Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@13:20:25 GMT

فضاپیمای ناسا به نزدیک ترین فاصله با یک سیارک رسید

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۸۱۱۷

فضاپیمای ناسا به نزدیک ترین فاصله با یک سیارک رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، فضاپیمای «اوسریس رکس» (OSIRIS-REx) ناسا به طور بی سابقه‌ای به فاصله بسیار نزدیک یک سیارک نزدیک شده است.

این فضاپیما برای مطالعه سیارک «بن نو» به آسمان فرستاده شده و پس از یک مانور به حد بی سابقه‌ای به سیارک نزدیک شده است.

این مأموریت اکنون وارد مرحله جدیدی شده و فضاپیما در فاصله ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ مایلی بالای سطح سیارک مدار می‌زند. در این مرحله که Orbital B نام دارد، فضاپیما تصاویری از سیارک و همچنین نقشه‌ای از آن ثبت می‌کند. هدف از این اقدام تعیین بهترین نقطه برای جمع آوری نمونه از سطح سیارک «بن نو» است. «اوسریس رکس» تا میانه آگوست در همین فاصله از سیارک مدار می‌زند.

جالب آنکه این فضاپیما حتی رکورد قبلی خود برای نزدیک شدن یک فضاپیما به سطح سیارک را شکسته است.«اوسریس رکس» قبلاً به فاصله ۰.۸ مایلی بن نو رسیده بود.

«اوسریس رکس» نخستین مأموریت ناسا برای جمع آوری نمونه از یک سیارک است. فضاپیمای مذکور در سال ۲۰۱۶ میلادی به آسمان ارسال شد و در دسامبر ۲۰۱۸ به «بن نو» رسید. طی این مأموریت ۷ ساله فضاپیما به فاصله بسیار نزدیکی از سیارک می‌رسد و طبق برنامه قرار است به مدت ۵ ثانیه روی آن فرود آید و نمونه از سیارک جمع آوری کند.

چنین نمونه‌ای از سیارک به دانشمندان کمک می‌کند به درک بهتری از نحوه شکل گیری منظومه شمسی در ۴.۵ میلیارد سال قبل برسند.

«بن نو» یکی از اشیای آسمانی نزدیک زمین است و در ۲۱۳۵ میلادی نیز از کنار زمین می‌گذرد. به گفته محققان فاصله گذر این سیارک از کنار زمین در ۲۱۷۵ و ۲۱۹۵ احتمالاً کمتر شود.

کد خبر 4642824

منبع: مهر

کلیدواژه: ناسا نوآوری فناوری فضایی سیارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۸۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرودگر قمری «اودیسیوس» برای همیشه از کار افتاد

ماموریت تاریخی شرکت اینتویتیو ماشینز(Intuitive Machines) در کره ماه به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، فرودگر اودیسیوس(Odysseus) پس از تثبیت میراث خود در تاریخ به عنوان اولین فرودگر تجاری خصوصی که روی ماه فرود آمد، برای همیشه از کار افتاد.

بدین ترتیب اولین ماموریت خصوصی موفقیت‌آمیز فرود بر ماه به شکل رسمی به پایان رسید.

به نقل از اسپیس، فضاپیمای اودیسیوس متعلق به شرکت اینتویتیو ماشینز در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۲۴ در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آمد و به اولین وسیله نقلیه تجاری تبدیل شد که تا به حال روی ماه فرود آمده است.

اودیسیوس به مدت هفت روز زمینی با انرژی خورشیدی روی سطح ماه کار کرد، سپس پس از غروب خورشید در محل فرود خود به خواب رفت و خاموش شد. در واقع این ماموریت برای همان مدت اندک طراحی شده بود، اما شرکت سازنده امیدوار بود که اودیسیوس زمانی که نور خورشید دوباره صفحات خورشیدی آن را لمس کند، بیدار شود.

این اتفاق برای کاوشگر قمری SLIM ژاپن نیز پیش از آن رخ داده بود و این کاوشگر توانست از شب طولانی و سرد ماه جان سالم به در ببرد و دوباره بیدار شود.

اما این اتفاق برای اودیسیوس رخ نداد، حالا که خورشید دوباره در ماه طلوع کرده، متوجه شدیم که چشمان اودیسیوس برای همیشه بسته خواهند ماند.

این شرکت مستقر در هیوستون آمریکا در پستی در ایکس، نوشت: اینتویتیو ماشینز در ۲۰ مارس شروع به گوش دادن به سیگنال بیداری اودیسیوس کرد، زمانی که ما پیش‌بینی کردیم که نور خورشید به اندازه کافی به طور بالقوه سیستم برق فرودگر را شارژ می‌کند و رادیوی آن را روشن می‌کند. با این حال تیم عملیات دریافت که پیش‌بینی‌هایش درست است و سیستم برق اودیسیوس دیگر قادر به تماس با خانه نیست.

این پیام تایید می‌کند که اودیسیوس پس از تثبیت میراث خود در تاریخ به عنوان اولین فرودگر تجاری ماه برای همیشه از کار افتاده است.

گفتنی است که تکمیل چرخه روز و شب در کره ماه تقریباً یک ماه طول می‌کشد، بنابراین شب در آن حدود دو هفته طول می‌کشد.

اودیسیوس در تاریخ ۱۵ فوریه بر فراز یک موشک فالکون ۹ ساخته شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شد و ۱۲ محموله را به سمت ماه حمل کرد که ۶ محموله آزمایش‌های ناسا بود و ۶ محموله نیز آزمایش‌های شرکت‌های خصوصی مختلف بود.

اودیسیوس با ارتفاع ۴.۳ متر در تاریخ ۲۱ فوریه به مدار ماه رسید و یک روز بعد در نزدیکی دهانه‌ای ۳۰۰ کیلومتری در قطب جنوبی ماه فرود آمد.

فرود آن دراماتیک بود، چرا که اودیسیوس به دلیل مشکل در فاصله‌یاب لیزری خود کمی سریعتر از آنچه تصور می‌شد، فرود آمد و در نهایت یک یا چند پایه از ۶ پایه فرود آن در حین لمس سطح ماه شکست. در نتیجه فضاپیما کج روی سطح ماه نشست.

اما اودیسیوس هنوز هم می‌توانست در حالت خوابیده به پشت کار کند.

مقامات ناسا پس از این فرود تاریخی اعلام کردند که اطلاعات هر ۵ محموله فعال خود را دریافت کرده‌اند. ششمین محموله ناسا یک آرایه بازتابنده لیزری غیرفعال است که برای کمک به مسیریابی دیگر فضاپیماها روی ماه طراحی شده است.

سو لدرر، دانشمند مرکز فضایی جانسون ناسا در یک نشست مطبوعاتی در ۲۸ فوریه، گفت: مهم این است که همه محموله‌ها به سطحی از هدف خود رسیده‌اند و ما از این بابت بسیار هیجان‌زده هستیم.

ناسا و اینتویتیو ماشینز فرود اودیسیوس را اولین فرود از فرودهای بسیار آتی می‌دانند که توسط فضاپیماهای خصوصی در سال‌های آینده انجام خواهد پذیرفت. به عنوان مثال همین شرکت اینتویتیو ماشینز برای ۳ فرود در ماه قرارداد بسته و امیدوار است که دومین ماموریت خود را در اواخر امسال انجام دهد.

همچنین شرکت آمریکایی استروباتیک(Astrobotic) اولین تلاش خود را با یک فرودگر به نام پرگرین(Peregrine) در ژانویه گذشته انجام داد که به شکست انجامید، چرا که این محموله مدت کوتاهی پس از جدا شدن از موشک بالابرنده خود دچار نشت سوخت شد.

شرکت استروباتیک در حال کار روی ماموریت بعدی خود است که از یک فرودگر بزرگتر به نام گریفین(Griffin) برای فرود آمدن مریخ‌نورد وایپر(VIPER) ناسا که شکارچی یخ است، در نزدیکی قطب جنوبی ماه استفاده می‌کند. وایپر در حال حاضر برنامه‌ریزی کرده است که تا اواخر امسال با یک موشک فالکون هوی متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشکل فضاپیمای «وویجر 1» حل می‌شود
  • آیا Starship به انتقال انسان به مریخ موفق خواهد شد؟
  • تصویر روز ناسا: دم یونی دنباله‌دار Pons-Brooks
  • فرودگر قمری «اودیسیوس» برای همیشه از کار افتاد
  • ۳ فضانورد جدید به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند
  • تصویر روز ناسا: نگاهی به زمین دچار گرفتگی
  • ساعت ۱ میلیون دلاری ساخته شده از شهاب‌سنگ!
  • عکس| این ساعت یک میلیون دلاری از شهاب‌سنگ ساخته شده است
  • ۷ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • تصویر روز ناسا؛ سایه شگفت‌انگیز ماه روی زمین