Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید علی‌اکبری کلیشم، حافظ، قاری و ذاکر اهل بیت(ع) چهره‌ای شناخته شده در بین قرآن‌دوستان و علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی به ویژه اهالی شهر قزوین است، هرجا نامی از مسابقات قرآن باشد، علی‌اکبری نیز هست و‌ در هر رقابتی که باشد، باید یکی‌ از رتبه‌های برتر را برای او کنار گذاشت.
او که چند سال قبل‌ گفته بود، هیچگاه در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم روشندلان شرکت نخواهد کرد، مجدد امسال حضور یافت و رتبه دوم را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رتبه‌ای که هنوز هم به نظر می‌رسد، باعث نشده نظر او در مورد حضور در این رقابت‌ها تغییر کند.
علی‌اکبری خود را یک فرد نابینا نمی‌داند، او اعتقاد دارد یک بینا در ظاهری نابیناست و تلاش می‌کند در زندگی روزمره نیز این مهم را مدنظر داشته و به همه گوش‌زد کند. او متولد نیمه‌های شهریورماه ۱۳۶۰ در روستای کلیشم رودبار است که بعدها در قزوین ساکن شده است. او که در آبان‌ماه سال ۱۳۸۵ و در ۲۵ سالگی شروع به حفظ قرآن کرده است، آبان‌ماه سال ۱۳۸۸ حفظ را به پایان می‌رساند.

علی‌اکبری تا زمانی که رتبه برتر مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را کسب نکند، دست از حضور در مسابقات قرآن نخواهد کشید، حتی اگر آیین‌نامه‌ها هم مانع او شوند! در ادامه گفت‌و‌گوی خبرنگار ایکنا با این حافظ روشندل را می‌خوانید؛

- جناب علی‌اکبری برای حفظ قرآن، معمولاً از سنین پایین‌تر شروع می‌کنند، شما اما از ۲۵سالگی تازه به سراغ حفظ رفتید، دیر نبود؟
من ۱۲ سال تهران تحصیل می‌کردم در محیطی که حضور داشتم، هیچ‌ جرقه‌ای در ذهنم ایجاد نشد تا به سمت حفظ قرآن بروم. توان اینکه حافظ قرآن شوم در خودم نمی‌دیدم. در آنجا از خانواده دور‌ بودم و محیطی هم نبود که چنین تصوراتی در ذهنم شکل بگیرد. بلافاصله که از آن محیط بیرون آمدم با برنامه آیه‌های زندگی رادیو قرآن آشنا شدم، برنامه‌ای که مرحوم استاد «سیدمهدی فاطمیان» کارشناس آن بود و با توصیه‌هایی که داشتند، جرقه حافظ قرآن شدن در ذهن من زده شد. استاد فاطمیان به من می‌گفت شکرانه اینکه با این برنامه آشنا شده‌ام تداوم‌ کار حفظ قرآن تا اتمام آن باشد. من هم این موضوع را با جان دل پذیرفتم‌ و سال 85 شروع به حفظ کردم.
- قبل از آن با قرآن و جلسات قرآن آشنایی داشتید؟
بله اما در زمینه قرائت قرآن فعالیت می‌کردم و حتی در برخی مسابقات سازمان بهزیستی هم حضور می‌یافتم، اما با تمام این حرف‌ها پرداختن به حفظ را شروع کار و ورود خودم به عرصه قرآن می‌دانم.
- طی این مدت چهارسال به دلیل طولانی شدن کار حفظ به طور حتم، برای شما پیش آمده است که ناامید شوید، موضوعی که بسیاری از حافظان قرآن نیز درگیر آن هستند، برخورد شما با مشکلاتی از این دست به چه صورت بود؟
بله برای منم روی داد. من ابتدا حفظ را با سرعت پیش می‌بردم، اساتید تذکر می‌دادند که سرعت را کم کنم، اما من کار خودم را می‌کردم، بعدها اما همین سرعت بالا باعث شد تا حدود یک سال کار حفظ را تعطیل کنم، در حالی که تا اوایل جز 11 پیش رفته بودم به یک باره کار را رها کردم.

 


- یک فرد نابینا در چنین مسیری ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شود؟
در آن سال‌ها قرآن‌های بریل ترجمه‌دار بود و این باعث پرحجم شدن قرآن‌های بریل می‌شد که مشکلاتی را برای قرآن‌آموزان به دنبال داشت. اما بعدها در اصفهان کتاب‌هایی چاپ شد که هم بدون ترجمه و هم براساس صفحات عثمان طه بود. در صورتی که قبلاً صفحات مشخص نبود. همین مشخص نبودن صفحات در قرآن‌های بریل باعث شد تا من با صفحه حفظ نکنم؛ چراکه نتوانستم صفحات را تطبیق دهم. این مشکل خوشبختانه برطرف شده است. ضمن اینکه من قرآن را تنها به صورت مکتوب حفظ کردم و از صوت هیچ استفاده‌ای نبردم.
- علت خاصی داشت؟
بله، برای ماندگاری بیشتر محفوظات، بسیاری از اساتید هم تأکید دارند، حفظ تصویری با کیفیت‌تر از حفظ صوتی است.
یک سری از مسائل به خود قرآن‌آموز بستگی‌ دارد. جریانی در کشور وجود دارد که به دنبال این هستند تا افراد را در همه زمینه‌ها تربیت کنند، این چند وجهی شدن باعث می‌شود فرد در هیچ کدام از این رشته‌ها به قله نرسد. این موضوع یکی‌ از مشکلات حافظان یا قاریان نابینا هست که باید به آن اشاره می‌کردم. من خودم زمینه پرداختن به چند هنر را داشتم، اما تصمیم گرفتم تا در حفظ به قله برسم، این موضوع در بین افراد دیگر وجود ندارد و به چند رشته مختلف می‌پردازند.
در بین افراد دیگر متأسفانه اینگونه نیست و به توصیه اساتید در این زمینه هم توجه نمی‌کنند، این افراد نمی‌توانند به قله یک فعالیت یا یک رشته برسند.
- در مورد حضورتان در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان که فروردین‌ماه امسال برگزار شد، بگویید؛ معمولاً هرجا رقابتی بوده سعید علی‌اکبری هم حضور داشته است، درست است؟
بله، من بعد از اینکه حفظ را تمام کردم از سال ۱۳۸۹ در مسابقات اوقاف که به میزبانی استان یزد برگزار شد، شرکت کردم و با یک امتیاز اختلاف به فینال نرسیدم. سال ۱۳۹۰ در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) حضور داشتم که اول شدم. در مسابقاتی که به اسم تلاوت برگزار می‌شد نیز یک دوره رتبه دوم و‌ یک دوره هم رتبه اول را کسب کردم، این مسابقات البته دیگر برگزار نمی‌شود. مسابقات جالبی بود که سازمان تبلیغات اسلامی طراحی کرده بود که ظاهراً به خاطر کمبود بودجه ادامه پیدا نکرد و اگر ادامه داشت، می‌توانست حفظ قرآن را در بین قاریان بسیار ترویج دهد. چندین بار هم فینالیست مسابقات اوقاف شده‌ام و یک بار هم به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه اعزام شدم.
- در همان سالی که به مسابقات ترکیه اعزام شدید، همزمان برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان هم دعوت شدید، اما شما ترجیح دادید که به جای حضور در رقابت‌های نابینایان به ترکیه اعزام شوید، همان زمان در گفت‌و‌گویی از سطح پایین مسابقات نابینایان حرف زده بودید و اعلام کرده بودید، هیچ وقت در این مسابقات حضور نخواهید یافت.
من واقعاً قصد حضور نداشتم، اما به اصرار برخی اساتید و اعضای خانواده در این مسابقات حضور یافتم و کماکان اعتقاد دارم، این مسابقات اصلاً باعث پیشرفت حافظان نابینا نمی‌شود. سطح کیفی شرکت‌کنندگان و رقبا برای همه مشخص است. به ویژه قاریان شرکت‌کننده در سطح یک رقابت بین‌المللی نبودند که البته قرائت حذف شد. در بخش حفظ نیز به غیر از نفرات معدودی، سایر شرکت‌کنندگان سطح بین‌المللی نداشتند و نمی‌دانم سال‌های بعد چه اتفاقی برای نمایندگان ایران خواهد افتاد. من کماکان اعتقاد دارم لزومی بر برگزاری مجزای مسابقات قرآن روشندلان در بخش بین‌المللی وجود ندارد.
انتخاب شدن من برای حضور در مسابقات روشندلان آنقدر شادی نداشت که در مسابقات کشوری در هر سه مرحله تمام نمره حسن حفظ را دریافت کردم.
- در مورد فعالیت‌های قرآنی در استان قزوین هم توضیحاتی دهید، سال گذشته در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، نماینده کشورمان از استان قزوین بود و امسال هم شما در بخش روشندلان حضور داشتید، اینها نشان‌هایی دال بر ظهور قاریان و حافظان این استان در سطح اول قرائت و حفظ کشور دارد؟
خدا نکند زودگذر باشد. امیدوارم این حضور جدی جوانان قزوین پابرجا باشد. در استان قزوین بچه‌هایی که قاری و حافظ هستند، از سطح خوبی برخوردارند، اینکه در مسابقات نمودی ندارند به این خاطر است که مسابقات بالا و پایین زیادی دارد. اما در کل قاریان و حافظان قوی در این استان زیادند.
- یعنی شما امیدوار هستید که در آینده باز هم نام استان قزوین را در مسابقات بشنویم؟
جریان قرآن در استان، یک جریان و حرکت رو به جلو و رو به رشد است، من امیدوارم هستم تا در سال‌های آینده باز هم نام نمایندگان استان قزوین در مسابقات کشوری و بین‌المللی بدرخشد. البته باید دید شرکت‌کنندگان در شیوه جدید می‌توانند، خودی نشان دهند یا خیر؛ چرا که مسابقات سخت‌تر شده و روش استودیویی سختی‌های خاص خود را دارد.
- یعنی شما اعتقاد دارید که شیوه جدید برگزاری مسابقات قرآن در مرحله کشوری سخت‌تر شده و کمک خاصی به متسابق نمی‌کند، درست است؟ این تغییرات تأثیر مثبت دارد یا منفی؟
مسابقات در روش جدید بیشتر استودیویی شده است، تلاوت استودیویی معیار خوبی برای مسابقات نیست، خوب نبودن این معیار به خصوص خود را در رشته حفظ نشان می‌دهد، حفاظ باید رقبای خود را ببینند، ممکن است استودیویی خواندن، عده‌ای که در سطح بالایی هستند، پایین بیاورد، استودیو هیچ‌ چیزی را معلوم نمی‌کند. به عنوان نمونه سال قبل برخی دوستان که از سطح بالایی برخوردار بوده و در سال‌های قبل معمولاً جز فینالیست‌ها بودند، در این شیوه جدید از حضور در فینال بازماندند. از طرف دیگر افرادی که سطح بالایی نداشتند به فینال آمده بودند، برای همین است که می‌گویم حداقل در رشته حفظ برگزاری استودیویی کمک‌کننده نیست.
یکی از مواردی که باید برگزارکنندگان مسابقات به آن توجه کنند، این است که آنچه که برای قرائت برنامه‌ریزی می‌کنند برای حفظ هم پیاده‌سازی نکنند؛ چراکه شرایط این دو رشته با هم متفاوت است. به احتمال زیاد در این تغییرات، اصل و اولویت رشته قرائت بوده است و نه حفظ قرآن، این به هیچ وجه خوب نیست، حتماً این‌گونه نیست که اگر قانونی در قرائت جواب می‌دهد در حفظ نیز عملکرد مثبتی داشته باشد.
در مسابقات بین‌المللی، ممکن است، تغییرات خوب باشد؛ چرا که شرکت‌کنندگانی که در سطح مسابقات نیستند، قبل از ورود به ایران و سالن مسابقات غربال می‌شوند.
- در مورد فعالیت‌های فعلی خودتان بگویید و به چه کاری مشغول هستید؟
من علاقه‌مند به شغلی که برای نابینایان در نظر گرفته می‌شود، نیستم، معمولاً تنها شغلی که به نابینایان پیشنهاد می‌دهند، اپراتوری است که البته برای صدا و شنوایی بسیار مضر است، لذا من علاقه‌ای به این موضوع ندارم. من بیشتر در خدمت قرآن و اهل بیت(ع) هستم و بیشتر زمان خودم را با این‌ فعالیت‌ها پر می‌کنم.
- بسیاری از کارشناسان معتقدند که مداحی و‌ ذاکر بودن برای یک قاری و تا حدودی حافظ قرآن که با صدا سروکار دارد، مضر است، نظر شما در این زمینه چیست؟
من البته چنین اعتقادی ندارم و زیانی برای من به همراه نداشته است.‌ هر چند من سعی می‌کنم ذاکر بودن را در سطح محدودی نگه دارم، با اینکه توان مطرح شدن در سطح کشور را دارم، اما برای اینکه شاید آسیب‌هایی برای تلاوت به همراه داشته باشد، فعلا مداحی را در همین سطح نگه داشته‌ام.
- قصد دارید حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن را تا چه زمانی ادامه دهید؟
تا زمانی که در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش بزرگسالان رتبه کسب کنم در مسابقات حضور خواهم یافت.
- به محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای هم فکر کرده‌اید؟ حتماً می‌دانید که به لحاظ سنی محدودیت‌هایی برای شرکت کنندگان وجود دارد.
حتی اگر آیین‌نامه هم اجازه ندهد باز هم تلاش خواهم کرد تا در مسابقات حضور پیدا کنم، من امسال مسابقات نابینایان را پله تمرینی برای خودم قرار دادم و نه یک غایت، اگر‌ من بخواهم کار حرفه‌ای خودم را با این رتبه به پایان برسانم باعث تضعیف روحیه من خواهد شد؛ چراکه سطح بالایی ندارد. هنوز از محدودیت آیین‌نامه اطلاع ندارم و به آن هم فکر نمی‌کنم.
- سازمان بهزیستی به عنوان سازمانی که باید حمایت‌های لازم از افرادی همچون شما را داشته باشد تا چه میزان توانسته است تا بر روی رشد افرادی چون شما تأثیر داشته باشد؟
قطعاً می‌تواند تاثیر داشته باشد. من البته تاکنون به دنبال امتیاز یا هر چیز دیگری نرفته‌ام تا شرایط خودم را با استفاده از آن ارتقاء دهم.
- در بحث آموزش هم فعالیت دارید یا خیر؟ 
به صورت پراکنده کلاس‌های آموزشی داشته‌ام، اما به صورت مداوم خیر، کلاس‌های حفظ برای نوجوانان قاری هم داشتم که البته محدود بود.
- در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بگویید.
من تنها یک درخواست، از افرادی که نابینا هستند، دارم و آن هم اینکه اگر افراد حاضر در این وادی قصد رسیدن به قله را دارند تنها در یک رشته به صورت تخصصی کار را دنبال کنند، با ادامه دادن چند کار با هم خود را از رسیدن به قله دور‌ نکنند.
متأسفانه در مدارس نابینایان این فرهنگ رواج پیدا کرده است که همه کار را می‌توانند، انجام دهند در صورتی که این اشتباه محض است و لذا توصیه می‌کنم این کار را نکنند.
من در این فضای نابینایی نمی‌گنجم من بینا هستم در ظاهر یک نابینا؛ من قبلاً در فضای نابینایان حضور داشته‌ام و فضا و محیط نابینایی من را بسیار اذیت می‌کند، من با افراد بینا راحت‌تر و صمیمی‌تر هستم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی سعید علی اکبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۷۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از فرهنگ اقوام تا تجلیل از نخبگان و فرهیختگان

سید مرتضی کاظمی دینان، مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در خصوص عملکرد یک‌ساله این رادیو گفت‌: همه تلاش ما در این شبکه خدمت به مردم و توجه به پیگیری دغدغه‌های آن‌ها و فرهنگ‌سازی و احیای آداب و رسوم پسندیده برآمده از فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی بوده تا همچنان رادیو فرهنگ در سپهر رسانه، جریان‌سازی کند و بدرخشد.

وی ادامه داد‌: در سال ۱۴۰۲ تلاش کردیم تا با مشورت و همفکری با نخبگان و اساتید برجسته حوزه ادب و هنر و فرهنگ، برنامه‌هایی هرچه پرمحتوا‌تر و جذاب‌تر را به مخاطبان شبکه تقدیم کنیم و با تولید و پخش برنامه‌های متنوع، برپایی پویش‌ها و همراهی و همکاری با سازمان‌های فرهنگی و هنری، جشنواره‌ها و رویداد‌های ادبی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و ... تلاش کردیم بهترین اوقات را برای شنوندگان رقم بزنیم.

کاظمی دینان با اشاره به این‌که شبکه رادیویی فرهنگ در سال گذشته، با محور قرار دادن سرفصل‌های سند تحول رسانه ملی، تلاش کرد تا هرچه بیشتر به سمت هویت‌محوری و عدالت‌گستری گام بردارد، گفت‌: در این زمینه، با توجه به ماهیت تخصصی شبکه، بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی، مورد توجه برنامه‌سازان شبکه قرار گرفت و سعی شد تا دستاورد‌ها و پیشرفت‌های ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌های فرهنگی و هنری هرچه بیشتر به اطلاع شنوندگان برسد.

وی افزود‌: در عین حال، از توجه به نقاط دور‌دست و پیرامون از‌جمله روستا‌ها و شهرستان‌ها نیز غفلت نکردیم و در سالی که گذشت تلاش کردیم که به مناطق (شهرستان‌ها و روستاهایی) که کمتر مورد توجه هستند پرداخته و ظرفیت‌های آن نقاط را معرفی کنیم. همچنین با انتقال دغدغه‌ها و درخواست‌های مردم به مسئولان، پل ارتباطی مناسبی باشیم و دراین مسیر با مراکز استان‌ها نیز هم‌افزایی کردیم. همچنین مفاخر و فرهیختگان آن نقاط معرفی شده و صدای آن‌ها از شبکه فرهنگ شنیده شد. همچنین در سالی که گذشت، از برخی اساتید برجسته حوزه فرهنگ و هنر نظیر آقایان شاهین فرهت، محمد میرکیانی، منوچهر صهبایی، کامبیز روشن‌روان، نادر مشایخی، قدمعلی سرامی، منوچهر صدوقی سها و محمد منتشری قدردانی شد.

وی ادامه داد‌: رادیو فرهنگ در سالی که گذشت با نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی فرهنگی کشور نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی متعددی داشت که منجر به تولید و پخش برنامه‌های متنوع فرهنگی از این شبکه رادیویی شد. همچنین با توجه به مأموریت رادیو فرهنگ در ترویج زبان معیار و پاسداشت زبان و ادبیات پارسی برنامه‌های متنوعی در این زمینه روانه آنتن شد که به صورت ویژه می‌توان به تولید فصل دوم مسابقه «حریر سخن» با حضور استاد امیر اسماعیل آذر و برنامه فرهنگستان اشاره کرد.

کاظمی دینان در بحث ساختار‌های برنامه‌سازی نیز توضیح داد‌: رادیو فرهنگ توجه ویژه‌ای به ساختار‌های نوین، کوتاه و جذاب ازجمله UGC، PSA و ... داشته همچنین توجه به امتداد پیام در فضای مجازی و گسترش دایره مخاطبان در آن حوزه نیز مورد توجه جدی بوده است که با ساز و کار‌های خلاقانه و جذاب، تحول جدی در این عرصه رخ داد. به عنوان مثال مخاطبان شبکه در پیام‌رسان «بله» به حدود چهار برابر افزایش یافت.

مدیر رادیو فرهنگ درباره برنامه‌های جدید و تنوع در جدول پخش این شبکه گفت‌: ۱۸ عنوان برنامه جدید در سال ۱۴۰۲ به جدول پخش شبکه رادیویی فرهنگ اضافه شد که پیگیری دغدغه‌های فرهنگی - اجتماعی مردم، طرح جوانی جمعیت، توجه به ظرفیت‌های گردشگری ایران عزیز، پرداخت به موسیقی اقوام و بزرگداشت مفاخر علمی، هنری و فرهنگی، مستند‌های شخصیت، گزارشی و روایت‌محور با موضوع معرفی بزرگان، اهتمام به فرهنگ ایثار و شهادت، معرفی الگو‌های مناسب فرهنگی اعتقادی معاصر، معرفی روستا‌ها و آبادی‌ها و توجه به اهمیت پایگاه اعتقادی، سیاسی، اجتماعی مسجد، همچنین اهمیت کتاب و کتابخوانی، توجه به معماری ایرانی - اسلامی و ترویج فرهنگ ساده‌زیستی از مهم‌ترین محور‌های موضوعی این برنامه‌ها بود که در قالب جنگ، مجله، مسابقه و برنامه گفتگو‌محور تولید شدند.

دیگر خبرها

  • روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی
  • یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ ۴ هزار حافظ قرآن کریم
  • از فرهنگ اقوام تا تجلیل از نخبگان و فرهیختگان
  • نانوای حافظ قرآن کریم مورد تقدیر قرار گرفت
  • برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت
  • تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین
  • ۲ میلیون دانش آموز حافظ قرآن هستند
  • نوجوانان و جوانان تهرانی یک‌ساله حافظ قرآن شوند
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم
  • گفت و گو با حافظ : ساقی شده منشی اداره (فیلم)