Web Analytics Made Easy - Statcounter


آدام شف روز دوشنبه  با تکرار اتهام‌های بدون مستند علیه ایران در حادثه کشتی‌های خلیج عمان، گفت: مشکل اینجا است که با وجود شواهد محکم ما باید متحدانمان را برای هرنوع پاسخی متقاعد کنیم.
وی افزود: این نشان دهنده انزوای ایالات متحده آمریکا است. متحدان ما به آمریکا هشدار دادند. فکر می‌کنم سازمان‌های اطلاعاتی ما به سیاستگذاران هشدار دادند که این نوع واکنش ایرانی‌ها احتمالاً نتیجه سیاست خروج از توافق هسته‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: آنچه که می‌بینیم یک جدایی آمریکا از متحدانمان است و شاهد هستیم که روسیه و چین در کنار یکدیگر قرار گرفتند و از ایران پشتیبانی می‌کنند.
شف اضافه کرد: من فکر می‌کنم در بدترین شرایط هستیم و کارزار فشار حداکثری به شدت شکست خورده و تنها خطر درگیری افزایش یافته است.
وی با اشاره به اظهارات ضد ایرانی تام کاتن سناتور جمهوریخواه آمریکا اظهار داشت: از نظر همکارم، سناتور کاتن که از طرفداران حمله به ایران و جنگ است، مجوز کنگره لازم نیست.
عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: من فکر می‌کنم یک پاسخ کاملاً اشتباه در هر دو سطح است. موافقت کنگره برای آغاز هرنوع درگیری علیه ایران ضروری است. ما باید تلاش کنیم تا یک پاسخ قاطع و شدید از طرف جامعه بین المللی برای دفاع از حمل و نقل و اعمال تحریم‌ها داشته باشیم، اما چون ما خودمان را از متحدان خود بیگانه می‌دانیم، این اتفاق نمی‌افتد.
شف با یادآوری اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه به دنبال جنگ با ایران نیست، عنوان کرد: درست است و قطعاً رئیس جمهوری و همچنین مردم جنگ را نمی‌خواهند و من نمی‌دانم چرا پمپئو و بولتون یا هر دو به نظر می‌رسد اقدام‌هایی را برای کاهش جاه طلبی در خروج از جنگ در زمانی که رئیس جمهوری به طور روشن از طریق نخست وزیر ژاپن پیام می‌فرستد و به بازگشت به میز مذاکره علاقه نشان می‌دهد، تحریم‌های جدیدی را درباره ایران اعلام کردند.
وی خاطرنشان کرد: آیا این تلاشی برای عقب نشینی رئیس جمهوری از تلاش برای آغاز یک گفت: وگو است؟ در حال حاضر این تلاش است که تلاش رئیس جمهوری را برای آغاز گفت: وگو آغاز کند؟ قطعاً به نظر می‌رسد که این اثر را داشته باشد.
رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: من فکر می‌کنم تمام ایده فشار حداکثری بر ایران این است که ایران مجبور شود و بگوید "خب ما به میز مذاکره باز می‌گردیم، ما همه چیز را رها خواهیم کرد" بسیار ساده لوحانه بود و این همان چیزی بود که متحدان ما به آن واکنش نشان دادند.
شف با بیان اینکه حملات به کشتی‌ها پیش بینی پذیر بود، گفت: واقعیت این است که رفع موانع این توافق، ما را امن‌تر نساخته است.
وی با اشاره به اظهارات پمپئو درباره بازگشت ایران به غنی سازی هسته‌ای به عنوان یک نقص برجام، اظهار داشت: ما توافق هسته‌ای را ترک کردیم. چطور می‌توان گفت که معاهده هسته‌ای ناقص است؟ ما توافق را ترک کردیم و اکنون قصد داریم شکایت کنیم که ایران در حال خروج از این توافق است. منبع: سی بی اس

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مناقشه آمریکا و ایران برجام ثبات توافق هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۶۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه

به گزارش خبرآنلاین در این مقاله آمده است:

ایران در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، با صدها پهباد و موشک مستقیما خاک اسرائیل را مورد هدف قرارداد. این حمله بزرگترین و مهمترین حمله نظامی به اسرائیل بعد از جنگ سال ۱۹۶۷  اعراب و اسرائیل و بزرگترین حمله پهبادی تاریخ بود که پیامدهای آن میتواند معادلات آینده در خاورمیانه را تغییر دهد. ذیلا به شش پیامد مهم اشاره میکنم:   

۱.متعاقب حمله نظامی اسرائیل به سرکنسولگری ایران در دمشق، هفت تن از مستشاران ارشد نظامی ایران شهید شدند. در حقیقت اسرائیل از "خط قرمز" ایران عبور کرد. اسرائیل در حمله به اماکن دیپلماتیک ایران شناخته شده ترین قراردادها و نرمهای حقوق بین الملل را نقض و به حاکمیت ایران خدشه وارد کرد. ولی قدرتهای جهانی عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل حاضر نشدند این اقدام را محکوم کنند. لذا ایران در پاسخ، مبادرت به حمله نظامی به اسرائیل نمود. ایران اعلام کرد که این اقدام «پاسخ» بوده که بر اساس اصل «دفاع مشروع » مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل صورت گرفته است. قدرتهای غربی بلافاصله، اقدام ایران را محکوم کردند. ایران تصریح کرد که اگر شورای امنیت سازمان ملل حمله نظامی اسرائیل را محکوم کرده بود، احتمالا نیازی به اقدام متقابل ایران نبود. لذا استاندارد دوگانه و تبعیض آمیز شورای امنیت سازمان ملل میتواند مخل صلح و امنیت جهانی شود.

۲.مقامات آمریکا و اسرائیل ابراز نمودند که حمله ایران گسترده تر از حد تصور بوده است. این نکته درست است. اما واقعیت این است که پاسخ ایران تنها به حمله اسرائیل به سرکنسولگری در سوریه نبود. در ۱۵ سال گذشته، اسرائیل دهها تن از دانشمندان هسته ای و فرمانده هان نظامی ایران را در داخل و خارج ایران ترور کرده و حملات سایبری و خرابکاری زیادی علیه تاسیسات هسته ای و نظامی ایران داشت. ایران در موارد گذشته صبر و خویشتنداری از خود نشان داد. اسرائیل با اشتباه محاسبه، این خویشتنداری  را حمل بر"ضعف" ایران تلقی کرد و به حملات خود ادامه داد. اما حمله اسرائیل به مرکز دیپلماتیک ایران، شرایطی برای تهران بوجود آورد که در یک حمله، پاسخ همه حملات گذشته اسرائیل را یکجا بدهد.

۳.بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که درصورت حمله نظامی مجدد اسرائیل به ایران، آمریکا مشارکت نخواهد کرد. این یک تصمیم درست و به موقعی است زیرا در صورتیکه اسرائیل حمله دوم به ایران را انجام دهد، ایران این بار در سطحی وسیعتر و بدون اطلاع قبلی، اسرائیل را مورد حمله قرار خواهد داد. اگر آمریکا وارد عمل شود، ایران و تمام گروههای جهادی منطقه همچون حزب الله لبنان، حوثیهای یمن، الحشد الشعبی عراق نیز وارد معرکه شده و علاوه برمشارکت در حمله به اسرائیل، پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه را مورد حمله قرار خواهند داد که بدترین سناریو ممکن یعنی "جنگ بزرگتر" به وقوع خواهد پیوست.

۴.من در سالهای گذشته در مقالات و مصاحبه های زیادی مکرر گفته ام که حمله نظامی به ایران، تنها عاملی که میتواند برنامه صلح آمیز فعلی ایران را به سمت بمب هسته ای سوق دهد. لذا از این جهت نیز تصمیم پرزیدنت بایدن در مورد عدم مشارکت در حمله به ایران یک تصمیم عاقلانه ای است.

۵.جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا پیشنهاد کرد که اسرائیل باید به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند و تاکید کرد که ایران تنها زبان زور می فهمد. عدم درک درست، تصورات و محاسبات غلط عامل اصلی جنگها و بحرانهای چند دهه گذشته است. تفکر جان بولتون هم یک تفکری است که برخی سیاستمداران قدرتمند آمریکایی طرفداران پروپا قرص آن بوده و طرفدار "مداخله گرایی" آمریکا هستند. حقیقت این است که استراتژی اصلی آمریکا بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در ایران هم برپایه "تحریم و فشار" و"تغییر رژیم" بوده است. نتیجه این سیاست و طرز تفکر به اینجا ختم شده که امروزه روابط ایران با آمریکا،غرب و اسرائیل در خصمانه ترین وضعیت ممکن قرار گرفته است.

من در سال ۲۰۰۷ بخاطر مخالفت با سیاست خارجی دولت محافظه کار احمدی نژاد، متهم به اقدام علیه امنیت ملی ایران و جاسوسی شده، زندانی و بعد از یکسال هم به دوسال حبس تعلیقی و محرومیت از پست دیپلماتیک محکوم و مجبور به ترک ایران شدم. اما در طول ۱۵ سال گذشته در تالیفات و مقالاتم سعی کرده ام که به درک متقابل صحیح آمریکا و ایران کمک کنم چون معتقدم دو کشور با وجود اختلافات زیاد، دارای منافع مشترکی هم هستند و نهایتا باید از طریق دیپلماسی به صلح برسند.

در این راستا مکرر برای آمریکاییها توضیح داده ام که ایرانی ها با تاریخ و تمدنی چند هزار ساله، ملت مغروری هستند. آنها فارغ از اینکه شاه یا روحانیون در کشورشان حاکم باشد، زیر بار "زور و تحقیر و توهین" نمیروند. اکنون واشینگتن و تل آویو به این واقعیت فکر کنند که ایران تحت شدیدترین تحریمها و فشارها ودشوارترین شرایط اقتصادی در چهل سال گذشته، پاسخ حملات اسرائیل را بگونه ای داد که غیرقابل تصور همگان بود. در حالیکه کشورهای عربی در چند دهه گذشته جرات پرتاب یک فشنگ به اسرائیل را نداشتند، ایران با صدها موشک و پهباد پاسخ حمله نظامی اسرائیل را داد.

۶. قابل پیش بینی است که بعد از حادثه اخیر، غرب و اسرائیل سعی خواهند کرد اهمیت نظامی اقدام ایران را کم اهمیت جلوه دهند و برخی در ایران نیز در مورد آن بزرگنمایی نمایند. اما حقیقت این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ساعت‌ها پیش از رسیدن موشک‌ها و پهپادها به اسرائیل، جهان را از آغاز عملیات ترکیبی علیه اسرائیل مطلع ساخت. از دیدگاه من تهران از یکطرف حجم سنگینی موشک و پهباد پرتاب کرد و از طرف دیگر قبل از آن اطلاع رسانی کرد تا به آمریکا و اسرائیل فرصت بدهند در حد ممکن مانع اصابت موشکها و پهبادها شوند چون ایران نمیخواست این پاسخ، منجر به فاجعه بزرگ و یک جنگ فراگیر شود. به نظر من ایران با این عملیات خواست یک پیام به واشینگتن و تل آویو بدهد که "حمله به ایران را متوقف کنید درغیر اینصورت عملیات بعدی را وسیعتر و جدی تر انجام و از قبل اطلاع هم نخواهیم داد".   

۷. نکته آخر هم اینکه سیاستهای "تحریم و فشار و تخریب" غرب علیه ایران به رهبری آمریکا در چند دهه گذشته موجب ایجاد "یک جبهه مقاومت" در کشورهایی همچون یمن، عراق، سوریه، لبنان در غرب آسیا شده که جملگی مسلح به هزاران موشک و پهباد هستند. از طرف دیگر موجب نوعی از اتحاد ایران با قدرتهای بلوک شرق بویژه چین و روسیه شده که منافع مشترک آنها از پای درآوردن آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

آرام کردن اوضاع بحرانی غرب آسیا نیازمند روش‌های خلاقانه تر و ابتکارهای بیشتر قدرتهای منطقه ای وجهانی بویژه آمریکا است‌ . اتخاذ سیاستهای غیر مسئولانه و نامتوازن آنها می تواند منطقه غرب آسیا را به مدت طولانی دچار بی ثباتی کرده و بحران‌های آن را بیش از پیش دچار بن بست کند.

صلح وثبات در غرب آسیا به پنج گام اساسی نیاز دارد:

اول: اسرائیل آتش بس باثبات در غزه را هرچه زودترپذیرفته، راه کمکهای انسانی بین المللی به غزه را باز کند و به قعطنامه های شورای امنیت سازمان ملل درمورد تشکیل دو دولت فلسطینی-اسرائیلی، احترام بگذارد.

دوم : ابتکار قدرتهای جهانی برای برقراری یک آتش بس پایدار بین اسرائیل و ایران.

سوم: گفتگوی ایران و آمریکا برای احیاء برجام و رفع خصومتهای منطقه ای.

چهارم: تشکیل سیستم امنیت و همکاری جمعی در حوزه خلیج فارس جهت پایان دادن به تنشهای دیرینه عربی-فارسی.

پنجم: عملیاتی شدن تصمیمات سازمان ملل در مورد عاریسازی خاورمیانه از سلاحهای کشتار جمعی.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896112

دیگر خبرها

  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه
  • وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟
  • قانونگذاران آمریکایی در بن‌بست ارائه کمک‌های بیشتر به رژیم صهیونیستی و اوکراین
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است