Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد حسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به طرح مدیریت کوچ در سال ۹۸-۹۷ اظهار داشت: استان اصفهان با سابقه طولانی در اجرای طرح (از سال ۶۴) همه ساله از اواخر اسفند تا خردادماه طرح مدیریت کوچ را در سطح ۱۸ شهرستان ییلاقی استان شامل سمیرم، شهرضا، دهاقان، مبارکه، لنجان، تیران و کرون، نجف‌آباد، شاهین‌شهر، میمه، برخوار، اردستان، نطنز، کاشان، گلپایگان، خوانسار، فریدن، چادگان، فریدونشهر و بوئین و میاندشت به اجرا می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: از این رو در راستای انجام مطلوب طرح، هماهنگی‌های لازم درون استانی با دستگاه‌های ذی‌ربط دفتر امور مراتع با دیگر استان‌های عشایری مبدا نیز برخی هماهنگی‌ها و تعاملات انجام پذیرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در سال جاری طرح مدیریت کوچ با تخصیص مبلغی بالغ بر ۳ میلیارد ریال انجام شده است گفت: این طرح با راه‌اندازی ۱۸ پایگاه ثابت و ۴۰ گشت سیار موتوری با استعداد ۱۱۰ نفر نیرو (پرسنل ادارات تابعه در شهرستان‌ها، نیرو‌های روزمزد موقت، نیرو‌های گشت و مراقبت و غیره) به اجرا گذاشته شد.

وی تصریح کرد: همکاران در اواخر سال گذشته در قالب ۳ هیئت کارشناسی به منظور توزیع اطلاعیه تقویم کوچ و توجیه و تفهیم عشایر قشقایی و بختیاری به استان‌های عشایری از جمله بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان اعزام شدند.

شاملی ادامه داد: هدف از اجرای طرح مدیریت کوچ رعایت زمان مندرج در پروانه‌های چرا و طرح‌های مرتع‌داری به منظور ورود دام به مراتع ییلاقی، فراهم کردن فرصت رشد و نمو، زاد‌آوری گیاهان خوش خوراک مرتعی و تداوم بقاء گونه‌ها، افزایش پوشش گیاهان مرتعی از جهت کمی و کیفی، حفاظت خاک، ممانعت از بروز سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی و افزایش دبی آنها، ارزش اکولوژیکی، توانمندتر شدن بنیه اقتصادی بهره برداران ذی‌حق به منظور استمرار به فعالیت مرتع‌داری و ایجاد انضباط در مدیریت کوچ است.

وی با اشاره به دیگر اهداف طرح اظهار داشت: ممانعت از سوء استفاده احتمالی برخی دامداران به منظور ورود زود هنگام دام به مراتع با توجه به افزایش اهمیت مراتع و گرانی قیمت گوشت قرمز و فرآورده‌های دامی، کاهش وابستگی به خرید و واردات علوفه، انجام وظایف قانونی محوله به استناد ماده ۲ قانون حفاظت و بهره‌برداری در حفظ، اصلاح، احیاء و بهره‌برداری از مراتع، تحقق مصوبات کنفرانس بین المللی، تغییر اقلیم در کاهش اثرات گلخانه‌ای ناشی از افزایش گاز CO۲ در جو از طریق افزایش وگسترش پوشش گیاهی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: در اجرای طرح با مشکلاتی از جمله کمبود اعتبار و نیروی انسانی برای اجرای طرح، عدم همکاری شایسته و مورد انتظار از سوی استان‌های همجوار و شکسته شدن قرق زودتر از زمان تعیین شده، واگذاری و تغییر کاربری بخش اعظمی از ایل راه‌ها جهت تردد دام عشایر درهنگام کوچ پائیزه وبهاره مواجه شدیم.

وی خاطرنشان کرد: باهمه توصیفات در سال جاری، آزاد سازی قرق مرتع (شهرستان سمیرم در چهاردهم اردیبهشت)، (شهرضا در بیست و یکم اردیبهشت)، (اردستان، کاشان، برخوار و نطنز در بیست و دوم اردیبهشت)، (دهاقان، گلپایگان، خوانسار، مبارکه، تیران و کرون، نجف آباد و لنجان در بیست و پنجم اردیبهشت)، (شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان، بوئین ومیاندشت، فریدن در بیست و هفتم اردیبهشت) و برای دامداران مهاجر بخش مهاباد اردستان که مقصد عمده آنان مراتع ییلاقی واقع در شهرستان‌های بوئین و میاندشت و فریدونشهر است که تاریخ آزاد سازی قرق بیستم اردیبهشت اعلام شده بود تا با حرکت دام به صورت پیاده و در ۱۰ روز در مراتع مورد نظر مستقر شوند.

انتهای پیام/م

  اجرای طرح مدیریت کوچ عشایر در استان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامداران عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۶۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل خط دوم راه آهن زنجان به قزوین

تین نیوز

 مدیرکل راه آهن منطقه شمال غرب کشور از تصویب اختصاص ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل خط دوم راه آهن زنجان به قزوین خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، منوچهر صفری مدیرکل راه آهن منطقه شمال غرب کشور روز چهارشنبه در نشست خبری گفت: طرح ملی ۲ خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در دوره دوم سفر رییس جمهور به استان ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل آن مصوب شد که در صورت تخصیص، شاهد افتتاح این طرح در سال جاری خواهیم بود.

صفری با بیان اینکه یکی از مشکلات اتمام پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به محدوده شهر تاکستان مربوط می شد، افزود:این مشکل با پیگیری های ملی و استانی، حل شده و زیرسازی طرح در محدوده ۱۱ کیلومتری در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در دور اول سفر رییس جمهور به استان هشت هزار میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافته بود که از این میزان فقط ۵۰ درصد تخصیص یافت و موجب تاخیر در اجرای طرح شد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفاه حال مسافران در ایستگاه های راه آهن استان، گفت: زیرگذر سنبل آباد در هفته دولت سال گذشته به بهره برداری رسید و سکوی دوم و زیرگذر پله های برقی ایستگاه راه آهن زنجان نیز برای تسهیل و تردد مسافران از خطوط یک به ۲ و سه جهت مسافرگیری و جا به جایی بار احداث شد.

صفری با بیان اینکه در راه آهن زنجان در ایام نوروز به طور میانگین روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ مسافر جا به جا می شوند، افزود: نوسازی شبکه ریلی نیز به صورت متمرکز انجام می شود و خوشبختانه قطارهای زنجان از وضعیت کیفی خوبی برخوردار است.

به گفته وی، قطار زنجان به مشهد با ۲ قطار روزانه جزو قطارهای اختصاصی منطقه است و در مجموع در حوزه کیفیت خدمات رسانی وضعیت خوبی دارد.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی راه آهن، حمل بار و مسافر است، اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون تن کیلومتر بار وارداتی و عبوری در محور شمال غرب کشور ثبت شد.

این مسئول با بیان اینکه در ایام نوروز در حوزه راه آهن شمال غرب کشور، ورود و خروج حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر ثبت شد، ادامه داد: این میزان نسبت به سال ماقبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

صفری یکی از شاخص های دیگر راه آهن را مساله ایمنی عنوان کرد و افزود: طی سال گذشته، وضعیت ایمنی راه آهن بهبود یافت و حوادث مربوط نیز ۳۸ درصد کاهش داشت.

وی گفت: یکی دیگر از شاخص های راه آهن منطقه شمال غرب کشور رونق صادرات است که در ایستگاه های قروه، خرمدره، زنجان، بناب و میانه به وقوع پیوست.

مدیرکل راه آهن منطقه شمال غرب کشور ادامه داد: ایستگاه بین المللی بناب به عنوان ایستگاه گمرگی شناخته می شود و عمده مصالح وارداتی به آن نیز شامل خاک روی صنایع و کارخانجات مستقر در شهرک های صنعتی است.

وی خاطر نشان کرد: با همکاری های انجام گرفته میانگین صادرات و واردات در حوزه یاد شده حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ بهاره عشایر سیستان
  • اختصاص ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل خط دوم راه آهن زنجان به قزوین
  • وارد شدن خسارت به۶۰ درصد جاده‌های عشایری گچساران
  • کوچ بهاره عشایر سیستان امسال زودتر آغاز شد
  • ۱۰ اردیبهشت ، زمان رسمی کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۰ اردیبهشت ، زمان رسمی کوچ عشایر به مناطق ییلاقی استان
  • سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز خسارت زد
  • اختصاص ۱۰۰ همت تسهیلات قرض الحسنه به تولید در ۱۴۰۳
  • افزایش ۵۰ درصدی فوتی‌ها در جاده‌های استان اصفهان
  • افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت اعمال می‌شود