Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه سال گذشته ۱۸ پروژه بیابان‌زدایی در منابع طبیعی شاهرود انجام‌شده است، ابراز داشت: این تعداد شامل پنج پروژه مدیریت هرز آب، شش پروژه نهال‌کاری، چهار پروژه آبیاری، یک پروژه بذرپاشی، یک پروژه تولید نهال برای بادشکن و مبارزه با آفات می‌شود.

وی بابیان اینکه برای این تعداد پروژه مجموعاً بالغ‌بر ۱۵ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است، افزود: در راستای جلوگیری از پیشروی بیابان کاشت درختان و گیاهان متناسب با اقلیم و مقاوم به تنش‌های محیطی مانند تاغ در عرصه‌های بیابانی جنوب شاهرود در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود بابیان اینکه انجام پروژه‌های بیابان‌زدایی برای جلوگیری از شن‌های روان و خالی شدن روستاها از سکنه تأثیرگذار است، ابراز داشت: بذرپاشی در مناطقی که ازنظر بیولوژیک مستعد رویش هستند، مدیریت و ایجاد تعادل در چرای دام در مراتع و مبارزه با آفات در عرصه‌های طبیعی ازجمله برنامه‌هایی است که در اداره منابع طبیعی شاهرود به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

کشاورزیان در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه تأمین منابع آبی در نواحی خشک و بیابانی با چالش‌های فراوانی همراه است لذا در طرح‌های بیابان‌زدایی عملیات پخش سیلاب و کنترل هرز آب به‌وسیله ایجاد بندهای کوچک خاکی در حوزه تحت مدیریت شهرستان اجرایی می‌شود.

وی افزود: عواملی مانند چرای بی‌رویه دام و عملیات کشاورزی غیراصولی از مهم‌ترین دلایل گسترش بیابان‌ها (بیابان‌زدایی) هستند که این موضوع تبعات خطرناکی مانند پدیده ریز گردها را در پی دارد بنابراین منابع طبیعی به‌عنوان متولی حفظ و حمایت از اراضی طبیعی و ملی همه‌ساله و به‌منظور مقابله با پدیده بیابان‌زایی اجرای این قبیل پروژه‌ها و اقدامات را در دستور کار خود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال ۱۹۹۴ با تشکیل یک کنوانسیون توسط سازمان ملل و به‌منظور تحکیم و گسترش همکاری‌ها، روز ۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خرداد روز جهانی بیابان‌زدایی نام‌گذاری شده است.

کد خبر 4642635

منبع: مهر

کلیدواژه: بیابان زدایی شاهرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۶۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۴ هزار طرح آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان گفت: آبخیزداری به عنوان یک عامل تجدید شونده و زیرساخت توسعه هر کشور و جامعه است که با بهره‌برداری اصولی، علمی و پایدار از منابع طبیعی در بستر زمان پایدار می‌شود.
احمدی افزود: بهره‌برداری غیراصولی از منابع طبیعی موجب بحران کم‌آبی، وقوع سیل‌های ویرانگر، هدر رفت خاک حاصلخیز، از بین رفتن کیفیت آب‌ها از نظر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، پر شدن مخازن سد‌ها و تأسیسات آبی از رسوب و لغزش زمین شود.. وی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در کنترل و مهار سیلاب، کنترل فرسایش خاک، کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب، توسعه و تقویت پوشش گیاهی کنترل هرز آب‌ها، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، تغذیه سفر‌های زیرزمینی و افزایش آب رودخانه و چشمه تأثیرگذار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: اجرای این طرح‌ها در چهارمحال و بختیاری با توجه به توپوگرافی منطقه و بالا بودن میزان فرسایش خاک به عنوان یک ضرورت است.
عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سه بخش بیومکانیک، بیولوژیک و مکانیک از جمله مرتعداری، جنگل‌کاری، ایجاد و افزایش پوشش گیاهی و فضای سبز و، احداث بند و سد خاکی به منظور جلوگیری و کاهش عوامل تخریب منابع طبیعی از جمله سیل، خشکسالی، تغییر اقلیم، مقابله با کمبود و بحران آب و بیابان‌زایی اجرا می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • آبگیری تعداد زیادی از پروژه های اجرا شده آبخیزداری در حوزه های آبخیزدر سطح استان سمنان
  • رفع تصرف زمین ۲۵۰ میلیاردی در لنجان
  • رفع تصرف ۱۸ هزار متر مربع از اراضی ملی بابل
  • جزییات جدید از قطع درختان جنگل‌های هیرکانی از زبان یک حقوقدان: تخلف شرکت برق مازندران در ماجرای قطع درختان الیمالات/ حداقل جرم اداره‌کل منابع طبیعی، کوتاهی در انجام وظایف است
  • کشف زمین خواری در اراضی ملی در منطقه هیر
  • احداث ۴ هزار طرح آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری
  • مرحله سوم طرح یاور شهر ۹ امسال تکمیل و افتتاح می‌شود
  • جاذبه های طبیعی و تاریخیِ شاهرودِ خلخال برای گردشگران نوروزی
  • تشریح برنامه‌های سال ۱۴۰۳ شهرداری گرگان در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در گلستان
  • آزادسازی اراضی ملی در شهرستان بابل