Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-20@01:17:13 GMT

اینجا آخر دنیاست؛ روستایی با محرومیت عمقی، جدی و تاریخی + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۶۷۳۳

اینجا آخر دنیاست؛ روستایی با محرومیت عمقی، جدی و تاریخی + فیلم

‍‍‍‍‍‍

در ۱۰۰ کیلومتری شرق چابهار، نزدیکی مرز ایران و پاکستان روستایی قرار دارد ‌با محرومیت‌هایی عمقی، جدی و تاریخی؛ آنچه دوربین تسنیم در «گراگی» دید گویی آخر دنیا بود. ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶ استانها سیستان و بلوچستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، در بخش «دشتیاری» از توابع شهرستان چابهار، روستایی است با محرومیت‌های عمقی و جدی، حدوداً 200 نفر جمعیت دارد و  عملاً هیچ‌ زیرساختی برای زندگی کردن در آن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه «گراگی» یک راه فرعی 5 کیلومتری خاکی است که تا همین چند وقت پیش با داد و فریادهای شورای بخش دشتیاری درست شده و قبلا همین را هم نداشته و برای رسیدن به آن باید به بیابان و برهوت می‌زدند.

هر فرد روستایی در  گراگی با روزانه 15 لیتر آب سهمیه‌ای سقایی که با تانکرهای آبرسانی سیار آب و فاضلاب روستایی منتقل می‌شود، روز را شب می‌کند؛ با همین 15 لیتر هم می‌شوید، هم می‌خورد و هم اگر شد استحمام می‌کند.گراگی هر چند برقرسانی شده اما روستاییان توان خرید وسایل برقی و سرمایشی را در دمای 48 درجه «باهوکلات» ندارند.

مردم و روستاییان رنگ شهر را تاکنون ندیده‌اند و انگار اینجا آخر دنیاست. مردم گراگی آنقدر مظلومند که حتی از کمک‌های گاه و بی‌گاه خیرانی که به جنوب بلوچستان و دشتیاری خدمت‌رسانی می‌کنند هم محرومند. رئیس شورای بخش دشتیاری می‌گوید: گراگی همیشه در حاشیه بوده و چون تا همین چند ماه پیش راه دسترسی نداشته، کسی اینجا نمی‌آمده و از محرومیت‌هایش خبر نداشته است.

بحران آب در بلوچستان| یک‌میلیون نفر در خطر اپیدمی فراگیر+فیلمروایتی از نیم قرن حاشیه‌نشینی در «چادرانِ» کنارک؛ 4 نسل در حاشیه بزرگ شدند+فیلمکاش مردم سیستان و بلوچستان را ببینند؛ محروم‌ترین منطقه آموزشی در ایران + فیلم

علی شه‌بخش در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: بعد از خشکسالی‌های بی‌سابقه در بلوچستان، بخش 80 هزار نفری دشتیاری چابهار که روزی با کشاورزی‌اش هندوستان کوچک ایران بود میان محلی‌ها "دشت بی‌یار" شهره شده و مردم کار و زندگی خود را از دست داده‌اند؛ برخی که توان مهاجرت داشتند، رفتند و برخی مانند گراگی‌ها نداشته‌اند و مانده‌اند. البته روستاهای محروم دیگری مثل گراگی هنوز در دشتیاری هستند، برخی حتی همین راه دسترسی خاکی را هم ندارند و برای رسیدن به روستا باید به بیابان و برهوت و کوه زد.

رئیس شورای بخش دشتیاری خاطرنشان می‌کند: مشکل عمده‌ای که روستاییان گراگی و برخی دیگر از مناطق دشتیاری دارند نداشتن شناسنامه است؛ در حال حاضر تقریباً نصف مردم گراگی بی‌شناسنامه هستند و بدون هویت نمی‌توانیم برایشان کاری پیدا کنیم و یا حتی اگر مریض شوند، دوا و درمانشان کنیم.

 

 سیدامیرحسین عظیمی

انتهای پیام/

R7843/P/S6,65/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۶۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایدار شدن برق ۲۸ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۲۲۸ روستایی که بر اثر بارندگی برقشان قطع شده بود، برق ۲۸ روستا تا این لحظه پایدار شد.
رئیسی با اشاره به اینکه در ابتدای وقوع شرایط جوی در جنوب استان سیستان و بلوچستان برق ۴۴۵ روستا قطع شد، ادامه داد: در همان ساعات اولیه برق ۲۱۷ روستا پایدار شد و با توجه به اینکه خسارت به بخش پست فوق توزیع برق وارد شده است، به محض برطرف شدن خسارت این بخش سایر نقاط روستایی نیز برقدار خواهند شد.
وی تصریح کرد: نبود راه دسترسی، ضعیف بودن سیستم ارتباطی و طغیان رودخانه‌های فصلی از جمله چالش‌های کارکنان این شرکت در شرایط بحرانی است.
رئیسی افزود: ۲۳۴ پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و هشت دستگاه ترانسفورماتور از جمله خسارات وارد شده به شبکه توزیع برق مناطق سیل زده تا این لحظه می‌باشد.

دیگر خبرها

  • مردم دشتیاری استان سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب
  • مردم دشتیاری درگیر سیلاب
  • آخرین خبرها از سیل جنوب | اینجا هنوز در محاصره آب است
  • امنیت پایدار مناطق غربی کشور موجب توسعه این مناطق خواهد شد
  • توماس مولر: رئال مادرید و بایرن مونیخ یکی از بزرگترین بازی‌های فوتبال دنیاست
  • پایدار شدن برق ۲۸ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان
  • (ویدئو) تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان
  • محرومیت زدایی سپاه با بهسازی ۶۵ کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل
  • محرومیت‌زدایی سپاه با ۶۵ کیلومتر راه‌سازی در اردبیل
  • آمادگی پرسنل امور برق شهرستان دشتیاری در خصوص هشدار هواشناسی