Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@10:57:59 GMT

دعوت از کشورهای جهان برای نامگذاری سیارات فراخورشیدی

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۷۱۴۷

دعوت از کشورهای جهان برای نامگذاری سیارات فراخورشیدی

اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی از کشورهای دنیا برای نامگذاری سیارات فراخورشیدی دعوت به عمل آورده است.

به گزارش ایسنا، اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی (International Astronomical Union) یا (IAU) به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس خود از تمامی کشورها دعوت کرده تا به کمپین جهانی نامگذاری دنیاهای فراخورشیدی (IAU100 NameExoWorlds global campaigns) پیوسته و نام منتخب خود را برای سیارات و ستاره میزبان آنها پیشنهاد دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از ایجاد این کمپین آگاهی از جایگاه ما در هستی و نحوه تمدن زمینی در سیاره‌ای دیگر اعلام شده است.

در دهه‌های اخیر هزاران سیاره و سیستم سیاره‌ای که به دور ستارگان اطراف ما می‌چرخند، کشف شده‌اند و برخی از این سیارات مانند سیاره زمین، کوچک و صخره‌ای و برخی دیگر شبیه غول‌های گازی سامانه خورشیدی هستند؛ از این رو اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی وظیفه نامگذاری اجرام آسمانی را به عهده دارد و همزمان با سالگرد صدمین سال فعالیت‌های خود از تمامی کشورها درخواست کرده تا در این کمپین جهانی شرکت کنند.

در پی اولین کمپین جهانی نام‌گذاری دنیاهای فراخورشیدی که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد، ۱۹ سیستم سیاره‌ای نامگذاری شدند و امسال نیز این فرصت در اختیار علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی قرار داده شده است.

کمیته این کمپین پس از بررسی‌های بسیار زیاد یک سیستم ستاره‌ای-سیاره‌ای با توجه به موقعیت رصدی ستاره میزبان نسبت به هر کشور، نامگذاری آن را در اختیار کشورها قرار می‌دهد. در کنار کمیته این کمپین، کمیته‌ای دیگر با نام "رابطین ملی" نیز تشکیل می‌شود تا علاوه بر آموزش شیوه‌ها و راهنمایی‌های لازم، بر همگانی بودن نظرسنجی مربوط به انتخاب نام در هر کشور نظارت داشته باشند.

این کمپین از ماه ژوئن آغاز شده و تا ماه نوامبر ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت. نتایج نهایی پس از بررسی‌های دقیق کمیته اصلی این کمپین در ماه دسامبر اعلام خواهد شد. اسامی انتخاب شده در کنار نام علمی این سیارات استفاده خواهد شد.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی در صدمین سال تأسیس خود، توضیح داد: این اتحادیه از کشورهای جهان برای نامگذاری سیارات فرا منظومه‌ای دعوت به عمل آورده است و در حال حاضر با استقبال تقریباً ١٠٠ کشور برای سازماندهی کمپین‌های ملی، جهت فراهم آوردن فرصتی برای رأی دادن عمومی، روبرو شده است.

وی مهلت سازماندهی یک کمپین ملی را ٣٠ جولای (سه‌شنبه ۸ مرداد ماه امسال) برای این منظور دانست و یادآور شد: IAU نتایج را در ماه دسامبر (اواخر پاییز و اوایل زمستان سال جاری) اعلام خواهد کرد.

عتیقی یادآور شد: این برنامه جهانی به نام IAU100 NameExoWorlds، به هر کشوری در جهان اجازه می‌دهد یک نام مورد علاقه برای یک سیاره فرازمینی و ستاره میزبان آن انتخاب کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیارات فراخورشیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۷۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اردوی تیم ملی فوتبال جوانان بانوان

اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتبال جوانان بانوان از سوی جهان نجاتی اعلام شد.

طرفداری | اردوی تدارکاتی تیم ملی دختران جوان به میزبانی تهران از ۱۵ تا ۲۱ فروردین ماه در مرکز ملی فوتبال برگزار می‌شود که مریم جهان نجاتی، سرمربی تیم ملی جوانان اسامی بازیکنان دعوت شده به اردو را به شرح زیر اعلام کرد:

نازنین منصورالوارث (اصفهان)
مریم دینی، تانیا جهانشاهی، فاطمه رضایی، شادان شاه میری، نازنین یوسفی (تهران)
پرستو ایزدی، مائده بیرنگ، فاطمه صالحی (گیلان)
مینا بابویه، آریانا جوزانی، مهدیس رستمی، اسماء قاعدی، فاطمه نوری (فارس)
آریسا کوهگرد، سمیه اسماعیلی (کردستان)
اسراء شیرعلی پور (آذربایجان شرقی)
عسل قاجاریان (خراسان رضوی)
ستایش فیض رحیمی (کرمانشاه)
زینب خلیلی (بوشهر)
فاطمه زهرا محسنی، زهرا خانلرزاده (مازندران)
پرنیا رحمانی (قزوین)
مهرناز عزت آبادی (کرمان)
آتنا توفیق، بیتا خزایی (همدان)

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • اروپا قواعد گمرکی علیه اوکراین را تشدید می‌کند
  • هفته چهارم مارس؛ از داستان سیاره‌خواران فضایی تا قابلیت‌های درخشان هوش مصنوعی
  • آیا خورشید می‌تواند زمین را ببلعد؟
  • جبران کاهش جمعیت با ربات‌های انسان‌نما
  • تعداد مورچه‌های جهان مشخص شد؛ چند مورچه در سیاره زمین زندگی می‌کنند؟
  • برنامه محفل انقلاب بزرگی در ایران و کشورهای جهان ایجاد کرد
  • برنامه محفل یک انقلاب بزرگی در ایران و کشورهای جهان ایجاد کرد
  • دعوت از ۹ تیرانداز به اردوی تیم ملی تپانچه
  • دعوت پادشاه بحرین از بشار اسد برای شرکت در نشست اتحادیه عرب
  • برگزاری اردوی تیم ملی فوتبال جوانان بانوان