Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور امور آموزشی سفارت ترکیه در ایران از درخواست رسمی این کشور برای تاسیس رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه تهران خبر داد. ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ سیاسی نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم،‌ سفیر ترکیه در ایران با محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران ملاقات کرد.

طی این ملاقات سفیر ترکیه به صورت رسمی درخواست راه اندازی کرسی زبان و ادبیات ترکی استانبولی در دانشگاه تهران را به رئیس این دانشگاه  داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته مشاور امور آموزشی سفارت ترکیه در تهران این درخواست در مرحله بررسی بوده و سفارت ترکیه نیز برای نیل به این هدف به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران از ظریف

اولین کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشکده زبان، تاریخ و جغرافیای دانشگاه آنکارا ایجاد شده است. دانشکده زبان دانشگاه آنکارا در سال 1935 تأسیس شده و کرسی زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه یکی از نخستین کرسی‌های زبان و ادبیات در این دانشکده است.

رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه از سال 1981 تا کنون به صورت پیوسته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فارغ التحصیل داشته است.

در دارالفنون استانبول که اکنون نام دانشگاه استانبول را به خود گرفته است، از سال 1900 ادبیات فارسی در کنار ادبیات عرب یکی از دروس تدریس شده در دانشکده ادبیات بوده است.

با تلاش‌های هلموت ریتر، شرق شناس مشهور آلمانی در دانشگاه استانبول رشتۀ زبان و ادبیات فارسی به همراه زبان و ادبیات عرب با نام رشته «فیلولوژی عرب - فارس» ایجاد شده بود.

دانشگاه آتاتورک ارزروم نیز در سال 1968 رشته زبان و ادبیات فارسی را ایجاد کرده و از سال 1974 این دانشگاه در رشته مزبور دانشجو پذیرفته است.

در سال 1989 نیز دانشگاه سلجوق قونیه رشته زبان و ادبیات فارسی را تأسیس کرده است. در سال 1992 دانشگاه «قریق قلعه» نیز در رشته زبان و ادبیات فارسی پذیرش دانشجو را آغاز کرده و برای اولین بار در سطح ترکیه در رشته مترجمی زبان فارسی نیز دانشجو گرفته است.

علاوه بر دانشگاه‌های فوق، کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌هایی، چون دجله، حران، ارجیس، قراتکین، ابراهیم چچن، ییلدییم بیازیت، سلیمان دمیل، قفقاز، آرداخان و غازی عثمان پاشا به طور رسمی ایجاد شده و اساتید و مربیان زبان و ادبیات فارسی در آن دانشگاه‌ها آغاز به کار کرده‌اند، ولی هنوز پذیرش دانشجو آغاز نشده است.

سازمان سنجش ترکیه علاوه بر زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و سایر زبان‌های زنده دنیا هر ساله آزمون زبان فارسی را نیز برگزار می‌کند که مدرک قبولی این آزمون هم در دانشگاه‌ها و هم در ادارات ترکیه اعتبار دارد.

سازمان‌های غیر دولتی نیز در ترکیه زبان فارسی را آموزش می‌دهند. در آنکارا و استانبول علاوه بر مؤسسات وابسته به سفارت ایران، جمعیت‌ها و انجمن‌هایی همچون انجمن تحقیقاتی مولانا دوره‌های آموزش زبان فارسی را برگزار می‌کنند.
انتهای پیام/

R1541/P/S1/CT12 واژه های کاربردی مرتبط محمود نیلی احمدآبادی دانشگاه تهران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه تهران دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۰۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رقابت داوطلبان کنکور در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ نماینده سازمان سنجش در استان گفت: آزمون‌های گروه‌های علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در نوبت صبح امروز برگزار شد و داوطلبان گروه هنر و زبان خارجه در نوبت عصر به رقابت می‌پردازند.
فاضلی افزود: داوطلبان در کنکور امسال در ۵ گروه آزمایشی شرکت کرده اند.
نتایج این آزمون نیمه مرداد ماه اعلام خواهد شد.
وی گفت: امروز دانشگاه آزاد میزبان هزار داوطلب و فردا هزار و ۳۰۰ دواطلب خواهد بود.
دوطلبان رشته علوم تجربی و ریاضی در حوزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و رشته‌های علوم انسانی زبان و هنر در حوزه دانشگاه شهرکرد به رقابت می‌پردازند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • آغاز رقابت داوطلبان کنکور در چهارمحال و بختیاری
  • (تصاویر) پریناز ایزدیار همزداش را پیدا کرد؛ شباهت عجیب دو بازیگر زن ایرانی و ترکی!
  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • شاعران ۱۰ کشور به جشنواره شعر رضوی ترکی می‌آیند