Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-19@06:51:31 GMT

درست کپی کنیم!

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۵۶۹۵

درست کپی کنیم!

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هر ساله شرکت های خودروسازی بزرگ جهان برای سود بیشتر و کسب رضایت مشتری بر کیفیت خودروهای خود افزوده و تغییرات مثبتی را در محصولاتشان ایجاد می کنند. تغییراتی نظیر به روز شدن طراحی خودروها با معرفی نسل جدید یک مدل، به روز شدن پیشرانه، افزایش کیفیت قطعات، بالا رفتن دقت در مسائل مونتاژی و دیگر موارد مشابه که نتیجه همه این اقدامات و طرح ها، افزایش رضایت مشتریان یک خودروساز و کاهش تعداد فراخوان ها و مرجوع شدن خودروهاست؛ به طوری که آمار تعداد فراخوان های سالیانه این شرکت ها به شکل عجیبی پایین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که ما در کشور با مشکلات مونتاژی، فنی و کیفی بسیار بیشتری به نسبت شرکت های اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی روبرو هستیم.

آمار و ارقام در این باره چه می گویند؟

چندی پیش مدیرعامل وبسایت iseecars.com فهرستی را در رابطه با خودروهایی با بیشترین تعداد فراخوان در جهان منتشر نمود که مطالعه آن خالی از لطف نیست. این نقص های فنی و مونتاژی که در نهایت منجر به فراخوان اتومبیل هایی از برندهای مطرح فعال در این عرصه شده اند، سروصدای نسبتا زیادی به پا کرده و موجبات عذرخواهی برخی شرکت های ذکر شده در این لیست و همچنین اضافه شدن مراحل کنترل کیفی جدیدی به خطوط تولید این کارخانه ها را فراهم آوردند. حال شاید بپرسید چه برندهای خودرو سازی در این لیست وجود دارند و چه تعداد خودرو از طرف مشتریان به کارخانه مرجوع داده شده اند؟ باید گفت صدرنشین این لیست که بیشترین تعداد فراخوان را از آن خود کرده است شرکت خودروسازی «مرسدس بنز» آلمان است که از هر صدهزار خودروی C کلاس فروخته شده این کمپانی در سال، تنها شش مورد فراخوان ثبت شده دارد و این بدترین آمار یک خودروساز در این عرصه می باشد! رتبه دوم را خودروی آمریکایی «جی ام سی سیرا» با سه و نیم خودرو در اختیار دارد و رتبه سوم از آن «بی ام و» است که کمتر از سه خودرو از صدهزار خودروی سری 4 این کمپانی مرجوع شده اند! اگر قرار بود این بررسی به صورت جهانی صورت بگیرد، جای خودروسازان داخلی کشورمان با توجه به مشکلات مونتاژی و برقی فراوان شایع، در کجای این فهرست قرار داشت؟ جالب است بدانید بهترین آمار را «هیوندای اکسنت» کره ای با یک دهم فراخوان دارد؛ یعنی به عبارتی در ازای هر یک میلیون خودروی هیوندای اکسنت تنها یک مورد مرجوعی داریم. نکته اصلی سال تاسیس برند خودرویی هیوندای موتور است که به سال 1967 میلادی باز میگردد. این شرکت پس از 50 سال، در سال گذشته موفق به فروش نزدیک به صد و هفتاد هزار «هیوندای الانترا» در بازار آمریکا شده و از ارزشمندترین برندهای خودرویی جهان به شمار می رود؛ این در حالیست که هیوندای قدمت کمتری نسبت به بسیاری از خودروسازان داخلی کشور ما دارد.

در ایران محصولات گروه خودروسازی رنو که حالا به دلیل تحریم های آمریکا و پایبند نبودن این خودروساز فرانسوی به قراردادش با شرکت طرف قرارداد، دیگر در کشور تولید نمی شوند، همیشه داری بیشترین کیفیت در بین رقبای هم رده خود بوده و توانسته بودند رضایت مشتریان را با توجه به دوام فنی و کیفیت بالای قطعات کاملا به دست آورند.

«فلیپ مارتین»، مدیر ارشد کیفیت محصولات رنو در ایران طی مصاحبه ای گفته بود: « تندر90 در سطح کیفی بسیار خوبی قرار دارد و این محصول توانسته است از کلیه روش های موجود برای اندازه گیری سطح کیفی خودرو با موفقیت عبور کند. روشی که ما برای اندازه گیری سطح کیفی خودروها از آن استفاده می کنیم« AVES » (استاندارد ارزشیابی خودرو) نام دارد که پیش از تحویل خودرو به مشتری انجام می شود و این روش چند سالی است که در شرکت پارس خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.»

مدیر ارشد کیفیت محصولات رنو در ادامه تاکید کرده بود: « هدف گذاری بین المللی شرکت رنو از نظر نمرات منفی در کلیه کشورهای تولید کننده محصولات این شرکت، عدد 3 می باشد که این هدف گذاری در موارد چالشی به عدد 2/5 کاهش می یابد؛ نکته مهم اینجاست که نمره منفی محصولات تولید شده در ایران 1/6 است که این نمره منفی از استاندارد جهانی شرکت رنو نیز پایینتر است!»

این صحبت ها در حالی انجام شده است که خودروی تندر90، در اروپا با نام «داچیا لوگان» به عنوان خودرویی اقتصادی برای کشاورزان رومانیایی طراحی شده بود و شرکت داچیا نیز یک شرکت رومانیایی است که زیرمجموعه رنو است. رنو نیز در آمریکا بازاری ندارد و نمی توان این شرکت را با شرکت های خودروسازی بزرگ جهان به مقایسه نمود. پس در سایر خطوط تولید و در رابطه با بقیه خودروهای تولید داخل چه می گذرد که مشتریان این گونه از عدم رعایت نکات ساده کیفی در خودروهای داخلی صحبت می کنند؟

چه راهکاری برای این وضعیت وجود دارد؟

با توجه به نکات گفته شده، حالا این پرسش مطرح می شود که برای افزایش کیفیت فنی، بهبود طراحی ظاهری و اضافه کردن آپشن های بیشتر به خودروها برای راحتی سرنشینان چه کارهایی می توان انجام داد؟ برندهای بزرگ خودروسازی در جهان به طور کل پایبند به اصل خودکفایی و استفاده از نیروهای داخلی هستند. این در حالیست که اعتماد کامل به نیروهای جوان کشور در بین خودروسازان داخلی وجود نداشته و خودروسازان همیشه ترجیح داده اند به جای استفاده از علاقمندان و ایده پردازهای صنعت خودرو از طراحان و مهندسین داخلی خود شرکت استفاده کنند. در حالی که شرکت بزرگی مانند فورد آمریکا هنوز هم برای پست های مهم در این شرکت از میان فارغ التحصیلان رشته های مربوط به صنعت خودرو در کشور آمریکا، آگهی استخدام ثبت می کند! به مرور زمان و با تربیت و آموزش نیروهای جوان علاقمند به این صنعت، فورد توانست طی سال ها خودروهای خود را 100 درصد داخلی سازی کند و بستری برای ایجاد شغل و پیشرفت صنعت خودروسازی آمریکا فراهم کرد؛ بستری که تا امروز باعث شده این شرکت در صدر جدول بزرگترین خودروسازان این کشور قرار بگیرد. خودروسازان ایرانی نیز به تازگی به فکر راه اندازی سیستمی اینچنینی افتاده و بحث داخلی سازی و استفاده از قطعه سازان و مهندسین و فارغ التحصیلان را در دستور کار قرار داده اند و اگر این ماجرا ادامه داشته باشد و جدی گرفته شود، خونی تازه به رگ های این صنعت بی جان تزریق خواهد شد.

خطوط تولید نیز به اندازه کافی پیشرفته نیستند و سیستم های مدیریتی درستی بر روی بخش های مختلف تولید خودرو مستقر نمی باشند. باید بودجه لازم برای طراحی دوباره خطوط تولید تأمین شده تا تولید به بهترین شکل ممکن ادامه یابد. یکی از دلایل موفقیت و کیفیت بالای خودروی رنو در ایران، استفاده از خط تولید مورد تایید این شرکت بوده است.

در این میان باید از واردات قطعات خودرو نیز تا حد زیادی جلوگیری شود. قطعات وارد شده اغلب کیفیت بالایی نداشته و به همین دلیل است که صنعت خودروی کشور در شیبی رو به پایین قرار گرفته است و به مرور زمان از کیفیت قطعات خودروهای داخلی ما کاسته می شود.

علاوه بر این ها موضوع دیگر، بخش ضعیف و پر از نقص کنترل کیفی محصولات داخلی است. شرکت «آئودی» آلمان 4 تا 5 مرحله کنترل کیفی برای محصولات خود در نظر گرفته است و تقریبا امکان خارج شدن خودرو با مشکل مونتاژی از کارخانه وجود ندارد. مراحل کنترل کیفی این شرکت ممکن است ساعت ها به طول بیانجامد اما کارمندان آئودی باید حتما از بی عیب بودن خودروهای خروجی اطمینان حاصل کنند. با الگو قرار دادن شرکت های بزرگ و دشوارتر ساختن خروج خودرو ها از مرحله کنترل کیفی می توان تا حد زیادی از مشکلات مختلف مونتاژی خودروها و در نتیجه از مرجوع شدن آن ها به کارخانه جلوگیری نمود.

و در پایان...

خودروسازان مطرح جهان طی سال های اخیر با پشت سر گذاشتن مشکلات زیاد، برنامه ریزی های دقیق و اعتماد کامل به نیروهای متخصص، کاربردی و مفید داخلی خود، به رغم این که بعضا همزمان با صنعت خودروسازی کشورمان کارشان را آغاز نموده بودند، توانستند به پیشرفت فوق العاده زیادی در این زمینه دست پیدا کنند. ممکن است صنعت خودروسازی ایران در حال حاضر توان رقابت با غول های ژاپنی،آلمانی، انگلیسی و سایر کشورها را نداشته باشد اما مطمئنا با برنامه ریزی های دقیق و الگوبرداری از شرکت های موفق این صنعت، شاید فورا نه، ولی به تدریج حتما خواهد توانست که به مراحل بالاتری در این زمینه دست یابد.

پایان پیام/

182 / 159 خودروسازی تکنولوژی مشتری خط تولید پیشرفت صنعت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: خودروسازی تکنولوژی مشتری خط تولید پیشرفت صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۵۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۷ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲

معاون وزیر نفت از رشد هفت درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با عرضه اعتباری ۸۰ هزار میلیارد تومانی محصولات پتروشیمی در سال جاری، چالش تامین نقدینگی نزدیک به ۱۶ هزار واحد پایین دستی رفع شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرتضی شاهمیرزایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالان صنعت پتروشیمی در نقاط مختلف کشور از مناطق جنوبی تا مناطق غربی و شمال غربی کشور در سایه امنیت و اقتدار کشور، در حال تولید هستند.

وی افزود: امروز صنعت پتروشیمی به یکی از سرآمدان رشد تولید و بومی سازی فناوری‌ها در کشور تبدیل شده است، که در حوزه مهار تورم نیز دستاوردهای مطلوبی را رقم زده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: یکی از موفقیت‌های صنعت پتروشیمی در سال مهار تورم و رشد تولید فروش اعتباری ۷۵ هزار میلیارد تومان محصولات پتروشیمی در بازار بورس و انرژی بود.

شاهمیرزایی یکی از راهبردهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در سال ۱۴۰۲ احیا و رونق بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی نیمه فعال خواند و افزود: با راهبردی که توسط همکاران و شرکت‌های فعال پتروشیمی صورت گرفت چالش تأمین نقدینگی نزدیک به ۱۶ هزار واحد پایین دستی رفع شد و این موفقیت را می‌توان یکی از دستاوردهای صنعت پتروشیمی خواند.

وی با بیان اینکه امسال میزان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: این اقدام راهبردی افزون بر عرضه بیشتر از تقاضای بازار، موجب از بین رفتن بخشی از سوداگری‌ها در بازار محصولات پتروشیمی شده است.

معاون وزیر نفت در خصوص عملکرد صنعت پتروشیمی در حوزه تولید با تاکید بر افزایش ظرفیت تولید مطابق با برنامه سال ۱۴۰۲، افزود: مجموع تولید واقعی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲، از مرز ۷۵ میلیون با رشد ۷ درصدی نسبت به وضعیت مشابه پارسال عبور کرد.

وی خاطرنشان کرد، طبق برنامه پیش بینی شده تولید واقعی امسال ۷۸ میلیون تن هدف‌گذاری شده بود که به دلیل کمبود خوراک و ناترازی گاز این رقم محقق نشد.

معاون وزیر نفت با اشاره به تخصیص گاز ۷۷ میلیون متر مکعب به صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: گازهای همراه مشعل بیش از ۱۰۰ سال است که در حال سوختن و آلوده کردن محیط زیست کشورمان است که با ابتکار عمل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حمایت وزیر محترم نفت اقدام‌های بسیار خوبی در زمینه حذف فلرها انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری گازهای مشعل و جلوگیری از سوزاندن این ثروت ملی، اظهار کرد: بخش اعظمی از گازهای همراه در بیدبلند خلیج فارس، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و پالایشگاه هویزه خلیج فارس جمع‌آوری می‌شود و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در دهلران نیز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. برنامه این شرکت جمع‌آوری همه مشعل‌ها در صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت، ایجاد مدیریت بهینه سازی مصرف انرژی در ساختار سازمانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را یک اقدام راهبردی خواند و افزود: با همکاری و تعامل شرکت‌های پتروشیمی به دنبال مهار و خاموشی تمام فلرها و نیز کاهش مصرف انرژی در صنعت پتروشمی هستیم.

وی با اشاره به پویش کاشت ۱ میلیون نخل حرا در منطقه ماهشهر در راستای صیانت از محیط زیست، افزود: در حال حاضر ۵۳ درصد از فضای صنعت پتروشیمی به فضای سبز اختصاص داده شده است.

شاهمیرزایی به رشد مطلوب صادرات و فروش محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: مجموع صادرات محصولات پتروشیمی امسال حدود ۲۹ میلیون تن برآورد می‌شود که از نظر حجمی ۱.۵ میلیون تن نسبت به پارسال افزایش دارد و فروش داخلی نیز با عرضه اعتباری امسال افزایشی بوده است.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ به تعهدات ارزی خود عمل کرده است، تصریح کرد: ارزش فروش محصولات پتروشیمی امسال به دلیل کاهش قیمت جهانی برخی محصولات تا ۶۰ درصد کاهش داشته است.

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه وعده گشایش ۱۲ طرح در سال ۱۴۰۲ محقق شده است، بیان کرد: بعضی از طرح‌ها مانند پتروشیمی گچساران و پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس به بهره‌برداری رسیدند و طرح‌هایی مانند پتروشیمی‌های آرین متانول، پتروناد، نخل آسماری و هنگام در مدار تولید و آماده بهره‌برداری رسمی هستند.

وی با تأکید بر حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تولیدات فناورانه و بهره‌گیری از دانش فنی داخلی گفت: دانش فنی ۷ طرح پتروشیمی که از خارج کشور تأمین می‌شد، امسال توسط شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تأمین شد.

شاهمیرزایی افزود: اندیشکده کاتالیست نفت و گاز سرو که با همکاری دانشگاه امیرکبیر آغاز به کار کرد می‌تواند آخرین دانش‌ها، رویدادها و فناوری‌های نوین در بحث کاتالیست را رصد و پایش کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با دعوت از سرمایه گذاران برای حضور در طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی ایران گفت: این شرکت از سرمایه گذاران حمایت می‌کند و آماده هرگونه تعامل و همکاری است. وی خاطرنشان کرد: باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای جذب سرمایه‌های سرگردان در کشور استفاده کرد.

منبع: تسنیم

کد خبر 736591

دیگر خبرها

  • تسلا، ماسک و کوک؛ یک اتفاق مهم تاریخی که نیفتاد!
  • درسال ۱۴۰۲ چگونه ۱۴هزار متخصص ایرانی ۶۰میلیون قطعه خودرو در کروز تولید کردند؟
  • توسعه میدان‌های نفتی کلید خورد؛ گام‌ بلند تحولات نفتی با تکیه بر توان داخلی
  • توسعه میدان‌های نفتی کلید خورد؛ گام‌های بلند تحولات نفتی با تکیه بر توان داخلی
  • جشن سالیانه باشگاه مشتریان مدیران خودرو برگزار شد
  • تامین کالاهای مورد نیاز صنعت نفت از ۶۶۰ شرکت دانش بنیان
  • تولید خودروسازان داخلی به حدود ۱.۳ میلیون دستگاه رسید
  • کمبود اتوبوس در کشور بیداد می‌ کند
  • افزایش استفاده از تراشه‌های بومی در خودروهای برقی چینی
  • رشد ۷ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲