Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهاجر گفت: فرهنگ‎سازی و افزایش آگاهی کشاورزان و برخوردهای قانون منجر به کاهش ۹۵ درصدی آتش‎سوزی مزارع استان گلستان شده است.

خبرگزاری شبستان- گرگان؛ داود خاندوزی: هر ساله علی‎رغم همه توصیه‎های کارشناسان محیط‎زیست و جهاد کشاورزی مبنی بر عدم آتش زدن کاه و کلش مزارع اما با فرا رسیدن سال برداشت گندم از مزارع استان دامن اراضی کشاورزی آتش می‎گیرد و گاهی این آتش بلای جان منابع طبیعی و مراتع استان می‎شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کشاورزان پس از برداشت خوشه‎های طلایی گندم با آتش بر دل زمین زخم می‎زنند و به دور از آنکه بدانند با حفظ  این بقایای گیاهی سالانه 600 کیلوگرم بر تولیدات مزارع کشاورزیشان در هکتار افزوده می‎شود.

 

اما علی‎رغم اینکه ظرفیت قانون برای برخورد با متخلفانی که مزارع را به آتش می‎کشند وجود دارد ولی شاید به دلیل عدم برخورد یا مشخص نبودن فرد خاطی آنگونه که باید در برابر افرادی که مزارع خود را به آتش می‎کشند برخورد قانونی صورت نمی‎گیرد.

 

علی‎رغم آنکه «هادی هاشمیان» رئیس کل دادگستری استان گلستان به این مهم تاکید کردند که آتش‎زدن بقایای گیاهی ممنوع است و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می‎گیرند ولی باز هم لکه‎های سیاه بر دل مزارع کشاورزی هنوز هم در جای جای استان به چشم می‎خورد.

 

از سویی با وجود آنکه در ماده 45 قانون حفاظت و بهره‎برداری از جنگل‎ها و مراتع عنوان شده که اگر به دلیل آتش‎زدن مزارع آتش به جنگل و مراتع منتقل شود مجرم از یک ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد ولی این تراژدی تلخ هرساله اتفاق می‎افتد و در وسعت کوچک و بزرگ برخی از کشاورزان دامن منابع طبیعی و مراتع را به آتش می‎کشند.

 

اما چند سالی است که فرهنگ‎سازی و افزایش اطلاعات کشاورزان از اهمیت حفظ بقایای گیاهی منجر به آن شده که به میزان قابل توجهی آتش‎سوزی‎ها کاهش یابد.

 

«مختار مهاجر»؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این‎باره می‎گوید: موضوع کاهش میزان آتش‎زدن کاه و کلش مزارع را در جهاد کشاورزی استان پیگیری می‎کنیم.

 

وی تصریح کرد: با اطلاع‎رسانی و آگاهی به کشاورزان میزان بروز آتش‎سوزی‎های مزارع به شدت نسبت به سنوات گذشته کاهش پیدا کرده و می‎توان گفت که 95 درصد این آتش‎سوزی‎ها را دیگر شاهد نیستیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: در گذشته سیاهی از آتش‎سوزی در مزارع استان به چشم می‎خورد ولی امروز برای برخورد قانونی با متخلفان باید به دنبال لکه‎هایی از آتش‎سوزی در مزارع باشیم.

 

مهاجر با بیان اینکه آتش زدن مزارع اثرات منفی بر محیط‎زیست می‎گذارد، خاطرنشان کرد: آتش‎سوزی مزارع مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، نابودی بخش عمده‎ای از میکرو ارگانیسم‎های خاک، فرسایش و افزایش شوری خاک را به همراه دارد.

 

وی با بیان اینکه بالغ بر 25 نفر را که مبادرت به آتش‎زدن مزارع داشتند به دادگاه معرفی کردیم، گفت: به کشاورزان توصیه می‎شود به هیچ عنوان مزارع خود را پس از برداشت به آتش نکشند و برای کسب اطلاعات بیشتر و اهمیت این کار می‎توانند به دفاتر خدمات جهاد کشاورزی  مراجعه کنند.

 

همچنین «ابوطالب قزلسفلو»، مدیرکل منابع طبیعی و کشاورزی گلستان به بهره‎گیری از ظرفیت قانونی برای برخورد با آتش‎زدن کاه و کلش در مزارع تاکید کرد و گفت: بر اساس قانون آتش‎زدن مزارع جرم است و درخواست داریم کشاورزان به قانون اهتمام کنند.

 

وی تصریح کرد: ظرفیت قانونی برای برخورد با متخلفان وجود دارد و باید از این قوانین استفاده شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و کشاورزی گلستان افزود: امیدواریم علی‎رغم اینکه در استان به دلیل بارش، پوشش گیاهی خوبی در مراتع و منابع طبیعی داریم شاهد آتش‎سوزی‎های گسترده نباشیم و بتوانیم حریق‎های احتمالی را در کوتاه‎ترین زمان مهار کنیم.

 

«اسماعیل اسفندیاری پور»، مجری طرح گندم کشور نیز تاکید کرد: آتش‎زدن بقایای گیاهی منجر به از بین رفتن مواد آلی خاک می‎شود.

 

وی تصریح کرد: آتش حرارتی بیش از 250 سانتی‎گراد ایجاد می‎کند و این امر منجر به از بین رفتن موجودات زده که برای خاک بسیار مفید است می‎شود.

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه شیراز دهه کرامت نماز جمعه اردبیل خطبه های نماز جمعه دهه کرامت در فارس غنی سازی اوقات فراغت شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کانون های فرهنگی هنری مساجد مرگ مزارع سوزاندن کاه و کلش آتش سوزی مزارع گندم مزارع گندم برخورد با متخلفان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۶۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت چغندر قند در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول  گفت: در سال زراعی جاری ۵ هزار و ۱۸۵ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت چغندرقند اختصاص یافت. 

بهروز قمر زاده افزود:  ۲۹ دستگاه ماشین ‏آلات برداشت چغندرقند در شهرستان دزفول فعال است و پیش بینی می‌شود حدود  ۳۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع این شهرستان برداشت شود. 

وی ادامه داد: محصول چغندر شهرستان دزفول پس از برداشت به ۱۲ کارخانه قند از جمله کارخانه قند بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان، همدان، قزوین، مرودشت، چهارمحال، اهواز، شوش، اسلام آباد، کوار، فسا و اقلید منتقل ‏می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول اظهار کرد: کشت چغندرقند در شهرستان دزفول همه ساله بصورت پائیزه کشت می‏شود.

 

 

دیگر خبرها

  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • دامپزشکی سبزوار ۷۰ متخلف بهداشتی را به دادگاه کشاند
  • معرفی ۴ فروشگاه لوازم کشاورزی متخلف به تعزیرات حکومتی در جیرفت