Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحید احمدی در کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری که هم‌اکنون در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: به تمامی مهمانان خوشامد می‌گویم که از ۱۶ کشور به این کارگاه آمده‌اند. این افتخار بزرگی است که میزبان این کارگاه بین‌المللی در حوزه سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این کارگاه شامل سه محور مفاهیم پایه در حوزه علم و سیاست‌گذاری است انتظار می‌رود بحث‌های تخصصی در حوزه ترویج علم، ارکان آن، شاخه‌های نظری توضیح دهنده رابطه میان جامعه علمی در فرآیند تولید علم و.. را بدست بیاوریم. این درک بهتر به ما کمک می‌کند در حوزه سیاست‌گذاری علم با شناخت بهتری پیش رویم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: محور دوم، بحث انتقال تجربیات است، تمامی اندیشمندانی که مهمان ما هستند در مباحث اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گوناگونی مشغول به فعالیت بوده‌اند. این کارگاه می‌تواند تجربیات این افراد را با باقی حضار به اشتراک بگذارد.

وی افزود: سومین محور به طراحی پارادایم‌های جدید به بررسی سیاست‌گذاری منطبق با تحولات در حوزه ترویج علم می‌پردازد.

احمدی در ادامه بیان کرد: هنگامی‌ که در زمینه سیاست‌گذاری ترویج علم سخن به میان می‌آید، باید حد و مرز دخالت دولت در این حوزه را بررسی کنیم که نقش دولت در حوزه ترویج علم در دولت چیست و تا چه اندازه‌ای باید مکانیزم‌های ترویج علم را به‌دست نهادهای مرتبط به این حوزه بسپارد. اگر به حوزه‌های مختلف سیاست‌گذاری در جوامع مختلف رجوع کنیم در می‌یابیم موضوع نقش دولت دغدغه افرادی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: فرض بر این است که دولت مسئول همه راه‌حل‌ها است‌، اقتصاد سیاسی ما سال‌هاست بر اساس فروش مواد خام شکل گرفته است از این رو ما دارای بخش خصوصی نحیفی هستیم و دولت، موتور اقتصاد کشور را به حرکت در‌آورده و مسئول هر مسئله‌ای است که شناخته می‌شود. در چنین شرایطی زمانی که بحث ترویج علم به میان می‌آید نگاه‌ تصدی‌گرایانه به دولت شکل می‌گیرد که باید اصلاح شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: در تمامی حوزه‌ها نیازمند نظریه‌هایی هستیم که نقش اساسی دولت را در این حوزه مشخص کند‌، این نظریه تحت عنوان نظریه کالای‌عمومی مطرح می‌شود و بیانگر آن است که چرا برخی کالاها عمومی هستند و نمی‌توانند توسط بخش خصوصی ارائه شوند.

وی افرود: کالاهای عمومی کالاهایی هستند که غیر رقابتی‌اند، همه مردم می‌توانند این کالا‌ها را مصرف کنند و رقابتی برای مصرف آن وجود ندارد، به عنوان مثال امنیت را در نظر بگیرید، پس از برقراری امنیت رقابتی میان شهروندان در راستای مصرف آن وجود ندارد.

احمدی تصریح کرد: همچنین کالاهای عمومی، استثناناپذیر هستند یعنی این کالاها هنگامی که تولید می‌شوند ممانعت از استفاده آن امکان‌پذیر نیست مانند هوای پاک که همه از آن استفاده می‌کنند. من پیشنهاد می‌کنم نظریه کالاهای عمومی را در سیاست‌گذاری ترویج علم مورد نظر قرار داده و این بخش‌ها به بحث‌های خصوصی سپرده شود. همچنین سازمان‌های مردم نهاد در حوزه ترویج علم نیز توسعه یابند‌.

وی بیان کرد: بازیگران ترویج علم در صورت برخورداری از زیرساخت‌ها بهترین عملکرد را خواهند داشت.

انتهای پیام/

320 / 320 مرکز تحقیقات سیاست علمی وحید احمدی ترویج علم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مرکز تحقیقات سیاست علمی وحید احمدی ترویج علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۸۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ فرمانده آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دولت آباد گفت: در پی اعلام حریق سنگین در یک کارگاه مکانیکی، بلافاصله خودرو‌های آتش نشانی به محل اعزام و اقدام به اطفا آتش کردند.


سعید نریمانی افزود: در این آتش سوزی سه دستگاه اطفائیه سنگین و یک دستگاه خودروی آبرسان همراه با ۱۰ نیروی آتش نشانی به محل اعزام شدند و حریق را مهار کردند.
وی افزود: در این آتش سوزی سه دستگاه خودروی در حال تعمیر و تجهیزات و وسایل تعمیرگاه در آتش سوخته است و علت حادثه و میزان خسارت در دست بررسی است.

دیگر خبرها

  • «محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد
  • دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان
  • نگاه استراتژیک غرب به هند در سایه انتخابات مجلس عوام/ چشم پوشی غرب از نگرانی‌های دموکراتیک
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • برای دلار ۲۰ هزار تومانی و تورم ۳۰ درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار ۶۵ هزار تومانی و تورم ۴۵ درصدی را توجیه می‌کنند
  • معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • برپایی کارگاه تجسمی وعده صادق در قم