Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@01:20:33 GMT

داروسازها چقدر به اخلاق حرفه‌ای پایبند هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۷۵۸۸

داروسازها چقدر به اخلاق حرفه‌ای پایبند هستند؟

داروسازان در انجام وظایف شغلی خود با چالش‌های اخلاقی زیادی روبرو می‌شوند و این چالش‌ها در نحوه ارائه خدمات آن‌ها تاثیرگذار است. به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز میزان رعایت اصول اخلاقی داروسازان را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا، اخلاق حرفه‌ای؛ بایدها و نبایدها و اصولی است که صاحبان حرفه‌ها باید به آن‌ها پایبند باشند و رفتاری است که آن‌ها باید در برابر مشتریان و همکارانشان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علم داروسازی نیز که با سلامت و آسایش مردم مرتبط است، از ابتدا معیارها و موازین اخلاقی خاصی داشته است.

در دهه‌های اخیر موضوعاتی مثل حقوق و رضایت بیماران، ارتباط تجارت با خدمات دارویی، انحصارطلبی علمی و… اهمیت زیادی پیدا کرده است. این مسائل سبب شده که تصمیم‌گیری‌های پیچیده، بخشی از زندگی روزمره داروسازان باشد. هنگامی فعالیت‌ها و تصمیمات داروسازان به درستی صورت می‌گیرد که اصول، ارزش‌ها و موازین اخلاقی که بر اساس آن‌ها تصمیمات گرفته می‌شوند، واضح و بدون ابهام باشد.

با توجه به این مسائل؛ مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سال ۱۳۹۰-۱۳۹۱ طرحی را با عنوان «سند جامع اخلاقی نظام دارویی کشور» تدوین کرد که بخشی از این سند، مربوط به کد و اصول اخلاق حرفه‌ای داروسازی است.

اصول اخلاق حرفه‌ای داروسازی شامل: ۱. احترام به کرامت و خودمختاری بیمار، ۲. سودرسانی به بیمار و جامعه، ۳. ضرر نرساندن به بیمار و جامعه، ۴. عدالت، ۵. همدلی با بیمار و همکاران ،۶. تعالی شغلی، ۷. درستکاری و ۸. همکاری با سایر ارائه‌کنندگان خدمات سلامت، است.

با توجه به اهمیت موضوع، دکتر مصطفی ایماز، دکتر طاهره اعتراف اسکوئی و دکتر مسلم نجفی پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در مطالعه‌ای وضعیت رعایت اخلاق حرفه‌ای داروسازی در داروخانه‌ها را از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشکده داروسازی تبریز بررسی کردند.

این مطالعه در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ انجام شده است و پژوهشگران از طریق پرسش‌نامه به بررسی نظر اساتید و دانشجویان دانشکده داروسازی تبریز، در خصوص رعایت اخلاق حرفه‌ای داروسازان پرداختند.

با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، وضعیت رعایت اصول هشت‌گانه اخلاق داروسازی در حد متوسط و بالاتر است. اما در «ارائه مطلوب مشاوره دارویی به بیماران»، «تعامل با پزشکان»، «تحویل دارو بدون نسخه‌ی معتبر و «پذیرش مسئولیت حرفه‌ای» از سوی داروسازان کاستی‌هایی وجود دارد.

بیشتر دانشجویان و اساتید، عواملی مثل «درآمد ناکافی داروسازان»، «مشکلات اقتصادی داروخانه»، «ایرادهای نظام بیمه»، «عدم فرهنگ‌سازی درباره جایگاه داروساز»، «آموزش ناکافی مسائل اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه»، «پزشک‌سالاری نظام سلامت» و «اعطای هدایا از سوی شرکت‌های دارویی» را در رعایت اخلاق حرفه‌ای اثرگذار می‌دانند.

دکتر ایماز و همکارانش در مقاله‌ای که در آخرین شماره مجله «اخلاق و تاریخ پزشکی» به چاپ رسیده است، پیشنهاداتی را برای بهبود رعایت اخلاق حرفه‌ای داروسازان ارائه کرده‌اند.

به گفته این پژوهشگران توجه به فرهنگ‌سازی برای افزایش سطح آگاهی جامعه از حقوق خود و نقش و جایگاه داروساز ضروری است. به علاوه آموزش بیشتر و کاربردی‌تر اخلاق حرفه‌ای در دوره دانشجویی و بعد از فارغ‌التحصیلی می‌تواند به تصمیم‌گیری درست در مواجهه با مشکلات اخلاقی پیش‌آمده با بیماران کمک کند. همچنین نهادینه کردن اخلاق حرفه‌ای در بین داروسازان و رفع مشکلات اقتصادی آنان، نظارت مطلوب بر عملکرد داروخانه‌ها و بازبینی قوانین مربوط به داروسازی در نظام سلامت، باید در کانون توجه قرار گیرد.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال اخلاق جامعه دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران مشکلات اقتصادی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۹ درصدی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته تلاش بر توسعه تعلیم مهارت پایه بوده است گفت: قریب به شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده که نسبت به سال ما قبل ۱۹ درصد رشد داشته است.

رستمی ادامه داد: آینده مشاغل و مشاغل آینده همواره مورد توجه است و در خصوص مشاغل آینده در سال گذشته قریب به شش هزار دانشجو و دانش آموز در این حوزه مورد تعلیم قرار گرفتند.

او افزود: در حوزه آینده مشاغل به شاغلین بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی توجه شده تا این افراد بتوانند با تغییرات فناوری و اتفاقات پیش رو بازآموزی و دوره‌های ضمن خدمت را بگذرانند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی تأکید کرد: در سال جدید نیز با توجه به شعار سال، توسعه سطح مهارت مورد توجه و تأکید است تا رشد ۱۵ درصدی حاصل شود. 

رستمی با اشاره به اینکه سه طرح عمرانی و آموزشی امسال افتتاح می‌شود گفت: در این طرح‌ها، رشته‌ها و کارگاه‌های جدید مدنظر است که دانش بنیان بوده و تغییرات فناوری در آن مورد توجه است. 

او با اشاره به رشته‌های مختلف فرهنگ، صنعت، خدمات و کشاورزی ادامه داد: با توجه به بافت صنعتی استان تلاش بر این است که بتوان در حوزه صنعت بنگاه آموزش مهارتی را توسعه داد. 

رستمی گفت: طبق قانون رده سنی کارآموزان حداقل ۱۵ سال است که در سال گذشته طرح تابستانه مهارت برای دو هزار دانش آموز اجرا شد.

دیگر خبرها

  • ارزش‌های اخلاقی و تکالیف الهی تنها مختص به افعال خارجی نیست
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است
  • اجرای طرح نور مطالبه عمومی است
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • رشد ۱۹ درصدی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی