Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: در صورت پایان مهلت کشورهای عضو برجام در فرصت 60 روزه، پروتکل الحاقی را که به عنوان پشت قباله برجام داوطلبانه اجرایی کردیم به حالت تعلیق درمی‌آوریم.

به گزارش صدای ایران از مهر، مجتبی ذوالنور با اشاره به اینکه زمان زیادی تا اتمام مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای باقی مانده در برجام باقی نمانده است، اظهار داشت: اروپا همواره نشان داده که نقش پلیس خوب را در مقابل رفتارهای بد آمریکا بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه اروپا برای حفظ برجام اراده‌ای ندارد و نمی‌خواهد برای این کار هزینه کند، ادامه داد: حجم مبادلات اقتصادی ما با اروپا در بهترین حالت ۲۰ میلیارد دلار در سال است اما حجم مبادلات اقتصادی آمریکا با اروپا بین ۹۰۰ تا هزار میلیارد دلار است و قطعاً اروپا هزار میلیارد دلار را فدای ۲۰ میلیارد دلار نمی‌کند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به وقت‌کشی‌های اروپا تصریح کرد: حفظ برجام به صورت فعلی به نفع اروپاست اما آن‌ها نمی‌خواهند برای این موضوع هزینه دهند بلکه می‌خواهند ایران را کنترل کنند و از سوی دیگر سودی هم از برجام به ما نرسانند.

ذوالنور با بیان اینکه بهترین گزینه برای اروپا همین حالت فعلی است، تصریح کرد: آنها منفعت طلب هستند و طبیعی است که این رویه را ادامه دهند اما این روند به نفع ما نیست و نباید به این شرایط ادامه دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دیگر گزینه‌های پیش روی ایران در صورتی که اروپا در مهلت ۶۰ روزه اقدامی برای حفظ برجام نکند، گفت: در وهله اول درصد غنی سازی اورانیوم را افزایش می‌دهیم چرا که درصد غنی سازی اورانیوم ما پیش از برجام ۲۰ درصد بود اما در برجام تاکید شد که سقف غنی سازی تا ۳.۶۷ درصد باشد که اگر این ۶۰ روز اتفاقی برای حفظ برجام رخ ندهد، ما درصد غنی سازی اورانیوم را تا هر میزانی که نیازمان باشد به صورت صلح آمیز افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: مثلاً اگر بخواهیم برای زیردریایی‌ها باتری اتمی تولید کنیم باید درصد غنی سازی اورانیوم تا بیش از ۶۰ درصد را در دستور کار خود قرار دهیم و اگر بخواهیم برای رآکتور پنج مگاواتی تحقیقاتی رازی پنل سوخت تهیه کنیم باید درصد غنی سازی را به ۲۰ درصد برسانیم.

ذوالنور با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات ما این است که رآکتور اراک را به قبل از وضعیت برجام برگردانیم، گفت: ما رآکتور اراک را برای برجام نابود کردیم تا از ظرفیت‌های برجام استفاده کنیم اما زمانی که قرار نباشد از منافع برجام استفاده کنیم، آن را به حالت اول باز می‌گردانیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های متعددی پیش رو دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که کشورهای باقی مانده در برجام در مهلت باقی مانده اقدامات لازم را انجام ندهند، پروتکل الحاقی را که به عنوان پشت قباله برجام داوطلبانه اجرایی کردیم به حالت تعلیق درمی آوریم، در همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر می‌کنیم و خروج از NPT را در دستور مطالعه قرار می‌دهیم.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ذولنور صدای ایران ایران صدا کمیته هسته ای برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۱۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق رهاسازی پساب فوکوشیما در دریا

رسانه‌های محلی می‌گویند تخلیه آب‌های رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن به دلیل قطع برق متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری شین هوا به نقل از شرکت برق توکیو، قطع برق حدود ساعت ۱۰:۴۳ صبح به وقت محلی رخ داد، زیرا کابل برق نیروگاه در حین حفاری آسیب دید.

شرکت تپکو (تولید نیروی برق توکیو) می‌گوید سیستم خنک‌کننده راکتور‌ها تحت تأثیر قطع برق قرار نگرفته و همچنان فعال است.

تعلیق رهاسازی پساب فوکوشیما پس از آن اعلام می‌شود که گروهی از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته برای دومین بار از شروع این عملیات، به ژاپن سفر کردند.

پس از زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ژاپن، ماشین‌آلات نیروگاه فوکوشیما از کار افتاد و مواد رادیو اکتیو نشت کرد. متخصصان این حادثه را پس از چرنوبیل، بزرگ‌ترین فاجعه اتمی می‌دانند.  این نیروگاه از خنک کردن سوخت هسته‌ای در راکتورها، مقدار زیادی آب آلوده به مواد رادیواکتیو تولید کرده که اکنون در مخازن بزرگی نگهداری می‌شود. ژاپن سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که قصد دارد این آب‌ها را تصفیه کرده و پس از رقیق کردن آن را در اقیانوس رها کند. علیرغم مخالفت‌های بسیار در داخل و خارج، این اقدام از آگوست ۲۰۲۳ آغاز شد و تاکنون بیش از ۳۰ هزار تن آب تصفیه شده در اقیانوس تخلیه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • آخرین مهلت ارسال اثر به دومین رویداد «اهدای جایزه جوانی جمعیت» در همدان 
  • تعلیق رهاسازی پساب فوکوشیما در دریا
  • آخرین مهلت توزیع کارت کنکور؛ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
  • چه کشور‌هایی در سال ۲۰۲۴ هفته کاری چهار روزه دارند؟
  • چه کشورهایی در سال ۲۰۲۴ هفته کاری چهار روزه دارند؟
  • مهلت هفت روزه به کارفرمایان برای معرفی اتباع غیرمجاز
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  • چرا باید حتما از پروتکل TLS (SSL سابق) استفاده کنیم؟
  • بهره برداری از فاز نخست بخش الحاقی بیمارستان هاجر شهرکرد