Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@10:23:48 GMT

۱۳ درصد صادرات آذربایجان‌شرقی محصولات کشاورزی است

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۶۲۸۵

۱۳ درصد صادرات آذربایجان‌شرقی محصولات کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتحی دیشب در دیدار مدیران و فعالان بخش کشاورزی استان به مناسبت هفته جهادکشاورزی و سالگرد تأسیس جهاد سازندگی به فرمان امام راحل با استاندار آذربایجان‌شرقی با ارائه گزارشی از سیمای کشاورزی استان، اظهار داشت: بخش کشاورزی ۲۱ درصد اشتغال، ۱۶ درصد تولید ناخالص ملی، ۸۵ درصد تولید مواد اولیه صنایع غذایی و ۱۳ درصد صادرات محصولات غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه افزایش سطح زیر کشت کلزا و تولید کنجاله آن از راهبردهای اصلی بخش کشاورزی است، گفت: در سال زراعی جاری ۲۳ هزار هکتار از اراضی مستعد آذربایجان‌شرقی به این امر اختصاص می‌یابد که تلاش و همتی همگانی را می‌طلبد.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید خوب و مناسب گندم در سال ۹۷ و ذخیره‌سازی آن در سیلوهای استان، بیان کرد: در حال حاضر از گندم تولیدی سال ۹۷، حداقل برای مصرف سه ماهه سال‌جاری در سیلوهای استان ذخیره‌سازی شده و خرید تضمینی در سال ۹۸ نیز توسط شرکت غله و مراکز خرید تضمینی انجام می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود، میزان خرید و تولید گندم در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته بیشتر و از افزایش پنج درصدی برخوردار باشد.

فتحی در خصوص سیاست‌های حمایتی سازمان جهادکشاورزی از فعالیت‌های خرد کشاورزی نیز یادآور شد: توسعه گلخانه‌ها اعم از گلخانه‌های کوچک‌مقیاس و گلخانه‌های صنعتی و بزرگ‌مقیاس جزو سیاست‌های اولویت‌دار وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهاد سازندگی در سال ۹۸ است.

کد خبر 4642745

منبع: مهر

کلیدواژه: صادرات غیرنفتی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۶۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی شهرام شفیعی در آیین تکریم و معارفه سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی مراغه که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با اشاره به محدودیت منابع آبی در سطح استان، افزود: در این زمینه انتقال یافته‌های جدید علمی به مزارع و باغات که جزو رویکرد‌های وزارت جهاد کشاورزی است، راهگشا به نظر می‌رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که جهاد کشاورزی مراغه با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، در زمینه افزایش بهره‌وری آب پیشرو باشد.

فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز با اشاره به جایگاه بخش کشاورزی این شهرستان، گفت: این بخش در مراغه نقش مهمی در تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» دارد، زیرا در کنار بخش گردشگری جزو محور‌های توسعه شهرستان محسوب می‌شود.

مرتضی مینویی افزود: مراغه در تولید محصولات باغی و همچنین وسعت باغات قطب کشاورزی آذربایجان‌شرقی است و محدودیت منابع آبی بزرگترین مشکل این بخش به شمار می‌رود.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بخش اعظمی از باغات و مزارع شهرستان همچنان به صورت سنتی آبیاری می‌شود، اضافه کرد: افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی شهرستان ضامن توسعه روزافزون منطقه و امنیت غذایی است.

مینویی با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی مراغه افزود: ۴۹ درصد از اعتبارات این صندوق دولتی است و پرداخت سریع و آسان تسهیلات ارزان‌قیمت به بهره‌برداران حقیقی و حقوقی با کمترین پیچیدگی از جمله مزیت‌های فعالیت آن محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه خشکسالی و بیمه نکردن محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر، کشاورزان مراغه را با مشکلات اقتصادی روبرو کرده و مدیریت جهاد کشاورزی در چنین شرایطی از حساسیت بسیار برخوردار است.

در این جلسه از زحمات سعید خیراندیش قدردانی و هادی خرسندی به عنوان مدیر جدید جهاد کشاورزی مراغه معرفی شد.

مراغه بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و بیش از ۲۰ هزار هکتار باغ دارد؛ این شهرستان، قطب تولید سیب و دارای جایگاه ویژه در تولید محصولاتی، چون بادام، گردو، آلبالو، زردآلو، هلو، انگور، آلوچه، غلات، شیر و گوشت است.

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی
  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • رتبه اول آذربایجان شرقی در معرفی خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی دام و طیور
  • افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس
  • استفاده ۸۵.۴ درصد مشمولان از طرح کالابرگ الکترونیکی در آذربایجان شرقی
  • تاکید بر افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی مراغه
  • افزایش ظرفیت جوجه ریزی در آذربایجان شرقی
  • خرید نهال اصلاح شده با قیمت ۲۹ هزار تومان
  • خرید ۵۰۰ هزار تن گندم در سال گذشته از کشاورزان آذربایجان شرقی