Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@11:49:37 GMT

ارتفاعات کوه کاردی گچساران همچنان در آتش می سوزد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۹۰۹۸

ارتفاعات کوه کاردی گچساران همچنان در آتش می سوزد

فرهام جلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سخت گذر بودن و وزش باد شدید کار مهار آتش را دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه این آتش سوزی عصر روز یکشنبه با تلاش نیروهای اداری و مردمی خاموش شد اما به دلیل وزش باد شدید دوباره شعله ور شد ابراز داشت: برای خاموش کردن آتش در نقاط بسیار سخت گذر نیازمند بالگرد و نیروی‌های تازه نفس هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: هم اکنون ۲۰ نفر در ارتفاعات کوه کاردی در جنوب روستای دیل مشغول خاموش کردن آتش هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران تصریح کرد: علت این آتش سوزی به طور دقیق مشخص نیست اما براساس بررسی ها عامل این حادثه انسانی است.

جلیلی با اشاره به بارندگی‌های امسال عنوان کرد: در این آتش سوزی افزون بر مراتع، تعداد زیادی اصله درخت بلوط نیز در آتش سوخت.

جلیلی بیان کرد: آتش در کمین جنگل‌ها و مراتع است و شهروندان باید از انجام اقدامات خطرساز در طبیعت خودداری کنند.

پیش تر دبیر ستاد بحران گچساران گفته بود که از ابتدای سال جاری تا روز بیست و دوم خرداد ۱۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان طعمه حریق شده است.

در این مدت ۱۳ فقره آتش سوزی در منطقه‌های آبگرمو، کوه سرخ، کوه وزک، خنگ بنار و ریگو نارک، بابا کلان (بن پیر)، دیل و خامی در گچساران رخ داده است.

شعله‌های آتش امسال در مراتع و جنگل‌های گچساران به دلایل طبیعی مانند صاعقه و عوامل انسانی روشن است.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۴۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.

۸۱۴۳/‏۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۹۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان

به گزارش جام جم آنلاین همدان، اسفندیار خزائی در جلسه ارزیابی اقدامات مدیریت چرا و ساماندهی کوچ عشایر که با حضور کارشناسان دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور در استان همدان برگزار شد، اظهار داشت: استان همدان به دلیل وجود  ۶۶۵ هزار هکتار مرتع، استانی مرتعی به حساب می آید که این مراتع بعنوان بستر بهره برداری توسط بهره برداران روستایی و عشایری مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان افزود: توجه به شرایط مراتع استان همدان و لزوم بهره برداری اصولی از آن؛ مدیریت چرا، رعایت تقویم کوچ، جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع می تواند این بستر را حفظ و حتی به بهبود شرایط مرتع کمک کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در استان همدان سطح اراضی ملی از اراضی مستثنیات کمتر است، استفاده از پسماندهای کشاورزی می بایست در امر چرای دام مورد استفاده قرار گیرند تا فشار کمتری به مراتع استان وارد شود.

خزائی با اشاره به اینکه هماهنگی خوبی در سطح استان بین بخش ها و دستگاه های مختلف از جمله فرمانداری ها ، منابع طبیعی به امور عشایری و ادارات کل منابع طبیعی استان های قشلاقی وجود دارد، عنوان کرد: جزیره ای عمل کردن در این موضوع موجب عدم دستیابی به اهداف مورد نظر است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان ادامه داد: آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در افزایش همراهی و مشارکت در حفظ مراتع بسیار مهم است و کارشناسان با زبان قابل درک باعشایر با آنان ارتباط برقرار کنند و آموزش های لازم برای آنان از طرق مختلف ارائه گردد.

وی اظهار داشت: هماهنگی موجود در بخش های مرتبط با این موضوع در اداره کل شامل معاون فنی یگان حفاظت، اداره امورمراتع، آموزش و ترویج در رعایت دستورالعمل های دفتر امور مراتع بسیار خوب است و تاثیر مثبتی در رعایت تقویم کوچ داشته است.

گفتنی است؛ دکتر طهماسبیان از دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشوردرادامه افزود: اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان همدان در این خصوص بسیار خوب بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان با بازدیدهای بعمل آمده و بررسی اقدامات صورت گرفته، شرایط مناسبی را در مبادی ورودی و مراتع استان همدان بوجود آورده که نشان از هماهنگی در داخل استان و همچنین با سایر استان های مرتبط دارد و استان همدان از استان های موفق در این زمینه است.

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان
  • مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است