Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحید شاهپسندی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه علت های رانش زمین می تواند در روستاها برگرفته از جنس مصالح باشد چرا که وقتی با آب فراوان برخورد دارد فاصله بین مولکول ها بیشتر می شود، اظهار کرد: هنگامی که میزان رطوبت افزایش یابد و آب به خاک بیشتر جذب شود، خاک حالت صابونی (لیز) پیدا کرده و در نهایت رانش رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاهپسندی با اشاره به اینکه برخی ساخت و سازها در روستاهای خراسان شمالی بدون نظارت مهندسان و توسط خود افراد انجام می شود، افزود: سنگینی مصالح استفاده شده در ساخت و سازهای بدون نظارت موجب می شود با نخستین بارندگی مواد خاک با آب آغشته و حالت صابونی ایجاد کند و در نهایت مصالح از جدا و رانش به وجود می آید.

وی تصریح کرد: همچنین در برخی از موارد برق نیز پدیده رانش زمین را به وجود می آورد.

مسئول فنی آزمایشگاه آب و خاک خراسان شمال بیان کرد: در استان روستاهایی مانند گلی که در مسیر دامنه شمالی و همچنین در سطح شیب دار قرار دارد با وقوع بارندگی های بیش از اندازه دچار رانش می شود.

شاهپسندی با اشاره به اینکه وجود روان آب های سطحی و وجود شکستگی لوله های فاضلاب در گذشته سبب شده تا این روستا در معرض رانش قرار بگیرد، گفت: در گذشته پیش بینی هایی در این رابطه شده که وجود ساخت و سازها، شکستگی لوله های فاضلاب و وجود روان آب ها در این روستا سبب رانش زمین می شود.

وی تاکید کرد: روستاهایی که در معرض رانش زمین قرار دارند نباید مجوز ساخت و ساز و عوامل کشاورزی داده شود و تا حد امکان از توسعه روستاها جلوگیری تا رانش زمین رخ ندهد.

کارشناس فنی آزمایشگاه آب و خاک خراسان شمالی اظهارکرد: ضرورت دارد مطالعاتی در زمینه رانش زمین روستاهای استان انجام و همچنین طرحی در قالب جلوگیری از رانش زمین نوشته شود.

کد خبر 4642850 الهام یزدان پناه

منبع: مهر

کلیدواژه: رانش زمین بجنورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۷۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در استان بوشهر شناسایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مشایخی ظهر چهار شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ساخت و ساز غیرمجاز به معنای انجام فعالیت‌های ساخت و ساز بدون رعایت قوانین، مقررات و مجوزهای لازم است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: ساخت و ساز در مناطق ممنوعه یعنی اراضی کشاورزی، تخطی از مقررات قانون اصلاحی قانون حفظ کاربری است و موجب ایجاد خطرات جبران ناپذیر برای تأمین امنیت غذایی است.

مشایخی با تاکید بر جلوگیری از گرایش افراد به تغییر کاربری اراضی زراعی از طریق اطلاع رسانی‌های سودمند و هدفمند افزود: در جهت جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی با ساخت و سازهای بدون مجوز باید اطلاع رسانی‌هایی با هدف آگاهی سازی و ایجاد انگیزه برای کشاورزان و بهره برداران صورت پذیرد.

وی ادامه داد: همراه بودن مردم با واحدهای گشت در جهت شناسایی و گزارش تخلفات ساخت و سازهای غیر مجاز کمک مؤثری در حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی دارد.

وی بیان کرد: در سال جاری تاکنون ۱۷۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز توسط واحدهای گشت شهرستان‌های تابعه شناسایی و از ادامه عملیات جلوگیری شده است.

کد خبر 6087500

دیگر خبرها

  • (تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت
  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • ارائه اطلاعات ساخت و سازها به کارگروه ساماندهی
  • رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد
  • ۱۷۹ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در استان بوشهر شناسایی شد
  • سیل مرگبار در چین/ ۴ نفر جان باختند+ تصاویر
  • کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است
  • هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود