Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه و دکتری تخصصی منابع طبیعی گفت: بیش از 20 میلیون هکتار از اکوسیستم‎های بیابانی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی است که از این مقدار حدود 7 میلیون هکتار در محدوده کانون‌‎های بحرانی واقع هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه و دکتری تخصصی منابع طبیعی همزمان با 27 خرداد، روز جهانی مبارزه با بیابان زایی به خبرنگار تیتریک گفت: بیابان یک واژه اقلیم شناختی است و به مناطقی اطلاق می شود که میانگین بارش سالانه کمتر از 100 میلیمتر و تبخیر در این مناطق بیش از دو برابر بارش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
بیت الله محمودی با اشاره به اینکه در اقلیم های فرا خشک، خشک و نیمه خشک ایران، وسعتی برابر با 32 میلیون هکتار معادل20 درصد وسعت کشور اکوسیستم بیابان وجود دارد، افزود: برآوردها نشان می دهد بیش از 20 میلیون هکتار از اکوسیستم های بیابانی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی است که از این مقدار حدود 7 میلیون هکتار در محدوده کانون‌ های بحرانی واقع بوده و این کانون ها در 182 منطقه، ۹7 شهرستان و ۱۸ استان کشور پراکنده است.
 
عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: اکوسیستم های بیابانی کشور از کویر، تپه های ماسه ای، پهنه های ماسه ای، دق های رسی و اراضی بدون پوشش تشکیل شده و مطابق برآوردهای سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور سرانه بیابان در ایران حدود 5000 متر مربع است در حالیکه سرانه جهانی 2200 متر مربع گزارش شده است.  
 
وی تصریح کرد: بیابان یک اکوسیستم طبیعی است که مانند سایر اکوسیستم ها اعم از جنگل و مرتع دارای خدمات ارزشمندی بوده و نیازمند شناخت، استفاده و مدیریت صحیح این خدمات خواهد بود اما بدلیل شرایط خاص اقلیمی، میزان حساسیت و آسیب پذیری این اکوسیستم زیاد است در نتیجه بهره برداری خارج از توان و پتانسیل، باعث شکل گیری اثرات برگشت ناپذیری در آنها می شود که صدمات زیادی را به فرایند زندگی انسان ها وارد می کند.  
 
وی با اشاره به اینکه خارج شدن اکوسیستم بیابانی از مکانسیم طبیعی خود، بیابان زایی اطلاق می شود، گفت:  این موضوع به این معنی نیست که بیابان زایی تنها در اکوسیستم های بیابانی رخ می دهد، بلکه اکوسیستم های جنگلی و مرتعی نیز که ساختار طبیعی آنها دچار تغییرات اساسی شود به گستره های بحرانی بیابانی تبدیل می شوند.  

محمودی افزود: عوامل انسانی بیابان زا در کشور را می توان تغییر کاربری اراضی، جنگل تراشی، چرای مفرط و مدیریت نامناسب مراتع، برداشت بی رویه از سفرههای آب زیرزمینی، مدیریت غیر اصولی اراضی کشاورزی عنوان کرد و البته تداوم وضعیت خشک اقلیمی نیز در تسریع روند بیابان زایی نقش موثری دارد.  

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 سال از شروع فعالیت های بیابان زدایی در کشور می گذرد، اظهار داشت: اصلی ترین رسالت دولت برای مهار بیابان زایی در شرح وظایف سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار دارد که هر ساله طرح های تثبیت ماسه های روان را با تکنیک های بیولوژیک، مکانیکی و تلفیقی از این دو از جمله کشت بوته ها، درختچه ها، درختان، عملیات جنگلداری مناطق بیابانی، مالچ پاشی و ... برای حفاظت از شهرها و روستاها، مراکز اقتصادی و تولیدی، مراکز نظامی و خطوط مواصلاتی انجام می دهد.  
 
محمودی طرح ترسیب کربن را از جمله طرح های بین المللی دانست که با رویکرد مشارکت مردمی در برخی مناطق کشور به اجرا در آمده است و تصریح کرد: از دهه 40 شمسی تاکنون اقدامات زیادی برای توقف بیابان زایی و احیای مناطق و کانون های بحرانی صورت گرفته است اما از آنجا که عمده فعالیت های توسعه ای ما در پهنه های سرزمینی تناسب و هماهنگی لازم را با هم ندارند، اثر این اقدامات بیانزدایی چندان محسوس نیست.
 
وی گفت: آمارها نشان می دهد هر ساله نزدیک به 50 هزار هکتار از جنگل های کشور از بین می روند و حدود 100 هزار هکتار به مناطق بحرانی بیابانی کشور افزوده می شود، همچنین مطابق بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نرخ فرسایش در کشور بیش از 3 برابر میانگین جهانی آن یعنی 17 تن در هکتار در سال است.  
 
محمودی با اشاره به اینکه رقم مذکور برای جنگل های آسیب دیده تا 6 برابر میانگین جهانی هم افزایش پیدا می کند، افزود: این اعداد  و ارقام نشان می دهد برنامه ریزی ها و سیاست های بکار گرفته شده در بخش مهار بیابان زایی نه تنها موفق نبوده بلکه خود زمینه ساز رشد بی سابقه بیابانی شدن اراضی کشور شده است که این امر بدون شک سلامت و رفاه اقتصادی و اجتماعی ما را بشدت تحت تأثیر خود قرار داده و در آینده نیز اثرات آن بیشتر خواهد بود.  
 
 دکتری تخصصی منابع طبیعی با تاکید بر اینکه مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم و خشکسالی در کنار فعالیت های مخرب انسانی وضعیت و نرخ بیابانی شدن اراضی کشور را چند برابر خواهد کرد، اظهار داشت: اکوسیستم های طبیعی ما به واسطه ساختار اکولوژیک آنها و قرار گیری در اقلیم های حوزه خشک بشدت نسبت به خشکسالی ها آسیب پذیر هستند و مصداق آن را به خوبی در زوال اکوسیستم های جنگلی زاگرس می توان مشاهده کرد.  
 
محمودی با اشاره به اینکه موضوع کاهش بیابانی شدن سرزمین در کشور از دو بخش می تواند مورد توجه باشد، تصریح کرد: اولویت اول تلاش برای حفظ منابع اکوسیستمی بیابانی، جنگلی و مرتعی برای تبدیل نشدن به اراضی بیابانی و دوم اقدامات اصلاحی برای تثبیت و احیای مناطق بحرانی است.
 
دکتری تخصصی منابع طبیعی در خاتمه با تاکید بر اینکه هر 2 مسئله مذکور به ویژه موضوع نخست به واسطه ماهیت فرا بخشی بودن آن، اقدامی نیست که انتظار داشت تنها از طریق سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به نحو مطلوبی به انجام رسد خاطر نشان داشت: تمامی دستگاههای اجرایی، مطالعاتی و دانشگاهی باید در این امر مهم و خطیر نقش آفرینی کنند و دولت و رسانه ها باید زمینه مشارکت نهادی و مردمی را در این خصوص فراهم آورند. 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۸۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف نمک و شکر در کشور چند برابر استاندارد جهانی است

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف نمک و شکر در ایران چند برابر استاندارد جهانی است، بر ضرورت کاهش مصرف آن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، حسین فرشیدی اظهار کرد: مصرف شکر در ایران ۳.۵ برابر نرخ جهانی و مصرف نمک چهار برابر جهان است که باید این روند اصلاح شود، با یک اندیشه، ذهن و فکر مثبت می‌توانیم حال خوب بسازیم، همچنین داشتن تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و مصرف انرژی ناشی از آن و دوری از استرس می‌تواند سلامت ما را تضمین کند.

وی با اشاره به این که مردم وزارت بهداشت را با دارو، درمان و بیمارستان می‌شناسند، افزود: در حوزه بهداشت به دنبال افراد سالم هستیم که بیمار نشوند و لازم است بدانیم اجرای برنامه‌هایی که می‌تواند افراد را سالم نگاه دارد، سخت است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به بعضی عادت‌های نادرست غذایی و مضرات آن گفت: مصرف شکر و نمک بیشتر از استاندارد جهانی است که باید این روند اصلاح شود.

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته و به ویژه در دو سال اخیر اقداماتی برای اصلاح مصرف قند و نمک با برنامه‌های فرهنگی انجام شده است، خاطرنشان کرد: ترویج استفاده از نان کامل یعنی نان سبوس‌دار در دستور کار قرار دارد، این نان، دیابت، سرطان و فشار خون را کاهش می‌دهد، همچنین اکنون ۱۸۰۰ نانوایی در کشور نان کامل طبخ می‌کنند و امیدواریم استفاده از این نان ترویج بیشتری پیدا کند.

کد خبر 746535

دیگر خبرها

  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • مصرف نمک و شکر در کشور چند برابر استاندارد جهانی است
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
  • عوامل حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان هرچه سریع‌تر دستگیر شوند