مطرح شود که آیا تحریم‌های امریکایی مانع از مراودات مالی میان دو کشور نمی‌شود؟ پاسخ آن منفی است. ما در حال حاضر مشکل خاصی از نظر نقل و انتقالات مالی نداریم و شرایط به گونه‌ای است که همکاری‌ها می‌تواند میان بخش خصوصی ایرانی و روس قوت گیرد. ما بر این باوریم که تجارت بین دو کشور می‌تواند در بخش کشاورزی و دامپروری و بسیاری از بخش‌های خدماتی از جمله گردشگری باشد. حتی در بخش انرژی نیز می‌توانیم همکاری‌ها را قوت ببخشیم. بویژه در زمینه صنعت برق که امکان تبادل انرژی آسان‌تر است.  ما به آینده این مراودات امیدواریم.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۴۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد

وزارت امور خارجه آمریکا نگران از تصمیم اسلام‌آباد برای افزایش حجم همکاری‌های اقتصادی با تهران، بار دیگر به تهدید ناکارآمد اعمال تحریم‌ها علیه ایران متوسل شد.

به گزارش مشرق، تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که ودانت پاتل سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در نشست خبری دیشب (چهارم اردیبهشت) در پاسخ به سوالی در مورد ساخت بخش پاکستانی خط لوله گاز صلح میان ایران و پاکستان گفت که واشنگتن به همه کشورها اطلاع می دهد که خطر تحریم را در مراودات تجاری با تهران مد نظر داشته باشند.

در جریان نشست خبری دیشب، خبرنگاری از پاتل پرسید: در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان، ۲ کشور هشت تفاهمنامه امضا و توافق کردند که تجارت دوجانبه را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند. یکی از سخنگویان دولت پاکستان نیز گفت که اسلام‌آباد نیازی به معافیت تحریمی آمریکا برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ندارد. ایالات متحده چه نظری در مورد این توافق ها و اظهارات دارد؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ، ضمن اشاره به استقلال پاکستان در سیاست خارجی خود، گفت: ما به طور کلی خطر احتمالی تحریم ها را به هر طرفی که مراودات تجاری با ایران را مد نظر دارد، اطلاع می دهیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از هدف ‌گذاری افزایش حجم تجارت رسمی ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار و امضای هشت سند همکاری مشترک بین دو کشور خبر داده بود.

حسین امیرعبداللهیان ادامه داد:‌ بررسی موضوعات مختلف اعم از تجارت، انرژی، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی، گردشگری سلامت و ‌زیارت، همکاری‌ های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، امنیتی و قضایی، میان هیات ‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان و پس از دیدار با مقام‌ های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، ساعاتی پیش عازم سریلانکا شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد
  • تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟
  • هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری 
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری
  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه