Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:41:21 GMT

فعالیت هنری نیازمند همدلی است

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۸۰۹۸

فعالیت هنری نیازمند همدلی است

مهدی رنجبر در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه در حوزه فرهنگ با وجود تمام مشکلات، دولت یازدهم و دوازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقایسه با دولت‌های قبل پیش‌برنده‌تر بوده است، گفت: در عین حال مشکلات کم نیست و این در حالی است که حوزه فرهنگ و هنر یکی از پیش برنده‌ترین حوزه‌های اهداف مدیران سیاسی و مدیران اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنجبر معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: شیراز با برخورداری از ۱۶ سالن جدید با دو پردیس سینمایی مدرن و با بالاترین آمار جذب مخاطب پس از تهران، در اقبال مردم به سینما رکورد ثبت کرده است


این مقام مسئول فرهنگی افزود: حیات بخش خصوصی در حوزه هنری و افزایش زیرساخت‌های اقتصادی فرهنگی و هنری در این دولت میسر شد؛ برای مثال باید به پیشرفت سینما در شیراز اشاره کرد و وضعیت سینمایی شیراز را پیش و پس
از سال ۹۴ با هم مقایسه کرد.
وی ادامه داد: شیراز پیش از سال ۹۴ با سینماهای کهنه چهارراه زند، به سختی پذیرای مخاطبان و سینمادوستان بود؛ اما امروز ۱۶ سالن جدید با دو پردیس سینمایی مدرن و با بالاترین آمار جذب مخاطب پس از تهران رکورد به جای گذاشته است و مثلاً ضریب اشغال یک سالن ۴۲ نفره پردیس گلستان شیراز از سینما آفریقای تهران براساس آمار بیشتر است.

رنجبر: شیراز در فضای هنری و فرهنگی فعلی خوب تنفس می‌کند؛ هرچند وضعیت فعلی نیز پاسخگوی سطح توقع ما نیست؛ چراکه هنر در چارچوب قرار نمی‌گیرد


این استاد دانشگاه اظهار داشت: براین اساس شیراز در فضای هنری و فرهنگی فعلی، خوب تنفس می‌کند؛ هرچند وضعیت فعلی نیز پاسخگوی سطح توقع ما نیست؛ چراکه هنر در چارچوب قرار نمی‌گیرد و اگر بخواهیم آن را با موانع امروز پیش ببریم باید بسیاری اتفاقات نامطلوب را تحمل کنیم که باعث شکست حوزه هنر می‌شود.
با وجود تمام مشکلات، دولت یازدهم و دوازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقایسه با دولت‌های قبل در حوزه فرهنگ و هنر پیش‌برنده‌تر بوده است
رنجبر در ادامه به وضعیت سینماتک‌ها اشاره کرد و گفت: با آغاز به کار سینماتک‌ها تصمیم گرفتیم در حوزه سینمایی رویدادهای تازه‌ای رقم بزنیم و هم‌اکنون فارس تنها استانی است که فیلم‌های غیرایرانی را در سینماتک‌ها نمایش می‌دهد و ما نیز حامی این موضوع هستیم.
وی همچنین به افزایش تعداد گالری‌ها و رونق‌گرفتن بازار آن‌ها اشاره کرد و گفت: از لحاظ تعداد و رونق فروش شاهد بازار مناسبی در گالری‌ها بوده‌ایم و فعالیت اقتصادی آن‌ها باعث شده حوزه تجسمی در شیراز یک قدم به جلو بردارد.

نمی‌توانیم خود را محدود کنیم
این مقام مسئول توضیح داد: اعتقاد داریم وزارت فرهنگ نگاه ارشادگرانه خود را دارد و حوزه نظام و ارزش‌های حکومت و دولتمان را می‌شناسیم؛ اما نمی‌توانیم جهانی نباشیم و خود را محدود کنیم.
معاون هنری و سینمایی ارشاد فارس با بیان اینکه وظیفه بخش دولتی به میدان آمدن است و نه کنار کشیدن، تاکید کرد: این موضوع با ایده و راهکاری که منتهی به پیشرفت شود، میسر می‌شود.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: در حوزه تبلیغات در حق هنر و هنرمند اجحاف شده است، اینکه صدا و سیما، رسانه‌های برخط و مکتوب و بیلبورهای شهری تا چه میزان می‌توانند به تبلیغات هنری بپردازند، مساله امروز ماست.

تبلیغات مساله روز عرصه فرهنگ و هنر است
وی با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغات کالاهای فرهنگی و هنری دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: این در حالی است که بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی در بسیاری از ساعات روز برنامه جدیدی برای ارائه ندارند و می‌توان این وقت را به معرفی برنامه‌های بسیار خوب فرهنگی که در شهر شیراز اجرا می‌شود، اختصاص داد؛ از معرفی گالری‌ها و تبلیغ نمایش‌ها و نمایشگاه‌ها گرفته تا مستندسازی در حیطه هنر.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه تبلیغات در حق هنر و هنرمند اجحاف شده است، بیان داشت: اینکه صدا و سیما، رسانه‌های برخط و مکتوب و بیلبورهای شهری تا چه میزان می‌توانند به تبلیغات هنری بپردازند، مساله امروز ماست.
معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد فارس بیان داشت: ما نمی‌توانیم با پیشرفت سریع جامعه در حوزه‌های سنتی باقی بمانیم. بسیاری از مسائل باید رخ دهد، اما اینکه چه کسی متولی انجام آن است مشخص نیست؛ از همین رو است که باید شفاف‌تر و کارشناسانه‌تر سخن بگوییم.
وی عنوان کرد: وقتی کنسرت‌های پژوهشی در شیراز و در مجموعه‌های فرهنگی متقاضی اجرا نمی‌شود، به این معناست که پشتیبانی کافی از سوی نهادهای مختلف در این حوزه صورت نمی‌گیرد.
رنجبر خاطرنشان کرد: بسیاری در سراسر دنیا همیشه با حوزه هنر به دلیل برخورداری از تیغ انتقاد، درگیر بوده‌اند؛ درحالیکه این خصوصیت ذات فعالیت هنری است.

رنجبر: باید با ارج نهادن به هنرمندان متخصص، مانع از راه یابی ترانه‌های سخیف به مدارس شد

در دوران سردرگمی هنر در ایران هستیم
معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد فارس با تاکید بر اینکه ما در دوران سردرگمی هنر در ایران هستیم، اظهار کرد: هنرِ امروز بسیار در هم پیچیده است، هم از بیرون تقلید می‌کند و هم خودش نیست.
وی افزود: بخش عظیمی از افراد در حوزه هنر به‌صورت تخصصی کار نمی‌کنند، کسانی که تخصصی کار می‌کنند در محافل و مؤسسات تخصصی هنر هم حضور می‌یابند، ولی باید بپذیریم که قشری که هنر را به صورت غیرحرفه‌ای دنبال می‌کند، خوراک هنری‌اش را از بیرون می‌گیرد و درنتیجه ذائقه‌اش نیز بر آن مدار شکل می‌گیرد.
رنجبر با بیان اینکه در این صورت نمی‌توانیم ذائقه مردم را تغییر دهیم، گفت: این همان ذائقه‌ای است که پای ترانه‌های سخیف را به مدارس باز می‌کند. این گروه نمی‌توانند سمفونی‌های بزرگ دنیا را گوش کنند، چون برایشان بی‌معناست.
وی بررسی این معضل را مرتبط با تصمیم‌گیری‌های کلان دانست و افزود: این موضوع باید در سطح کلان ملی مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد و برای برون‌رفت از آن تلاش کرد.
۹۸۸۵ / ‏‬ ۲۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۸۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگرفتگی در بخش‌هایی از شیراز/ سامانه بارشی امشب از فارس خارج می‌شود

ایسنا/فارس مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس ضمن تأیید آبگرفتگی در برخی نقاط شیراز، گفت: این سامانه نهایتاً امشب از استان خارج خواهد شد.

غلامرضا غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به فعالیت سامانه بارشی که از ظهر امروز در شیراز شدت گرفت، گفت: این سامانه به صورت نقطه‌ای در استان و حتی در سطح شهر شیراز فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در بخش‌هایی از نقاط شیراز مثل بلوار گلستان، چهار راه زند، دروازه سعدی و... شاهد آبگرفتگی معابر هستیم، افزود: با توجه به حجم بارش‌های طی ساعات اخیر این آبگرفتگی طبیعی است البته نیروهای شهرداری در سطح شهر برای رفع آبگرفتگی در حال فعالیت هستند.

غلامی در خصوص وضعیت شهرک سعدی نیز گفت: در شهرک سعدی به دلیل بند خاکی که زدیم، از ورود آب به سطح شهر جلوگیری شده است و آب به آرامی وارد شهر می‌شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس درباره دروازه قرآن هم گفت: وضعیت دروازه قرآن آرام است و هنوز آب وارد لوله‌هایی که جدیداً برای جلوگیری از سیلاب کارگذاری شده، نشده است.

وی با بیان اینکه درباره آبگرفتگی در بازار وکیل هم گزارشی نداشتیم، گفت:‌ به دلیل حفظ امنیت شهروندان، تا اطلاع ثانوی کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز مسدود شده است البته هنوز آب رودخانه خشک سرریز نشده است اما چون بارش‌ها غیر قابل پیش‌بینی است، این کار انجام شده است.

غلامی با تصریح اینکه این سامانه نهایتاً تا امشب در استان فعالیت دارد و بعد از آن استان خارج می‌شود، گفت: پیک بارش‌ها همین ساعات بوده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس در خصوص وضعیت شهرستان‌ها هم گفت: وضعیت شهرستان‌ها خوب است و تاکنون گزارشی از آبگرفتگی یا سیلاب نداشتیم.

وی با بیان اینکه همچنین وضعیت تردد در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی فارس روان است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، گفت: این سامانه بارشی در شیراز تاکنون ۲۰ میلی‌متر بارندگی همراه داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • آبگرفتگی در بخش‌هایی از شیراز/ سامانه بارشی امشب از فارس خارج می‌شود
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با مردم کشور پاکستان احساس همدلی می‌کنیم
  • لبخند سه بیمار نیازمند به پیوند در شیراز