Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک کارشناس اقتصادي با بيان اين که بازار متشکل ارزي به زمان نياز دارد تا به عمق و کارايي لازم برسد گفت: صراف‌ها؛ بازيگران اصلي بازار متشکل ارزي هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا، مجيد شاکري با حضور در برنامه گفت و گوي ويژه خبري يکشنبه شب شبکه دو سيما افزود: بازار متشکل ارزي، سياستگذار نرخ ارز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به سياست هاي متفاوت بانک مرکزي در بازار ارز گفت: اصرار براي کاهش نرخ ارز با تزريق آن به بازار، انکار بازار آزاد و پذيرش بازار آزاد، ورود بانک مرکزي و کنترل نرخ ارز از جمله اين سياست ها در 2 سال اخير بود.
شاکري با اشاره به تفاوت هاي بازار متشکل ارزي با بازارهاي نيما و سنا گفت: اينکه محل تعيين نرخ ارز در دبي باشد بسيار بد است و بازار متشکل ارزي مي خواهد اين موضوع را تغيير دهد و نرخ ها در تهران تعيين شود.
وي همچنين با اشاره به ديدگاه هاي مختلف اقتصاددانان نسبت به اختصاص ارز 4 هزار و 200 توماني به برخي کالاها افزود: تا آبان 97 اين کار تقريبا موفقيت آميز بوده است اما اين روش در اوج موفقيت خود هم شکست خورده بود زيرا نمي توانيم براي همه کالاها يک دستور بنويسم.
اين تحليلگر اقتصادي اضافه کرد: ارزهايي که بنا بر مبدا صادراتي، امکان تخصيص موفق 4 هزار و 200 توماني به آن وجود ندارد بايد در قالب نيمايي وارد شود و تفاوت آن را در قالب کارت رفاه به افراد بيشتري واگذار کنيم.
شاکري گفت: صراف ها بازيگران اصلي بازار متشکل ارزي هستند و سامانه نيما سامانه ثبت معاملات حواله است و نرخي در آن کشف نمي شود.
وي افزود: در طول زمان به علت فشارهايي که از دبي به صرافان ايراني وارد شد دبي از جايگاه اصلي ترين انباره اسکناس، نزول کرده است و از جاهاي مختلفي اسکناس وارد ايران مي شود همچنين در طول تابستان 97 به علل مختلف، انبارهاي مهم اسکناس در داخل ايران تشکيل شده است.
شاکري با بيان اينکه بازار متشکل ارزي نياز به زمان دارد تا به عمق و کارايي لازم برسد، اضافه کرد: زيرساخت فني بازار متشکل ارزي، آماده و آزمايش و فراخوان براي نام نويسي صرافان هم انجام شده است.
تيمور رحماني عضو هيئت علمي دانشگاه تهران هم با حضور در اين برنامه درباره اقدامات بانک مرکزي براي کنترل بازار ارز گفت: کنترل تورم، ابزار دراز مدت کنترل ارز است و اگر کشوري نتواند نرخ تورم را به طور پايدار کنترل کند نمي تواند نرخ ارز را هم به طور پايدار کنترل کند.
وي ادامه داد: بانک مرکزي در برخي موارد مانند مقابله با آثار تحريم ها مجبور است اقدامات کوتاه مدتي را انجام دهد اما واگذار کردن نرخ ارز به بازار در شرايطي که حمله هاي سفته بازانه اي وجود دارد و با توجه به انعکاساتي که اين نرخ ارز بر روي ساير متغيرهاي اقتصاد کلان دارد بهتر است با ابزارهايي نرخ ارز را کنترل کرد و بايد راه هايي را انديشيد که تقاضا براي ارز محدود شود.
رحماني گفت: با تشکيل بازار متشکل ارزي، عوامل بنياني نرخ ارز تغيير نمي کند و بانک مرکزي با اين کار مي خواهد در اين بازار شفافيت ايجاد کند.
وي تاکيد کرد: بي ثباتي نرخ ارز، خوب نيست اما ثبات نرخ هم بايد مبتني بر عوامل بنياني باشد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه تهران با اشاره به اينکه سران قوا اجازه عمليات بازار باز را به بانک مرکزي دادند، افزود: دستورالعمل انجام کار در دست تدوين است و بر اساس آن دولت بخشي از بدهي هاي خود به بانک ها را مي تواند به اوراق تبديل کند. بستر خريد و فروش اين اوراق هم بايد در بورس فراهم شود.
رحماني ادامه داد: عمليات بازار باز، بخش سياستگذاري پولي را سر و سامان مي دهد و قرار نيست بخش مربوط به نظارت بر نظام بانکي را حل کند و اين موضوع نياز به اقدامات جداگانه بانک مرکزي دارد.
وي اضافه کرد: نبايد اجازه ناترازي به اقتصاد دهيم و با اين کار مي توانيم تورم را کنترل کنيم.
به گزارش تسنيم، رحماني گفت: بيشتر اقداماتي که مقدمه اجراي عمليات بازار باز است پيشرفت خوبي داشته است و بانک مرکزي به شدت پيگير اجراي آن است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۷۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، صدیف بدری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، گفت: قرار بود مجلس شورای اسلامی مباحث ارزی و وضعیت بازار ارز را بررسی کند.

وی ادامه داد: متأسفانه الان وضعیت بازار ارز کاملاً آشفته است. همچنین برای موضوع واردات مواد اولیه، بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید [ارز] ندارد؛ معلوم نیست که بانک مرکزی چه کار می‌کند؛ بانک مرکزی باید به مردم جواب دهد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس اظهار کرد: کمیسیون تخصصی ما به بانک مرکزی نظر تخصصی داده است اما بانک مرکزی اصلاً آن را قبول ندارد و کنار گذاشته است. بانک مرکزی بگوید سیاست ثباتی که گفتند چیست؟ باید به این موضوعات اساسی بپردازیم نه اینکه یک موضوع اساسی قانونگذاری را طی دو هفته آینده تعیین تکلیف کنیم.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده اردبیل تاکید کرد: پیرو مسائل مربوط به ارز در روز یکشنبه با دوستان‌مان در دولت، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون‌های اقتصاد، صنعت، جهش تولید و بودجه جلسه گذاشتیم و ادامه بحث‌مان به چهارشنبه موکول شد و حتماً گزارش جمع بندی مربوط به ارز را هفته بعد در صحن مجلس ارائه می‌دهیم.

کد خبر 6085064 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن قرائت می‌شود
  • هفته بعد گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن مطرح می‌شود
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود