Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:29:27 GMT

دیپلماسی فعال ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۱۶۰۳

دیپلماسی فعال ایران

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم رحمان قهرمان‌پور.کارشناس مسائل بین‌الملل آورده است؛ نکته دیگر اینکه در مقابل تلاش‌های آمریکا که خیلی صریح اعلام کرد به دنبال ائتلافی علیه ایران است، به نظر می‌رسد ایران هم منفعل نیست و دنبال این است که از شکل‌‎‌گیری چنین ائتلافی جلوگیری کند. سفرهای مقام‌های خارجی به ایران و نیز مقام‌های ایرانی به کشورهای خارجی از جمله اجلاس شانگهای را باید از این زاویه ارزیابی کرد که ایران هم برای ممانعت از ائتلاف‌های ضدایرانی، تمهیدات و اقدامات خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته سوم این است که بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران دوباره تلاش دارد تا روابط خود را با کشورهایی مانند روسیه، چین و دیگر کشورهای آسیایی قوی‌تر کند. این در دیدارهای آقای روحانی با آقای پوتین و سفرهای قبلی آقای ظریف به کشورهای آسیایی مشهود است. این رفت‌وآمدهای دیپلماتیک، بخش عمده‌ای از مقابله دیپلماتیک ایران با آمریکاست.

بر اساس واقعیت‌های نظام بین‌الملل، آمریکا کشوری است که از اهرم زور یا همان دیپلماسی اجبار برای نهی کشورها از همکاری با ایران استفاده می‌کند. بر این اساس است که بعضی از کشورها با وجود اذعان به حقانیت طرف مقابل آمریکا، در جاهایی اعلام می‌کنند که نمی‌توانند در برابر فشار آمریکا مقاومت کنند. این موضوع روشنی است و فقط هم به ایران مربوط نمی‌شود و در مورد کشورهای مختلفی که در مقابل آمریکا قرار می‌گیرند، مصداق دارد. نکته‌ای هم که آقای روحانی در اجلاس شانگهای به آن اشاره کرد، همین است. اینکه آمریکا از قدرت نظامی و اقتصادی خود برای اعمال فشار بر ایران و به تعبیر آقای ظریف راه‌انداختن جنگ اقتصادی علیه ایران استفاده می‌کند. اینکه در مقابل چنین روندی چه باید کرد، موضوعی است که دیدگاه‌های مختلفی در مورد آن در داخل کشور وجود دارد. اینکه کشورهای همسایه چه موضعی در این زمینه دارند، بستگی به نوع کشورها دارد و در مورد هر کدام از کشورها ممکن است متفاوت باشد. مثلاً در مورد عراق به دلیل مناسبات سیاسی و امنیتی قوی بین دو کشور، موضع عراق تابع محاسبات ایران خواهد بود. در حالی که مثلاً عربستان که از نظر دریایی با ایران همسایه است، به افزایش تنش در منطقه نظر دارد. یا مثلاً افغانستان و پاکستان گرفتار مشکلات داخلی خود هستند.

مهم‌‎ترین کشور منطقه یعنی روسیه سیاست خاص خود را دارد. از زمانی که پوتین وارد سوریه شد، می‌توان این‌طور ارزیابی کرد که روسیه دنبال یک سیاست استراتژیک در خاورمیانه است. قبل از آن روسیه متهم بود به اینکه از کشورهای دوست خود در منطقه حمایت نمی‌کند و در نتیجه فشار آمریکا هم بر این کشورها بیشتر می‌شود. در مورد لیبی این موضوع را شاهد بودیم. لیبی با اینکه روابط نزدیکی با روسیه داشت، مورد حمله ناتو قرار گرفت و روسیه کاری نکرد؛ اما در مورد سوریه، روسیه به طور جدی ورود کرد و تا الان نشان داده که در استمرار حضور خود در منطقه جدی است. نگاه روسیه به مسئله ایران و آمریکا هم از این زاویه می‌تواند بررسی شود. بنابراین روسیه برای حفظ منافع استراتژیک خودش هم که شده برای پیشگیری از به‌وجودآمدن تنشی دیگر در منطقه تلاش می‌کند.

آقای لاوروف گفته است که در جریان انفجار کشتی در دریای عمان نمی‌توان ایران را متهم کرد و روسیه اقداماتش را هم‌راستا با این باور در شورای امنیت انجام خواهد داد. اگرچه این اقدامات روسیه بیشتر به خاطر رقابتی است که با آمریکا دارد و منافع خود را دنبال می‌کند اما در اینجا اشتراک منافع بین ایران و روسیه هم مطرح است. قدرت دیپلماسی و هماهنگی داخلی در ایران در این ارتباط بسیار اهمیت دارد. همان‌طور که در مورد روابط ایران با چین، هند، ترکیه و… مهم است. باید ببینیم در کجاها می‌توانیم از ظرفیت‌ها به نفع خودمان استفاده کنیم. باید شرایط آن کشورها را هم در نظر بگیریم و فرمولی طراحی کنیم که بر اساس آن بتوان بیشترین منافع ملی ایران را در سیاست خارجی تأمین کرد.

در مجموع سفر اخیر رئیس‌جمهور و دیدارهای دیپلماتیک ایشان را باید مثبت ارزیابی کرد. چراکه کمترین دستاوردش نقض ادعای ترامپ است و نشان می‌دهد که ایران کشوری منزوی نیست. از یاد نبریم که آلمان به عنوان قوی‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا و ژاپن در جایگاه قوی‌ترین اقتصاد آسیا در سطوح عالی به ایران آمدند و اعلام کردند که حاضر به گسترش روابط با ایران هستند. باید صبر کرد و منتظر نتیجه عملی این سفرها بود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۱۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران

بلومبرگ در گزارشی نوشت در حالی که قانونگذاران آمریکایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، در تلاش برای اقدامات جدیدی هستند، بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدید، تاثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای تشدید محدودیت‌ها علیه صادرات نفت ایران است اما تحلیلگران بازار نفت می‌گویند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تمایلی به انجام اقدامی ندارد که قیمت نفت خام یا بنزین را برای شهروندان آمریکایی افزایش دهد. به گفته کارشناسان سیاست تحریم، رئیس جمهور آمریکا احتمالا از اختیارات خود در خصوص تحریم‌ها استفاده کرده و از اجرای سخت‌گیرانه آنها خودداری می‌کند.

این وضعیت، تا حدودی مشابه برخورد دولت بایدن در قبال روسیه و جنگ اوکراین است. اگرچه کاخ سفید، تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده، اما تلاش کرده است درآمدهای این کشور را محدود کند و در عین حال، اجازه دهد صادرات نفت روسیه ادامه پیدا کند تا از محدودتر شدن عرضه در بازار جهانی و برانگیختن تورم در سالی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، اجتناب شود. دولت آمریکا همچنین با وجود تجدید تحریم‌های که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را هدف گرفته اند، هفته گذشته اجازه داد صادرات نفت ونزوئلا ادامه پیدا کند.

جیم لوسیر، مدیرکل شرکت تحقیقاتی «کپیتال آلفا پارتنرز» به بلومبرگ گفت:‌ معامله‌گران نفت، بی‌تفاوت هستند، زیرا می‌دانند که بایدن هر گونه معافیت‌هایی را لازم باشد، امضا خواهد کرد تا جریان نفت ایران به بازار ادامه پیدا کند، درست همان‌طور که اجازه داد بشکه‌های نفت روسیه همچنان در بازار عرضه شوند.

بازار نفت در حال حاضر حساسیت به خصوصی نسبت به محدودیت‌های بیشتر دارد. نفت برنت اوایل آوریل، در بحبوحه تقاضای جهانی قوی و ادامه محدودیت عرضه اوپک پلاس، از مرز ۹۲ دلار در هر بشکه عبور کرد که بالاترین حد در حدود ۶ ماه گذشته بود.

طبق گزارش شرکت «کلیر ویو انرژی پارتنرز» که در واشنگتن مستقر است، تحریم‌های جدید اگر اجرا و اعمال شوند ممکن است حداکثر ۸.۴۰ دلار به قیمت جهانی نفت اضافه کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چنین اتفاقی، خبر بدی برای بایدن خواهد بود که پس از افزایش قیمت سوخت در سال ۲۰۲۲، حجم عظیمی نفت را از ذخایر استراتژیک برداشت کرد. هر چند قیمت بنزین از سطوح مشاهده شده در آن زمان، پایین‌تر است اما امسال افزایش داشته، در حالی که هنوز فصل اوج رانندگی تابستانی در آمریکا آغاز نشده است.

دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • حضور فعال ایران در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه