Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد تقی منوچهری روز دوشنبه به مناسبت سالروز تاسیس وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: همچنین از محل اعتبارات این سفر ۶۰۰ میلیارد ریال به بخش منابع طبیعی و یکهزار و ۱۸۰ میلیارد ریال به شیلات تخصیص یافته است.

وی یادآورشد: ابلاغ این میزان اعتبار زمینه اجرای پروژه‌های کشاورزی در زمینه احیای قنات ها، اصلاح شبکه‌های آبیاری و اجرای طرح‌های آبیاری نوین را مهیا تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهره وری آب

منوچهری اضافه کرد: با هدف اصلاح شیوه آبیاری نخیلات طرح نخلستان در سطح ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار در شهرستان دشتستان اجرا می‌شود که با پایان مطالعات این طرح عملیات اجرایی آن در سطح ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار آغاز شده است.

وی ادامه داد: همچنین در قالب این طرح ۱۶۹ کیلومتر شبکه درجه ۳ و ۴ آبیاری احداث و مطالعات هفت هزار و ۷۰۰ هکتار از نخیلات این حوزه در آبپخش و کلل انجام و عملیات اجرایی آنها از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان آغاز می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر ۳۴ هزار و ۹۰۰ هکتار از باغ ها و مزارع استان بوشهر به سیستم نوین آبیاری مجهز شده که از این میزان چهار هزار و ۱۷ هکتار در سال گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده ۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان بوشهر در سال جاری به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می‌شود.

منوچهری گفت: تاکنون ۴۰ درصد مزارع و باغ ها آبی در استان بوشهر زیر پوشش سیستم آبیاری تحت فشار است که این آمار در سطح کشور ۲۱ درصد است.

احداث گلخانه

سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به مناسب بودن شرایط جوی استان بوشهر برای توسعه کشت گلخانه‌ای تاکنون ۳۰۰ هکتار از زمین‌های این استان تبدیل به گلخانه شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۱۰۳ هکتار گلخانه جدید در استان بوشهر احداث و این استان رتبه چهارم کشور را در این بخش داراست.

منوچهری بیان کرد: براساس برنامه ریزی ها امسال ۳۰۰ هکتار احداث گلخانه در استان هدف گذاری شده که تسهیلات مناسبی در قالب تبصره ۱۸ به این امر اختصاص داده می‌شود.

احداث جاده بین مزارع، کانالهای آبیاری و احیا و مرمت قنات‌ها

وی بیان کرد: تاکنون ۱۹۲ کیلومتر جاده بین مزارع در استان بوشهر احداث شده که بیش از ۹ کیلومتر آن در سال گذشته به اجرا درآمده است و تاکنون بیش از ۶۰۰ کیلومتر کانال‌های آبیاری در استان این احداث شده که ۳.۵ کیلومتر آن مربوط به سال گذشته است.

منوچهری ادامه داد: ۱۴۳ کیلومتر قنات در استان بوشهر مرمت و احیا شده که از این میزان ۱.۵ کیلومتر مربوط به سال ۹۷ بوده و در سفر دولت ۲۰ میلیارد ریال برای احیا و مرمت قنات های استان بوشهر اختصاص یافته که از این میزان ۱۰ میلیارد ریال ابلاغ و با مجموع اعتبارات استان در این زمینه هزینه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به اهمیت مکانیزاسیون در توسعه بخش کشاورزی و جلوگیری از ایجاد ضایعات در این بخش با حمایت و تسهیلات اعتباری که تاکنون پرداخت شده ضریب مکانیزاسیون استان از ۱.۰۶ به ۱.۳۴ رسیده است.

منوچهری افزود: در زمان حاضر سنتی بودن و مکانیزه نبودن باغ های نخیلات استان بوشهر از جمله مشکلاتی است که تلاش می‌شود با ارتقای ضریب مکانیزاسیون این باغ ها اصلاح شود.

کاهش جمعیت آفت ملخ در استان بوشهر

منوچهری گفت: با توجه به مبارزه اصولی و برنامه ریزی شده توسط این سازمان و همکاری سایر ارگان‌ها و مردم در زمان حاضر جمعیت ملخ در استان بوشهر بشدت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با این وجود سمپاشی و مبارزه با این آفت تا ریشه کنی کامل در استان بوشهر ادامه دارد.

منوچهری اضافه کرد: با توجه به اعلام سازمان فائو مبنی بر ریزش جدید این آفت تا ۱۰ تیر ماه همه امکانات، تجهیزات لازم و سم مورد نیاز در استان تأمین و آمادگی مقابله با این آفت وجود دارد.

وی اضافه کرد: از ۳۱ فروردین فاز دوم مبارزه علیه پوره‌های ملخ در استان بوشهر آغاز و تاکنون سمپاشی در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی، زراعی و باغی انجام شده است.

منوچهری ادامه داد: ۳۶ اکیپ ردیاب، ۵۰ اکیپ مبارزه، ۱۵۰ دستگاه سمپاش، ۲ فروند هواپیما کار مبارزه را انجام و تاکنون ۵۰ تن انواع سم در این استان برای مبارزه علیه ملخ ها مصرف شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاکنون ۷۰۰ هکتار از زمین‌های زارعی و باغ های استان بوشهر به صورت پراکنده در سطح ۱۰ تا ۱۵ درصد دچار خسارت شدند.

وی یادآور شد: استان بوشهر از جمله استان‌های جنوبی درگیر با آفت ملخ صحرایی است که اولین ریزش این آفت در استان از نیمه بهمن آغاز و عملیات مبارزه در هفت شهرستان به مساحت ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار کانون کوبی انجام شد و ۶۰ درصد عملیات سمپاشی به صورت هوایی انجام شد.

منوچهری در باره سم‌های مصرفی گفت: این سم‌ها مورد تائید سازمان حفظ نباتات و محیط زیست است و برای اینکه مبارزه مؤثر و موفق باشد و از هرگونه ایجاد مقاومت جلوگیری شود از چند نوع سم استفاده می‌شود.

تولیدات کشاورزی استان بوشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سال گذشته ۱۶۰ هزار تن خرما، ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل، ۹۰۰ هزار تن انواع سبزی و صیفی و ۲۳ هزار تن میگوی پرورشی در این استان بوشهر تولید شد.

وی تاکید کرد: سال گذشته از بهترین سال‌هایی بود که در بخش فروش محصولات زارعی استان بوشهر با کمترین مشکل روبرو شد و محصولات با قیمت خوبی به فروش رسید.

ایجاد و تکمیل زنجیره‌های تولید در استان بوشهر

منوچهری با بیان اینکه در گذشته فقط تولید محصول انجام و توجهی به مابقی حلقه‌های اسن زنجیره نمی‌شد ادامه داد: در زمان حاضر ۲۲۸ واحد صنعتی مرغدار، یک واحد مرغ تخم گذار، تولید جوجه یک روزه، کشتارگاه صنعتی در دست احداث است که با بهره برداری از آنها چرخه تولید در این بخش تکمیل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: در بخش خرما ۱۸ هزار تن ظرفیت سردخانه جدید در استان بوشهر اضافه شده که به این ترتیب نخلداران نگرانی و مشکلی در زمینه نگهداری محصول نخواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین سه کارخانه تولید رب گوجه نیز در این استان تاسیس شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تولید عسل یک مزیت در این استان است که در زمان حاضر ۵۵ هزار کندوی عسل با ظرفیت ۵۲۰ تن در استان فعال است.

طرح الگوی کشت

وی گفت: این طرح در سطح ملی در دست تدوین است و در استان بوشهر در زمان حاضر برای گوجه فرنگی و سبزی و صیفی اجرا می‌شود.

منوچهری اضافه کرد: با توجه به تصویب و ابلاغ برنامه سازگاری با کم آبی به استان بوشهر یکی از مصوبات آن الگوی کشت است که براین اساس ممنوعیت توسعه باغ جدید مورد نظر است.

وی یادآور شد: در سال زراعی جدید این طرح برای ۳۷ هزار هکتار ابلاغ شده است.

منوچهری گفت: در زمان حاضر ۱۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه مجاز و غیرمجاز کشاورزی در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار پنج هزار و ۵۰۰ حلقه غیر مجاز است و اگر تعیین تکلیف شوند تاثیر زیادی در تقویت سفره‌های زیرزمینی دارد.

طرح‌های افتتاحی هفته جهاد کشاورزی در بوشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهارداشت: امسال در هفته جهاد کشاورزی ۲۱ طرح عمارنی و تولیدی با ۴۹۰ میلیارد ریال اعتنبار در این استان بهره برداری شده است که با افتتاح این طرح‌ها ۲۱۹ شغل مستقیم و ۲۱۳ فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

۶۰۴۷/‏۶۰۴۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان بوشهر جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۱۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل رئیس بنیاد شهید از ۳ خانواده شهید ارتش در بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سفر به بوشهر با حضور در پایگاه هوایی شهید یاسینی بوشهر از خانواده سه شهید ارتش جمهوری اسلامی تجلیل کرد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این آیین در سخنانی گفت: نقش ارتش در تمامی مراحل دفاع مقدس بسیار مهم و ارزنده بود؛ از مقاومت در خرمشهر، شکست حصر آبادان گرفته تا بسیاری از عملیات‌های تخصصی و عملیات‌های هوایی که موفقیت‌آمیز و راه‌گشا بود.

او اضافه کرد: ارتش جمهوری اسلامی، باایمان، غیرتمند، ولایتمدار و وطن‌دوست است که این ویژگی‌ها موجب شد به دشمن اجازه غلبه ندهد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: ارتش در خودکفایی نیز پیشتاز بود و اکنون نیز تلاش می‌کند که با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های جهان خود را برای دفاع از کشور و انقلاب به‌روز نگه‌دارد.

دیگر خبرها

  • ۳۱ میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی
  • هماهنگی‌های لازم برای برداشت گندم در بخش سعدآباد انجام شد
  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد
  • ‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟
  • «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد
  • تجلیل رئیس بنیاد شهید از ۳ خانواده شهید ارتش در بوشهر
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • مردم استان بوشهر نماد ایرانی واقعی هستند
  • مستمری والدین شهدا به ۱۵۰ میلیون ریال در سال جاری رسیده است