Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@11:12:16 GMT

سنت‌های معنوی؛ حلقه گمشده سبک زندگی اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۶۳۲۹

سنت‌های معنوی؛ حلقه گمشده سبک زندگی اسلامی

به گزارش ایکنا از خوزستان، نخستین نشست سیزدهمین دوره آموزشی «بازخوانی قرآن؛ بازسازی زندگی» عصر روز گذشته 26 خردادماه از سوی اندیشکده سبک زندگی اسلامی اهواز برگزار شد.

قرآن؛ تنها منبع سنت‌های معنوی

حجت الاسلام حسین عباسی‌اصل، مدرس این دوره در آغاز به توضیح رویکرد اندیشکده سبک زندگی به مفهوم «سبک زندگی» پرداخت و گفت: ما در هستی دو گونه قانون یا سنت داریم که شامل قوانین یا سنت‌های مادی مثل قانون جاذبه و قوانین یا سنت‌های معنوی است که تنها منبع آن قرآن کریم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا سنت‌های معنوی در سبک زندگی ما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند؟

وی با تصریح به اینکه سنت‌های معنوی، حلقه گمشده سبک زندگی امروز ما هستند، گفت: ما هیچ وقت در زندگی قوانین مادی را فراموش نمی‌کنیم، اما چرا سنت‌های معنوی در سبک زندگی ما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند؟ این مسأله به این دلیل است که مجموعه‌های آموزشی ما، سنت‌های معنوی را به ما آموزش نمی‌دهند. سبک زندگی غربی متمرکز بر سنت‌های مادی عالم هستی پیش می‌رود و هر چه تمرکز بر این سنت‌ها بیشتر باشد، سبک زندگی ما غیرتوحیدی‌تر می‌شود.

این محقق سبک زندگی در ادامه درباره اینکه چگونه می‌توان به سنت‌های معنوی دست یافت، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ»(بقره، 151) جمله پایانی این آیه بیان می‌کند رسول خدا(ص) آنچه را(توسط بشر) یاد گرفتنی نیست، به شما یاد می‌دهد. توضیح اینکه؛ سنت‌های مادی توسط بشر قابل کشف هستند؛ اما احدی از انسان‌ها نمی‌تواند به سنت‌های معنوی جهان دست پیدا کند مگر انبیاء الهی.

ادبیات اقتصادی قرآن 

عباسی‌اصل به بیان مثالی از سنت‌های مادی جهان پرداخت و گفت: امروز اقتصاد چنین تعریف می‌شود؛ مدیریت منابع محدود برای نیازهای نامحدود. اما در ادبیات قرآن کریم ما مفاهیمی مثل برکت را داریم که از آیه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ»(اعراف، 96) و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند قطعا بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى‏ گشوديم. در چنین ادبیاتی است که صدقه و زکات معنا پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله تحریف سبک زندگی پرداخت و گفت: برای ورود به مبانی سبک زندگی اسلامی، در گام اول نیازمند شناسایی تحریف‌ها و آسیب‌های به وجود آمده در سبک زندگی خود هستیم. این آسیب‌ها در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی امروز دامن‌گیر سبک زندگی افراد شده‌اند. در حوزه فردی آسیب‌هایی مثل استرس، فردیت، خانه‌های مجردی، افزایش سن ازدواج، مصرف بالای موسیقی، خود ارضایی و ... و در حوزه خانوادگی، طلاق، طلاق عاطفی، همسرگریزی، همسر ستیزی، ارتباط نامشروع، قطع صله رحم، خانه سالمندان و ... و در حوزه اجتماعی می‌توان به آسیب‌هایی چون قانون گریزی، پارتی، رشوه، قومیت گرایی، مدگرایی و ... اشاره کرد.

این محقق سبک زندگی گفت: مبانی سبک زندگی اسلامی شامل اصولی هستند که برگرفته از آیات قرآن کریم هستند و نخستین آنها اصلی به نام «ترحم» است که براساس آن عالم هستی بر اساس رحمانیت و رحیمیت پروردگار جهان می‌گردد.

براساس این گزارش، سیزدهمین دوره آموزشی «بازخوانی قرآن؛ بازسازی زندگی» قرار است طی هشت جلسه روزهای یکشنبه و چهارشنبه برگزار شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان اجتماعی سبک زندگی اسلامی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۶۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است

امام جمعه کرمانشاه گفت: زمانی که انسان به سن تکلیف می‌رسد، یعنی اینکه از این به بعد باید به انجام واجبات و ترک محرمات توجه کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری امروز _ سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در جشن تکلیف دانش‌آموزان دبستان شاهد شهدای پروین‌زاد، اظهار کرد: به روایت قرآن، مادر حضرت مریم (س) هنگام بارداری، فرزندش را برای خدمت در بیت‌المقدس نذر کرد. وقتی فرزندش (دختر) به دنیا آمد، با قانع کردن کاهنان او را خدمتگزاری معبد کرد.

وی افزود: در قرآن چنین آمده است که یک روز زکریا که کفالت مریم را برعهده داشت به نزد مریم می‌رود، در کنار او میوه و غذاهای بسیاری را می‌بیند. گفت؛ «ای مریم این را از کجا آورده‌ای؟ گفت: این از نزد خداست، خداوند به هر کس که بخواهد بی‌حساب روزی می‌بخشد.»

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به هدف خداوند در نقل جزئیات زندگی حضرت مریم (س) در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: همه دختر خانم‌ها بعد از رسیدن به سن تکلیف با پیروی و عمل کردن به دستورات خدا می‌توانند به مقامات معنوی بالایی برسند.

حجت‌الاسلام غفوری رسیدن به سن تکلیف را آغاز مرحله جدید زندگی برای انسان دانست و تصریح کرد: زمانی که انسان به سن تکلیف می‌رسد یعنی اینکه از این به بعد باید به احکام خدا عمل کند و به انجام واجبات و ترک محرمات توجه کند.

وی با اشاره به سیاهی گناه در دل انسان بر اساس روایات ائمه معصوم (ع)، اضافه کرد: ایمان به خدا باید در قلب انسان معنا پیدا کند تا مؤمن شود.

امام جمعه کرمانشاه با نقل آیاتی از قرآن کریم از زندگی پس از مرگ به واسطه کارهای خوب دنیوی و عبادت خدا (احترام به بزرگ‌ترها و پدر و مادر، محبت کردن به دوستان، نمازخواندن و قرآن خواندن)، سخن گفت.

حجت‌الاسلام غفوری خطاب به فرزندان شهدای حاضر در جمع دانش‌آموزان، گفت: قدردانی از شهدا وظیفه همه ما است، ما مدیون پدران عزیز شما هستیم و فرزندان شهدا نور چشم ما هستند.

کد خبر 747338

دیگر خبرها

  • قرآن همه چیز ماست
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به‌ مدت ۲ شبانه‌ روز در تهران!
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به مدت ۲ شبانه‌روز در تهران/ قاتل: جسد را زیر تختخواب داخل اتاق گذاشتم        
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به مدت ۲ شبانه‌روز!
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به مدت ۲ شبانه‌روز در تهران!
  • مسیریابی سعادت بشر با پویش زندگی با آیه‌ها