Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-24@15:41:34 GMT

کشاکش 8 ساله ی طرح واردات خودرو های دست دو

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۲۱۹۴

کشاکش 8 ساله ی طرح واردات خودرو های دست دو

نازنین افتخار، پول نیوز-  افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو به‌عنوان یکی از داغ‌ترین خبرها شناخته می شود. کمبود عرضه در بازار خودرو که  یک ضلع گرانی خودرو در کنار افزایش قیمت ارز، تحریم و محدودیت واردات قطعات، مشکلات نقدینگی قطعه سازان مطرح شده، این روزها بشدت بازار را تحت تأثیر قرار داده است. ماه پیش نیز پس از پیشنهاد سفیر ایران در انگلیس مبنی بر واردات خودروهای دست دوم از کارخانه‌های مهم اتومبیل‌سازی به ایران؛ لازم دیدیم به نگاهی تاریخی به داستان طرح «عرضه ی خودرو های کارکرده» به منظور کنترل نابه سامانی های بازار داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

پیشنهاد واردات خودرو های کارکرده به جای صفر، تا امروز مشابه بسیاری طر ح های دیگر، سرگردان پیچ و خم بررسی های کارشناسان بوده و کش و قوس زیادی داشته است. این طرح، از  سال 90 در گردش است. روزی عرضه ی خودرو ها دست دوم تخلفی بزرگ است، روز دیگر طرح پیشنهادی یک سفیر است، روز دیگر مورد قبول دولت و روز دیگر از اساس، مطرح شدنش تکذیب می شود.
اولین دوره ی مطرح شدن این موضوع، بر می گردد به آذر ماه 8 سال پیش که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فرشندگان از «تخلفی بزرگ» خبر داده بود. پس از آن، در اسفند ماه همان سال، رئیس مجمع عالی واردات، از آزاد شدن واردات خورو های دست دوم خبر داد. در ادامه ی این اخبار ضد و نقیض، رئیس پلیس راهور کشور، در اردیبهشت ماه سال 91، واردات خودرو های کار کرده را بی معنا خواند و اعلام کرد خودرو های دست دوم شماره گذاری نخواهند شد و در ادامه ی سال 91، در خبر ها اعلام شد که هیچ وقت مصوبه ای برای واردات خودرو های کارکرده ارائه نشده است و بنا بوده که خودرو های صفر کیلومتری که مراحل ترخیصشان تا سه سال به طول می انجامد، وارد شوند و نه خودرو های مستعمل. پس از این بالا و پایین ها، این طرح تا آذر 97 مسکوت ماند و دوباره در نیمه دوم آن سال یکی از نمایندگان مجلس پیشنهاد کرد خودرو های کارکرده از افغانستان وارد کشور شود که شبهات واردات انحصاری را با خود به همراه داشت.

این بار در ماه دوم سال 98 و نوسان قیمتی در بازار خودرو؛ بار دیگر این موضوع اذهان عموم را به خود مشغول کرد و کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که تنها به شرط ارائه خدمات پس از فروش و وفور لوازم یدکی و قطعات آن ها در بازار خودروی کشور؛ اجازه ی اجرایی شدن این طرح را خواهند داد.
از آن جایی که حجم عرضه و تقاضا با هم برابر نیستند بعضی موافقان این طرح اظهار دارند که با توجه به اینکه قیمت خودروهای دست دوم خارجی حدود سه هزار دلار است و ارزان ترین خودروی تولیدی در کشور حدود 50 میلیون تومان است. اگر این طرح به مرحله ی اجرا برسد با استقبال مردم مواجه شده و واردات این خودروها تا حدودی می تواند حجم تقاضای بازار را پوشش دهد. در شرایط فعلی تقاضا و عرضه در بازار خودرو متوازن نیست به همین خاطر است که می‌توان با واردات خودروی دست دوم عرضه را متعادل کرد با تحقق این امر قیمت‌ها روند کاهشی پیدا کند.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که پیشنهاد واردات خودروی کارکرده به نفع کشور است، چون شرایط رقابتی ایجاد می‌کند و این مسئله می‌تواند به هم به مردم کمک کند تا سوار خودرو‌های با کیفیت تر و ایمن تری شوند و هم به اقتصاد و محیط‌زیست کمک شایانی کند. از سوی دیگر نباید نا به سامانی بازار را یکسره واکنشی غیر ارادی به تحریم های آمریکا بدانیم و باید بدانیم با افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها و به‌روز کردن سرمایه‌ها، می توان نابسامانی تولید و عرضه را جبران کرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: خودروهای وارداتی خودرو کارکرده خودرو دست دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۲۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم در حاشیه جلسه با کمیسیون اصل نود مجلس و در جمع خبرنگاران گفت یکی از شروط اصلی که برای ارتقای ایمنی خودروها برای خودروسازان داخلی تعریف شده، افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران است.

وزیر صمت از افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران خبر داد

به گزارش گجت نیوز، وزیر صمت از تعیین شرایط جدید برای افزایش ایمنی خودروها توسط خودروسازان خبر داده و گفت از جمله مهم‌ترین شروط جدید، افزایش مدت گارانتی و انجام تست‌های ایمنی است.

وی اظهار کرد در مورد تست‌های ایمنی، مقرر شده که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، زیرساخت‌های لازم فراهم شود و یک نظارت دائمی در این حوزه برقرار باشد.

او در ادامه و در اشاره به مسئله واردات خودروهای دست دوم تاکید کرد که آیین‌نامه واردات این خودروها تصویب و در لایحه بودجه هم تعریف شده، اما باید دولت آن را ابلاغ کند. علی‌آبادی با اشاره به انجام فرآیند واردات خودرو برای جانبازان بالای ۷۰ درصد نیز گفت با تامین نیاز این دسته از جانبازان، فرآیند واردات خودرو برای جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد هم آغاز خواهد شد.

وزیر صمت در بخش دیگری از اظهاراتش، ضمن اشاره به فراهم بودن زیرساخت تامین نیاز بازار در حوزه حمل‌ونقل عمومی از داخل کشور، بیان کرد در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۰۰۰ اتوبوس دیزلی و ۲۰۰ اتوبوس برقی فراهم شده، اما اگر سفارش‌ها بیشتر باشد نیز امکان تولید وجود دارد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری، اصلی‌ترین المان‌های اتوبوس‌های برقی به مرحله داخلی‌سازی برسند.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲ و اسقاط چهار خودرو فرسوده در ازای هر خودرو وارداتی، هدف‌گذاری امسال صمت برای تولید خودرو را رقم یک میلیون ۷۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تکلیف کمیسیون اصل نود به وزارت صمت برای عرضه خودروهای موجود به افرادی که خودرو اسقاط می‌کنند، گفت اولویت با عرضه خودرو برقی به متقاضیان تاکسی‌های فرسوده است. علی‌آبادی در پایان و در اشاره به مسئله پژو پارس نیز اظهار داشت مسئولیت قیمت‌گذاری با شورای رقابت است و وزارتخانه صرفا مجری است. او همچنین ابرازی امیدواری کرد که روند فروش خودرو از طریق سامانه، شتاب بیشتری بگیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی/ اولین عرضه خودروهای برقی در روزهای آینده
  • جدیدترین خودروی تسلا هم قیمت چینی‌های بازار ایران عرضه شد/ عکس
  • افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران
  • توضیحات سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت واردات خودرو
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش
  • هیچ دستورالعملی برای واردات خودرو منتظر ابلاغ نیست
  • وضعیت قرمز بازار گوشت
  • بازار گوشت روی موج قرمز