Web Analytics Made Easy - Statcounter

لایحه طراحی و پایش نماهای شهر تهران و مصوبات نشست ها و همایش های تخصصی مسئولان و کارشناسان مدیریت شهری تا چه اندازه اجرایی خواهد شد و این مصوبات تا چه اندازه نما و منظر شهری پایتخت را تغییر داده و به استانداردهای معماری ایرانی اسلامی نزدیک تر می کند.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری شبستان، گذر زمان و سر بر آوردن آسمان خراش های بلندمرتبه در گوشه و کنار پایتخت؛ بر ناموزونی و آشفتگی نما و منظر شهری می افزاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز به روز بر تعداد ساخت و سازهای عجیب و غریب با نماهای شیشه ای عجیب تر از معماری شان افزوده می شود و هویت شهر لابلای انبوه ساخت و سازهای بی ضابطه در حال گم شدن است. عدم توجه به معماری ایرانی اسلامی در ساخت آپارتمان های بلندمرتبه، برج های تجاری و اداری و مال ها و مگامال هایی که در مناطق مختلف تهران ساخته می شود موضوعی است که نمی توان به آسانی از کنار آن عبور کرد.

 

علاوه بر دور شدن از اصالت و هویت شهرهای ایرانی اسلامی، ساخت و ساز سال های اخیر چهره ای نازیبا به شهر داده و زیبایی بصری و منظر شهری را تحت تاثیرات منفی خود قرار داده است و آشفتگی معماری، نما و منظر شهری و بی نظمی موجود بر زندگی شهروندان تهرانی بی تاثیر نخواهد بود.

 

در این میان مدیریت شهری برای ساماندهی نمای ساختمان های پایتخت به تکاپو افتاده و همایش، نشست و کارگروه های تخصصی با حضور صاحب نظران، کارشناسان و مسئولان شهری برگزار می کنند و آنچه مهم است؛ نتایجی که از این دورهمی ها برای بهبود کیفیت نما و منظر شهری به دست خواهد آمد را باید پیگیری و عملیاتی کرد و به صرف نظرات کارشناسی و مباحث تئوری باقی نمانند.

 

همایش هم اندیشی اعضای کمیته‌های تخصصی نما‌های شهری تهران که طی روزهای اخیر با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، مدیر کل معماری و ساختمان، شهردار منطقه ۴، معاونین شهرسازی و معماری و دبیران کمیته‌های نمای مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران به همت معاونت شهرسازی و معماری و به میزبانی شهرداری منطقه چهار، در سالن اجتماعات این منطقه برگزار شد، یکی از اقداماتی است که در صورت عملیاتی شدن نتایج این جلسه می توان بر روند تغییرات مثبت نما و منظر شهری امیدوار بود.

 

بررسی بیش از ۶١ هزار پرونده در کمیته های نمای مناطق طی ۴ سال گذشته موضوعی که «مهدی صالحی» در همایش هم اندیشی اعضای کمیته های تخصصی نماهای شهر تهران اعلام کرد و گفت: طبق آمار از اواسط سال ۹۴ تا اردیبهشت ماه سال نود و هشت۲۷۹۲ جلسه در مناطق ۲۲ گانه تشکیل شده و بیش ۶۱ هزار پرونده بررسی و منجر به تایید ۳۳ هزار و ٣٣٧ پرونده شده است و به طور متوسط هر پرونده بیش از یک و نیم مرتبه بررسی تا در کمیته تدوین و به تصویب رسیده است.

 

مدیر کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: با توجه به عدم وجود مستند رسمی برای تشکیل کمیته های نمای مناطق کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با همکاری کارشناسان اداره کل معماری و ساختمان نسبت به تصویب لایحه طراحی و پایش و اجرای نماهای شهر تهران اقدام کردند و این مصوبه اسفند ماه سال ۹۸ شهرداری تهران ابلاغ و از آن تاریخ ملاک عمل شهرداری است.

 


وی اضافه کرد: پس از ابلاغ با توجه به لزوم شناسایی اساتید و حرفه مندان مکاتبات لازم در قالب نامه های اداری و الکترونیکی با آنها صورت گرفت و پس از ارسال اسناد و مدارک از سوی ایشان در کمیته ای با حضور معاون معماری و شهرسازی و همچنین اعضا در مناطق معرفی و احکام ایشان توسط معاون امضا شد.

 

صالحی به تشریح برخی از برنامه‌های اداره کل معماری و ساختمان پرداخت و گفت: تولید اسناد هدایت شامل برنامه جامع ساماندهی سیما و منظر شهر تهران به عنوان یکی از احکام طرح جامع، تهیه و تدوین ضوابط هماهنگی و انسجام بصری نماهای شهری برای تمامی مناطق منطبق بر سند برنامه سوم توسعه شهر تهران، هوشمندسازی و شفاف سازی در فرایند رسیدگی با طراحی نما و همچنین اجرای نما در منزل در مناطق و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این عرصه از جمله این برنامه ها است.

 

«علی اعطا» رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به لزوم آسیب شناسی در فرآیند عملکرد کمیته های نمای مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران گفت: کمیته های نما به منظور ارتقا کیفیت نماهای شهری و رعایت حقوق شهروندی نباید به محلی برای نارضایتی شهروندان تبدیل شود.

 

«محمد سالاری» تصریح کرد: باید شرایطی فراهمی شود که ذینفعان باور کنند تصمیمات به نفع آنهاست یعنی هم مابه ازای منفعت شخصی برایشان داشته باشد و هم اینکه وقتی بفهمند عدالت شهری ایجاد می شود آنها نفع می برند.

 

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید به سمت کیفی سازی برویم و به جای ما، متولیان ساخت و ساز و طراحان بیایند صحبت کنند. باید خروجی این کمیته ها نما ما به ازا برای جامعه شهری و طراحان شهری داشته باشد. طراحانی که هم منفعت شخصی و با اولویت منافع عمومی شهر را تامین کنند.

 

در این میان «عبدالرضا گلپایگانی» از خالی بودن جای اظهار نظر متخصصین در ساخت و ساز های شهری می گوید و تاکید می کند: متخصصین ما د بیش از ۹۰ درصد ساخت و سازهای شهری اعمال نظر نمی کنند درحالیکه اعمال نظرات اساتید و متخصصین در حوزه ساخت و ساز به خصوص نمای ساختمان ها باید ساماندهی شود.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: در شهرداری تهران ۶۰ نفر درگیر مبحث منظر و سیمای شهری هستند و باعث شده است تا تعامل بین دانشگاه و کارشناسان و آنچه که در عمل در حوزه نما و منظر شهری رخ می دهد افزایش یابد.

 

این درحالی است که کلیات لایحه « طراحی و پایش نماهای شهر تهران» در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و دی ماه سال ۹۷ در صحن شورا تصویب شد. حال باید دید لایحه طراحی و پایش نماهای شهر تهران و مصوبات نشست ها و همایش های تخصصی مسئولان و کارشناسان مدیریت شهری تا چه اندازه اجرایی خواهد شد و این مصوبات تا چه اندازه نما و منظر شهری پایتخت را تغییر داده و به استانداردهای معماری ایرانی اسلامی نزدیک تر خواهد ساخت.

 

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه دهه کرامت در فارس دهه کرامت شیراز اردبیل نماز جمعه خبرگزاری شبستان چهارمحال و بختیاری وهابیت شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت نما و منظر شهری شهرداری تهران شورای شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۵۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم هوای قابل قبول در پایتخت

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۷۷ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.

همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۷۰ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۲۳ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۲۱ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

کد خبر 6080491

دیگر خبرها

  • تاریخی‌ترین شهرهای جهان کدامند؟
  • حاج علی اکبری: «وعده صادق» طوفان الاقصی ایرانی بود
  • هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
  • کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول
  • انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از ۲۰۰ المان شهری در قم
  • فیلم‌های ایرانی برای اکران به «سارایوو» می‌روند
  • حمله ایران به اسراییل تیتر اصلی رسانه‌های جهان شد
  • بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت به کجا رسید؟
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت
  • تداوم هوای قابل قبول در پایتخت