Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی شامگاه یک‌شنبه (۲۶خردادماه) در دیدار با وزیر فرهنگ ترکمنستان با اشاره به اینکه روابط بین ایران و ترکمنستان به گذشته‌های خیلی دور باز می‌گردد، گفت: حوزه فرهنگ به عنوان یک شاهراه بین دو کشور تلقی می‌شود و از این طریق مناسبات بسیار خوبی بین دو کشور اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای روابط دو کشور ایران و ترکمنستان در سطح روابط خویشاوندی است، ما همچون همسایگانی در کنار هم زندگی کرده‌ایم و حتی برخی از شخصیت‌های ترکمنی مثل شخصیت‌های کشور ما هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه روابط سیاسی بین دو کشور بسیار خوب است؛ حتی بعد از سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران در سال گذشته فرصت‌های خوبی برای روابط دو دولت و ملت ایجاد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بسیار جای خوشحالی دارد که در حال برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران هستیم، این اتفاقات فرهنگی روابط تاریخی و سیاسی بین دو کشور را محکم‌تر می‌کند. امیدواریم این روز‌ها سفر شما به ایران تحکیم روابط را بیشتر کند.

صالحی یادآور شد: خوشبختانه ما برنامه‌ها و زیرساخت‌های خوبی برای برنامه‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی داریم. موافقت‌نامه‌ای که بین دو کشور نیز امضا شد، شرایط متنوعی در زمینه برنامه‌های دو کشور ایجاد کرده است. هم براساس این موافقت‌نامه‌ها و هم رویکرد رئیس جمهور ترکمنستان شرایط خوبی برای کار‌های فرهنگی ایران در ترکمنستان فراهم شده است.

وی افزود: یکی از نمونه‌های این موضوع جشنواره امام رضا (ع) است که در مرو برگزار می‌شود. پیام رئیس جمهور ترکمنستان به این جشنواره در این چندسال بسیار فاخر بوده است، برنامه‌های فرهنگی دیگری در ترکمنستان برگزار شده است و حتی برنامه‌هایی از ترکمنستان در ایران برگزار شده که همچون هفته فرهنگی که امروز در ایران آغاز به کار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خوشبختانه این شرایط خوب فضایی مناسب برای روابط بین دو کشور ایجاد کرده است، مجموعه فرصت‌های حوزه‌های فرهنگی ایران و ترکمنستان طوری است که بیش از گذشته می‌توان برنامه‌های فرهنگی را مورد مبادله و استفاده قرار داد. یکی از فرصت‌های خوبی که وجود دارد حضور جامعه ترکمن در ایران است که زمینه‌های فرهنگی خوبی را فراهم کرده است. جامعه‌ای که در شرایط سیل اخیر در ایران همبستگی کامل را از خود نشان داد.

صالحی بیان کرد: ما فرصت‌های متنوعی را در مبادلات فرهنگی با یکدیگر داریم، این فرصت‌ها می‌تواند روابط گذشته ما را بیش از قبل نشان دهد و همچنین زمینه‌های مشارکت‌های آینده را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگر ارتباطات بین دو کشور در حوزه میراث فرهنگی دو کشور است که برای دو کشور دارای اهمیت است. مفاخر و مشاهیری هستند که برای دو کشور اهمیت دارند که برای این مفاخر می‌توان نشست‌های مشترک داشت. حوزه دیگر ادبیات و رمان است که می‌تواند بین دو کشور مشترک باشد. ادبیات ایرانی_ترکمنی فرصت گفتگو‌ها را با هم به وجود می‌آورد و می‌توان آثار خوبی را در ترجمه از گذشته تا به امروز داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خو‌شبختانه همسایگی و فاصله کم ما با ترکمنستان می‌تواند فرصت‌های فرهنگی خوبی را فراهم کند.

صالحی ادامه داد: در زمینه‌های هنری هم حوزه‌های متنوعی می‌تواند فضای ارتباط بین ایران و ترکمنستان را فراهم کند. موسیقی در ایران از قدیم تا به امروز جایگاه خوبی در ایران داشته است، از موسیقی نواحی و کلاسیک گرفته تا موسیقی سنتی و جدید. در هنر‌های تجسمی نیز فرصت‌های ده‌گانه زیادی وجود دارد، یکی از هنر‌های تجسمی، خوشنویسی است که فرصتی است که ما از گذشته تا به امروز با هم داشته‌ایم.

وی گفت: سینمای ایران نیز یکی از حوزه‌های حرفه‌ای و قابل توجه است. ما حدود صد فیلم بلند در طول سال داریم، ده‌ها فیلم و سریال غیر دولتی و تلویزیونی ساخته می‌شود، هزاران فیلم کوتاه و مستند در ایران تولید می‌شود؛ بنابراین حوزه فرهنگ به عنوان یک شاهراه بین دو کشور تلقی می‌شود و از این طریق مناسبات بسیار خوبی بین دو کشور اتفاق می‌افتد.

ایران در تمام زمینه‌های فرهنگی از تجربیات بالایی برخودار است

در ادامه این دیدار آتاگل شاه مرادوف – وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان نیز با تقدیر و تشکر از میهمان‌نوازی گرم ایرانی‌ها گفت: ریشه روابط ایران و ترکمن ریشه در اعصار گذشته دارد. ایران برای ترکمنستان یک کشور دوست و همسایه مهم است. روسای جمهور دو کشور برای استحکام‌سازی این روابط تلاش زیادی کرده‌اند و تفاهمنامه‌های فرهنگی بین روسای دو کشور به امضا رسیده است که خوشبختانه به تمام تفاهمنامه‌ها عمل می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال چندین برنامه مشترک بین دو کشور برگزار شده است. از اجرایی شدن روز‌های فرهنگی ترکمنستان در تهران تا سایر برنامه‌هایی که انجام شده است. خوشبختانه برنامه‌های مشترک زیادی بین دو کشور برگزار شده که همواره مورد حمایت قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ ترکمنستان خاطرنشان کرد: ما به ارتقای روابط بین دو کشور علاقه‌مند هستیم و درصددیم که در زمینه کتابخانه و اسناد، تئاتر، سینما و تلویزیون از ظرفیت کشور ایران بیشتر بهره ببریم و آمادگی داریم که از اساتید و هنرمندان ایرانی در کشور خودمان بهره‌مند شویم.

شاه مرادوف تصریح کرد: ما در هر زمینه‌ای که دست می‌گذاریم ایران تجربیات بالایی دارد و از گروه‌های ملی موسیقی ایرانی دعوت می‌کنیم تا در ترکمنستان به اجرای برنامه بپردازند. همچنین فیلم‌سازی مشترک را مدنظر داریم. از طرفی در ماه نوامبر فستیوال تئاتر را در ترکمنستان برگزار می‌کنیم و از طرف ایرانی می‌خواهیم یک گروه بزرگ تئاتر را به این فستیوال بفرستند.

وی در پایان گفت: ارتقای سطح روابط کتابخانه‌ای دو کشور و تبادل اسناد ملی نیز از دیگر مواردی است که می‌توانیم به آن ورود کنیم. انجمن نسخ خطی، باستان‌شناسی آثار تاریخی و مواردی از این قبیل می‌تواند در عرصه تبادل مفاهیم فرهنگی کارساز باشد. به همین منظور ما برای اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم.

گفتنی است در پایان این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسم یادبود کتابی نفیس از آثار استاد فرشچیان را به همتای ترکمنی خود اهدا کرد.

انتهای پیام/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار فرهنگی وزیر ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلعه نویی: زمین چمن مصنوعی نقطه تاریک بازی ایران و ترکمنستان بود

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بخش رسانه‌ای تیم ملی، امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پس از دیدار مقابل ترکمنستان، اظهار کرد: اجازه بدهید به تیم ترکمنستان بخاطر بازی خوبی که انجام داد تبریک بگویم، این تیم سرمربی بسیار خوبی دارد. اما باید بگویم این زمین لذت فوتبال را از فوتبال گرفت و از AFC و فیفا تعجب می‌کنم که چطور اجازه دادند در این زمین بازی بین‌المللی انجام شود.   وی افزود: دیروز وقتی زمین را دیدیم، مجبور شدیم تغییراتی در تیم ایجاد کنیم و بازیکنانی که احتمال مصدومیت داشتند، در این بازی استفاده نکردیم. نکته تاریک این بازی زمین بود و بسیاری از مربیان مانند مانچینی به این نوع زمین‌ها انتقاد می‌کنند. فیفا و AFC باید به این موضوعات رسیدگی کنند، چون این چنین زمین‌هایی زیبایی را از فوتبال می‌گیرد.   قلعه‌نویی در پاسخ به این سوال که چند تن از این بازیکنان که امروز بازی کردند جزو بازیکنان اصلی تیم ایران بودند؟ گفت: آنهایی که جزو ٢٣ نفر هستند، بازیکن اصلی ما به حساب می‌آیند. برخی از این بازیکنان در تهران حضور داشتند و برخی در این بازی ولی مسئله مهم این بود که دوباره از موقعیت‌هایمان استفاده نکردیم. می‌توانستیم با اختلاف دو سه گل به پیروزی برسیم و البته در دقایق آخر این احتمال وجود داشت بازی به تساوی کشیده شود.   وی افزود: تیم ترکمنستان بازی خیلی خوبی انجام داد و به خوبی توپ را در زمین می‌چرخاند، اما زمین برای آنها هم دردسر داشت. شاید آنها نسبت به ما بیشتر عادت داشتند، اما زمین کار را برای آنها هم سخت کرده بود. مچ و پای خیلی از بازیکنان ما بخاطر زمین خون‌آلود شد. هوا و بارندگی خوبی در این شهر وجود دارد، اما زمین چمن مصنوعی است و این خیلی باعث تعجب است. اگر چمن مصنوعی استاندارد بود باز قابل تحمل بود، اما این زمین مثل موکت بود و امیدوارم فیفا و AFC به این موضوع ورود کنند و دیگر اجازه ندهند در این زمین‌ها بازی برگزار شود.

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی
  • اعلام آمادگی ترکمنستان برای افزایش فعالیت شرکت‌های ایرانی در این کشور
  • دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور
  • فلاحت‌زاده: در بازی با ترکمنستان، چمن مصنوعی سبب افت عملکرد ایران شد
  • رامین رضاییان به جایگاهش برگشت
  • قلعه نویی: زمین چمن مصنوعی نقطه تاریک بازی ایران و ترکمنستان بود
  • نوروز؛ مبنای جدید هنجار سازی در روابط بین الملل
  • قلعه نویی: زمین چمن مصنوعی نقطه تاریک بازی بود
  • شکایت دوباره قلعه‌نویی از چمن مصنوعی عشق‌آباد