Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:19:58 GMT

بن بست در مذاکرات کره شمالی و آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۱۹۸۴

بن بست در مذاکرات کره شمالی و آمریکا

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رییس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی که درگیر جنگ لفظی شدیدی شده بود، توانستند پس از یک دوره مصالحه نسبی برای نخستین بار در سنگاپور دیدار کنند و نشست دوم آنها هم در هانوی ویتنام در سال ۲۰۱۹ میلادی نهایتاً به شکست انجامید و حالا بن بستی در روابط و گفت و گوها پدید آمده است که بعید به نظر می رسد بزودی شکسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ در تازه ترین اظهاراتش گفته است که تحریم علیه کره شمالی به شکل سرسختانه اش ادامه دارد و لزومی به تسریع در گفت و گو نیست و کره شمالی می گوید اگر آمریکا بخواهد بر مواضع قلدرمابانه قبلی خود تاکید بورزد، راهی برای مصالحه وجود نخواهد داشت ضمن آنکه این کشور با پرتاب چندین فروند موشک و آزمایش بمب، پیشتر هشدارهایی نیز به واشنگتن داده است.
کره شمالی اما سرسخت تر از هر زمانی به آمریکا تا پایان سال جاری میلادی مهلت داده است با رویکردی جدید وارد گفت و گوها شود در واقع آن طرفی که اصلاً تمایلی به مذاکرات در ماه های گذشته نشان نداده، پیونگ یانگ است.
این کشور همچنین در راهبرد جدید خود مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا را هدف قرار داده و آنها را به رفتار و اقدامات تند و گانگستری و تلاش برای تغییر حکومت متهم کرده و خواستار کنار گذاشتن آنها از تیم گفت و گوهای آمریکا شده است.
کره شمالی و آمریکا هنوز آینده ای برای برگزاری سومین دور مذاکرات پیش بینی نکرده اند بخصوص آنکه کره شمالی می گوید در برابر اقدامات صلح دوستانه ای که در یک سال گذشته انجام داده جز تحریم و فشار اقتصادی چیزی نصیبش نشده است و دیگر به شریک گفت و گوهای خود اطمینان و اعتماد ندارد.
در این میان نقش چین بهترین دوست کره شمالی را هم نباید فراموش کرد این کشور می گوید نمی خواهد شاهد توسعه تسلیحات هسته ای کره شمالی باشد اما به هر صورت وقتی این کشور در برابر آمریکا قرار می گیرد برای چین حکم یک دوست را پیدا می کند و پکن هنوز برای تحت فشار گذاشتن کره شمالی آمادگی ندارد و در جریان جنگ تجاری با آمریکا هم هرگز چنین کاری نخواهد کرد.
کره جنوبی اما شتابزده تر از هر طرف دیگری می خواهد به هر شکل به ثبات منطقه کمک کند برای همین مون جائه این رییس جمهوری این کشور برای دیدار با کیم اعلام آمادگی کرده ولی زمان و مکانی تعیین نشده است.
"تیان ون" کارشناس مسایل آسیای شمال شرقی می گوید که اکنون شاید آمریکا خواستار فشارهای چین بر کره شمالی باشد اما جنگ تجاری دو کشور مانع از این کار خواهد شد.
او می افزاید اگر چین کاری صورت ندهد شاید واشنگتن بخواهد اقدامی انجام دهد اما بسیاری از بازیگران عرصه بین المللی بر این باورند که فشار بیش از اندازه بر کره شمالی تا کنون هم نتیجه عکس داده است و شاید بهتر باشد آمریکا راهبرد سازشکارانه تری در پیش گیرد.
اما وزارت خارجه کره شمالی هم در تازه ترین بیانیه خود هشدار داده است که صبر این کشور هم حدی دارد و اگر فشارهای اقتصادی و تحریم ها برطرف نشود، این کشور در راهبرد گفت و گوهایش با آمریکا باز نگری خواهد کرد و این به معنای بازگشت شبه جزیره کره به دوران بحران است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.

ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • فشار آمریکا و اسرائیل به قطر برای تحت فشار قرار دادن حماس
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • هشدار آشکار؛ اولین مانور شبیه سازی ماشه هسته‌ای با هدایت شخص کیم جونگ اون انجام شد | کره شمالی برای چه چیزی آماده می شود؟