Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@00:16:32 GMT

گنجینه سکه‌های تاریخی به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۹۴۸۶

گنجینه سکه‌های تاریخی به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی گفت: گنجینه سکه‌های تاریخی به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد. ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

محمدحسین یزدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس، تاریخ ضرب سکه‌های اهدایی را بین سال‌های 91 قمری تا 1181 قمری عنوان و اظهار داشت:این سکه‎ها در اردشیر خوره (فیروزآباد در فارس)، سابور(بیشاپور)، اصطخر(در فارس)، بصره، افریقیه، اردبیل، ری، سلماس (در آذربایجان غربی)، ارومیه، خلاط (اخلاط)، موصل، بغداد، تبریز، ملازگرد(در ترکیه)، دورق(در خوزستان)، الحضره، ارش، لنگرکنان(لنگران در شمال آستارا)، یزد، کرمان، جزیره خارک و گرجستان ضرب شده‎اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یزدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در این مجموعه تاریخی سکه‎های از حکمرانان مختلف مانند ولیدبن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمربن عبدالعزیز، هشام بن عبدالملک، از سلسله بنی‌امیه، منصور از سلسه عباسیان، کیخسرو بن مرزبان از سلسله سالاریان، شمس‌الدین ایلدگز، قزل ارسلان عثمان و ابوبکربن محمد از سلسله اتابکان آذربایجان، غازان محمود از ایلخانان وجود دارد که در نوع خود نفیس و منحصر به فرد است.

خریداران سکه منتظر اعلام نظر بانک مرکزی درباره مالیات سکهلزوم حل اختلاف دولت و مردم بر سر دریافت مالیات از سکهقیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 98/03/25

وی به بخش دیگری از سکه‌هایی اهدایی مربوط به خواجه مرجان شورشی علیه شیخ اویس در دوره سلسله آل جلایر، ملک اشرف و اخی جوق از سلسله چوپانیان، شاهرخ تیموری، سلطان محسن، فلاح بن محسن و ماجدبن فلاح از سلسله مشعشعیان، محمد خدابنده  و شاه عباس اول صفوی، فتحعلی خان افشار ارشلو (در دوران فترت پس از افشاریه) تقی‎خان درانی همراه با کریم خان زند(یاغی دوره کریم خان و حاکم در کرمان)، میر مهنّا و کریم خان زند(حاکم جزیره خارک و یاغی دوره کریم خان زند) از دوره زندیه و ملکه تامار و ملکه روسودان از سلسله پاکراتیدی‎های حاکم بر گرجستان اشاره کرد و اظهارداشت گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی با بیش از 65 هزار سکه از دوره‌های مختلف تاریخ ایران و کشورهای همجوار یکی از بزرگترین گنجینه‌های سکه خاورمیانه است.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۹۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: در این موزه بیش از ۷۰۰ قطعه فسیل انواع مهره دار به نمایش درآمده است.

غلامرضا زارع افزود: در این موزه نمونه‌هایی منحصر به فرد از فسیل‌های انواع فیل، زرافه، بیر دندان شمشیری، انواع گاو‌ها، آهو، کرگدن و اسب دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این موزه تنها موزه فسیل مهره داران در کشور است افزود: قدمت فسیل‌های این مجموعه ۹ میلیون سال است.

رئیس اداره حافظت محیط زیست مراغه افزود: انواع جمجمه، آج فیل، فک و اندام‌های حرکتی حیوانان از جمله فسیل‌های به نمایش در آمده در این موزه است.

زارع گفت: در این موزه فسیل‌هایی کمیاب شامل فیل، میمون، زرافه، کرگدن واسب‌ها به نمایش در آمده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه ادامه داد: در هشت فصل حفاری منطقه فسیل این شهر بیش از هفت هزار قطعه فسیل مهره داران استخراج شده است.

وی افزود: منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل حیوانات مهره دار به بهشت فسیل شناسان جهان شهرت دارد.

این موزه به صورت دائمی در مرکز تحقیقات فسیلی ایران در شهر مراغه واقع در میدان مجلس برای بازدید علاقه مندان دایر است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • ثبت نام ۱۶۱۸ نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم
  • اجرای طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور
  • موسسه جوانان آستان قدس رضوی، دوره جامع تربیت مربی برگزار می کند
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • پذیرایی موزه‌های آستان قدس رضوی از بیش از ۴۳ هزار زائر داخلی و خارجی